Hankinnat vauvaa varten

Mä oon pessyt käytettynä kirppareilta ostetut vaatteet (kokonaista 3 alusbodya, yhdet sukat ja yhdet housut) samantien. En tiedä jaksanko pestä noita poikien vanhoja ollenkaan, kun ne on kuitenkin pesty ennen ku on varastoitu ilmatiiviisiin laatikoihin ja säilytetty sisällä. Jos ne haisee ummehtuneelta tms. niin sitten pesen. Oon ite yliherkkä pesuaineiden hajusteille, joten meillä on muutenkin hajusteettomat pesuaineet käytössä. Ei tarvi miettiä vauvalle erikseen. Nestemäistä Neutralia yleensä käytän ja huuhteluaineena meillä on etikka. Sillä tulee raikkaan tuoksuista pyykkiä (kunhan ei laita liikaa :D ). Pesen melkein kaiken pyykin 60 asteessa, varsinkin lastenvaatteet. Lähtee liat paremmin ja pysyy värit kirkkaampina.
 
Niin, enkä mä oo koskaan vauvan pyykkiä erikseen pessyt. Sen verran kuitenki kattonu, etten mitään yberlikaisia miehen työkamppeita tms oo samalla kertaa koneeseen laittanut. Omat vaatteet on kyllä enimmäkseen tummempiakin kuin nuo vauvan ja lastenvaatteet, joten menee jo sen perusteella erikseen pesuun.
 
Zoe, mua kiehtoo toi etikka huuhteluaineena. Oon hyvin yliherkkä hajusteille ja esikoinen näköjään myös. Minkä verran laitat etikkaa? Pistätkö sen huuhteluainelokeroon?
 
Huuhteluainelokeroon joo. Määrä, tuota noin. En kyllä osaa oikeastaan sanoa, kun lorautan vain suoraan purkista vähän. Iso se määrä ei kyllä ole. Välillä huomaa, että on mennyt liikaa ja pyykit haisee etikalla, mutta sekin haju on kyllä kuivuessa aina kadonnut, joten ei oo tarvinut uusiksi pyykkiä pestä.

Edit. Piti juuri laittaa pyykkiä pesuun, niin mittasin. Vajaa puoli desiä näyttää tuo mun loraus olevan. Meillä on iso 9kg pyykkikone.
 
Äitiyspakkauksen vaatteissa, niinkun monissa muissakin pienissä vauvanvaatteissa on koko-ja pesulaput vasemmassa sivusaumassa eikä niskassa.
 
Meillä on käytetty hajusteettomia pesuaineita esikoisen syntymästä asti enkä enää osaa edes käyttää hajustettuja, kun haisee omaan nenään niin järkyttävän pahalle. Mä meinasin aloittaa pyykkiprojektin syyskuussa, vaikka osa onkin jo aiemmin pestyjä niin pesen kaikki kertaalleen. Vaatetta on nyt esikoiselta jääneitä, kirppikseltä ostettuja, kaupasta muutamia ostettuja ja äippäpakkauksen vaatteet. Kokoja on yllin kyllin ja yli tarpeen koosta 56-74.
Äippäpakkauksen vaatteet oli mun mielestä valtavia, osa sopivia varmaan vuoden päästä vasta.
 
Mä oon muutenkin hyvin vähän tutustunut etikoihin... Onko niissä eroja? Siis mitä etikkaa kannattaa ostaa huuhteluainetarkoitukseen? :oops:
 
Ai ne on niin isoja ne äp:n vaatteet :eek: eli toisin sanoen mä sain just tekemistä viimeiselle lomaviikolle ku pääsen kiertää kirppiksiä ja shoppaa minivaatteita :grin
 
Mä vasta levittelin sitä äippäpakkausta ja kattelin niitä kokoja, niin ei siellä pieniä ollu muistaakseni kuin 2 bodya ja ja oliko yhdet housut?
Eli jos haluaa käypäsiä pikkuselle niin kyllä niitä kannattaa muutamat hommata lisää.:)
 
Ja ne äippäpakkauksen pienimmätkin bodyt on isompia kuin hm:ltä kokoa 62 ostetut, ainakin nuo mun ostamat hm bodyt on pienempiä :D
 
Mustakin pakkauksen vaatteet näyttää reiluilta muihin samankokoisiin verrattuna, vaikka onhan pakkauksessakin montaa eri merkkiä. Lajittelin pestyjä vaatteita koon mukaan niin pakkauksen pienimmät taitaa olla jossain muitten 62 kohdalla. Mut niissä parissa pikkubodyssä on kivasti ne hihakäänteet ja ne on kietaisumallisia.

