Hampaista

meillä oli ihan vasta tuo suuhygienisti, kyseli vähän ruokatottumuksista, siitä, miten hampaita hoidetaan, tulevasta makeisten jne käytöstä yms :) nii ja kurkkasi suuhun.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä taitaa tuo olla vasta 1v kieppeillä, terkkarit ja lääkärit ovat vaan todenneet, että "onpa sillä jo hampaita" :p
 
Vastaanpa sitten omaani. :) Eilen tyttö sit kävi mummon kanssa (jota joku oli luullut äitiksi..! Ikää 60 v, vaikka onkin nuorekas) hammashoitajalla.
Siellä oli tutkittu suu, ts hampaiden lukumäärä, kyselty syömistottumuksista, allergioista, käyttääkö sokeripitoisia ruokia, xylitol karkkeja (häh, 9 kk??), janojuomaksi mehua (täysmehutkin kielletty ilm fruktoosin vuoksi, vaik me tosi satunnaisesti annetaankaan), mitä saa välipalaksi, millaista ruokaa syö..
Hampaiden pesusta oli juttua ja vanhempien omasta hampaanhoidosta. Muistutuksia, ettei käytetä vaik samaa lusikkaa vauvan kans. Jos tuttia/tuttipulloa käyttäisi, niin pitäis 2 ikävuoteen mennessä hankkiutua eroon.
Etukäteen kannattaa valmistautua muistelemalla koska eka hammas puhkes ja hahmottelemalla nykyisen ja tulevan makeidensyöntipolitiikan ja puolusteltava sitä. :p Ja totuteltava suun avaamiseen ja käpälöintiin.. Meidän neiti oli ensimmäisenä karjaissut EI kun hammashoitaja oli yrittänyt katsoa suuhun. Oli se sit rauhottunu ja lopulta sai kehuukin kuin reipas ja kiltti tyttö on. :Heartred

Meille ei tainnu onneks tulla noottia mistään. :) Mukaan sai jotain ohjeen tapaista lappusta, hammastahnaa näytepakkauksen ja hammasharjan. Neidille oli annettu vaihtoehdoiksi vaaleensininen ja vaaleenpunanen ja hyvin tomerasti oli valinnut vaaleenpunaisen. Myös "reippaustarran" oli saanut valita muutamasta vaihtoehdosta ja neiti oli nopeasti päätynyt vaaleenpunaiseen possuun, jota kotonakin kohteli kuin suurta aarretta. :'D Ei tullu epäselväks mikä on tytölle mieleinen väri. :)

Kotona annoin vanhan hammasharjan tytölle omatoimiseen tutustumiseen ja se vietti pitkän aikaa se suussa.. Konttasi ympäriinsä hammasharja kädessä ja aina välillä pysähtyi 'harjaan' hampaitaan ja taas matka jatkui. X) Illallakin olin jo sitä mieltä, että eiköhän tää ollut tässä, niin tyttö veti vielä harjan takas suuhun. :wink Pitäispä vanhempanakin yhtä hyvää huolta!

Seuraavan kerran täällä kutsutaan 3 v katsastamaan suu. :)
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos infosta Murmeliini!

Mä taas niin näen meidän pojan hammaslääkärissä, ensin maistaisi hammaslääkäriä sormesta, sitten huudon kera ehkä tutkittaisiin, sitten hän repisi hammasharjat ja reippaustarrat hammaslääkärin käsistä ja söisi ne ;D

Tuo täysmehujuttu on muuten jännä, kun miettii, että hedelmiä kuitenkin suositellaan välipalaksi. Sama sokerihan niissä on.
 
