Haaveena esikoinen

Ihana kun tullut uusia! Tervetuloa tänne piinailijoiden joukkoon😂 toivotaan kaikille onnea ja vahvoja tuplaviivoja!

Asiasta kymmenenteen ja pahoittelut etukäteen, jos joku ei kestä tämmösiä kyssäreitä, mutta mitä liukkaria käytätte jos on käytössä? Meillä siis välillä ei esileikkiä jakseta, näin vuoden yrittämisen jälkeen, vaan hoidetaan vaan tallettelut pois alta, niin oon tästäkin lukenut, että pitää olla siittiöystävällistä. Nyt käytössä rfsu:n magic glide🤔 parhainhan ois, että ilman vetäis.

Ja toinen kyssäri perään, itellä loppuu flo:n maksullinen puoli tässä parin päivän sisään, ja oon todennut että en niinkään siitä tykkää kun ei voi esim lääkkeitä sinne merkitä. Mutta kannattaako esim ff:stä tai premomista ottaa maksullista versiota? Onko kokemuksia vai meettekö vaan ilmaisversioilla?🤔

@Heipsy Meillä on käytössä vähän monenlaista. Pääasiassa Babystart siittiöystävällinen, mut sit oviksen ulkopuolella Durexin vesi- tai silikonipohjainen, kun tuo Babystart on aika hintavaa eikä mielestäni erityisen riittoisaa. Ja todellakaan ei aina jaksa mitään lämmittelyjä, joten liukkaria vaan kehiin 😂 Mulla on Flo premium ja FF ilmaisversio. Musta FF vaikuttaa monipuolisemmalta kierron seurannan suhteen, Flo sit taas tykkää chattailla sitä sun tätä ja löytyyhän sieltä tietoa raskauden yrittämisestä yms.

Nyt alkaa mahakivut olla sitä luokkaa et uskon et menkat on alkamassa ja vielä etuajassa. Luteaali jää 8 tai 9 päivään. Pah. Ehkä aloitan nyt jo Geleen syönnin ensi kiertoa ajatellen.

Ihana kun tullut uusia! Tervetuloa tänne piinailijoiden joukkoon😂 toivotaan kaikille onnea ja vahvoja tuplaviivoja!

Asiasta kymmenenteen ja pahoittelut etukäteen, jos joku ei kestä tämmösiä kyssäreitä, mutta mitä liukkaria käytätte jos on käytössä? Meillä siis välillä ei esileikkiä jakseta, näin vuoden yrittämisen jälkeen, vaan hoidetaan vaan tallettelut pois alta, niin oon tästäkin lukenut, että pitää olla siittiöystävällistä. Nyt käytössä rfsu:n magic glide🤔 parhainhan ois, että ilman vetäis.

Ja toinen kyssäri perään, itellä loppuu flo:n maksullinen puoli tässä parin päivän sisään, ja oon todennut että en niinkään siitä tykkää kun ei voi esim lääkkeitä sinne merkitä. Mutta kannattaako esim ff:stä tai premomista ottaa maksullista versiota? Onko kokemuksia vai meettekö vaan ilmaisversioilla?🤔
Me käytetään liukuvoiteena jotain Aco caring glide merkkistä. Sen pitäisi ainakin olla siittiöystävöllinen, ainakin muistaakseni. 😂

Ja premom:ista mulla maksullinen versio. Itse kyllä tykännyt siitä kun monipuolisempi kuin ilmaisversio. 😆 On mulla se flo myös maksullisena versiona mutta en siitä itsekkään oikein pidä niin paljon kuin tuosta premom:ista ainakaan.

Vatsakivut piti aamuyöllä hereillä, säteilee välillä selkään ja reisiin, voimakas kipulääke ei vie kipuja kokonaan pois. Ehkäpä se on endo nostamassa jo päätään vahvasti parin kierron jälkeen. Paska 😑 Sit toisaalta on vähän huononointisuutta ja aamulla tyroksiinin oton jälkeen alkoi närästää, mua ei oo närästäny kuukausiin, mikä vähän nyt nosti toiveita voisko kyse ollakin ensioireista. Menkat ei oo alkanut. Tein OS testin dpo9 ja nega oli. Eipä auta kun odottaa.

