Haaveena esikoinen

Voi noita tökeröitä kommentteja 😔 Musta tuntuu, että yllättävän moni fiksukin ihminen on aika pihalla siitä, miten vaikeaa lisääntyminen voi olla. Eikä tavallaan ihme – ainakin itselleni on koulun seksivalistuksesta asti annettu ymmärtää, että raskaaksi tulemiseen riittää suurin piirtein se, että katsoo miestä huoneen poikki riittävän himokkaasti 🤣 Ovulaatiosta, kierron eri vaiheista yms. puhutaan minusta edelleen julkisesti tosi vähän. Eli ehkä osalla kommentit kumpuavat myös tietämättömyydestä. Toki silti voisi vähän miettiä, mitä suustaan päästelee.

Täällä ovulaation lähenee ja se näkyy heti mielialassa. Toiveikas fiilis 🌈

@Zebra Suosittelen kans mieluummin suoraan lapsettomuuslääkärille. Ite täs vähän puljannut oman kiertoni kanssa ja ensikäynnillä lapsettomuuslääkäri harmitteli että kaksi yksityistä gyneä oli tulkinnut mun labroja / määrännyt hormoneita vähän pieleen nyt tän lastenhankinnan kannalta. Ei nyt mitään suurta haittaa mut ei kuulemma kovin optimaalistakaan.

@Zebra mä kanssa suosittelen menemään jo nyt. Mulla kanssa luteaali oli n. 9-11 päivää, ja ovis n. Kp 19 tietämillä. Lääkkeet sain käyttöön ja nyt ovis tulee aiemmin ja muutamaan kiertoon käytettiin progetukea luteaalin pidentämiseen.

Mä ite oon tietosesti kertonut joillekkin meidän yrittämisestä ja töissä omalle tiiviille työporukalle. Heille kerroin sen takia, kun joudun juosta lääkärillä, eikä aina voi ennakoida niitä, niin helpompi heidän tietää, että en mä kuolemassa oo. Mutta sillon kun kerroin, oli jotenkin kanssa just ikävä kuulla yheltä joka tarkotti hyvää 100-varmana, että ei kannata stressata ja oonko kokeillut akupunktiota. Siinä tilanteessa se jotenkin tuntu tosi tökerölle. Ja toki alkutaipaleella sai kuulla muutamalta ystävältä, että ei vaan stressaa ja päästää irti, niin kyllä se siitä. Aivan. Oon koittanut aatella, että hyvää he tarkottavat ja varmasti tarkottavatkin, mutta tällä polulla se vaan tuntuu melkein vittuilulta.

Jokatapauksessa vähän omaa napaa tähän väliin: me tultiin just tänään yöks mökille. Talleteltu vähän etukäteen joka toinen pv, ja aattelin että vasta tyyliin alkuviikosta olis ovis. Otin pienet veljet mukaan mökille ja nukutaan samoissa tiloissa.
Ja tänä aamuna cb sitten alkoi hymyilemään🤦‍♀️ ei keritty aamulla tallettelemaan enää, ennen kun pienet sisarukset tuli meille ja nyt joudutaan olemaan vähän luovia, että miten saadaan tänään vielä hoidettua homma, että olis kaikki varmana hyödynnetty🙈 tottakai meillä tähänkin kiertoon tuli vähän mutkia matkaan, koska eihän se liian helppoa voi olla🤣
Oon toki onnellinen, että testi alko hymyilemään kp 13 (kiitos letrot💗), eikä vasta 19 tietämillä, joten toivon että luteaali ois luonnostaankin pidempi, kun tähän kiertoon ei käytetä lugeja. Tää ja ens kierto vielä mennään pienellä lääketuella ja kotiyrittämisellä (ja toivotaan ylläriä!) ja sitten syyskuussa alkavasta kierrosta päästään toivottavasti hakemaan se perkeleen polyyppi pois ja lokakuussa hoitoihin😭💗 voikun tää aika menis nopeesti!

