Hankinnat vauvalle.. ♥

Tuttipullosta.. Hankin sellaisen lasipullon jossa on silikoninen tuttiosa ja silikonisuojus. Ajattelin, etten enempiä osta ennen kuin tiedän huoliiko vauva pulloa.

En ollut ajatellutkaan tuota mikroa noin. Toisaalta meillä on induktioliesi ja olin ajatellut hauteessa lämmittää, mutta voi olla että mikro houkuttaisi helppoudellaan öisin, jos maitoa ei tule ja ollaan korvikkeilla (vaikka niin "arvokkaita" aineita eivät sisälläkkään kuin äidinmaito). Missä iässä niitä ei tarvitse enää lämmittää?

Kiitos tuosta tuttipullovinkistä! Voisin ostaa toiseksi sen eli lasipullon lisäksi (ja sitten on kaapissa muutamia lähes käyttämättömiä). Oonki noita Difraxin tutteja katellu. Lasipulloa ei uskalla sit myöskään antaa lapselle itelle käteen, vaikka oiski niitä "pehmusteita" eli siinä vaiheessa pitää sit ottaa muovipullot käyttöön kuiteski.

Samat on suunnitelmat. Kyllä se oli aika raskasta, kun piti kaikki menonsa suunnitella vauvan ruoka-aikojen mukaan ja alussahan niitä ei voi edes ennustaa. Nyt siis toivoisin, että jos alusta asti juottaa sekä pullosta että imettää niin ei tulisi sitä pullon vieroksuntaa. Tosin ei ollu ihan alussa mihinkään menoakaan. :) Pumppaaminen on työlästä, mutta ainakin esikoiselta oli rinnat räjähtää, joten joudun pakosta pumppaamaan, ellen imetä.

Muokattu viimeksi:
Mä suunnittelin noi tuttipullo jutut niin että käytän MAMin pulloa koska siinä se ilma kiertää niin hyvin mutta laitan siihen Aventin tuttiosan joka on enemmän nännin oloinen. Näin toivon että pystyn imettää ja sillon tällön antaa omaa maitoa pullosta :)

Ihan ajattelin muovipulloja lämmittää mikrossa. En jaksa alkaa vesihauteessa lämmitellä. Siinähän menee kauheen kauanki :o
En ymmärrä ku vauvojen kanssa on aina tällästä hössötystä...

Minä oon omasta mielestä ollu (ehkä iästäni johtuen) vähän turhanki rento esikoisen kanssa. :D Mun puolesta äidit kyllä saa hössöttääki vauvojensa kanssa ihan vapaasti. Kyllähän siihen lapsen syntymään liittyy aina sellainen käsittämätön tunnelataus. :) Näissä asioissahan on aina jokaisella oma mielipiteensä. Kaverini sai mulkoilevia katseita ja törkeitä kommentteja, kun meni kuukauden ikäisen vauvan kanssa ruokakauppaan. Itsekään en shoppalureissulle kauppakeskukseen vielä silloin lähtisi (vaikka siellä näkeekin paljon vastasyntyneestä vauvasta lähtien - enpä ole silti toiseen ratkaisuun päätyneitä äitejä mulkoillut eli jokainen tekee itse ratkaisunsa), mutta ruokaa nyt vaan tarttee ja aina ei ole mahdollista jättää vauvaa hoitoon. Osa välttelee käymistä kerhoissa jopa ensimmäisen vuoden ajan, ettei vauva vain saa nuhakuumetta. Itse kuljin taas vauvan kanssa melkein missä vain, kun en ole esim. turhan bakteerikammoinen (tietty eka kuukausi oltiin ihan rauhassa kotosalla mummoloissa käyntejä lukuun ottamatta). Eri asia on sitten tuollaiset jutut, jotka voi helposti valita. En halua tietoisesti syöttää lapselleni ylimääräistä, joka ei ole suusta alas tarkoitettu. En lämmitä omia ruokiakaan mikrossa muoviastioissa, lasketaan se sitten hössöttämiseksi tai ei. Vesihauteessa lämmitys on aika nopsaa siinä lasipullossa (muovipullossa kestää ikuisuus). Ruoka-aineistakin kun tulee jatkossa ihan tarpeeksi saamaan kaikenmaailman myrkkyjä (suosin luomua, en ole ehdoton). Mutta kuten totesin, mielipiteensä kullakin. :)

