Hankinnat vauvaa varten

Vauva sai just lahjaksi semmoisen silikonisen purulelun, joka silikonihelmistä tehdyssä tuttinauhassa kiinni. Ja se on loistava! Toimii tuttinakin tavallaan kun vauva ei tuttia huoli.
 
Mä en kauheasti hankintoja tehnyt tälle kuopukselle, kun kaikki välttämätön oli jo valmiiksi. Mutta yks hyvä pikkuhankinta on ollu imetys/kantokoru, joka roikkuu kaulassa aina! Apu rintaraivareihin ja loistavaa ajanvietettä typylle sylissä/kantorepussa. Nyt kun hampaita on tulossa, menee koru purulelusta, kun on turvallisesta silikonista valmistettu :)
Mistä olet ostanu semmosen korun? Meillä ei enää rinnasta syödä mutta pullostakin kun syöttää, niin huitoo äitin/isän naamaa ja räpläilee sormillaan kovasti kasvoja :D
 
Tänään haettiin pojalle manduca, ja hyvin kelpaa! Hirmuinen kiukkumahakipuitku-ilta oli, ja lopulta kun tajusin kokeilla laittaa pojan reppuun niin rauhoittui ja nukahti siihen samalla sekunnilla. Äidillä on tosin vielä vähän hakemista, että miten lapsen saa kyytiin yksin sillälailla näppärästi. Milloin on jalka jumissa ja milloin remmit hukassa. Ehkä se siitä harjoittelemalla.
 
Manduca on kyllä näppärä!

Mä kävin ostamassa viime viikolla yhdistelmävaunut nukutusrattaiksi. Kunhan saisin ne käyttöön. Esikoinen nukkuu toisissa ja tuplissa oon pitäny vauvaa, mutta yksilövaunut on tarpeen.
 
Saako missään repussa pidettyä vauvaa toisinpäin? Luin manducan käyttökokemuksista että miinusta on se että lasta ei saa kasvot menosuuntaan.
 
Meillä on Stokken kantoreppu lainassa siskolta ja siihen saa vauvan molemmin päin etupuolelle plus selkäpuolelle. Kasvot muhun päin en oo saanut vauvaa viihtymään siinä (en kyllä kauheesti oo yrittänytkään...) mutta selkä muhun päin on tosi metkaa! Siitä näkee kivasti kaiken mitä äiti tekee.
 
Millainen se on pukea? Katsoin että on nyöriä ja nauhaa..

Onko hyvä käyttää? Kerropas nyt kaikki.
 
Joo se näyttää tosi monimutkaiselta ja vaikeelta. Mut käytännössä on helppo! Kun vaan pääsee siitä ennakko-oletuksesta eroon ja tutkii kuvalliset ohjeet läpi ja kokeilee ekan kerran niin on tosi simppeli käyttää.

Niitä nyörejä ja nauhoja on paljon siks että niillä saa säädettyä omaan vartaloon sopivaks repun, silloin se on tukeva ja turvallinen. Mut jos oot ainoo joka reppua käyttää niin säätöjä ei ees tarvi muuttaa joka kerta. Pari säätöö täytyy tehdä jos vauvan haluaa laittaa eri päin reppuun. Mut ei siinä oo mitään vaikeeta. Pelkät kuvaohjeet on niin selkeet että kun ne jaksaa käydä läpi samalla kun säätää reppua ylleen niin koko homman on sisäistäny. Käytännössä siis sen ekan säätökerran jälkeen vauva vaan pujotetaan reppuun ja klikataan pari hihnaa kiinni. Kaverista on vauvan asettelussa apua mut yksinkin se on suht helppoo. Vauva ei siitä touhusta tykkää, kunnes pääsee kunnolla kyytiin. Oon ollu tyytyväinen, saa vapaat kädet vähäks aikaa ja vauva viihtyy! Ulkona en oo vielä käyttäny kun en keksi miten meidät pukisin...
 
Jos on kiinnostunut kantamisesta ja on facebookissa, niin kannattaa liittyä sellaiseen ryhmään kuin kantoliinat ja kantoreput -kysy ja keskustele :) siellä voi kysyä neuvoa, jos säädöt, vauvan asento tms arveluttaa. Nykyäänhän ei suositella kasvot menosuuntaan kantamista, koska se asento on vauvalle epäergonominen. Mieluummin sitten selkään ja niin ylös, että vauva näkee kantajan olan yli :) Toki myös lonkalla on mahdollista ainakin osalla repuista kantaa.

T. Pilvikirsikka syyskuisista, vaikka vauva syntyikin vasta lokakuussa :D
 
Meillä kantoreppua tullu käytettyä varsin vähän. Se on sellanen baby björnin rintareppu, eli ei voi laittaa selkäpuolelle. Ja siinä voi laittaa kasvot itseensä päin tai kasvot menosuuntaan. Löysin sen tyyliin 5e lla kirppikseltä. Näyttää käyttämättömälle ja mitä nuita baby björnejä oon nähny ni malliltaan varmaan aika uudet. Todella helppokäyttää ja tietyissä tilanteissa ollut kyllä hintansa väärti:)
Meille ihan riittävä ollut.
 
Mulla just se baby Björn mutta ottaa ikävästi hartioihin ja niskaan kantaa sillä. Sain sen joten ei haittaa vaikka jää käyttämättä. En tiennyt tuosta epäergonomisuudesta.
 
Hepsuli jos tuntuu että Baby Björn painaa, kannattaa kokeilla ehkä jotain toisenlaista reppua. Niissä saattaa olla huima ero eri merkkien välillä. Onkohan sun paikkakunnalla kantovälinelainaamoa? Ainakin suuremmilla paikkakunnilla on. Niissä pääsee kokeilemaan eri reppuja ja saa samalla opastusta niiden käyttöön :)

Mä oon itse ihan hurahtanut kantamiseen ja suosittelen sitä kovasti!
 
Kiitos Jemppu linkistä! Meillä on Tula merkkinen kantoreppu ja olen ihmetellyt että miksi vauva istuu siinä ikäänkuin spagaatissa. On siis todella leveä.
 
Mulla on kans toi rengasliina, ja oon tykännyt. Kulkee helposti kassissa kun menee pieneen tilaan ja on kevyt. Pääosin ollaan manducassa kuitenkin kannettu. Toppavaatteiden päälle en oo rengasliinaa uskaltanut kokeilla... Kesällä rengasliina voiskin olla ulkona mukavampi. Ei varmaan hiosta niin paljoa, kun on ohut kangas :)
 
Mulla kävi kantoliina mutta koin sen haastavaksi sitoa kun vauva jo kiukkuisena äxänä piti kyytiin saada. Tarvitsen jonkun helpon vetää päälle jossa jo säädöt kohdillaan. Onko rengasliina sellainen. On kantovälinevuokraamo ja vois käydä jossain liikkeessäkin sovittamassa pojan kanssa.
 
Takaisin
Top