Hampaista

Muistaakseni meitä varoiteltiin tuosta kariesbakteerihommasta aika paljon jo neuvolassa, mutta voihan se toki olla, etteivät kaikki neuvolat/terkkarit painota ihan samoja asioita.

Minä huomasin pojan hampaita harjatessa, että etualahampaiden juureen on jäänyt sellaista plakilta vaikuttavaa töhnää :sad001 Harmittaa, koska minusta ollaan oltu aika tunnollisia harjaamisen kanssa ja poikakin suhtautuu siihen sikäli myötämielisesti, että olen saanut harjata aika rauhassa. No, täytyy kai ronkkia töhnät pois ja olla entistä tarkempi...

Herne, millaisilla toimenpiteillä sait ne töhnät pois? Tsekkailin pojan hampaita tänään oikein päivänvalossa kun poika sattui olemaan sillä mielellä että vähän sai suuta raottaa, ja huomasin etualahampaiden juuressa samanlaista töhnää. Harjasitko ne pois vai jotenkin muuten, oliko "tiukassa"? Onko ne nyt pysyny poissa? Poika kun ei suuremmin diggaa noista hammashommista niin mitäköhän siitä tulee... Olis kuitenkin kiva saada ne pois.
 
Henu, mä olen enimmäkseen vaan koittanut olla entistä huolellisempi alahampaiden harjauksen kanssa, että saisi ihan kunnolla otettua siitä ikenen juurestakin. Mutta en ole kyllä saanut irti, enkä ole nyt ihan varma onko kyse irtaimesta töhnästä vai ihan vaan hampaan pigmentistä, kun me kuitenkin ollaan harjattu ihan säännöllisesti koko ajan sen jälkeen, kun hampaat ilmestyivät. Hammastikulla kokeilin myös varovasti, jos olisi irronnut, mutta ei. Ei sitä töhnää ole mitenkään lisää tullut, mutta sellainen vaalea, erottuva alue alahampaiden juuressa on. Ajattelin, että voisin neuvolasta tai hammaslääkäristä kysäistä, kannattaako tuoda ylimääräiselle näytille, muuten meillä taitaa olla vasta 3 v. seuraava aika.
 
Meillä on 1,5 v. neuvola joten taidan vilauttaa hampaita siellä. Mua niin harmittaa kun poika ei edelleenkään tykkää hampaiden pesusta, joskus sujuu ihan ok mutta pääsääntöisesti on aika vänkäämistä. Sitten tulee tunne ettei ne ole kunnolla pesty, vaikka ehkä onkin. Mutta tiedän että voisi olla paremminkin :/
 
Meilla hampaanpesut ovat monestikin vain sellaisia pikapesuja. Harjaa vain vilahtaaa suussa ja sitten alkaa kiukuttaa. Olen koittanut aikaistaa iltaharjausta niin, etta ehdittaisiin ennen ankaran vasymyksen iskua... Vaikka se nyt olisikin huonosti ja pikaisesti suoritettu hampaidenpesu, niin olen ajatellut, etta parempi sekin kuin ei lainkaan pesua. :)
 
Piinaavan piehtarointiyön jälkeen ylös puhjennut kaksi uutta hammasta. Oiskohan niitä hampaita jo 14 ainakin. Meillä on nyt tupannut unohtumaan tuo hampaiden harjaus aamuisin :oops: Mutta Colgaten tuubissa lukee, että 1 kerta päivässä riittää 0-2 vuotiaalle :grin

Mä en oo vieläkään muistanut ostaa niitä ksylitolipastilleja pojulle, päiväkodissa otetaan joka ruuan jälkeen sellainen (oisko muumi tai pikku kakkonen) ja poju mussuttaa sen pastillin ihan hienosti :)
 
Meidän tyttö on vähän koukussa niihin. Itkee pöydän vieressä säännöllisesti ja osoittaa xylitolipastillipurnukkaa... :confused:
 
Meidän poika on koukussa monivitamiiniin. Oon ton rajoitetun ruokavalion vuoksi antanut niitä varmuudenvuoksi satunnaisesti, mutta tuo kinuais niitä joskus monta kertaa päivässä.
 
Meillekin tuli lopulta se xylitolipastillipurnukka ja poju oppi parissa päivässä pastillien kinuamisen :meh: "tatilli" poju hokee ja osottelee kaapin päälle.... Great.
 
Meillä olivat yläkulmahampaat puhjenneet ihan huomaamatta. Hurraa! Enää alakulmurit ja taaemmat poskihampaat, sitten olisi hampaat toistaiseksi tehty (jos oikein muistan).
 
Onkos se niin että ne taaemmat poskihampaat tulee vasta joskus 2-3 vuoden iässä yleensä? Niin olen kuullut.Ja "seiskat" tais tulla vasta joskus kouluiässä jos oikein muistan. Eli pidempää taukoa tässä nyt vietetään mitä ilmeisimmin, kulmahampaat ja ekat poskihampaat kun puhkesi jo ajat sitten. No, eipä haittaa, kun ei se hampaiden teko mitään juhlaa ole.
 
