Hampaista

Joo, meillähän aloitettiin kuolaus marraskuussa, nyt on puhjennut kolme ja puoli hammasta eli kaikki etuhampaat sekä yksi kulmahammas näkyy. Aika ikuisuusprojektilta tää tuntuu.

4. hammas on puhjennut ja 5. tulee puhkeamaan aivan lähipäivinä! :) Eli yläetuhampaat tulossa.

Kiukkua riittää joka päivälle, kun pojan mitta jossain vaiheessa täyttyy kutisevien ikenien kanssa ja yöllä joudutaan vähän ylimääräistä ähistellä. Huomaa, että katkonaista yöunta on nyt pojalla, kun päivisin on ottanut pitempiä päikkäreitä.

Yllättäen viides hammas onkin jo puhjennut, minä en vaan huomannut sitä ennen kuin mies sanoi. Eli ihan niin pitkään tätä ei tehty kuin edellisiä, saisi nuo seuraavatkin tosin puhjeta. Meillä tosiaan ikenet pullottaa nyt vähän joka puolelta, joten ilmeisesti on aika monta tulossa lähiaikoina, ja kyllä sen tuosta valvomisesta, järsimisestä, kuolasta ja kiukuttelusta huomaakin. Menis vaan nopeasti ohi...

Meillä kävi vähän samalla tavalla kuin Latteäiti yllä kirjoitti. Toissayönä oli puhjennut toinen yläetuhammas kuten oli odotettavissakin, mutta lisäksi huomasin eilen että alas on ilmestynyt läpi hampaan kärki, eli ihan vaivihkaa on tuo viides sieltä tulossa, ien ei oikeastaan ole edes turvoksissa. Tuon toisen ylähampaan kanssa päästiin onneksi vähän helpommalla kuin sen ensimmäisen, hieman oli havaittavissa kiukkua mutta ei läheskään niin pahaa kuin silloin juhannuksena sen ekan kanssa.

Täällä 5 hammasta, 6. tulee varmaan kohta, kun on tässä ollut jo yli viikko niin "rauhallista" :p Poika on ihan hassunnäköinen hampaat suussa. Harvan purukaluston kruunaa aina pikkaisen sekaisin olevat hiukset - Turhapuro look on valmis :grin

Täälläkin taitaa olla seuraavat hampaat tulossa, sen verran kuola lentää ja ikenet pullottaa, puhumattakaan pojan aina yhtä aurinkoisesta mielentilasta :)

Ostettiin nestemäistä särkylääkettä ja apteekista pieni annosteluruisku, kun kitinä yöllä yltyy niin ruiskulla hieman paracetamolia huuleen niin johan hiljenee :) Suppoa kun ei jaksa keskellä yötä alkaa laittamaan.

Haluisin kysäistä harrastaako muitten kullanmussukat puremista? Meidän neiti Sapelihammastiikeri ihan vaanii.. Puree mua, isäänsä ja mummoonsa oikein leuka täristen. :( Mummonsa tahtomattaan vähä yllytti aluks ku kiljas aina ja lasta nauratti. Sit huomautin siitä ja nyt meillä kaikilla on yhteneväinen linja, eli sanotaan ankarasti ei. Mä yritän ennaltaehkäistä tilanteita ja nostan alaleukaa ylöspäin tms tai vaihdan tytön naama toiseen suuntaan, mut aina ei ehdi. Polvessa on iso palovammaa muistuttava jälki, joka johtuu pienten naskalien puristumisesta yhteen ihon jäädessä väliin. Ja just katoin peiliin, ni hartiat ja kaula on täynnä "raatelujälkiä". Hehheh.. Koitan tarjota vaik maissinaksua tai purulelua, mut pehmee nahka taitaa viedä voiton. Vinkkejä? Mulla on kokemusta vaan koiran kouluttamisesta, ihmistä pitää kohdella ehkä hieman eri tavalla. :D
Mummonsa keksi muuten sit, että jos vauva puree, niin mummokin puree. Ja nyt tyttö on aina työntämässä sormiaan varovasti sen suuhun ja mummo leikkipuree ja sit kiherretään. -.-' Näen sieluni silmin 1) kassajonossa saan tietää tyttäreni osaavan puhua, kun tulee vahvalla äänellä kaiken kansan tietoisuuteen "mummo pujee" 2) pihan lapset seisoo jonossa, kukin vuorotellen koittaa, uskaltaako työntää kättä mummon suuhun, kun mummo voi purra. :'D
Looking forward to it!