@Heipsy

Flowssa pystyy merkitsemään lääkkeet sieltä mistä kirjataan oireet, vähän hassussa paikassa kyllä

Meillä käytössä kaksikin eri liukkaria, toinen öljy- ja toinen silikonipohjainen, merkkejä en muista 😂 En oo edes ajatellut, että merkillä olisi hirveästi väliä, kunhan ei sisällä siittiöille haitallisia aineita. Käytetään liukkaria esileikistä huolimatta, koska hormonaalinen ehkäisy aiheutti kuivuutta, en tiedä tarviiko jatkossa.

@Heipsy @Syssymyssy Juuri tutkiskelin noita liukkariasioita kun olin ostamassa. Raskautta yrittäville suositellaan vesipohjaista liukkaria, koska muut voivat haitata siittiöiden liikkumista, vaikka ei olisikaan siittiöitä tuhoavia spermisidejä mukana. Ostin itse Aco Caring Glidea, se vaikuttaa ihan hyvältä.

Muokattu viimeksi:
@Heipsy @Syssymyssy Juuri tutkiskelin noita liukkariasioita kun olin ostamassa. Raskautta yrittäville suositellaan vesipohjaista liukkaria, koska muut voivat haitata siittiöiden liikkumista, vaikka ei olisikaan siittiöitä tuhoavia spermisidejä mukana. Ostin itse Aco Caring Glidea, se vaikuttaa ihan hyvältä.
Hei mä oon ostanu samaa liukkarii! Meillä on sitä ollut just viime aikoina käytössä. Se on omastakin mielestä hyvä. 😆

Täällä ollaan nyt kotona. Ja dpo0 ilmeisesti. Sitten nyt alkaakin jännittäminen... 🙈🙊

@Zebra Harmi, jos tosiaan endo oireilee jo… Kunpa olisikin jotain muuta. Vieläkö huonovointisuus ja närästys jatkuu vai onko asettuneet?

@Emri Kiva kuulla, että asiat etenee IVF:n kanssa. Toivottavasti menisi aika nopeasti seuraavia vaiheita odotellessa!

Meillä mies kävi eilen antamassa siemennestenäytteen ja tulokset tulee ensi viikolla. Oli kuulemma selkeää ja helppoa asioida eikä tuntunut asiana sen kummemmalta kuin vaikka verikokeissa käyminen. Jos tästä tiedosta on jollekin apua.

Ovulaatiota myös odotellaan viikonlopulle, joten lempeä ja lämpöä luvassa. Jälkimmäistä riittää kyllä muutenkin. 😁

@Viheriöi No niinpä, jäätävien endokipujen palaamista pelkäsin eniten. Siinä voi yritys jäädä toiseksi jos/kun ne kivut iskee. Onneks nää nyt ei vielä ole lähellä sitä luokkaa. Pientä huonovointisuutta ja mahakipua on tänäänkin, lievää närästystäkin. Tein sekä one stepin että pregcheckin ja puhtaita negoja olivat.

Hyvä et mies kävi teillä antamassa näytteen. Hyvä tsekata sekin puoli et kaikki on kunnossa. Omankaan miehen mielestä suoritus ei ollut paha. Siitä jäi inside läppäkin. Aina kun mennään sen rakennuksen ohi mies sanoo "Arvaa mitä mä tein tuolla?" 😂

Toivottavasti ei oo liikaa lämpöä, jotta jaksaa jakaa lempeä 😁

Mä aloin vähän epäillä että mitä jos se viikon runsas vuoto minkä sain ei ollutkaan menkat vaan se kysta tuli vuotona ulos, onkohan se mahdollista...? Koska jos vaihtoehdot on että sain positiivisen ovistestin KP12 tai KP38, kyllä mun kohdalla se 38 kuulostaa todennäköisemmältä 😅

Mutta varasin maanantaille ajan kun gyne palaa lomilta, siellähän sitten näkyy että onko se kysta vielä paikoillaan vai olisko lähtenyt🤞 Ja pitäisi näkyä että onko ovis nyt oikeesti tapahtunut 🤔 Kiva että sai ajan niin ei tarvitse enää pitkään arvuutella!

