Hankinnat tulokkaalle

Joo siis en sua Balacenia erityisesti tarkottanu, oli ihan yleinen huomio :) Verrattiin myös sitä äp:n pientä kietaisubodya ja 50cm H&M:n bodya ja äp:n oli tuplasti isompi. Tulin ihte siihen tulokseen, että joutuu varmaan just niitä pieniä vaatteita alkuun hankkimaan, jotenkin kuvittelin, että niitä ois äp:ssa tullut. :rolleyes:
 
joo, tossa äitiyspakkauksessa on kyl osa vaatteista aika isoja... mut sehän onkin kai tarkoitettu ekan vuoden tarvikkeiks... Mut ois kyl hyvä jos ois tyylii talvivauvapakkaus ja kesävauvapakkaus... :D et just ois vähän eri kokoset talvivaatteet... kun voi tosiaan sit jäädä kokonaan käyttämättä, jos syntyy lapsi esim. loppusyksystä. (ekana talvena haalari iso, tokana pieni)
 
Mä ostin jo joku aika sitten H&M:stä sellasen teddynallen näkösen pörröhaalarin 56 kokoa ku oli alennuksessa ja niin söpö. :) Se toivonmukaan riittää ja tarvittaessa voi alle sit jonkun villahaalarin laittaa lisäks. Meillä kun ei nää talvet niin kovin kylmiä ole, yleensä ollu +10 ja -5 välillä.
 
Kirppikseltä tarttu tänään mukaan pari bodya ja pipoa. :) Ihania toppahaalareitaki ois ollu, mutta liian isoja näyttää kaikki olevan. Tekis vaan mieli ostaa kaikki ihana, kun vihdoinkin tää on oikeesti totta eikä tartte tyytyä vaan hiplaamaan ja unelmoimaan. :Heartred
 
Meillä kun kuopus on helmikuun vauveli myös niin eipä juur tartte ostaa kun se toppahaalari/pussi minkä ostinkin jo ( edellisen ihanan pinkin pöherryksen kokoa 56 myin heti eteenpäin kun kävi pieneks). Kyllä se on kiva synnärillä laittaa oikeenkokoisiin vaatteisiin kun kotiin ollaan lähdössä kun usein sielä synnärilläkin saa jo tunkee sukkia potkareiden lahkeisiin ettei ihan tyyppi valu ulos niistä :P. Itse ostin toppahaalarin/pussin koossa 62 kun siihen halusin sen 3kk. kasvuvaran. ja pussissa ei ole niin väliä onko hiukkasen iso. Laitan kyllä kuvaa jossain vaiheessa kunhan pääsen läppärille :)
 
Hitsi, te ootte jo ihan vauhdissa... Mä en oo siis ostanut vielä _mitään_ (no okei yhet vauvalakanat). Mä oon muutenkin ihan pihalla mitä kaikkee vauva tarvii. En oo vielä alkanut selvitellä. Aattelin, että sit tosiaan rakenneultran jälkeen tai viikon 22 jälkeen, alan haalia tavaraa enemmän. Pikkusen oon fb-kirppareita seuraillut mitä siellä myydään, mutta en oo vielä mitään tosiaan ostanut. Vaunuja ihan lupaavia olis kirpparilla, mutta vois kyllä eka käydä jossain liikkeessä vähän vakoilemassa niitä malleja, kun ei oo tosiaan mitään hajua millanen olis hyvä... heittoaisa?, renkaat?, kova/puolikova/pehmeä koppa? Yhdistelmärattaat? En tiedä noista oikein mitään.

Ainakin kai pitäis olla pinnasänky (+ patja, peitto sun muut), vaatteita, turvakaukalo, joka sopii autoon, vaunut, amme, vaippoja, tuttipulloja... en mä tiiä.. jotain sellasta. :D Kai ne sit selviää ja jos ei jotain oo, niin sit pitää käydä vaan ostamas jo vauvan synnyttyä, kun huomaa, et tarvetta olis...
 