Mun muistaakseni suuhygienisti meillä sanoi, että vauvalle saisi antaa 1/4 osa xylitolpastillin (niitä lasten esim. Herra Hakkarainen ja mitä näitä nyt on...?) kun vauvalla on hampaita ja se osaa pureskella... En oo kyllä antanut, enkä yhtään muista, että oisko saanut ottaa esim joka ruokailun jälkeen vai vaan kerran päivässä... Ja xylitolista voi mennä maha sekaisin. Mutta onko joku muu antanut ja onko parempaa tietoa tosta xylitolin antamisesta? :confused004
 
Murmeliini, tuliko kutsu neuvolan kautta vai miten? Meille ei ole tullut mitään. En kyllä mitenkään innolla odota, tietäen ton "rakkauden" esim. friidaa kohtaan tai reaktion siihen, kun yrittää saada pahveja pois suusta, niin varmaan koko kylä kuulee että meidän neidin hampaita yritetään katsoa. :confused:

Mehut ja kokonaiset hedelmät ovat suun kannalta eri asemassa siksi, että pureskellessa erittyy sylkeä, joka suojaa hampaita. Mehua ei taas tarvitse pureskella, niin se sokeri pääsee eritavoin vaikuttamaan, siksi hedelmät ja marjat ovat terveellisempiä kokonaisina.. *humanistin selitys*
 
Meidän öitä on tainnut sotkea uudet hampaat joita on tulossa 2 tai 3 alas, kaikki oikealle puolelle :eek: Nopean alun jälkeen pojalle ei ole puhjennut hampaita pitkään aikaan, niitä on nyt 8. Noiden alahampaiden lisäksi yläkulmahampaat jo loistavat ikenien läpi. Uskaltaakohan sitä toivoa että nuo öiset itku/raivokohtaukset loppuvat kuhan nuo kaikki ovat puhjenneet....
 
Ainiin, meillä ei ole edes näytetty hammasharjaa pitkään aikaan. Se mikä ennen oli niin hauskaa aiheuttaa itkua ja kiljuntaa tällä hetkellä, joten en sitten ole viitsinyt/jaksanut kiusata poikaa jos se suu kerran on niin kipeä. Taas yksi asia josta voi potea huonoa omatuntoa :sad001
 
Pojalle puhkesi juuri ensimmäinen "kakkosylähammas" (siis etuhampaista seuraava), toinenkin taitaa olla tuloillaan. Nyt siis kuusi hammasta; ala- ja yläetuhampaat, alhaalla kakkoshammas pariton, samoin ylhäällä toistaiseksi. Kuvittelin että se alahammas olisi saanut seuraavaksi parin, mutta nyt olikin ylähampaiden vuoro. Arvelen että nyt ensimmäistä kertaa tuo hampaiden puhkeaminen on vaikuttanut pojan syömiseen. On ollut semmoista temppuilua että. Toisaalta se voi mennä helteidenkin piikkiin, tai sitten on muuten vaan joku hankalampi vaihe...
 
Neidillä on vasta kaksi hammasta alhaalla, en tiedä onko ylös tulossa vai mikä lie mutta lusikka on ihan kauhistus. Hampaiden harjaus on jäänyt täällä vähän huonolle tolalle, äiti ei saa hampaita harjata ollenkaan, mutta olen nyt antanut neidille hammasharjan omaan käyttöön ja sitä kovasti tutkitaan ja myös purraan. Saa nähdä milloin meille tulee kutsu hammaslääkärille, vielä ei ole kuulunut.
 
Muistelin (tai siis tarkistin täältä :D ), että hammas numero 8 puhkesi kaksi viikkoa sitten. Ja nyt viedään taas sormia ikeniin kaluttavaksi, molemmin puolin... Eli ehkä taas seuraava kuukausi menee hampaiden 9 ja 10 odottelussa? Täähän on kohta samanlaista kuin synnytyksen odottelu lasketun ajan jälkeen, PUHKEIS JO! Puuh...
 