Mutta testit ainakin nyt näytti kunnolla posia ja haalistui niin uskoisin että nyt on DPO1! Pääsee pitkästä aikaa piinaamaan 🤞

Meen nyt flo:n ja premomin ennusteiden mukaan mieluummin että nyt on dpo1. Enkä noiden ovislimojen mukaan jotka olivat sunnuntaina ja maanantaina erilaista jo sitten sellaisia joyka yleensä kun ovulaatio testailujen haalistumisen aikaan on joiden mukaan olisi dpo4. Vai kumman mukaan olisi parempi mennä? Kun tosiaan testaillut en tässä kierrossa....

Ja kaiken lisäksi lauantaina ja sunnuntaina oli kyllä sellaisia oviskipuja. 🤔 Että niistä voisi päötellä että se olikin aikaisemmin. Ja koska ne loppuivat kumminkin maanantaihin mennessä... No ehkä maltan testaamista mahdollisimman pitkään. 😂 Helpommin sanottu ku tehty tosin.

Mä aloin vähän epäillä että mitä jos se viikon runsas vuoto minkä sain ei ollutkaan menkat vaan se kysta tuli vuotona ulos, onkohan se mahdollista...? Koska jos vaihtoehdot on että sain positiivisen ovistestin KP12 tai KP38, kyllä mun kohdalla se 38 kuulostaa todennäköisemmältä 😅

Mutta varasin maanantaille ajan kun gyne palaa lomilta, siellähän sitten näkyy että onko se kysta vielä paikoillaan vai olisko lähtenyt🤞 Ja pitäisi näkyä että onko ovis nyt oikeesti tapahtunut 🤔 Kiva että sai ajan niin ei tarvitse enää pitkään arvuutella!

Mutta testit ainakin nyt näytti kunnolla posia ja haalistui niin uskoisin että nyt on DPO1! Pääsee pitkästä aikaa piinaamaan 🤞

On se mahdollista, et vuoto johtui kystasta. Toisilla vuotaa vain vatsaonteloon, mut joillakin voi vuotaa runsaastikin ulos. Mulla on itellä puhjennut munasarjakysta, se vuosi vain vatsaonteloon. Oli kyllä sellaiset kivut et jouduin hakeutumaan sairaalaan kaksi kertaa. Oliko sulla kipuja?

On se mahdollista, et vuoto johtui kystasta. Toisilla vuotaa vain vatsaonteloon, mut joillakin voi vuotaa runsaastikin ulos. Mulla on itellä puhjennut munasarjakysta, se vuosi vain vatsaonteloon. Oli kyllä sellaiset kivut et jouduin hakeutumaan sairaalaan kaksi kertaa. Oliko sulla kipuja?
Ei ollut kipuja! Senkään takia en nyt ihan varma ole tilanteesta. Voikohan se poistua hiljakseen vuotaen...? No, maanantaina näkyy että poistuiko se! Jos se siellä maanantaina on edelleen, sit kai pitää hyväksyä että hormonit vaan meni ihan yhtäkkiä sekaisin kun pärähti viikon runsas vuoto keskelle kiertoa ja sit vielä pärähti ovis pian perään. 🤷‍♀️ Mä yritän nyt pitää positiivisuudesta viikonlopun yli kiinni ja toivoa parasta, että kysta on poissa ja oli oikein hieno ovis hyvällä follilla. 🤞 Voin sit maanantaina pitää seuraavan mökötyssession jos gynellä tulee huonoja uutisia. 🙈

Onko muuten muilla mennyt välillä hermo jos on haasteita tärpissä ja joku vertailee "mutta se ja se tuttu sai myös lapsen niin eiköhän sulla pian tärppää!".
Äiti on kunnostautunut tässä useaan otteeseen, kun mietin ikäasiaa niin hän totesi "kyllä mulla on yksi tuttu jolla tärppäsi yli 40v!" (okei mutta me ei olla tämän tutun sukua ja jokaisen biologia on vähän erilainen) ja kun puhuin PCOS:stä on taas "juu yhdellä kaverilla on se ilmeisesti myös ja hyvin heilläkin onnistui, tärppäsi parissa kuukaudessa!". No jälleen, kaikilla on omanlainen keho. Jos nyt yli vuoden jälkeen pikkuhiljaa loppuisi se vähättely että "kyllä teillä ihan kohta tärppää kun vaan lopetat stressaamisen!". En mä stressaa, kunhan olen inhorealistinen 😅