@Elliania Kuinka lyhyt luteaali sulla yleensä on? Mulla vain 10-11 päivää. Jotkut on saaneet gelee royalella pidennettyä luteaaliansa. Täällä on oma ketjukin aiheesta. Mä koitan nyt itsekin tätä kikkaa, mut hakeudun kyl myös gynelle, et sais lääkkeellistä tukea sen pidentämiseen.

Ai kauhee, tajusin just että nyt on jo kp 10 menossa enkä oo muistanut yhtään tikutella ovista! Saatikka että talletteluja ois tässä lähiaikoina edes ollut. 🙊 Useimmiten oon sen ovisplussan saanu tässä kp 10 tienoilla, joten täytyypä tänään sitten käydä hommiin. 🤭 Oon jotenkin ollut nyt vaan niin täysin asennoitunut noihin hoitojen alkuun.

@Pikkuviikuna Siis olispa kukkaseppele jolla se hedelmällisyys raketoisi! :tears: Mutta hyvä näkökulma on tuokin että kun ei heti tärpännyt, onpahan saanut vähän miettiä asiaa, ja kyllä sitä sitten sisuuntuneena osaa arvostaa jos lopulta onnistuu :folded: Pitääpä kirjottaa itselle ylös näitä fiiliksiä tässä kohtaa ja lukea sit univajeisena ekan parin kk aikana että muistaa kuinka paljon sitä toivoi!

@Pepino Noniin toivon mukaan jatkuu hyvällä menolla, tsemppiä! 💪 Pitääkin tutustua tarkemmin prosessiin jos itsekin sinne asti jossain kohtaa päätyy!

@tyyria Mustakin on alkanut tuntua että peruskoulun oppimäärässä on suuresti liioiteltu raskaaksi tulemisen mahdollisuuksia :tears: Tai ehkä se teininä olisi onnistunut helpommin?? Nyt sitä ihmettelee, että miten kukaan koskaan onnistuu lisääntymään...

@Elliania Kiva että on kaikenlaisia tuttavuuksia eri tilanteisiin! :smiling-eyes: Esikoista yrittävien kerho on toki aika muuttuva, toisaalta on ehkä ihan kätevää ettei kukaan kaveri yritä samalla, ettei kävisi niin, että toisella tärppää ja toinen jää vuodeksi yrittämään... Vaikka varmasti olisi hyvän ystävän puolesta onnellinen, tuntuisi se varmasti myös eri tavalla katkeralta, jos oltaisi samaan aikaan yritetty ja haaveiltu yhdessä ja sitten toinen menee eteenpäin ja toinen ei.
Ja mulla on muuten Cyclogest-progesteronilisää luteaalin pidentämiseen kun se on nippanappa 10 päivää, sitä käytetään DPO2 tai DPO3 alkaen siihen asti että tulee plussa tai menkat alkaa. Tosin ei nyt ainakaan edellisessä kierrossa vielä auttanut, katsotaan auttaisiko tässä 🤞

Kyllä, itsekin kun tästä alkoi enemmän ymmärtää niin huoli on huomattavasti pienempi 🫡

Mullahan on ollut vain terolutit, koska meidän matkassa on ollut sen verran käänteitä. Me oltiin jo pidempään mietitty, missä kohtaa lasta aletaan yrittää. Syksyllä 23 mulla alkoi olla alavatsa- ja alaselkäkipuja. Yleislääkäri totesi, että hormonikierukka (oli siis käytössä) altistaa kystille. Päätin, että nyt se vempele lähtee ja että samassa aloitetaan yritys. Gynellä poistettiin, ei huomattu mitään kummallista ultrassa.

Kuukaudet kului, kivut paheni, ei kuukautisia. Tutkittiin kaikkialla, olin varma, että mulla pcos, koska kuukautishäiriöitä ollut aina, lisäksi aknea, hiustenlähtöä ja lisääntynyttä karvankasvua esim. mahassa. Lopulta uusi gyneaika, löytyi massiivinen toiminnallinen kysta. Terolutit kierron käynnistämiseen. Oli muuten hirveä kokemus tuo, varmaan koska menkkoja ei ollut ollut sataan vuoteen ja en tiedä vuosiko kystakin pois, mutta verta tuli kuin saavista 🤣

