Hankinnat vauvaa varten

Oon jo pitkään miettinyt, että hankitaanko kunnollinen hoitopöytä tätä tulokasta varten. Esikoisen kanssa pärjättiin hienosta Ikean kokoontaitettavalla hoitopöydällä, mutta nyt hirvittä, että poitsu pääsee kiipeämään siihen todella helposti ja saa myös kaadettua pöydän halutessaan. Löysinkin Ikeasta loistavan ratkaisun meille ja sormet syyhyää jo ostoksille pääsyä. Löysin nimittäin hoitopöydän, joka on samaa sarjaa meidän lastenhuoneen kalusteiden kanssa ja siitä saa muunnettua kirjoituspöydän lapsille sen jälkeen kun hoitopöytää ei enää tarvita. Aivan loistava ratkaisu. Asutaan kolmikerroksisessa asunnossa, joten vanha hoitopöytä saa jäädä yhteen kerrokseen ja uusi pöytä menee lastenhuoneeseen. :smiley-bounce016
 
Kirjoittelen tähän omia listoja turhakkeista ja tarpeellisista. Siellä on niin hyvät listat edempänä, että turhaa niitä laittaa enää.

Tarpeelliset:
-Hoitopöytä (selkävaivaiselle hyvä, alakerrassa lisäksi pesukoneen päällä toinen vaipanvaihtopiste, tavarat saa kätevästi hoitopöydän alatasolta käsiinsä ja asento on ergonominen)
-Käsikäyttöinen rintapumppu (oli erityisesti tarpeen kun rinnat pakkautuivat aluksi ja rintatulehdus oli lähellä)
- Peppukuumemittari (oon sen verran vanhanaikainen, että uskon sieltä tulevan sen luotettavimman lämmön vrt. korvakuumemittarii)
- Kantoliina ja/tai kantoreppu: Manduca (koliikkivauvan kanssa tämä oli erityisen hyvä ratkaisu ja liputan Manducan puolesta, koska se on ergonominen vauvallekin(näissä on eroja!!!))
- Harsot, monikäyttöisiä. Meillä aluksi reilu 10, niillä pärjättiin hyvin
- kevyt turvakaukalo on helpompi kantaa kuin tosi painava
- kosteussuojat lakanan alle vahinkojen varalle
- vauvalle bodyyn integroidut tumput ja kärjelliset potkarit

Turhakkeet:
-imetystyyny (mulla ei ollut enkä kaivannut, perustyynyllä pärjäsin)
- korvike (kannattaa ostaa vasta jos imetys ei onnistukaan, koska sairaalasta yleensä kotiudutaan päivällä, voi mies vaikka kipaista hakemassa purkin jos tarvitsee tai ei ainakaan purkkitolkulla kannata ostaa)
- nenäfriida toistaiseksi käyttämättä, mutta uskon et sitäkin vielä tarvitaan
- kaikki maailman vauvanpesuaineet, sitä pärjää pelkällä vedellä
-kotidoppler, ei se sitä mielenrauhaa enempää tuo, neuvolamittaukset riittää mielestäni

Jatkan joskus myöhemmin tekstiäni jos mulle tulee mieleen. Mutta näähän on makuasioita.
 
Muokattu viimeksi:
Jos minäkin jotain listaisin.

Hanki nämä:
- hoitopöytä (etenkin pitkälle miehelle tarpeellinen, mutta vaipan vaihto onnistuu myös esim. sängyllä)
- turvakaukalo ja siihen sopivat rattaat kauppareissulle
- pinnasänky, ellei nukuta perhepedissä ja tietysti siihen patja ja lakanat, reunasuojus on myös hyvä
- amme ja kylpyöljy
- pari tuttipulloa ja tuttia varmuuden vuoksi (suosittelen koliikkipulloja)
- nännirasva ja rintakumi, kertakäyttöiset liivinsuojukset ja imetysliivit + siteitä jälkivuotoa varten
- rasvoista sinkkivoide paras, muita ei oikeastaan tarvita
- harsoja n. 10kpl, riippuu tietysti paljon vauvasta onko pulauttelija vai ei
- lelukaari (ainakin meillä poika viihtyi sen alla hyvin ja oppi nopeasti myös kääntymään)
- vanupuikkoja ja -lappuja hoitopöydälle + tietysti vaippoja
- jokin roskis hoitopöydän lähettyville
- sitteri (hyvä siinä vaiheessa kun opetellaan syömään eikä syöttötuolia voi vielä käyttää)