Mää oon yrittäny tehdä listaa kaikesta, mitä tarttis ostaa...
Tässä jotain mitä itelle on tullu mieleen: (kokeneemmat voi lisätä mitä puuttuu?)
· Yhdistelmävaunut
· Pinnasänky
· Kylpyamme ja kylpytuki
· Vaippoja
· Tuttipulloja
· Vaatteita
· Turvakaukalo autoon
· Sitteri
· Talkkia
· Rasvaa/vauvaöljyä
· Mietoa saippuaa vauvan pesemiseen
· Hoitoalusta/hoitopöytä
· Lakanoita
· Pinnasängyn reunasuojus
· Harsoja
· Peittoja
 
Patjansuojukset pinnikseen on kova sana jos käy vahinkoja eikä tarvii olla sit aina patjaa pesemässä :)
 
Balencian lista on aikaa hyvä. Itse en ostanu esikoiselle tuttipulloja ennakkoon, ku tarkoitus oli täysimettää. Tarve tuli sit kun tarvi antaa korvikettakin hetken aikaa lisäksi. Kylpytukea ei olla tarvittu, käden päällä kannateltiin, niinkuin sairaalaa neuvottiin. Sairaalasta sai, ainakin 2014 Satakunnan, liberon kassin jossa oli vauvarasvaa, eipä oo juurikaan tarvinnu. Saippuaakin ostin vasta nyt kesällä kun tarvi saada öljyset hiukset puhtaaksi, muuten pelkällä vedellä pesty. Äp:n peitto on riittäny, jos likastunu, hyvin kuivanu illaksi, kun aamulla heti koneeseen laittanu. Tutteja kannattaa ostaa, jos niitä haluaa alkaa käyttämään. Hoitotaso oli pinniksen päällä, mut eipä sitäkään kauheesti tullu käytettyä ku oli yläkerras. Sohvalla, lattialla tai pytyn kannen päällä vaipat vaatteet vaihtu. :)
 
Muokattu viimeksi:
Joo, piti kans kirjottaa sama kuin Ruttukin että ostaa ohkasen petarin ja leikkaa ja ompelee sen 4 osaan (suunnilleen) niin saa monta patjansuojusta jos lapsi puklailee tai tulee vaippahuteja :). Patjaa on tuskaa pestä. Ja sit se mistä mainitsin aikaisemmin oli se nännirasva itselle. Kun nännit on tulessa vauvan imuotteen takia niin varmasti helppaa. Napatynkään voi ostaa sitä sinistä ainetta apteekista jos haluaa, kun sillä putsaillaan sitten sitä napanuoran palaa, mikä lähtee pois n. viikon päästä.. :P. Ne jotka ei ota äippäpakkausta niin hommatkaa pehmeä harja jolla saa sitten öljyilyn lomassa sitä karstaa harjailla pois päästä.
 
Tota nännirasvaa tais olla 2015 äitiyspakkauksessa... Toki sitä tarvii varmaan ostaa lisää... :D
 
Niin ja vanupuikkoja juurikin siihen navan putsailuun ja pikkupyyhkeitä pyllypesuun ja nivusten kuivailuun.
 
Itkuhälytin voi olla tarpeen, jos asuu esim. ok-talossa mis on useampi kerros ja sit kun voi alkaa nukuttamaan pihalla hälytin on kans erittäin hyödyllinen. Puhdistuspyyhkeet oon todennu kyläilyreissuilla käteväksi käyttää vaipan vaihdoissa. Leikkimatolla pikkunen voi alkaa viihtymään, kun katselee roikkuvia leluja, niin voi helpottaa omia tekemisiä,joku tykkää toinen ei. Tässäpä vähän lisää ajatuksia mietittäväksi. :)
 
Mä en ole hommannut vielä yhtään mitään! Ehkä sitten rakenneultran jälkeen vois ruveta pikkuhiljaa kattelemaan ja suunnittelemaan mitä kaikkea ostaa. Vielä ku jaksais odottaa 3 1/2 viikkoa.
 