Itsekin suunnittelin sitä silikonisuojuksellista lasipulloa. Selailin muuten meidän vaki lastentarvikeliikkeen nettisivuja niin tuli vastaan tämmöinen Ainu Alma syöttöratkaisu. Ootteko kuulleet/törmänneet ja löytyykö käyttökokemusta?
  • Ainu Alma Syöttöratkaisun avulla vauvasi voi syödä oman rytminsä mukaisestiaivan kuten rintaruokinnassa
  • jokaisella vauvalla on oma, ainutlaatuinen imukaava taukoineen, jonka aikana voi niellä ja hengittää
  • Alma syöttöratkaisussa maito ei virtaa automaattisesti, joten vauva voi pitää taukoa ja hengittää syötön aikana
  • yksi Alma-koko, joka on sopiva koko imetyskauden ajan (alkaen 0kk+)
  • mukana yhteensopiva Ainu Alma Tuttipullo BPA-vapaata polypropeenia
  • Alma Syöttöratkaisua voidaan käyttää muissakin Ainu-tuttipulloissa ja Ainu Äidinmaitopulloissa

Muokattu viimeksi:
Kyllä minäki vastikkeita lämmittelin mikrossa. Käytin myös sitä vastiketta jauheena, jolloin se sekoitettiin kiehuvaan veteen ja annettiin jäähtyä.

Äidinmaidon käsittelystä ja säilyttämisestä löytyy ohjetta myös Väestöliiton sivuilta: https://www.perheaikaa.fi/jutut/lapsi-perheessa/aitiys/aidinmaidon-kasittely-ja-sailytys/

KoBe, sitä rintamaitoa tai vastikettahan juotetaan noin vuoden ikään asti, jolloin vähitellen siirrytään lehmänmaitoon. Minusta maito lämmitetään, jotta se vastaisi rinnasta tullutta maitoa eli periaatteessa kai voi antaa esim. vastiketta ihan huoneenlämpöisenä alusta asti, jos se vain kelpaa. Itse taisin siirtyä huoneenlämpöiseen vastikkeeseen vähitellen, kun lapsi lopett tissittelyn (n. 8 kk iässä) ja sitten vähitellen jääkaappikylmääkin tarjosin. Vähitellen sekoitin sitten lehmänmaitoa joukkoon.

Tuo mainitsemani Ainu näyttää aivan samalta!

Lisäys: AI se onki Ainu Medela Alma ;)

Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: Bea
Meillä oli MAM-tutit ja pullot esikoisella koska ne miellytti minun silmää eniten. Sairaalassa vauva joi jostain muusta pullosta ja erinäköisestä tuttiosasta. Sitten anoppi osti meille niitä lasisia tuttipulloja joissa on silikoni ympäirllä, nekin upposivat likalle vaikka tuttiosa olikin ihan erilainen MAMiin verrattuna.

Kyllä se vauva itse sen sopivan valkkaa, jos nirso on. Muuten uskon, että se on sekä imetyksen että tuttipullojen käytön osalta se totuttaminen alusta asti. Imetin esikoista 7kk, mutta koko ajan rinnalla tosiaan kulki tuttipullo jos toinen.