Jätä väliin:
- kantoreppu (meillä ei ainakaan poju viihtynyt yhtään, joten ilmankin varmasti pärjää)
- rintapumppu (käytin ehkä pari kertaa ja sitten se jäi, joten voi myös lainata jos ei ole kovassa käytössä)
- pienet kengät (söpöjä, mutta tarpeettomia)
- mobile (oli meilläkin, mutta aika vähälle käytölle jäi)
- pidä vaatteissa mielessä, että ne menevät nopeasti pieneksi. Vähemmälläkin tulee toimeen, vaikka suloisia vaatteet ovatkin
- imetystyyny (ei kokemusta, mutta tosiaan normaali tyynykin käy)
- hoitolaukku (peruslaukku riittää jos se on tarpeeksi tilava)
- ammeen jalat (?)
- vauvan lelut (ei se niillä leiki)

Kaiken maailman krääsää yritetään tuputtaa mukamas hyödyllisenä. Kannattaa muistaa, että maailma ei pysähdy lapsen syntymään, vaan kaupat ovat senkin jälkeen auki ja jos sinne ei vauvan kanssa pääse, voit pyytää jotakuta muuta käymään puolestasi. Kaikki olemme erilaisia ja se mikä toimii yhdellä ei toimikaan toisella, joten kokeilemalla vasta selviää mikä sopii juuri teille. Ei kannata laatia liikaa ennakko-odotuksia vaikka perhepedin onnistumisesta, koska ikinä ei voi tietää minkälainen vauva sieltä tulee :)
 
Yksi mitä kannataa ostaa useampi on kosteussuoja! Niitä tarvii vauvan sänkyyn (ovat usein pieniä eli pari kpl menee jos haluaa koko patjan suojata) ja lisäksi sitten myös äidin alle kannattaa sijoittaa sillä kun imettää esim yöllä niin joka ikinen aamu sänky on litimärkänä omalta puolelta :D mulla oli esikoisen alla kaks pyyhettä joka yö ja sitten lakanan alla kosteussuoja ja joka aamu pyyhkeet piti levittää kuivumaan kun olivat ihan litimärkiä maidosta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
^Kosteussuoja oli kätsy myös ennen synnytystä kun pelkäsin lapsivesien menoa sänkyyn. Tosin supistuksilla se mulla sitten alkoi :joyful:
 
Kuumemittarista tuli mieleen, että korvamittarien suositusikäraja taitaa olla 1v->. Pienestä korvakäytävästä antaa tosiaan virhelukemia. Ihan pieneltäkin vauvalta voi mitata lämmön perinteiseen tapaan kainalosta. Hoitotyön ammattilaisetkaan eivät taida suosia peräsuolesta mittaamista.
 
^Ainakin 10 vuotta sitten suosittiin just peräsuolimittausta, mun tietääkseni se on nykyäänkin, ainakin synnärillä oli ja miksei muutenkin. Ootas, tarkistan...

"Peräsuolesta ja korvasta mitatut lämmöt heijastelevat kuitenkin tarkemmin elimistössä vallitsevaa lämpöä, kainalolämpö on näitä herkempi huoneilman lämpötilan vaihteluille." lainaus Terveyskirjastosta otsikolla Kuume.

"Alle 2-vuotiailta lapsilta kuume mitataan peräsuolesta. Mittaaminen aloitetaan kääntämällä lapsi selälleen tai kylkiasentoon. Lapsen jaloista pidetään kiinni, samalla nostaen niitä ylöspäin vatsan päälle koukkuun. Kuumemittarin pää rasvataan ja työnnetään varovaisesti peräsuoleen. Odotetaan tulosta ja vedetään mittari pois peräsuolesta.

Yli 2-vuotiailta lapsilta kuume voidaan mitata kainalosta siten, että aikuinen pitää lasta sylissään kuumemittarista kiinni pitäen." Tää sivustolta Terve,fi
 
Muokattu viimeksi:
^Tarkoitkin lämmönmittaamista itse toimituksena, en tarkimman lukeman saamista (olisi pitänyt vähän tarkemmin kirjoittaa). Korvamittari varmaankin suosituin myös esim sairaaloissa nopean mittauksen vuoksi, mutta tosiaan valmistajat eivät takaa tarkkaa lukemaa pienestä korvakäytävästä. Peräsuolimittauksen taas katsotaan olevan epämiellyttävää ja siihen liittyy pieni suolen rikkoontumisen riski -> siksi kainalomittaus.