Mä niin toistan itseäni, mutta mä olen aivan neuvoton, epätoivoinen ja masentunut, mitä tulee tuon epelin hampaiden pesuun! Se on nykyään yhtä huutoa ja rimpuilemista, ja sen seurauksena sitten varmaan sattuu ikeniin kun harja paukkuu kaikkialle muualle kuin hampaisiin. Mä olen sitä mieltä että ne hampaat on vaan pakko pestä, eikä se että poika "pesee" ne itse edistä asiaa juurikaan, kunhan vähän imeskelee tahnaa harjasta. Meidän hammasharja on koko ajan sen näköinen että se pitäisi vaihtaa, vaikka se olis vasta vaihdettu, ihan pureskeltu ja harjakset sojottaa minne sattuu. Mä olen taas viime aikoina kuullut kauhujuttuja kolmevuotiaista lapsista joiden hampaita on jouduttu nukutuksessa paikkaamaan; en tiedä mitkä kaikki asiat siihen johtaa mutta en kestä jos meidän lapsi joutuu kokemaan sellaista. Tiedän että olen hysteerinen tämän asian kanssa ja pitäis ottaa iisimmin, mutta johtuen omasta kehnosta hammashistoriastani en halua että poika joutuu kokemaan samaa. Näen jo painajaisia ekasta hammaslääkärikäynnistä, milloin lie edessä; poika ei anna katsoa hampaita ja minä saan tuomion että ollaan hoidettu pojan hampaat huonosti ja parhaassa tapauksessa jo reiänalkuja hampaissa. Millä IHMEELLÄ siitä toimenpiteestä saa edes siedettävän? Niin ettei se menisi aina itkemiseksi ja huutamiseksi ja itsellä hermojen kiristelemiseksi. Tämä on nyt se isoin asia joka mieltä painaa, mitä tulee tuohon lapsen hoitoon.

Mutta iloisena asiana; meilläkin on nyt alettu syömään Herra Hakkaraisia :) Poika tykkää niistä kovasti (ylläri!)
 
Meillä oli myös taas hankalampi vaihe hampaiden pesussa ja vaikka olin päättänyt ettei väkisin saa pestä, niin jotakuinkin lempeästi pakolla ne sain pestyä ja kehuin neitiä koko ajan miten hienosti sujuu. Ei se nytkään varsinaisesti rakasta hampaidenpesua, mutta antaa pestä ihan nätisti.
 
Meilla mennaan ihan pojan fiiliksien mukaan. Parhaiten onnistuu, kun poika istuu syottiksestaan ja katsoo tietokoneelta suosikkisarjaansa. Sitten toisinaan taas se menee just noin, etta poika vain imeskelee harjaansa, eika anna mun edes koskea koko harjaan... Ja silloin, kun megalomaaninen iltakiukkuvasymys ehtii iskea ennen harjausta, niin jatan harjauksen suosiolla valiin.
Kuitenkin lahes joka ilta harjataan, tavalla tai toisella.
Ma en varmaan ole viela ehtinyt edes kunnolla stressaamaan hammaspeikkoja. :rolleyes:
 
Meillä se on selvästi vaikeampaa silloin, jos on hampaita tulossa ja ikenet herkät. Silloin annan ihan suosiolla harjata itse, sitten kun helpottaa niin saan yleensä vähän harjattuakin. Nyt viime aikoina tyttö on ruvennut itsekin vähän jäljittelemään harjausta pelkän imeskelyn sijaan. Mutta ei meilläkään niin hienosti niitä hampaita saada harjattua, etuhampaat menee ihan ok, mutta takana oleva poskihammas on sellainen, minne en ole varmaan kertaakaan onnistunut harjaa saamaan.
 
Meillä onnistuu parhaiten, jos isi harjaa, äidin kanssa koko homma tuntuu olevan ihan ahterista :rolleyes: Mutta toistaiseksi antaa pestä ja alistuu kohtaloonsa.
 
Niin juu ja meillä siis neiti on hampaidenpesun aikaan hyvinkin rättipoikkiväsynyt kun hampaat harjataan just ennen sänkyyn laittoa. Jotenkin liikuttavaa välillä, kun toinen kuuntelee hampaidenpesun silmät lupsuen..
 
Snadisti edistystä. Päätin että aamuhammaspesu ei ole niin tärkeä joten olen antanut pojan hoitaa sen kokonaan itse, toisin sanoen pureskelee harjaa jossa tahnaa. On ihan innoissaan siitä, joten ei se harja nyt se peikko onneksi ole vaan se että joku muu tekee sen. Ehkäpä sitä pikkuhiljaa pääsisi vähän opastamaan ja avittamaan siinä. Iltapesut tehdään edelleen aikuisen toimesta, joskus kiljumisen kera ja joskus vaan venkoilemalla. Näillä mennään nyt ja toivotaan että jossain vaiheessa alkaa näkyä valoa tunnelin päässä.
 
Hyvää: meillä saatiin vihdoin xylitol-pastillit käyttöön :) Huonoa: tänään onnistuin tunkemaan oman lusikkani pojan suuhun ajatuksissani, kun molempien lautasilla oli samaa ruokaa :oops: Poika syö kyllä itsekin lusikalla, mutta yleensä syötän häntä lisäksi toisella lusikalla ja syön itse siinä toisella kädellä samalla. Ei taida koordinaatiokyky riittää.
 
Poju alkoi pistää hampaiden pesussa hanttiin niin monena iltana putkeen, että pakko oli ottaa homma haltuun. Eli päättäväisesti vaan pojua leuasta kiinni ja harja suuhun. Nyt poju on tajunnut, että ei kannata pokkuroida vastaan, hampaat harjataan, äiskä ja iskä ovat niin päättäneet :grin
 
Meillä jäi hampaat taas pesemättä... :oops:

Pojalla alkaa viimeisetkin takahampaat näkymään ikenien läpi, kauankohan niitä sitten tehdään :sad001
 
Takaisin
Top