Haaveena esikoinen

Tätä kanssa just mietin! Mutta sitten, kävin gynellä tossa muutama(?) kuukaus sitten kun oli tosi kovat menkkakivut (jotka sit lopulta selvis, et vois olla suolistoperäsiä) ja se sillon sano, et kaikki näytti tosi hyvälle, eikä nähny sillon mitään estettä raskautumiselle. Eli voiko sieltä saada jotain lisää tietoa vielä, vai kertovat muille samaa?🤔
Niin joo, no sitten ei välttämättä. Jos kuukautiskierto on normaali ja ovulaatiot tapahtuu, ultrassa kaikki jees, niin en sitten tiedä. Mulla oli niin selkeä se, että en ovuloi, kierto on tosi sekaisin ja endometrioosikivut hankalia, niin sain suoraan ne letrozolit käyttöön ja lähetteen. Mutta en sitten sinun tapauksessa tiedä, kannattaako se. Kovasti tsemppiä yritykseen joka tapauksessa! Tavallaan helpottava tieto, että mitään estettä ei pitäisi olla, mutta tavallaan hankala, kun ei sitten tiedä mistä se johtuu, ettei tärppää. Jotain hengitysharjoituksia ja meditaatiota, että ei mieli pyöri ylikierroksilla ja panikoi asiaa? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: No tämä vaan vitsinä, koska tiedän, että vaikka kuinka tietäisi, että on ihan normaalia, että voi kestää vuosikin tulla raskaaksi, niin mielihän menee ylikierroksille jo parin kierron jälkeen. Vaikka ei kai siinä tosiaan muuta voi kun odotella sitten. :sad-face:

@Eldis mä melkein jatkaisin ovulaation testaamista. Kuulostaa tosi poikkeukselliselta että ovis tulisi jo kp3 koska eihän munasolu millään ehdi kypsymään tuossa ajassa. Lh voi joillain kohoilla useampaan kertaan kierron aikana ja se voi näkyä testeissä. Tohon sylkitesti juttuun en tosin ole tutustunut, mutta ainakin ovulaatiotikuilla.

@Heipsy mä olen tässä yrittämisen lomassa itse käynyt ottamassa perus raskautta suunnittelevan labratestit, johon on kuulunut mm AMH (ovat välillä hyvissä tarjouksissa terveystalolla ja puhdilla). Se on ehkä osaltaan tuonut itselleni vähän rauhaa kun on voinut nähdä että ainakaan näiden osalta ei ole missään vikaa. Mies myös kävi sperma-analyysissä yksityisellä. Tehty tälläisiä asioita joita voi tehdä ennenkuin tämä kuuluisa vuoden rajapyykki tulee vastaan ja voidaan ottaa yhteyttä terveyskeskukseen (ja jos näistä jotain olisi löytynyt, yhteyttä voi näiden perusteella ottaa jo aiemmin). Nämä testit toki on samoja, jotka teetetään kyllä sitten sielläkin.
Sinuna en kuitenkaan olisi huolissani, se saattaa hyvinkin tärpätä piankin, kerta gynekin todennut ettei mitään vikaa ollut❤️ Mutta ymmärrän fiiliksen todellakin, sen takia itsekin noissa testeissä just ravannut ja kaivanut sitä kautta mielenrauhaa itselleni (toki itsellä vielä se että ikä alkaa muutaman vuoden päästä tulemaan vastaan ja halunnut tietää tilannetta tarkemmin senkin takia).

Voi @Kesäheinä85 mä niin toivon että siellä tärppäisi pian ❤️

Muokattu viimeksi:
Noi työkuviot on kyllä oma twistinsä tässä... Itse onneksi sain tällä viikolla kuulla hyviä uutisia omista töistä, että jatkuu ennallaan, mutta olen tässä keväällä jo miettinyt kaikenlaista, että tuleeko eteen töiden vaihto, ja jotenkin se tuntuisi hankalalta olla uudessa työssä jos vaikka heti raskautuisikin. Taikka saati etsiä työtä raskaana. Mutta toisaalta kaikenlaiset kuviot on ok ja äitiyslomalle on aina ok jäädä, ja elämän mittakaavassa nää kuitenkin on lyhyitä ajanjaksoja, jotka ei varmasti työnantajaakaan pitkään kaiverra, vaikka hetken voisi harmittaakin...

