Hankinnat vauvaa varten

Kai se vaunukoppa riippuu käyttötarkoituksesta ja jokaisen mieltymyksistä :) meillä kova koppa ja suuri johon mahtuu tosi pitkään. Laitan untuvapussin talveksi. Asutaan omakotitalossa ja vaunut tulee vain nukkumis/lenkkeilykäyttöön eli ei tarvitse kantaa koppaa mihinkään. Toki helposti tuo meidänkin koppaa rungosta irtoaa ja siinä on kantokahvat. Tykkään itse siitä että vauvalla on tilaa ympärillä :)
 
Eri kauppoissakin saa erilaisen version myyjiltä koppien eduista. Olen itse enemmän kovan kopan kannattaja, mutta ostin tulevaa vauvaa varten myös pehmeän kopan kokeiluun. Esikoisella kova koppa oli niin toimiva kuin ajattelinkin, mutta tätä toista vauvaa saatan joutua kantamaan kopassa enemmän ja siksi nappasin kirpparilta sen pehmeän. Asutaan kerrostalossa ja runkoa todennäköisesti säilytän alakerran vaunuvarastossa. Esikoisen kanssa eri asunto ja asuntoon (ja partsille) sai vaunut työnnettyä kätevämmin. Nähtäväksi jää kumpi sitten on enemmän käytössä.... Itsellä siis se kantamisen kätevyys sai tällä kertaa myös miettimään toista vaihtoehoa.
 
Meille sopi kova vaunukoppa paremmin. Nykyisessä kodissa tullaan aina vaunujen kanssa sisälle asuntoon, joten koppaa ei ole tarvinnut kantaa erikseen. Esikoisen vauva-aikana käytiin muutenkin lähinnä sellaisissa paikoissa, mihin pääsi vaunuilla: kahvilat, ravintolat, kaupat, terassit... Vauvauintiin mentiin auton turvakaukalon kanssa, vauva odotteli siinä vöissä kun minä tai mies itse vaihdettiin vaatteet.

Neuvolan perhevalmennuksen synnytyksen jälkeiset tapaamiset pidettiin sellaisessa paikassa, mihin ei päässyt vaunuilla. Siellä olisi ollut kätsyä napata vauva vaunuista mukaan pehmeässä kopassa. Tasan kaksi kertaa olisin siis kaivannut pehmeää kantokoppaa. Kovasta kopasta oli pitkään iloa matkasänkynä mökillä ja laivalla. Esikoinen mahtui Brio Smilen vaunukoppaan vielä 8-9 kk vanhana. Piti kuitenkin vaihtaa ratasosaan, kun pelättiin, että kiipeää pois kopasta. :)

Valitse pehmeä kantokoppa jos tarttee kantaa vauvaa pelkässä kopassa kotiin tai muuten usein paikkoihin, minne ei pääse vaunuilla perille. Muuten kova vaunukoppa on mun mielestä parempi.
 
Kiitos. Meillä kotona täällä tätä taistelua käydään. Pehmeä olisi tietysti halvempi kuin kova. Rattaat ostetaan käytettynä nuo Baby joggerin city elitet. Mies oli jo kovasti pehmeän kannalla nyt suunta taas vaihtuikin...tää on tätä kun vaa´an kanssa elää. :confused013Sitten hän esitti että tarvitseeko sitä vaunukoppaa ollenkaan? Jotenkin sitä mieltä että no tietysti, mutta en minä kyllä oikeasti mitään tiedä kun esikoista odotan.. Ymmärtäisin vaan että vaikka rattaan istuimen saa vaakaan niin ei se kyllä maailman turvallisin paikka ole pienelle vauvalle, että koppa turvallisempi. Pääosin juuri lenkittämis/päikkäri käyttöön. Ehkä ostoksille erehdyn bussilla joskus. Omakotitalossa asutaan niin ei kyllä tarvitse koppaa mihinkään kanniskella.
 
Mä aion nyt tokalle hankkia pehmeän kopan. Kova oli hyvä lenkeille ja nukkumiseen, mutta nyt haluan kyllä pehmeänkin. Ostetaan varmaan tuplat, joissa on alas asti menevä istuinosa eli siihen pehmeä koppa lisäksi. Ja se kannettavuus kyllä innostaa. Meille jää tietty yksöisrattaat kovalla kopalla edelleen käyttöön ja jos vain toinen pitäisi valita, niin kovalla menisin. Tai molemmilla..pehmeä mahtunee kovan sisälle, jos tarvii kanniskella.
 