Ei ollut kipuja! Senkään takia en nyt ihan varma ole tilanteesta. Voikohan se poistua hiljakseen vuotaen...? No, maanantaina näkyy että poistuiko se! Jos se siellä maanantaina on edelleen, sit kai pitää hyväksyä että hormonit vaan meni ihan yhtäkkiä sekaisin kun pärähti viikon runsas vuoto keskelle kiertoa ja sit vielä pärähti ovis pian perään. 🤷‍♀️ Mä yritän nyt pitää positiivisuudesta viikonlopun yli kiinni ja toivoa parasta, että kysta on poissa ja oli oikein hieno ovis hyvällä follilla. 🤞 Voin sit maanantaina pitää seuraavan mökötyssession jos gynellä tulee huonoja uutisia. 🙈

Onko muuten muilla mennyt välillä hermo jos on haasteita tärpissä ja joku vertailee "mutta se ja se tuttu sai myös lapsen niin eiköhän sulla pian tärppää!".
Äiti on kunnostautunut tässä useaan otteeseen, kun mietin ikäasiaa niin hän totesi "kyllä mulla on yksi tuttu jolla tärppäsi yli 40v!" (okei mutta me ei olla tämän tutun sukua ja jokaisen biologia on vähän erilainen) ja kun puhuin PCOS:stä on taas "juu yhdellä kaverilla on se ilmeisesti myös ja hyvin heilläkin onnistui, tärppäsi parissa kuukaudessa!". No jälleen, kaikilla on omanlainen keho. Jos nyt yli vuoden jälkeen pikkuhiljaa loppuisi se vähättely että "kyllä teillä ihan kohta tärppää kun vaan lopetat stressaamisen!". En mä stressaa, kunhan olen inhorealistinen 😅

Kyllä se käsittääkseni voi olla myös kivuton. Isommat kystat aiheuttaa todennäköisemmin kipuja. Toivotaan niin, että se kysta olis nyt poistunut sieltä ja ovis tapahtunut🤞🏻🤞🏻Voi olla, että nää helteetkin voi tehdä tepposia hormoneille.

Hyväähän noi vertailijat ja sanojat vain yleensä tarkoittaa, mutta eivät sit oikein ajattele, miltä se itse yrittäjän korviin kuulostaa, varsinkin jos yritystä on jo takana jonkin verran. Se mikä on rohkaisuksi tarkoitettu muuntuukin vähättelyksi tai ylioptimistisuudeksi.

Kyllä se käsittääkseni voi olla myös kivuton. Isommat kystat aiheuttaa todennäköisemmin kipuja. Toivotaan niin, että se kysta olis nyt poistunut sieltä ja ovis tapahtunut🤞🏻🤞🏻Voi olla, että nää helteetkin voi tehdä tepposia hormoneille.

Hyväähän noi vertailijat ja sanojat vain yleensä tarkoittaa, mutta eivät sit oikein ajattele, miltä se itse yrittäjän korviin kuulostaa, varsinkin jos yritystä on jo takana jonkin verran. Se mikä on rohkaisuksi tarkoitettu muuntuukin vähättelyksi tai ylioptimistisuudeksi.
Joo se vissiin oli sen verran pieni että ei koon puolesta sopinut kystan määritelmään, vaikka näytti ultrakuvassa massiiviselta! Kiitos tsempeistä, toivotaan parasta 🤞

Joo olettaisin myös että hyvää tarkoitetaan! Vähän vaan tuntuu keljulta kun vertaillaan että tutulla tärppäsi 2 kuukaudessa ja mulla oli siinä kohtaa mennyt 3kk ilman ovulaatiota, jolloin oli ihan vaan mahdotonta tärpätä, kuten sitten yritin hänelle selittää. Mutta ehkä sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti! 😊

