”Ihana” lukea vähän muiden polkuja. Kiinnostais kanssa tietää, että tuliko teillä, ketkä ootte päässeet/päätyneet (miten sen haluaa sanoa) sellasta oloa, että ei oo toivoa tai lopetitteko yrittämistä missään vaiheessa? Millasia fiiliksiä on ollut esim just pari-kolme kuukautta vaikka ennen?
Tänään jotenkin iski kunnolla tajuntaan, et mitä jos me ei voidakkaan saada lapsia, kun yritystä tulee nyt 9kk täyteen. Ei tässä hirveen montaa kuukautta oo enää siihen vuoteen ja vitsi, miten kurjalta se alkaa tuntumaan. Mä niin toivoisin, ettei kukaan joutus näin montaa kuukautta oottelee saati pidempään.
Virtuaalinen halaus!

Noi on niin tuttuja tuntemuksia!
Mun top3 selviytymismekanismit ovat olleet:
- TILASTOT. Aina kun oon ollut turhautunut tai malttamaton, oon muistuttanut, että iso osa pareista onnistuu vasta kun se vuosi on tulossa täyteen. Se on joka kuukausi vain joku 20% mahis niin ihan voi vaan käydä huono tuuri!
- ETÄISYYS. Oon pitänyt tän aiheen itselleni vähän etäisenä. Ei olla puhuttu "Sitten kun meillä on lapsia..." vaan "Sitten JOS meillä tärppää..." enkä oo vielä ostanut mitään leluja, vaatteita, tms vaan oon yrittänyt hyväksyä sen epäonnistumisen jo etukäteen.
- JATKA ELÄMÄÄ. Edelleen jatkan harrastuksissa käymistä, kaverien näkemistä, teen suunnitelmia puolen vuoden päähän. Tää on musta se kaikkein tärkein. Jos jätän kaikki menot ja reissut välistä "koska saatan olla raskaana", en tekis varmaan ikinä mitään...
Mun puolisosta on myös ollut tosi iso apu, hän on sanonut että päätti että kun me avioon mentiin, että se on elämänmittainen tie. Me ollaan puhuttu tästä paljon ja käyty läpi että jos me ei voida saada lapsia, me molemmat hyväksytään se, ja voidaan sitten yhdessä suunnitella esim. adoptiota. Se vie paljon kuormaa harteilta, että tietää, ettei jää yksin, vaikka "vika" olisikin minussa.
Meillä siis tuli tässä kuussa tasan 1 vuosi täyteen, ja vaikka se toki turhauttaa, periaatteessa oli helpotus ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, kun tuntui että sieltä voidaan saada sitten apua. Toki oon aika varma että syypää on mun rakkulaiset munasarjat ja sen aiheuttama anovulaatio (etenkin kun miehen spermanäytteen tulokset tuli jo ja se tulos oli normaali) ja oon lukenut että PCOS:ään tepsii hoitokeinot oikein hyvin. Spermanäyte piti käydä ottamassa yksityisellä omaan laskuun eli senhän voi jo tehdä, jos se mietityttää.
Neuvolassa myös tarjottiin keskusteluapua jo heti siinä käynnillä, en silloin sitä kokenut tarvitsevani, ja sanoi että sitä voi käyttää myös myöhemmissä vaiheissa, koska prosessi sisältää paljon odotusta, odotusta ja odotusta.
Tästä huolimatta kyllä mullakin on tullut välillä turhautumista. Pahin oli kun viikko neuvolakäynnin jälkeen ovulaatiotesti-ikkuna päättyi taas ilman huippua (miten voi tulla raskaaksi, jos ei edes ovuloi...) ja pikkusisko oli juuri ollut käymässä ja oltiin puhuttu asiasta ja hän kertoi että alkavat tänä vuonna yrittää. Olin niin innoissani mutta seuraavana päivänä siskon lähdettyä sain itkukohtauksen, koska tajusin että vaikka olisin innoissani siskon onnistumisesta, varmasti itkisin myös kateudesta, jos heillä tärppäisikin heti, kun hän on minua nuorempi. Onneksi sittemmin olen saanut yhden ovulaation kiinni, siitä tuli heti valtavasti toivoa että tämä keho osaa sittenkin ovuloida!
On myös auttanut jutella näistä haasteista esim. siskolle ja hyvälle ystävälle, niin joku lähipiiristäkin tietää, mitä on meneillään. En tietenkään joka päivä heille raportoi joka tunnetta mutta tietävät mitä haasteita mulla on menossa ja auttaa paljon, kun voi jakaa ilot ja surut jonkun kanssa.
Sori kun tuli vähän pitkä viesti, mutta halusin tsempata!

Onko sulla jotain harrastuksia, omia projekteja tms minkä suunnittelusta tulevaisuuteen sais lohtua vaikka ei tärppäiskään?