Meillä purtiin yhteen aikaan tosi paljon. Kun ei mikään kielto tai muu auttanut, niin poika laitettiin heti lattialle eikä saanut vähään aikaa huomiota. Johtui sitten tuosta tai jostain muusta, niin pureminen on nyt loppunut. Siskollani oli sama taktiikka kun pikku-murmeliinin mummolla, eri puraisi aina takaisin. Se poika puree vieläkin 4 vuoden iässä..

Meilläkin napataan hampailla aika herkästi, tosin nyt kun asiasta tuli puhe, niin huomaan, että ehkä tällä viikolla puremista on ollut vähemmän. Olen toiminut aika lailla samoin kuin Sophie. Ja jos tissiä on purrut, olen kieltänyt kerran ja antanut jatkaa syömistä, jollei ekalla usko, niin sitten ei ole tarpeeksi nälkä :p

Meillä pureskelee kanssa! Mä olen aina sanonut, että ei saa purra, ja katsonut ankarasti. Olen myös huomannut, että puremista tapahtuu silloin, kun kaipaa huomiota, esim. jos minulla on kirja kädessä. Silloin olen myös kieltänyt pureminen, mutta hetken päästä ottanut syliin ja selittänyt, ettei äitiä tarvitse purra, huomion saa vaikka hymyllä tai puheellakin. No sylissä se ei sitten ole purrut.

Minä olen muuten ollut lapsena kova puremaan. Mulla oli sellaisia mielikuvitusleikkejä, joihin menin aika syvälle. Äitini kertoi just meidän neidin purtua, että jos minuun tulee, niin pureskelee vielä eskarinakin... :/ Itsehän olin todennut äidilleni että "minä olen Pikku Myy, ja saatan myös purra!"

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mun kauhuskenaarioista huolimatta rinnan pureminen on jäänyt ihan vaan muutamaan kertaan. Saa tissiä sen verran harvoin, että ei sitten rupea sillä leikkimään, kun sitä tarjolla on :wink Muuten kyllä puree, jos peuhaa vaikka sängyllä vieressä, mutta sitten vaan lopetetaan se köllöttely, kun pureminen alkaa. Samoin varvasta voi tulla puremaan lattialla ollessaan ja silloinkin keksitään muuta puuhaa. Mitään leikkiä siitä puremisesta ei varmaan kannata tehdä...

Mä purin pienenä tosi paljon, tosi kovaa ja tosi pitkään. Alkoi siinä 9 kk iässä ja sitä tapahtuu vielä pari vuotiaanakin, mutta vähän vähemmän silloin. Ja silloin myöhemmin se pureminen tais olla just sitä huomionhakua. Mutta en mäkään enää nyt kolmekymppisenä paljon ihmisiä pure. Aika auttaa :grin

Onneks tuo harvemmin puree syödessä. Jos ei oo nälkä, mut yritän antaa maitoo, tai rinta tyhjä, niin silloin vähäsen. Kestän sen. Jos ois laajemman mittakaavan ongelma, oisin lopettanut jo imetyksen..

Meillä on tissiä purtu kausiluontoisesti, oletan kyseen olleen hampaista, mutta tajusin tässä myös, että molemmat purukaudet ovat olleet juuri mun menkkojen alla ja loppuneet, kun menkat ovat alkaneet o_O Eli jos kyse EI olekaan hampaista, niin ehkä maito on sitten maistunut jotenkin pahalta normaaliin verrattuna. Ollut mutsi happamana pms:n kanssa :grin

Onks jollain ollu jo hammashoitajalla käyntiä? Kai virallisesti 1 v tarkastus. Tytöllämme on viikon päästä ja aattelin kysyy osaisko joku antaa vinkkejä miten sinne pitäis varautua.. Me siis ite ollaan töissä, mulla on 2. työpäivä enkä heti haluais olla poissa 3 tuntia.. Mummo lupautui ilomielin viemään, mut mietin miten sen 'evästäis', mitä mahdollisesti kysytään yms. :) Suoraan sanoen helpotus, ettei ite tarvii mennä! :D

Me käytiin 6 kk iässä suuhygienistillä ja seuraavan kerran taitaa olla vasta 2 v hammastarkastus.

Tuolla suuhygienistillä juteltiin kaikkea hampaista ja niiden hoidosta ja reikiintymisestä ym, lopuksi katsoi vauvan suuhun ja kirjasi, että 1 hammas puhjennut :)

Takaisin