Joo siis todellakin just tätä vertailua kuullut ja hermo on mennyt moneen kertaan 😄 en voi ymmärtää miten joku tutun tutun tarina toimii aina niin aukottomana tietolähteenä just meidän tilanteeseen. Ja sit nää jutut tulee vielä monesti niiltä jotka ei kyllä tiedä tarkemmin näistä asioista hölkäsen pöläystä, menee alkiot ja munasolut puheessa iloisesti sekaisin jne. "Sillä varmuudella minkä vain syvä tietämättömyys voi antaa" on must osuva sanonta tähän 😁 ja oon kans joutunut muutamaan kertaan huomauttaa, et ihan kaikki lääketieteelliset haasteet ei vaan ratkea stressaamattomuudella, jos nyt vielä jollekin tulee yllätyksenä. Toi stressillä selittäminen on myös aika syyllistävää. Onneks kesäloma alkaa olla ohi ni ei tarvii enää kuunnella sitä että "Kun sä nyt rentoudut niin kyllä se raskaus sieltä alkaa, tutulla x kävi kans just niin ja kun ne lakkasi toivomasta ja vaan alkoi elää ja nauttia niin sieltä se iloinen yllätys tulikin!" Joo hohhoijaa kiitos riittää, oliko muuta? Eikä muuten raskaus alkanut lomallakaan.

Hyväähän ihmiset tosiaan useimmiten tarkoittaa, mutta näissä asioissa tilanteiden variaatio on niin laaja, että useimmiten ois hyvä vaan olla hiljaa jos meinaa joku neuvosammakko suusta päästä 😄 tässä kävin yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja siellä lääkäri puhisi harmissaan että yksityinen gyne oli antanut mulle vääriä ohjeita kun ei oo tiennyt tästä aihepiiristä riittävän tarkasti. Siis kuitenkin gynekologiaan erikoistunut lääkäri. Se kaverin kaveri ei varmasti tiedä yhtään sen tarkemmin. Oonkin miettinyt et mikä ois ystävällisen napakka vastaus näihin silloinkin kun itellä keittää yli😅🤔

@Feronia Toivotaan että kysta on poistunut! Nuo hyvää tarkoittavat kommentit osaavat olla raivostuttavia. Itse mietin tosi tarkkaan keille avaan näitä asioita, koska on jotenkin kuormittavaa joutua valistamaan ja opettamaan muita kaiken muun kuormituksen lisäksi. Oma sietokyky typerille kommenteille on aika vähäinen, vaikka tietääkin ettei niitä pahalla sanota. 😅 Yritän pitää kriteerinä sitä, että jos voin kertoa hoidoista niin voin myös ko. ihmiselle sanoa suoraan, jos kommentit tuntuu ikävältä, tai etten kaipaa neuvoja tai ratkaisuja, vaan läsnäoloa ja kuuntelua.

@Viheriöi Toivottavasti siemennesteanalyysista tulee positiivisia uutisia 🤞🏼

Täällä on ensimmäiset pistelyt takana. Pienen alkusäätämisen jälkeen alkaa mennä jo aika sujuvasti. Ohut piikki onneksi sujahtaa helposti nahkaan, ei tarvi sitä jännittää enää. 😀

Joo siis todellakin just tätä vertailua kuullut ja hermo on mennyt moneen kertaan 😄 en voi ymmärtää miten joku tutun tutun tarina toimii aina niin aukottomana tietolähteenä just meidän tilanteeseen. Ja sit nää jutut tulee vielä monesti niiltä jotka ei kyllä tiedä tarkemmin näistä asioista hölkäsen pöläystä, menee alkiot ja munasolut puheessa iloisesti sekaisin jne. "Sillä varmuudella minkä vain syvä tietämättömyys voi antaa" on must osuva sanonta tähän 😁 ja oon kans joutunut muutamaan kertaan huomauttaa, et ihan kaikki lääketieteelliset haasteet ei vaan ratkea stressaamattomuudella, jos nyt vielä jollekin tulee yllätyksenä. Toi stressillä selittäminen on myös aika syyllistävää. Onneks kesäloma alkaa olla ohi ni ei tarvii enää kuunnella sitä että "Kun sä nyt rentoudut niin kyllä se raskaus sieltä alkaa, tutulla x kävi kans just niin ja kun ne lakkasi toivomasta ja vaan alkoi elää ja nauttia niin sieltä se iloinen yllätys tulikin!" Joo hohhoijaa kiitos riittää, oliko muuta? Eikä muuten raskaus alkanut lomallakaan.