Äidinmaidonkorvike lämmitettiin aina mikrossa, mutta pakastimeen minigrip pusseihin pussitettu oma maito lämmitettiin lavuaarissa kuumassa vedessä, se oli nopeaa ja helppoa. Sitten kun oltiin reissun päällä niin korvike meni hyvin myös "laukkulämpöisenä". Kai siinä lämmittäessä se maku hieman muuttuu, mutta ei kai siinä muuta ihmeellistä tosiaan ole.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mä ostin Puran terästuttipullon. Tarkoitus oli ostaa lasinen, mutta mies oli teräksen kannalla, niin hommasin sitten sen :)

Kiitti Marke Pura vinkistä - sitä pitää harkita. En oo tutustunut pullojen maailmaan yhtään, paitsi parit MAM pullot on jo, ja tuttu myisi aventin? pullot ja mikrosterilisoijan, jotka on kanssa ollu harkinnassa. Musta ei varmaan tuu yhden merkin käyttäjää tällä menolla, ja sitten on varmaan aina väärä tuttiosa kädessä kun koittaa kiireellä laittaa pulloa kiinni lämmityksen jälkeen.

Mää oon niiiiiiin fiiliksissä! Oon halunnu samanlaisen pinniksen vauvalle kuin on esikoisellakin! Sellaisen jossa pohjan saa 3 eri korkeuteen ja laidan 2 eri korkeuteen. Oli niin kätevä kun sängyn sai sivuvaunuks alussa omaan sänkyyn. Oltiin jo huomenna menossa sellanen liikkeestä hakemaan vaikka sen hinta kirpasee... 169€ :confused: Ja tadaa, tänään huusin huutonetistä sellaisen pinniksen 55€:lla!!! Ollut reilun 1v. käytössä! Oon niiiiiiin onnellinen tuosta reilun 100€ säästöstä :happy093 ja siitä et vihdoin saadan Pikkusellekin oma sänky!

Täällä on keskusteltu muovisista tuttipulloista ja niistä irtoamista aineista. Onko ihmisillä mielipidettä leluista ja vaatteista?

Osa turvakaukaloistahan on saanut huonommat pisteet, koska niistä irtoaa kemikaaleja. Tämän vuoksi olen aika varovainen halpaketjujen lelujen suhteen (vaatteet pitää pestä ennen käyttöä, mutta pehmolelut löytävät tiensä paljon helpommin suuhun ja osa niistä menisi piloille pesusta). Samoin olen pidättäytynyt ostamasta ihan mitä tahansa lastenvaatteita. Hiekkalaatikon leluista en ehkä olisi niin tarkka, mutta halittavat nuket ja muut lelut arveluttavat.

Onko jollain asiasta enemmän tietoa?

Mun ajatus on että vastasyntyneen vaatteet (plus lakanat, harsot ym jotka on herkän ihon kanssa tekemisissä) ois tärkein asia pestä ja silittää myrkyistä. Joo ja tietysti keitän tutit ja tuttipullot ja purulelut, mutta en oo kovin hysteerinen bakteerien kanssa (enkä ollut esikonkaan kohdalla), koska uskon että vastustuskyky on parempi kun ei kaikki oo ihan desinfioituja, vaikka tietysti uusissa tuotteissa on ihan oikeesti myrkkyaineet päällä. Kaiken minkä voi huuhdella ennen käyttöönottoa huuhtelen, ja mitä voi pestä niin pesen. Ite suosin myös kirpparikamaa just osasyyks siks että niistä kaikki tehdasmyrkyt on varmemmin hävinny.

Ja tässä vain oma mielipiteeni asiaan, mun puolesta muut saa tehdä omansalaisesti. :)

Mutta tosiaan tekstiilit pesen, ja tää onkin ajankohtainen asia meillä, koska tänään tuli pikkuveli kylään ja saatiin koottua sen kanssa vauvalle vaatelipasto eli huomenna pääsen alottaan vauvapyykin!!! Agendana on pestä ja inventoida vaatearsenaali nyt ja viikata ne lipastoon. Sit alkaa hahmottua mikä menee mihinkin, ja samalla näkee vähän että paljonko niitä vaatteita on valmiina ja mitä on hankkimatta. Haluaisin pestä vaatteet vielä uudestaan ja sit silittää, mutta ajattelin tehdä sen vasta mammalomalla. Toisaalta musta on hyvä pestä vaatteet nyt jo kerran, niin on se edes sen kerran tehtynä jos käykin niin että on vuodelevossa tai tapahtuu jotain mutta suunnitelmista poikkeevaa! Esikon aikana pesin uudet vaatteet 2-3kertaa ennen käyttöönottoa (käytetyt kerran) ja silitin kaikki vaatteet, mutta en muista mihin asti, ja koska vauvapyykki sekottui muun perheen pyykkiin. Samalla tavalla annan mennä nytkin, eli kun vauva kasvaa ja herkka iho vahvistuu niin paljon että mulla on mututuntuma siirtyä seuraavaan vaiheeseen nii sitten niin.