No, ensimmäinen kierto kuurin jälkeen jäi 35 päivää ja luulen, että siinä ovuloin, oli kivut ja 2 viikon kuluttua niistä kuukautiset. Sen jälkeen taas lässähti, jotain 70 päivän kiertoa, ei ovulointia, ja kesällä 24 taas gynelle. Sitten löytyikin monirakkulaiset munasarjat ja todettiin pcos. 3kk terolut-kuuri. Näiden jälkeen eka kierto ilmeisesti taas sen 35pv, bongasin ovulaation kp21 ja plussasin viikon ennen lapsettomuuspolin ensikäyntiä, saatiin perua se. No tää päättyi tosiaan karmivasti, niinkuin biossa näkyy.

Tässä kohtaa selvitin lapsettomuuden pelossa kaiken tuosta pcosista, vaadin labroja ym., mulla siis myös normaalipaino. Ravintoremontti, takaisin salille ja dosetti täyteen vitamiineja. Heti ekojen menkkojen jälkeen uusi raskaus, joka kylläkin taas päättyi. Ilmeisesti pcosissa voi hormonit "nollaantua" raskaudessa ja sen takia keskenmenon/raskauden jälkeen tilanne olla parempi? Nyt taas ovulaatio (ennen ekoja menkkoja km jälkeen, jos siis oikeasti tapahtui, kaikki merkit ja testit viittaa).

Meillähän nää päättyneet raskaudet tietysti vaikuttaa niin, että yrittäminen "alkaa alusta" ja julkiselta apuja saa 6kk kuluttua, jos ei raskaudu. Jos nyt ei raskaus ala ja kierto alkaa jätättää, niin taidan mennä taas yksityiselle.

Tuli nyt pitkä tarina, on varmaan joku avautumisen tarve, oon niin väsynyt tähän vuoristorataan ja siihen, ettei mikään suju 😂 Mikä sun tilanne? Sulla nyt letrot käytössä?
Ei yhtään haittaa pitkä tarina, oli tosi mielenkiintoista lukea että miten eri vaiheet ovat sujuneet! :smiling-eyes:

Mulla on diagnoosiin tuo sama tarina, että hormonikierukan poistossa ultrattiin kun aloitettin yritys, eikä näkynyt mitään, mutta kun puolen vuoden päästä menin gynelle epämääräisten kiertojen ja tosi pitkien kuukautisten vuoksi, näkyi ne follikkelit munasarjoissa! En keksi muuta selitystä kuin että hormonaalinen ehkäisy auttaa PCOS-oireisiin niin järeästi että se piilottaa follikkelit näkyvistä ja ne tulevat taas näkyviin vasta sitten, kun sen lopettaa. 🤷‍♀️ Mulla oli parikymppisestä asti hormoniehkäisyt eri muodoissa käytössä, en muista että ultrattiinko mua ennen sitä, että olisko jo silloin näkynyt ennen kuin hormoniehkäisyn otin käyttöön.

No, pian sen käynnin jälkeen alkoi ne ovuloimattomat kierrot. Mullakin normaalipaino, mutta aloin tammikuussa käymään salilla ja olen nyt sitä jatkanut kolmesti viikossa, ja samalla aloitin myo-inositolin syömisen. En tiedä kumpi auttoi vai kumpikin yhteensä, mutta lopulta aloin maaliskuusta lähtien ovuloimaan. Ensin KP34, sitten KP27. Oltiin huhtikuussa hakeuduttu julkiselle mutta sieltä sanottiin toukokuussa että syksylle menee, joten hain yksityiseltä lapsettomuuspuolelta letrot, kun en halunnut puolta vuotta pyöritellä peukaloita. Ekassa letrokierrossa piti syödä letroja muutama päivä ekstraa ennen kuin alkoi toimia, mutta KP15 näkyi kaksi isoa follikkelia. Ovis tuli tosin vasta KP22. No sentään vähän aiemmin!