Kuulostaa kyllä tosi stressaavalle sun työtilanne @rosalea , toivottavasti tilanne rauhoittuu, ja uuden pohtiminen ei varmasti olisi lainkaan huono ajatus :Smiling Face With Smiling Eyes: Tsemppiä! :Hugging Face:

Tätä kanssa just mietin! Mutta sitten, kävin gynellä tossa muutama(?) kuukaus sitten kun oli tosi kovat menkkakivut (jotka sit lopulta selvis, et vois olla suolistoperäsiä) ja se sillon sano, et kaikki näytti tosi hyvälle, eikä nähny sillon mitään estettä raskautumiselle. Eli voiko sieltä saada jotain lisää tietoa vielä, vai kertovat muille samaa?🤔
No mulle kävi siis juurikin näin, kun syksyllä menin yksityiselle gynelle kun oli yli 10 pv kestävät menkat ja vain 10pv kestävä luteaalivaihe. Varasin vaan satunnaisesti ajan ekalle gynelle johon silmä osui. Gyne tsekkasi sillon ultralla että kaikki muuten ok, paitsi löytyi rakkuloita munasarjoista. Mutta koska mulla oli silloin "säännöllinen" 35pv kierto, ovulaatiot aina noin KP26, niin totes vaan, että jatka yritystä. Sillon oli yritystä takana vasta puoli vuotta niin aattelin itsekin että ok, ehkä oon liian malttamaton. Mut valitettavasti siitä eteenpäin sit ei tullutkaan enää ovulaatioita (paitsi just nyt kuunvaihteessa pitkästä aikaa) ja kierto meni pahemmin metsään...

Nyt mä varmaan tästä viisastuneena menisin lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle, eli paikkakunnasta riippuen esim. Ovumia tai Felicitas Mehiläinen, tai katsoisin gynetarjonnasta että onko kyseisellä gynellä listattuna osaamisenaan lapsettomuus. Omalla paikkakunnalla on pelkästään Ovumia, mut huomasin että yksi Ovumian asiantuntija joka tutkinut lapsettomuutta vuosikymmeniä tarjoaa näköjään aikoja myös Mehiläisen ja Terveystalon kautta niin harkitsen, että käyn sillä ton mun terveyskeskuslääkärin jälkeen, jos ei heti tule jotain jatkotoimenpiteitä meille. Jokaiseen selvittelyyn varmasti palaa yksityisellä satasia, mutta jos ei ole siitä kiinni, niin voihan se valottaa ongelmakohtia etukäteen. Toki jos on säännölliset kierrot ja ovulaatiot tulee joka kierrossa ja gynekäynnillä ei aiemmin löytynyt yhtään mitään, niin voihan sitä vielä odotella että vuosi yrittämistä tulee täyteen. Oman fiiliksen mukaan! :smiling-eyes:

Mutta se miehen testin tekeminen etukäteen ainakin nopeuttaa prosessia ja jos siinä onkin petrattavaa, voi alkaa jo tekemään toimenpiteitä etukäteen! Koska sperma kehittyy 3kk sykleissä, eli jos nyt vaikka alkaisi kuntoilemaan, se näkyy spermassa vasta noin 3kk päästä.

Ja vastaan kans kaikille kollektiivisesti että ihana lukea kaikkien kokemuksia ja fiiliksiä, luin kaikki viestit lähipäiviltä! :red-heart:Tuntuu että tästä vertaistuesta on niin paljon apua, ettei tarvitse niin paljon yksinään märehtiä!

Just tää että "mitä jos meille ei ikinä tule lapsia"-fiilikset, ja kateellisuus vaikkapa sukulaisen tai ystävän vauvaonnesta, vaikka ei haluaisi olla katkera tai kateellinen. Ne on niin inhimillisiä tunteita ja niitä on mahdoton kokonaan sivuuttaa.