No, mulla kokemusta vain yhdestä sairaalasta... Ja täällä synnärilläkin mittasivat nimenomaan kainalosta. Vauva hoitopöydällä vaateet päällä (raotetaan sen verran, että saadaan mittari kainaloon) ja pidetään käsivarsi vasten kehoa niin, että mittari jää oikeaoppisesti kainaloon. Pienen vauvan lämmönsäätely vielä kehittymätön, niin aikuisen syli voi lämmittää ja antaa niin ollen virheellisen lukeman (taaperolla toki aikuisen sylistä järkevintä).

Jokainenhan saa valita kumpi tapa kainalo vai peräsuoli itsestä järkevin tapa mitata. Halusin tuoda esille, että myös kainalo on käypä vaihtoehto. Jokunhan voi arastella ajatusta peräsuolesta mittaamista. Ja, että korvamittarit on tarkoitettu isommille lapsille (jos joku tietää valmistajan, joka "sallii" käytön jo vastasyntyneellä, olisi kiva kuulla).

Joka tapauksessa 2v asti lämmönmittaaminen peräsuolesta on turhan pitkälle viety "suositus"...
 
Muokattu viimeksi:
Mä ostin meille viikko sitten otsakuumemittarin. Ei ehkä ole yhtä luotettava, mutta eiköhän tuokin jotain suuntaa anna. Ainakin mittaaminen on helppoa.
 
Ihanaa lukea noita listoja. Kun on jo kolme lasta niin ei noita asioita enää ajattele juuri ollenkaan. Jo edellisen lapsen kanssa tein niin etten hommannut mitään. Myönnettäköön että mulla oli ja on ihan hillitön synnytyspelko, joten olen ihan varma että kuolen synnytykseen. Niin silläkin jätän kaiken hommaamatta. Sillä jos selviänkin hengissä niin pääsen kyllä kauppaan synnytyksen jälkeenkin. Toki meillähän on jo perusasiat hommattuna jo edellisille lapsille. Mutta ihan vaipat yms.niin haen sitten matkalla sairaalasta kotiin.
 
^Saahan ne paluumatkallakin taikka mies voi hakea. Itse kyllä pienillä vaipoilla varustautuisin ja sillä, että jääkaapissa on ruokaa ettei heti tarvitse mennä kauppaan.
 
Joo mäkään en kyllä ollut kotiuduttua siinä kunnossa että olis kauheasti tehny mieli kauppaan lähteä, mies kävi apteekista mulle vaan lääkkeet hakemassa. Joten aion nytkin varata tarpeelliset jutut kotiin valmiiksi! :)
 
Sama täällä, mua rasitti, kun puolison kaikki aika meni kaupoissa juoksemiseen ja ruoan laittoon ym. Tuntui, että heti alusta asti ei saanu yhtään taukoja vauvan hoidosta ja kun oli itse huonossa kunnossa, niin olisi kaivannut lepoa. Onneksi puoliso kävi myös vaunulenkeillä vauvelin kanssa heti, kun ulos sai viedä. Oi, se tunti oli luksusta. :)
 
Minä sain sen imetystyynyn siskolta, mutta oon käyttäny sitä ite nukkuessa. Mahallaan kun en voi enää nukkua ja väkisin meinaan öisin kääntyä mahalleen, niin kyljellään nukkumista se on helpottanut. Sitä en tiiä mite se imettäessä toimii kun vasta esikoisia ootan :grin

Ja vauvojen huoneeseen en oo hommannu ku vasta maton, ja senkin oon tehny ite.1431886440541509370200.jpg
 
Kyllä tuosta voisi ihan hyötyä olla. Kantosysteemiä en ihan vielä tajunnut, onko varmasti tarpeeksi helppokäyttöinen.. Mä ainakin esikoisen kanssa pelkäsin huonoa asentoa istuvissa kantorepuissa. Pehmeänä kantokoppana nyt ainakin varmasti ihan käyttökelpoinen, mutta hinta on aika kallis ja käyttöikä voi jäädä lyhyeksi.
 
Vähän mietin jo olisko ratkaisu mun pehmeä vaununkoppa pohdintoihin. Ihan kivalta vaikuttaa, mutta en sitten tiedä olisko samat toiminnot (leikkialusta, kantoväline, vaunukoppa) kätevämmin toteutettavissa ominaan tuotteinaan. Esim. jos köllöttely alustana ja suojauksesta huolimatta pääsee puklut/ kakat sotkemaan, ei viitsis ottaa mukaan ulkoiluun puhdistamatta. Hintakin vähän tökkii, paitsi jos todella saa hyödynnettyä kaikki toiminnot, voi tulla halvemmaksi kuin ostaa toiminnot erillisinä tuotteina.
 
Takaisin
Top