Hampaista

Meillä käytössä myös Muumi-tahna. Mun on pakko tunnustaa, että me harjataan pojan hampaat vain iltaisin :( Jotenkin ei ole saanut aikaiseksi sitä aamuharjausta. Kyllä se olis pakko aloittaa mahdollisimman pian. Hampaiden harjaus ei vaan ole pojan suosikkipuuhaa, saa kokeilla jos jonkinlaisia kommervenkkejä että saa edes vähän hinkattua. Poika kanssa tykkää "pureskella" harjaa ja saakin harjata tällä tavalla itse lopuksi.

Neidin hampaita on pesty ikävä kyllä hyvin harvakseltaan. Hammastahnaakaan ei olla saatu aikaiseksi hommata. Neiti inhoaa harjausta, mutta itse kun pääsee pureksimaan hammasharjaa se jotenkin menettelee. Pitäisi nyt ryhdistäytyä tässä asiassa..

Meillä harjataan hampaat joka ilta. Olettaisin, että mies hoitaa harjauksen myös aamuisin :wink Aina harjaus ei suju yhtä hyvin, mutta siitä ei lannistuta :) Kuhan nyt edes käy se harja suussa.

Pojulla on 6 hammasta, edelleen. 4 ylhäällä, 2 alhaalla. Kovasti kaveri oli viime viikolla kärttyinen, söi huonosti ja maha oli löysempi, mutta ei tuon tuloksena ainakaan hampaita tullut!! Aika pitkä tauko ollut nyt uusien hampaiden kanssa...

Mä kans niin huono harjaamaan! Aamuisin en vaa muista ja iltaisin väsähtää iltapullon jälkeen, etten halua herättää hampaidenharjauksella. Tosi hankalaa ja ittellä niin huono fiilis ku en hoida pojan hampaita. :(
Mutta ostin nyt Herra Hakkaraisen ksylitol pastilleja, jonka annan aina ruoan jälkeen. Ne on suurta herkkua! :)

Meille tuli nyt kutsu hammashoitolaan, mutta jouduin muuttaman ajan, ja nyt se onkin jo huomenna. Meillä harjataan hampaat kyllä sekä aamulla että illalla, mutta en tiedä kuinka paljon siitä on apua, kun ei tuo hirveästi anna äidin niitä harjailla. Omaan käteen ottaa harjan, ja pureskelee mielellään, mutta olen ajatellut että ainakin oppii tavan.

Poika tekee nyt hammasta nro 8. Ylös siis neljäs tulossa. On välillä aika tuskainen, mutta eiköhän se sieltä puhkea ihan hetkenä minä hyvänsä.

Meillä tuo hampaiden pesu on yhtä temppuilua taistelua, mutta nyt se sujuu jotenkuten kun pesee hampaat iltasauihkun yhteydessä. Poika on silloin niin riemuissaan suihkusta että hampaita saa siinä sivussa sohittua vähän harjalla, ei kyllä mitenkään perusteellisesti mutta on se vähäkin parempi kuin ei ollenkaan.

Hammastahna on meidän pelastus hampaiden harjauksessa, poika imeskelee sitä niin mielellään, että harjaus sujuu samalla. Vaihtelevaa on kyllä ollut, välillä on ollut kausia, jolloin pää käännetään päättäväisesti pois, ja välillä harjaus mieluisampaa. Parasta tietty, kun saa omassa kädessä pidellä harjaa :)

Hammashoitolassa meninkin oikein hienosti. :grin Vähän yllättäen saatiin vain kehuja: ei tuttia, ei tuttipulloa, sormiruokailu eikä mehuja. Bonuksena miehen vaatimuksesta vanhemmat syövät xylitoli-pastilleja, mikä teki suuren vaikutuksen. Kerrankin olen osannut tehdä jotain mallikkaasti, vähän vahingossa tosin, kun minähän yrittämällä yritin saada tytön syömään tuttia, mutta ei hammashoitajan tarvitse sitä tietää. Pidin suuni kiinni ja nautin kehuista, kun niitä kerrankin tuli. :wink:grin

Nyt kun on yläikenessä mukava vastakappale, neiti on keksinyt vähemmän mukavasti ruveta narskuttamaan hampaita. Hyi että minkä kuuloista!!!

Joo se ääni.. Kuin vanha ovi narisisi.. Meilläkin tänä aamuna taas narskuteltiin kaikilla 7 hampaalla ja äiti lauloi you drive me crazy.. >.<

Pojalle puhkesi nyt kahdeksas hammas. Saas nähdä mikä hammas on seuraavana vuorossa, kun nyt kaikki etuhampaat on puhjenneet.

Ja joo, täälläkin oli sitä hampaiden narskuttelua siinä vaiheessa kun ylähampaita puhkesi, mutta se villitys meni onneksi aika nopeasti ohi.

Meillä taas on seuraavia hampaita odoteltu nyt elokuun puolivälistä lähtien. Eikä vieläkään! Tässä alkaa epäilemään omaa järkeään, kun hammasoireita kyllä on mutta mitään ei tapahdu :confused: Täälläkin siis kaikki etuhampaat puhjenneet ja ikenet kovin turvoksissa siitä kulmahampaiden / ekojen poskihampaiden tietämiltä. Lisäksi pojalla on ollut aika paljon yökitinää viime aikoina ja kaikkea mahdollista jäydetty jo pidemmän aikaa. Mutta ei.

Ai niin, meille se hammashoitaja sanoi, että kulmahampaissa on pidempi juuri, ja siksi niiden teko kestää pidempään. Tulevat kuulemma usein viimeisinä. Minä olen odotellut niitä myös monta kuukautta, mutta täti sanoi, ettei ole vielä lähelläkään, sen sijaan poskihammas on ihan tuloillaan. Ota näistä selvää. o_O

Mäki oon odottanut seuraavia hampaita varmaan 3kk. 8 hammasta tuli siis aika nopeasti ja nyt on koko alaleuka ollut turvoksissa ja muhkurainen, ja pojan hysteerinen jyrsiminen ja kuolaaminen on vain kiihtynyt viime viikkoina. Jos ne kaikki loput tulisivat nyt sitten yhdellä kertaa :wink

Hammas numero 4, toinen yläetuhammas on puhjennut. Jee! :) Vieläkään ei ole kuulunut kutsua hammaslääkärille/suuhygienistille, onkohan tässä kohta itse ruvettava tiedustelemaan aikaa..?

^ Mä kysyin tuosta hammaslääkäriasiasta, kun varasin pojalle 1 v. -neuvolan alkuviikosta. Minulle sanoivat, että pitää suoraan varailla kunnan hammaslääkäripalveluiden kautta, eli että neuvola ei ilmeisesti ottaisi mitään osaa koko hommaan. Kuntakohtaisia vaihteluita varmasti on, mutta kuulosti minusta vähän kummalliselta, kun tyyppi langan päässä ei tuntunut koskaan kuulleen koko asiasta. Ja neuvolassa on kuitenkin sanottu, että 1-vuotiaana hammastarkastukseen. Täytyy varmaan vielä selvitellä jostain.

Meillä oli puhjennyt poskihammas ylhäälle. :) Hurja väli on edellisiin hampaisiin, en tiedä kuinka kauan se on siellä ollut, vahingossa huomasin.

Täällä kuulemma tulee kutsu ennen 1-veetä, mutta ei ole vielä kuulunut ja kohta jo synttäreitä vietetään.

Takaisin