Meillä täysin sama tilanne kuin Pauvelilla. Esikoisen kanssa asuttiin maantasalla, ja käytössä oli kova koppa. Vaunut saatiin aina työnnettyä sisälle tai parvekkeelle, jos vauva nukkui. Nyt ollaan muutettu, ja pitäisi vauvaa saada kannettua kolmanteen kerrokseen... Hissitön talo, ja vaunuja pidetään varastossa. Meillä tuo kova koppa on sen verran painava, etten sitä kyllä jaksaisi kauheasti kannella, varsinkin kun esikoinen vielä sen verran pieni, että tarvinnee vielä kädestä pitää kun rappusia kiitetään... Taidan siis hankkia tällä kertaa pehmeän kopan lisäksi :)
 
Jes nyt on käytetyt rattaat ilman vaunukoppaa siis hankittu. Tripp trapp tuolikin löytyi huokeaan hintaan Torista niin ostettiin sekin jo pois vaikka eihän sitä vielä olisi tarvittu. Ihanaa kun rahaa saa säästettyä edes jonkin verran. Vauvavakuutus kun ottaa niin paljon että pitää jossain yrittää säästää.
Kerran kun olette olleet niin ihanan avuliaita niin mitenkäs sitten olette mieltä turvakaukalon ostamisesta käytettynä? Itse olen ollut alusta asti sitä vastaan, mutta nyt on tosiaan rahat tiukalla.
 
Me ostettiin käytettynä ja menee myös tälle tulokkaalle käyttöön. Ei kai tässäkään asiassa voi tehdä kuin siten miten itse parhaaksi näkee.
 
Mikä on napper?
Vauvatarvikkeet kehittyvät hurjaa vauhtia ja koko ajan keksitään uutta. Me ollaan jokaisen vauvan kohdalla päästy kokeilemaan jotain ihan uutta. Tämän tulevan viidennen kohdalla tosiaa hankkimani bula-koru on semmoinen, josta en ollut nelosta odottaessani vielä kuullutkaan. Tuleva vauva saa myös mummelin neuloman toukkapussin, joka kuulema on ihan must juttu. Ihan uus juttu mulle on myös se, että auton kaukalon saa naksautettua vaunuihin helpottamaan esim kauppareissuja. Meidän vaunuihin ei sitä tosin saa ja vielä kuopuksenikin (9v) vauva-aikana vallitsi käsitys, ettei kaukalo ole vauvan selälle hyväksi ja täten kaukaloaika tulisi minimoida. Ehkä tässä asiassa on tapahtunut joku muutos?
 
Ehkä kaukaloissa on myös ergonomiaa kehitetty, mutta kyllä mun mielestä on yhä suositus, ettei sitteriä/ kaukaloa pidettäis vauvan ensisijaisena makuu ja nukkumapaikkana. Meillä turvakaukalon sää kätevästi ratasrunkoon ja se on mielestäni hyvä ominaisuus. Ja todellakin hyödynnettiin kauppareissuilla. Ei se mitenkään hirveesti lisää vauvan kaukaloaikaa, jos muuten huomioi suositukset.
 
Huomenia :) Täällä lähti alun vitkuttelun jälkeen pesänrakennus rytinällä käyntiin, oon kaksi päivää puunannut ja järjestellyt kämppää vauvaa varten, hankkinut lastenvaunut, hoitopöydän ja sitterin ja aloittanut vauvan oman nurkkauksen sisustamisen meidän makuuhuoneeseen. En oo ihan varma oonko mä tehnyt liikaa töitä ja siksi vapaapäivät riistäytyy käsistä, vai oliko tuo kaksi päivää liikaa vapaata kerrakseen. :grin
 
Noita kaukaloitahan on paljon tarjolla sellaisia, jotka on vaan yhdellä lapsella ollut käytössä, joten minusta aivan uudenveroisia. Eihän ne yleensä yhdellä lapsella ole käytössä kuin max vuoden verran. Tietysti parempi, jos saa tutulta ostettua, niin voi paremmin luottaa siihen, että historia on sellainen kuin kerrotaan. Me ei oo kumpaakaan kaukaloa ostettu uutena, ei kuitenkaan oo enää sama kaukalo käytössä kuin esikoisella. Mun kriteerit on hyvänkunnon lisäksi ollut, ettei oo paria kolmea vuotta vanhempi, on säilytetty sisällä, eikä tietenkään saa olla kolaroitu. Nyt ostin uuden telakan tuohon kaukaloon, kun edellisessä kaukalon kiinnitysraudat meni vähän rikki, joten en pidä sitä enää turvallisena, vaikka toimiikin vielä. Tuo kaukalo on nyt 4 tai 5 vuotta vanha, ollut meillä yhdellä lapsella ja sitä ennen kahdella lapsella käytössä. Eli neljäs käyttäjä tulee tästä vauvasta.