Aina vaan enemmän huomaan pohtivani sitä et minkähän kokoinen vauva on syntyessään. Että jääkö pienimmät vaatteet kokonaan käyttämättä ja ehditäänkö lopputalvesta hyödyntämään jopa pakkauksen haalareita, vai pitääkö lähtee mikrovaateostoksille vielä synnäriltä...
 
Mä ostin kirpparilta muutamat 50-koon vaatteet esikoiselle varuilta, jäi kokonaan käyttämättä. 56-koon vaatteissa kotiuduttiin. Nyt en edes ajattele ottavani 50-koon vaatteita esille vauvaa varten, esikoisen vauva-nukke saakoon ne. Olispa hupaisaa alkaa neuvottelemaan 2-v:n kanssa, että saisko vauva lainata nuken vaatteita. :hilarious: Äippäpakkauksen vaatteet tosiaan reiluja kokomerkinnöistään huolimatta, ainakin vuonna 2013. Tutan 50-koon (tutta aina vähän reilumpi) potkuhousut käytössä vastasyntyneenä, muuten jäi iso osa ns sisävaatteista käyttämättä, kun en esim potkareista välittänyt enää myöhemmin. Saman valmistajan potkareita oli pari kpl, toinen väitti olevansa 50 ja toinen 60, mutta toisiinsa verrattuna samankokoiset ja ehkä sopivat vasta kun käytössä pääsääntöisesti 68-koko. o_O Mutta monta hyvää muuta juttua oli äippäpakkauksessa ja ne onkin odottamassa tätä uutta tulokasta. :)
 
Miksei äippäpakkauksessa voinut olla ohjetta kestovaipalle. Mä en vaan tajua sitä. Luuleeko ne että kaikki tietää jo valmiiksi tai on lapsena leikkinyt vauvanukeilla. . .
 
Kyllä mun pakkauksessa on ohje kestoille. Laitoin sen talteen vaipan kanssa kun todennäköisesti ei aleta perehtyä siihen touhuun, vaikka vähän kiinnostaiskin. Lopullisesti ei olla päätetty vielä mut ohjeen säästin, joko itselle tai jollekin jolle annan tai myyn sitten vaipankin.
 
44d2c14da2792ad6a47d678f70788277

Eipä oo kauheen perusteellinen ohje mut kyllä tosta idean tajuaa. Itse jos aikoisin kestoilla niin ottaisin kyllä vähän enemmän selvää netistä...
 
Esikoisen odottajan pohdintaa: Kun kestovaipassa on kakat niin mitä sille tehdään ensin? Eihän sitä voi koneeseen viskata sellaisenaan eli tyhjätäänkö vaippaa ensin roskikseen ja sitten siitä huuhtelun kautta koneeseen? En usko että ainakaan kokonaan alan kestoilemaan mutta jos niin,hyvä tietää. Ihan pöhlöä,mutta en ole tätä vielä oivaltanut
 
Huuhteluaineeksi käy väkiviinaetikka/väkiviinietikka eli se kirkas perusetikka, jota voi käyttää moneen muuhunkin (mm. ikkunoihin ei jää raitoja, jos laittaa pesuveteen ikkunanpesuaineen sijasta etikkaa).
 
Kiitos minivöö, kai se mun pakkauksessakin on, ei vaan ole vielä osunut silmään.
Agape, sen verran tiedän mitä sisko kertoi ja hän sanoi että tuohon pyllyä vasten tulevaan osaan myydään myös jotain papruja tai "siteitä" joissa isoimmat kakat saa suoraan roskiin jos siis ei halua kaapia aina sitä tuosta niin vähän siitäkin siis jätettä tulee, mutta paljon vähemmän kuin tav. vaipoista.
Itse ajattelin kokeilla kotona, kylään on helpompi ottaa kertakäyttövaippa. En aio tehdä tästä ongelmaa itselleni.
 
Takaisin
Top