Kauhee selostus... :D Mä en kestä.

Minä kans pesen kaikki vaatteet, lelut yms ennen käyttöönottoa (vauvan kohdalla). Olen pessyt (käsienpesuohjelmalla) myös pehmot, vaikka niissä ois vesipesukielto. En ole onnistunut pilaamaan vielä yhtäkään. Nyt meillä on kyllä esikoisen leluja, joita en ole enää pessyt, enkä kyllä aatellutkaan. Luotan kyllä siihenkin, että Suomessa myytävät lelut ovat ihan turvallisia (lelulaki ja leludirektiivi), mutta kemialliset aineet mietityttää noissa muovileluissa etenki.

Kaukalon kohdalla merkkaa turvallisuus, mutta oon minä katsonu kemikaalien mittaustuloksetki.

Muokattu viimeksi:
Meillä vaatteet pestään ennen käyttöönottoa. Leluja ei ole pesty ennen käyttöä, mutta muuten kyllä pehmolelut on pesty ihan normiohjelmalle pesukoneessa tarvittaessa. Ei ole mennyt pilalle. Kaukaloissa en ole juuri kiinnittänyt huomiota kemikaalien mittaustuloksiin, onhan lapsella kuitenkin vaatteet päällä kaukalossa, eikä suoraa ihokontaktia juuri pääse syntymään.

Leluissa katson lähinnä, että pehmojen silmät yms. vaikuttavat hyvin kiinnitetyiltä ja muutenkin, että lelut vaikuttavat kestäviltä lastenkin käsittelyssä.

Muoviset lelut on keitetty jos on kattilaan mahtuneet, muuten ei. Tutit ja tuttipullot keitetään. Meillä ei ole erillistä puhdistuslaitetta tuttipullolle, koska olen sitä mieltä että ihan kattila ja 100 asteinen vesi riittää.
vaatteet vauvalle pestään aina ennen käyttöä, mutta nykyisin 3v likalle kyllä saattaa vaate mennä päälle suoraan hintalapun irroituksen jälkeen.

Meillä olen kaikki vaatteet ja muut pikkuiselle pessy valmiiksi ja tutit/pullot keittänyt. Lelut olen osittain pessy ja toiset vaan pyyhkiny. Itse en jaksa olla hirveen hysteerinen tuollaisen suhteen. Katson toki, et lelut on turvallisia eikä niistä irtoa mitään pikku osia. :) jos alkaisin liian tarkkaan ajatella niin järki menisi. Ei munkaan kohdalla niin hysteerisiä/tarkkoja oltu ja ihan satapainoinen musta tietääkseni on tullu. :grin

Jossain määrin arveluttaa ostaa esim. kiinalaisia leluja, ainakin niin kauan kuin lapsi on iässä, jossa suurin osa asioista päätyy suuhun. Bakteerikammoinen en ole, vaikkakaan en varmaan antaisi lapseni nuolla lattioita ihan missä tahansa.

Todennäköisesti koirien leluja tulee päätymään myös lapsen suuhun ennemmin tai myöhemmin.

No kiinalaiset on kiinalaisia, mut jos ne on täällä myynnissä niin ne on kyllä tarkistettu ja voi itsekkin katsomalla/kokeilemalla tarkistaa lähteekö mitään pientä irti (ellei paketissa). :grin

Takaisin