Äh, noita kulmahampaita tehdään nyt ihan tosissaan. Ja varmasti pitää paikkansa, mitä joku (anteeksi, nyt unohtuu, kuka se oli) täällä mainitsi neuvolasta sanotun, eli ne vaivaavat aiempia hampaita enemmän. Yöt ovat melkoista rallia ja päivällä sormet/lelut/lusikka/ihan mikä tahansa toimii puruleluna. Niin, ja ihan jäätävää kuolausta :eek: Pureskelusta päätellen hampaita tehdään molemmille puolille. Tosi vaikeaa vaan sanoa, missä tarkalleen mennään, kun kulmurit ovat jo niin sivussa, ettei niitä ihan helposti näe eikä poika ole kovin innostunut siitä, kun yritän ikeniä kurkkia. Alaleukaan niitä kuitenkin veikkailen nyt ensimmäiseksi, ja sen verran pystyy tarkastelemaan ikeniä, että näkee niiden olevan tosi turvoksissa. Olisi niin kiva vaan tietää, meneekö tässä vielä toiset kaksi viikkoa vai enemmän/vähemmän...
 
Minä olen koittanut nyt tunnustella neidin ikeniä kun ylhäällä näyttäisi ikenet olevan tosi turvoksissa. Niin ne vaan hampaatkin puhkeaa yksilölliseen tahtiin ja neidillä on edelleen vasta kaksi hammasta. :) Saapa nähdä milloin yläetuhampaat puhkeavat, toivottavasti pian. Melko ärtyisän oloinen neitokainen ollut jo useamman päivän.
 
Se oli mun neuvolatäti. :) Meillä on sama tilanne, eilen mulle tuli jopa migreeni, kun koko päivä oli jatkuvaa kitinää, mikä oli jotenkin sellaisella taajuudella, että korviin koski. Ja sitten sellainen paskamutsi-fiilis, kun pää ei kestä oman lapsen itkua. :sad001
 
Joko te käytätte hammastahnaa? Mä ostin suomesta Oxygenolin Muumi-hammastahnaa ja nyt on hampaiden harjaus taas kivaa puuhaa kun tahna ilmeisesti maistuu kivalta :) Vähän olin huolissani siitä että voiko noin pienelle käyttää tahnaa (täällä espanjassa sanotaan ettei ainakaan ekan vuoden aikana saa käyttää). Löysin kuitenkin Terveyskirjastosta tämän artikkelin, jonka luulisi olevan ihan luotettava:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=trs00048

Eli Muumit kunniaan myös hampaiden huolto-ostastolla :)
 
Kyllä meille sanottiin, että tahnaa kehiin heti kun aletaan hampaita harjata, joten on käytetty jo pitkään. :) Vähän piti nähdä vaivaa, että löytyi vauvoille sopivaa tahnaa, mutta cittarissa oli sitäkin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään olin saada slaagin, kun kokeilin ihan huvikseni tytön ikeniä ja yläikenessä tuntui kaksi rosoista kovaa kohtaa! Se on saanut molemmat etuhampaat ylös ilman, että olen mitään sen ihmeemmin huomannut. Nyt on silläkin sitten jo hampaita, vähän haikeaa kun tuntuu että siitä tulee iso tyttö niin nopeasti.

Käytiin sitten ostamassa sille Bamse-hammasharja tänään ja mies yritti vähän harjata illalla. Ei suostunut avaamaan suutaan, varmaan saa huomenna leikkiä sillä harjalla niin se ei ole niin epäilyttävä. Täytyy pyytää miestä kysymään ensi neuvolassa, että mitkä suositukset täällä Ruotsissa on noitten tahnojen suhteen.
 
Meilla harjataan pojan hampaat n. 1-2 krt viikossa, ja monesti sekin on vaan semmonen nopeahko harjanpureskelusessio. Joskus vaan olen niin laiska, etta annan pojan ihan itsekseen jyrsii hammasharjaa, kun istuu syottiksessaan ja kuvittelen homman hoituvan silla... Tahnaa en ole kayttanyt, en edes ostanut tai tutkinut asiaa, etta mita tahnaa saisi kayttaa... Oikeastaan tama hampaidenharjauskin saa aikaan huonoa omatuntoa, samaan tapaan kuin pojan kengattomyys ja potattomuus. :sad001
 
Takaisin
Top