Hankinnat vauvaa varten

´Meillä kans putsattiin ihan vedellä (ja tavallisilla vanupuikoilla, ei tarvi välttis olla niitä pitkiä), parina päivänä ihan normaali septidinillä, kun oli vähän punoittava.

Vauvan silmien puhdistukseen käytettiin myös ihan normivanulappuja, joilla itsekin omia meikkejäni puhdistan eli ei ostettu erikseen mitään erikoisempaa
 
Oottekos miettiny viä vaunuja tai osalla varmaan on jo ennestäänkin mutta itse niitä tänään kattelin ja melkoinen valikoima on kyllä ja hintahaarukka!
Uudet vaunut vai käytetyt ja mikä merkki?
Mitä ite kattelin niin moni mainosti Emmaljungaa. Mitäs muut on niistä mieltä?
 
Meille on tulossa kälyltä tarpeettomaks jääneet emmaljungat muutaman vuoden takaa. Hän silloin kanssa kehui niitä maasta taivaisiin, saas nähdä minkälaiset tosi tilanteessa ovat. :)
 
Meillä on emmaljungat ja onhan niissä saatavana miljoonaa eri varustelua ja värivaihtoehtoja ja mallejakin vaikka mitä. Me otettin emmaljunga city crossit quadroliftillä ja jalkapeitteellä (ja hoitolaukku).
Ne on talvivauvalle ihanteelliset kun isot pyörät toimii hyvin lumihangessakin, siinä quadroliftissä on irrotettava lampaanvillavuori ja jalkapeite suojaa tuulelta/lumelta/sateelta ja pitää lämmön sisällä.
Quadrolift on pehmeä kantokassi joka on nopea ottaa irti vaunuista, jos vauva vaikka nukkuu niin voi kantaa siinä sisälle.
Quadroliftin voi myös muuntaa pelkäksi jalkapussiksi se jälkeen kun vauva oppii istumaan. Lampaanvillavuoren saa myös irti ja voi laittaa ilman quadroliftiä pehmusteeksi/lämmikkeeksi rattaisiin.
Ainut näissä on tietty se että on aika isokokoiset joten auton oltava farkkumalli ja vaatii tilaa varastointiin.
 
Alunperin halusin bugiksia mutta käyttäjäkokemusten perusteella totesin ettei ne oo meille parhaat. Ajattelin ainakin aluksi testata mutsyä ja emmaljungaa. Mies ilmotti jo päättäväisesti että emmaljungat ne on :D Ilmeisesti hän oli tutkinut myös asiaa..
 
Mies osti esikoisen rattaat meille (hän sai siis valitakin ne) ja ne ovat Emmaljungat. En ole löytänyt niistä mitään valittamisen aihetta. Matkarattaat meillä on ollut erikseen. Merkeistä mitään tiedä, joku Britax.
 
Joo, ei niitä varmaan turhaan kehuta! Tekis mieli jo mennä vaunushoppailemaan mutta se on ehkä hivenen liian aikaista :)
 
Mulla oli esikoisella vuoden 2003 emmaljungat ja nekin oli tosi hyvät, että varmasti noi uudet on vielä parempia. Mä halusin nyt tuplat ja laitoinkin kaikki muut pois. Hommasin sellaset mitä pystyy käyttää yhdellä tai kahdella lapsella, on kapeat ja menee kaukalo ja vaunukoppa. Löysin halvalla baby joggerin city select rattaat. Niitä on kauheasti kehuttu ja meidän lähellä oli halvalla käytetyt. Ei mitään huonoa sanottavaa ainakaan vielä :)
 
Meilläkin on emmaljungien lisäksi emman matkarattaat ja nyt saadaan tutuilta tuplarattaat ilmaiseksi; kuluneet ja vanhat mutta niillä välttää pahimmat tilanteet kun pitää esikoinenkin saada pysymään paikallaan.
 
Ehdotin eilen omalle äidilleni että jos ne haluais isän kanssa ostaa meille "vauvalahjaksi" vaunut ja hän oli heti että joo ilman muuta :D
Ja siinä sitten äiti sanoi perään ettei he käytettynä osta vaan uudet pitää olla :D
Saas nähdä suostuvatko kuitenkaan emmaljungia ostamaan uutena.
Tänään innostuin shoppailemaan ja nyt postissa on tulossa ihania pikkuvaatteita mitä löysin alesta :Heartred
 
Sisäinen shoppailuhiireni heräilee vähitellen :D tähän asti olen sen saanut pidettyä kurissa.. :D
 
Hei semmosta olen pohtinut että kuinka paljon kannattaa hankkia erikokoisia vauvanvaatteita. Kannattaako alle 56-kokoisia ollenkaan ostaa? Ei ole oikein havaintoa että kuinka nopeasti vauva kasvaa ja paljonko mitäkin vaatekappaletta kantsis olla.
 
Mä muistelisin, että meidän esikoispoika olisi kasvanut 50-senttisestä 56-senttiseksi kuukaudessa, mutta pitkäselkäisenä 50-senttiset bodyt olisivat jääneet pieniksi jo nopeammin. Alkuun vauva liikkuu vähän, joten mun mielestä ei niin haittaa, vaikka vaatteet olisivat pikkasen isoja. Ehkä joku sopiva vaatekerta olisi kiva kuvia varten.