Esikoisten vanhemmille oli terveyskeskuksessa järjestetty kahden kerran vauvavalmennus, josta saa ihan konkreettisen listan mitä olisi hyvä olla.
 
Itselle kannattaa hankkia liivinsuojuksia. Niitä saattaa tarvita jo synnärillä, joku jopa ennen. Minä pidin eniten Lansinohin kertakäyttösuojista, ne ei vuotaneet läpi missään vaiheessa ja tuntuivat pehmeältä ihoa vasten.
 
Ja muistakaa hommata itselle hyvin imeviä siteitä jälkivuotoa varten ;) Mä meinasin tokasta unohtaa, mutta käytiin vielä ostoksilla synnytyksen jo käynnistyttyä nii sain tilanteen korjattua.

Meillä on jätetty kaikki rasvat ja pesuaineet Lansinohia lukuunottamatta kauppaan ja ostettu sitten tarpeen mukaan. Ja tarpeita ei juuri ole ollut ellei lasketa allergisen ihottuman vaativia rasvoja n 2kk:n iästä lähtien. Samat perusrasvat toimii vauvoille kuin muullekkin perheelle ja myös mahdollista karstaa voi niillä pehmitellä. Tutti, tuttipullo ja purkki korviketta on ollut varalla oman mielen rauhoittamiseksi ja rintapumpun olen valinnut valmiiksi ajoissa siltä varalta jos tarve tulisi niin olisi helppo lähettää joku muu ostamaan. Pumpun olen kyllä jossain vaiheessa ostanutkin saadakseni vauvalle vararuokaa pakastimeen kun meidän allergisille ei ole voinut hetken mielijohteesta antaa vain jotain korviketta.

Niin ja imetysliivit ja liivinsuojia kannattaa hankkia valmiiksi ja pakata sairaalakassiin. Liivejä ei tosin kannata hankkia kuin 1-2 ja nekin ihan loppuraskaudesta koska rintojen koko muuttuu vielä maidon noustessa ja taas maidontuotannon tasaantuessa eli todennäköisesti joutuu vielä uudestaan ostoksille vauvan ollessa muutaman viikon vanha tms.
 
Itsellä ei vielä mitään hankittuna, muutamat äitiysvaatteet saanut kyllä tutuilta. Käytössä ei tosin ole vielä nekään.

Hermoilijana ajatellut että aikaisintaan sitten joskus rakenneultran (22.9.) jälkeen uskaltaa pikkuselle jotain ostaa. Pian käy niin että ollaan 8. kuulla eikä vieläkään mitään hankittuna...:D
 
Mä oon ostanu jo aikamoisen kasan vaatteita kirppareilta, yks iso matkalaukullinen jo :) pinnasänky on miehen vanha, toimii vielä hyvin. Tänään löyty kirpparilta hoitoalusta, amme, pinnasängyn patja ja kaks peittoo. Rattaita oon kattonu tori.fi:stä mut ei oo viel löytyny sopivia, eikä hoitopöytää. Kaukalo pitää yhes käyjä miehen kans ostamas täs joku vkl. Spr:n kirpparilta satuin löytään 3 äitiyshousut joista yhet menee jo töissä(työhousuja ei pysty enää käyttään) ja sit löyty muutama äitiyspaita. Hinta äitiysvaatteille tais olla 10e yhteensä :)
 
Ollaan nyt parin viime viikon aikana saatu hurjasti ystäviltä vaatekasseja ja muuta tavaraa. Tänään vaatteita järjestellessä huomasin saaneeni valtavasti 62cm vaatteita. 50 cm on vain ihan muutama ja 56cm myös melko vähän. Enpä taida silti kyllä ostaa lisää pieniä kun niitä äp tulee muutamia vielä lisää. Tänään käytiin mun vanhempien kanssa ostamassa kaukalo ja telakka pinnäsänky ja tilattiin hoitopöytä. Alkaa olemaan hankinnat melko hyvällä mallilla! :)♡
 
Takaisin
Top