Nuo kaukaloa seuraavat istuimet meille on ostettu uutena, kun ovat jo yhdellä lapsella käytössä monta vuotta ja joutuvat paljon suuremmalle kulutukselle, kun ne on yleensä aina autossa ja joutuvat alttiiksi mm. suurille lämpötilavaihteluille. Kyllä nekin kuitenkin sisarukselta toiselle kierrätetään.
 
Mullakin se käsitys että sitteriä ei suositella kovin pienille. Koska se on kovin pehmeä selälle, ymmärtänyt että kova lattia parempi vauvan oleiluun.. Mistäs sitä sitten tietää, tästäkin "keskustelua" oli anopin kanssa, kun en suostunut antaa sen ostaa meille sitteriä. Saan sellaisen kyllä siskolta ilmaiseksi..käytän sitten kun vauva vanhempi.
Mä olen yrittänyt niistä toukkapusseista kysellä facebookin neulonta yhteisöiltä, mutta saan vaan vastauksen että "no onhan se nyt kätevä" ..jaa jaa. Kai yhtä kätevä kuin ostettu kapalo sitten?
 
Kävimme esikoisen kanssa fysioterapiassa monienkin eri syiden takia hänen ollessaan parin kuukauden ikäinen. Kysyin silloin sitteristä jne. Poika ei nimittäin viihtynyt lattialla minuuttia kauempaa ennen neljän kuukauden ikää.

Meidän fysioterapeutti oli sitä mieötä, että käsitykset sitterin haitallisuudesta ovat vanhanaikaisia. Hän sanoi että mikä tahansa, myös se kova lattia, on haitallista vauvalle jos joutuu olemaan siinä tuntitolkulla. Kohtuullisissa määrin siis sitterit ja kaukalot jne ovat oikein hyviä arkea helpottavia kapistuksia. Lastenlääkäri jopa suositteli nukuttamaan vauvaa sitterissä jos se olisi helpottanut refluksioireista kärsivää poikaamme.

Keskustelin aiheesta myös kahden fyssariystäväni kanssa ja he olivat samoilla linjoilla. Hyppykiikut, kävelytuolit jne menevät samaan kategoriaan. Sitterissä toki voi huoletta kölliä tunninkin (never happened että olis niin kauan viihtynyt) mutta hyppykiikussa ehkä vartti on maksimi.

Kun vauva syntyy, huomaa mitä todella tarvitsee ja mitä ei. Itse koin että sitteri oli meille ehdoton apuri. Toiseksi korvaamattomaksi tavaraksi tuli vauvan riippumatto, jossa itkuinen pikkuisemme rauhottui alta aikayksikön. Jännä nähdä mitä koen tarvitsevani sitten kun uusi tulokas syntyy!
 
Niin ja tuo toukkapussi! Varmaan aluksi oiva juttu! Mutta vauvan kasvaessa ei välttämättä riitä
Tuomaan kapaloitua oloa. Jos vauva siis tuntuu hyötyvän kapalosta.

Woombie -kapalon avulla meillä ruvettiin nukkumaan. Ilman woombieta herätyksiä oli 15 yössä, woombien käytön aloituksen jälkeen 1-2 herätystä yössä. Mutta kapalon tarve on mun mielestä kyllä ihan hirmu yksilöllistä.
 
Älkää nyt liikaa stressatko sitterissä tai kaukalossa istumisesta..harva vauva niissä niin paljoa viihtyy, että siitä mitään haittaa voisi olla. Kyllä se on äitien selät, jotka huutaa hoosiannaa, kun sylissä vaan viihdytään.. ja vielä seisoa pitää tietty. :D
En kyllä itse ainakaan ikinä pois nostaisi mistään, mihin vauva sattuu nukahtamaan.. vanhempien sääntö numero yksi: jos vauva on hiljaa, älä tee mitään. :D :D Kunhan nyt ei rutiineja luo niin, että työllä ja vaivalla opettaa just sitterissä nukkumaan, heh.
 
Puhut asiaa M&S :) 8,5kg 9 kk:n ikäistä poikalasta viihtyy edelleen parhaiten sylissä (eikä nukkuen), joten selkä ja kädet on kovilla tällä mammalla!
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Minkä ikäisenä Triina aloitit tuon woombie-kapalon käytön? Meillä esikoinen heräili ihan hirveästi 8-14kk, mutta oli kyllä kipeäkin melkein koko tuon puoli vuotta flunssissa ja vatsataudeissa.
 
Aloitin sen kun poika oli jotain kuusi viikkoa. Lopetin tuossa 4-5kk välillä kun alkoi pyörimään ihan kamalasti nukkuessaan. Mulla on kaks kokoa niitä, toisesta (isommasta) saa unipussin.

Nyt kuopukselle aloitan varmaan heti sen käytön. Ellei nyt jollain ihmeen kaupalla olisi jotenkin todella paljon levollisempi tyyppi :)
 
Takaisin
Top