Jos haluaa vaihtaa vaatteen joka puklun jälkeen, tarttee enemmän vaatekertoja.

Meillä muuten yhdet äitiyspakkauksen housut meni melkein vuoden ajan. Alkuun käärittiin vyötäröä ja myöhemmin tuntui, että housut venyivät lapsen kasvun mukaan. Kokolappu sanoi 50, mutta yhessä vaiheessa mittasin housujen pelkän pituuden olevan 50 cm.

Vastaayntyneen vaatteissa tykättiin eniten kietaisubodeista, ei tykätty ujuttaa pään yli, kun muutenkin pelkäsi, että vauva menee rikki. Jos hihoissa on valmiina kääntötumput ja housuissa terät, sekin helpottaa. Ei tartte sukkia ja tumppuja erikseen.
 
Ajattelin itse olla ostamatta lainkaan pieniä vaatteita. Äitiyspakkauksesta saa hyvin ekoille kuukausille sopivat vaatteet, ja erittäin innokas isoäiti varmaankin hoitanee ostelupuolen ihan suvereenisti.. Panostan sitten osteluun kun vauva alkaa olla hieman isompi (+6kk).

EDIT: Niin siis esikoista tässä odotellaan, että mitään tietotaitoa ei ole asiasta. Ihan mutulla menen! (Ja mitä oon kuullut muilta, että alussa kasvu on niin kovaa että puolessa vuodessa menee 3 kokoa)
 
Meillä esikoinen syntyi 54cm eli 50cm vaatteet jäi aika pitkälti käyttämättä. Me ollaan saatu kaikki melkein perintönä sukulaisilta, joten on ollut kiva shoppailla vain omasta ilosta. Mitään kalliita ulkopukuja, kurahousuja tai kenkiä ei ole tarvinnut ostaa. Alkuun bodeja meni kyllä puklun ja kakkavahinkojen takia pari päivässä. Myöhemmin menee helposti samoilla vaatteilla koko päivä.
 
Jos itse olette pienikokoisia on todennäköistä, että syntyy pieni vauva. Eli tällöin saattaa 50cm:n vaatteille olla tarvetta. Esikoinen oli 51cm syntyessään ja suoraan 56-koon vaatteita ruvettiin käyttämään. Esim Lindexin, kappahlin, h&m:n vaatteet oli 56-kokoisina sopivia. Tutta on reilumpaa (oikein mitoitetumpaa?) ja 50-koon vaatteet kävi vastasyntyneenä. Äippäpakkauksen vaatteet oli minusta reilua mitoitusta; vastasyntyneenä tais olla käytössä vain yökkäri ja pari bodya. Eli kannattaa verrata vaatteita toisiinsa eikä luottaa vain koko merkintään. Kk:n iässä siirryttiin seuraavaan vaatekokoon. Kietaisubodyt tosiaan parempia alkuun. Itse tykkäsin enemmän sukat+housut laittaa, kun terällisissä potkareissa oli jalat aina eksyksissä lahkeissa muutaman potkaisun jälkeen. Vuoden ikään mennessä oli menossa viides vaatekoko.
 
Äitiyapakkauksen vaatteista suurin osa on reilua mitoitusta, hyvin vähän siellä on mitään ihan vastasyntyneellw sopivaa. Meillä on kaikki pojat olleet pieniä syntyessään, joten 50cm vaatteitakin on tarvittu vähintään ensimmäinen kuukausi, keskimmäiselle oli nekin isoja (syntyi vähän ennen aikaisena ja käytti kokoa 68 vielä 1-vuotiaana!). Keskimmäisellä oli myös refluksivaivaa vauvana ja pahimmillaan meni kymmenenkin vaatekertaa päivässä, kun ne pulautukset ei olleet mitään pieniä. Noiden kahden normaalimman pulauttelijan kanssa ois varmaan riittänyt joku 5-10 vaatekertaa/koko, riipuen siitä kuinka innokas pyykinpesijä on.
 
Mun mielestä ihan pienellä on parhaita kietaisubodyt tumpuiksi käännettävillä hihoilla. Sitten kun vauva liikkuu jo enemmän, niin oon tykännyt enemmän tavallisista bodeista. 50 ja 56cm bodyt meillä on ollu aikalailla kietaisuversioita, koossa 62 molempia ja 68 eteenpäin tavallisia.
 
Me ostettiin eilen gracon logico turvaistuin isofix -telakalla, leikkimattolelukaarihärpäke, imetystyyny ja kylpyammeen jalat (!! Ergonomia kuntoon, pimut!). Tuttavalta saatiin huippuedullisesti koko paketti. :)
 
Meillä on myös ammeeseen jalat ja oli kyllä tosi hyvät esikoisen kanssa, kun ei tarvinnut lattialla kykkiä ja tuntui turvalliselta uittaa lasta kun itsellä hyvä asento. Nyt ajattelin, että on hyvä kun amme ei ole lattialla niin esikoinen ei pääse ihan suoraan sukeltamaan vauvan kanssa kylpyyn :)

Esikoinen oli syntyessään 56 cm pitkä, joten siirryttiin aika nopeesti 62 cm vaatteisiin. Kotoa löytyy siis kasa 50 cm ja 56 cm käyttämättömiä bodyjä valmiina suht neutraaleissa väreissä eli pienet vaatteet meillä on jo hoidossa.
 
Takaisin
Top