Hyväähän ihmiset tosiaan useimmiten tarkoittaa, mutta näissä asioissa tilanteiden variaatio on niin laaja, että useimmiten ois hyvä vaan olla hiljaa jos meinaa joku neuvosammakko suusta päästä 😄 tässä kävin yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja siellä lääkäri puhisi harmissaan että yksityinen gyne oli antanut mulle vääriä ohjeita kun ei oo tiennyt tästä aihepiiristä riittävän tarkasti. Siis kuitenkin gynekologiaan erikoistunut lääkäri. Se kaverin kaveri ei varmasti tiedä yhtään sen tarkemmin. Oonkin miettinyt et mikä ois ystävällisen napakka vastaus näihin silloinkin kun itellä keittää yli😅🤔
No siis juurikin tämä! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mun lempiluento oli kyllä se joku Dextran lääkäriluento jossa lääkäri antoi synninpäästön stressistä, että normaali arkistressi ei vaikuta hedelmällisyyteen, vaan tyyliin pitää stressata toimeentulosta/selviytymisestä, läheisen kuolemasta, jne jotta se vaikuttaisi. Ja mä oon niin paatunut jo yrittämiseen että sitä en oo ainakaan enää stressannut kuukausiin :rolling: Enkä voi toisaalta kokonaan "lakata yrittämästä" koska mun ovikset tulee niin harvoin ja ihan ihme aikoihin että takuulla menis ohi kun ei me puuhailla normaalisti kuin 1-2 kertaa kuussa jos ei oo ovis-ikkuna menossa. En ees tiedä kuinka monta ovistestiä oon tähän mennessä tehnyt mutta niin monta että oon nyt suorastaan pöllämystynyt aamuisin kun on luteaali menossa eikä tarvikaan testata, menee aamutoimet ihan sekaisin! :rolling: Mutta joo onhan se kiva jos serkun kumminkaima sai lapsen heti kun alkoi ottamaan rennommin! 🙄

@Pepino Toi on kyllä ihan hyvä pointti, että toki voi kommunikoida läheiselle sen mitä siinä hetkessä kaipaa. Äiti yleensä on tsempannut kivasti eri elämäntilanteissa niin tuli sitten vähän yllätyksenä nämä lukuisat "näin muilla on helposti tärpännyt"-tarinat. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Onhan sekin tavallaan optimistinen tsemppaus että muilla on onnistunut mutta ei varsinaisesti auta tähän meidän tilanteeseen, ehkä eri tapaus olisi tarina jostain sukulaisesta joka olisi onnistunut lopulta hoitojen kautta niin olisi samaistumispintaa 🤔 Mutta joo itsekin kertonut aika harvalle, kun tuntuu että oon niin syvällä jo tässä menossa että pitäisi avata kaikki ovulaatiotestaamisesta PCOS:ään ja letrozoliin ja luteaalivaiheen pituuteen eli pitää kokonaisen luennon aiheesta joka kerta kun haluaisi jollekin ystävälle uskoutua :tears: Toivon että se plussa tai peräti ultrakuva on aikanaan sit helpompi kertoa ja voi siinä sit selittää että ei kuule ollut mikään helppo homma tämä! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Ja huuiiii ekat piikittelyt jo! Hyvä että ei oo ollut niin paha kuin mitä aattelit! Kuinkas pitkään siinä piikitellään?

Hyvä kun taas luteaalissa herää toivo kun puhuu jo tärppäämisen mahdollisuudesta ja mitä sillon tekis vaikka aina pidän sitä tarkoituksella tosi etäisenä asiana ettei vaan innostu liian aikaisin 🫣 DPO2, joko kohta voi testata? :rolling:

Muokattu viimeksi:
Takaisin