Yksityiselläkin alkoi kesäsulku, niin kesän aikana olleessa kierrossa ei ollut seurantaa, mutta söin letroja minimimäärän kuten oli sovittu, ja kävin sitten toisella yksityisellä gynellä KP17 kun oli outoja kipuja. Sieltä ekasta letrokierrosta oli jäänyt pieni kysta. 🫠 Eikä follia näkynyt kummallakaan puolella. Aattelin että ok, no, menee sitten ovis vähän pitkälle jos ei vielä näy mitään, mutta hyvä tietää. Sitten yhtäkkiä alkoi viikon kestävä runsas verenvuoto?? Luulin että oli menkat, joten aloitin uuden tikutuksen, ja sitten pärähti parin päivän jälkeen ovisplussa. Jälkikäteen olen miettinyt että joko se kysta vuoti ulos välissä ja ovisplussa tuli KP38, tai kysta sekoitti kierron ja tuli joku outo menkkavuoto väliin ja ovisplussa tuli KP12.

Mutta menen huomenna taas lapsettomuusgynelle kun on palannut lomilta, joten sielläpä se sitten selviää! Toivon mukaan julkisen lähetteestäkin kuuluisi pian jotain, kun kyllähän sitä yksitysellä saa rahaa palamaan... Onpa tuo kurjaa että julkiselta ei saa apua, jos on keskenmenoja välissä! Tai siis että jono alkaa alusta, jos onnistuu raskautumaan. Eihän se nyt hirveästi auta jos tulee plussa testiin mutta menee kesken?! Mietin kyllä itsekin että jos ei julkiselta saa apua, pakko sitten jatkaa yksityisellä, mutta täytyy samalla toivoa lottovoittoa... :No Evil Monkey:

Muokattu viimeksi:
Onko ollut puhetta lääkärissä _miehen_ kofeiinin käytöstä? Luin just et 500 mg kofeiinia päivässä olis joissakin tutkimukissa linkitetty heikentyneeseen hedelmällisyyteen miehillä (1-2 kuppia eli noin 200mg olis ok määrä). Oma mies kittaa kahvia sellaset 7 kuppia päivässä ja välillä kolaa päälle. Keskusteltiin tästä jo et vois yrittää vähentää. Itse käytän 75mg kofeiinia päivässä, satunnaisesti enemmän.

Me on jo pari vuotta juotu lähinnä aamukahvi, töissä mies saattaa juoda kahvin päivälläkin, vapaapäivinä on joskus päivälläkin kuppi kahvia... Itse yritän vähentää ja jätä kun sen päivä kahvin loppukierroksi pois... 🙈

Meillä mies juo kupin kaks päivässä, itse kyllä juon enemmän. 🤣 Tosin oon kyllä nyt yrittäessä yrittänyt vähentää ja vaihtaa välillä kofeiinittomaan kahviin. Ihan hyvä ois vähentää senkin puolesta kun kahvi maksaa melkein kaikki paketit kympin lähikaupassa jo... 😳 Halvin taitaa olla jotain 8 euroa.

Pitäisi kohta lääkäriin lähteä keskenmenneiden vuoksi. Toivottavasti menee hyvin, jännittää kyllä. 🤞Ja tein testin aamulla, no eihän siihen mitään tullut kuin vasta kuivuttuaan joka kyllä varmasti vain viivanpaikka. No en menetä vielä toivoa varsinkaan kun en tiedä ovulaation ajankohdasta ja vaikka olisi dpo8 jota epäilen se on todella aikaista testata kyllä. 😂 Tiedän sen mutta en voinut vastustaa testausta.

Kävin gynellä, kysta oli lähtenyt!! Jeeee!!! Eli se mun ylimääräinen vuoto oli varmaan sen poistuminen! Ja kuulemma oli "kaunis keltarauhanen" toisella puolella eli ovulaatio todella tapahtui viime viikolla! Ai että, nyt elämä hymyilee taas! 😍 Ens viikolla pääsee testaamaan!

Oli tänään julkisen puolen lääkäri, kaikki kunnossa ja sen lisäksi lääkäri sanoi jos keskenmenoja tulee vielä voin soittaa terveysasemalle ja saan suoraan lähetteen naistenpolille johonkin kromosomi tai johonkin sellaisiin tutkimuksiin. Mutta sanoi ettei kyllä näe mitään estettä raskauden onnistumiselle kun kaikki näyttäysi olevan kunnossa verikokeiden yms perusteella. Että ilmeisesti hyvät mahdollisuudet on. 😭 No hyvähän se! Vaikea vaan uskoa...

Niin sen mainitsi että suurella todennäkösyydellä keskenmenot johtuneet kilpirauhasesta kun ne arvot oli kesäkuun alussa huonot jonka jälkeen nostin annostusta lääkärin suosituksesta. No nyt 1,5 kk myöhemmin arvot oli normaalit. Kun aluksi oli 5 jotain tsh ja nyt 0,66 tsh. Niin ei voi tietää kauan olleet huonot. Kun edellisen kerran kävin kyllä verikokeissa viime vuoden lokakuussa, jolloin arvot hyvät, varmaan siinä välissä menneet huonoksi arvot.

No eipä kai muuta kun nyt toivoa parasta! Pian saanen tietää tärppäsikö yk6:sta. 🤞

Heipähei! Ihanaa, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivosin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 🥰 Juttelemisiin! 🌈

Muokattu viimeksi:
@Elliania Saksassa on osaavat ihmiset 👌🏻 homeopatiasta olen saanut itse paljon apua Suomessa, mutta Saksassa kun kävin homeopaatilla, niin hänellä oli ihan toisen luokan varasto ja löytyi apu minun kuukautiskipuihinkin! Harmi etten viime toukokuussa Saksan reissulla tajunnut ja ehtinyt käydä homeopaatin juttusilla... 😱
Pitääkin syyslomalla lähtä käymään siellä asti, jos ei nyt ihmeen kaupalla tule plussaa... 🤭😉
Voi kun tuo mies suostuisi muuttamaan Saksaan mun kanssa... Noh.. ei taida olla tapahtumassa.. pitää käydä vain ystävien luona kylässä ja työmatkoilla... 🤭

Minä olen myös täteillyt ystävien, sisarusten ja sukulaisten lapsille jo pienestä asti ja 17 -vuotiaasta lähtien sitten kummitätinäkin useammalle...

Ja välillä toki iskee haikeus, mutta ainakin vielä olen jaksanut ajatella ettei toisten onni ole minulta pois.. vaan minäkin saan siitä sisältöä elämään...

Viimeiset 5 vuotta en ole ollut yökylässä niin usein, kun tuntuu sopivat vierailu päivät osuvan ovulaation kohdille ja se ovis vie kyllä nykyään voiton... 🙈

Ihanaa on nähdä lasten kasvavan ja kun saa hyvät välit, niin että teinikin kirjoittelee elämän suurista asioista välillä ja kysyy neuvoa.. oikein sanoi ettei tiedä keneltä muulta kysyisi ku vanhemmilta ei kehtaa ja minä oon luotettava aikuinen 😍

@Kali olen ymmärtänyt että monilla nimen omaan kilpirauhasen lääkityksen saaminen kohdilleen saa asiat rullaamaan! Toivottavasti teilläkin käy niin ja nyt tulee plussa👌🏻

Mä tuun tänne ihmettelemään ja höpöttelemään. Ollaan yritetty esikoista ensin vähemmän ja nyt viime ajat enemmän enemmän neljän vuoden ajan ja elämäni eka plussa päättyi juuri keskeytyneeseen keskenmenoon 😔 Tänään hain tyhjennyslääkkeet ja toivotaan että pääsis helpolla ja sitten mahdollisimman pian jatkamaan yritystä 🙏

Ikää mulla tuli juuri 39 täyteen joten huolettaa tuleeko näitä pettymyksiä ja suruja vielä lisää. Meillä on hoitosuunnittelu tehty syksylle ja sinne katse seuraavaksi nyt kun tämä luomu ei pysynyt matkassa.

Heipähei! Ihanaa, että luet vanhoja kirjoituksiani. Siivosin välissä digijalanjälkiäni ja alkuperäinen viesti ei siksi enää ole täällä suoraan luettavissa 🥰 Juttelemisiin! 🌈

Muokattu viimeksi:
Takaisin