Ystävälle uskouduin siitä että voisin olla siskolle kateellinen jos heillä heti tärppää, ja hän totesi musta tosi hyvin, että niin saa ollakin. On lupa olla kateellinen ja kyllä saa harmittaa, sehän on osa elämää. Nyt kun mietin, niin aion kyllä ehkä sitten suoraan kertoa tällaisissa tilanteissa, että "Olenpa onnellinen sun puolesta! Mutta samalla mua harmittaa meidän tilanne, kun ei ole vieläkään tärpännyt, mun pitää vähän työstää tätä!" tms. Toki voi olla että sitten kun se päivä tulee mä vaan itken vessassa ja unohdan kaikki korulauseet :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mut aattelin että avoin kommunikaatio vois auttaa puolin ja toisin niin ettei kaveri tai sukulainen luule että oon jostain vihainen tai toisaalta ettei tämä toinen sitten jatkuvasti tykitä vauvaviesteillä!

@Maijjja jep, just tää. Tavallaan olis ”ihana” kun tietäis että jossain on häikkää ja sitä vois koittaa korjata, esim just toi et ei ovuloi. En sano, että se kivaa on, mut et on jotain. Oon alkanu miettimään estrogeenidominanssiakin jo, koska ovis tulee ja kaikki tulee säännöllisesti. Ja on alotettu jooga ja pilateskin jos niillä olis jotain vaikutusta stressiin😂

@SyysSumu täytyy tohon amh-mittaukseen paneutua! Syksyllä kävin labrassa ottamassa puhdin raskautta suunnittelevan paketin ja siellä(kin) kaikki oli kunnossa, mutta en oo varma onks toi siinä. Mies onneks just suostuu tohon spermatestiin ja felicitaksella ei ollut kun 90€, mutta täytyy kattoa olisko ovumia lähempänä.

@Haaveilija25 mä just tästä inspiroituneena vähän tsekkasin, niin tää kellä kävin, on ainakin erityiseen kiinnostuksen kohteeks laittanut lapsettomuuden🤔 mut et voihan se varmaan kiinnostaa, vaikka ei olis ihan paras ja osaavin siinä? Toi on myös hyvä tietää, et 3kk menee just miehellä aikaa vaikuttaa! Täytyy varmaan siihen alkaa enempi perehtymään ja et miten vois sitä tukea paremmin. Toki just toi on pitkä aika, et se kun tulee täyteen, niin saadaan olla jo yhteydessäkin eteenpäin🫣

Hirveen vaikeita juttuja, mutta ihana että te ketkä tiedätte jotain jaatte näitä! Heti tuli ees vähän uutta intoa selvittää ja kokeilla jotain uutta ja ehkä just käydä testaamassa jotakin. Mites jos miehellä testattais sperma, niin testaavatko sen joka tapauksessa sit uudelleen? Tai noita muita labroja? Vai riittääkö esim just 3kk sit otetut? Et voiks sitä nopeuttaa😂🙈

@Heipsy tosta siemennesteanalyysistä vielä, että meillä ainakin oli ohjeena käydä antamassa näyte noin viikkoa ennen ensimmäistä vastaanottoaikaa. Sinänsä jos nyt tekisitte sen yksityisellä, niin tuon julkisen puolen näytteenhän voisi ajatella ns "kontrollinäytteenä" sitten? Tai kun se ei kuitenkaan maksa mitään. Paitsi mieheltä vähän kanttia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Niin ja mulla kp 25, joka tarkoittaa mulle jo pitkää kiertoa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Sen kunniaksi tein testin, joka oli nega, kuten arvasinkin. Menkkoja odotellessa hetkenä minä hyvänsä.

Meillä siemennesteanalyysi laitettiin inseminaation yhteyteen koska näytteenanto ei vaan onnistunut. 😅 Herra ei ole hetkeen käsihommia harrastellut, kun on vauvaa koitettu pistää alulle. Se näytteenantokondomikaan ei oikein toiminut.

Mutta jos pystyy, niin toki on hyvä yksityisellä ottaa, ja julkisella he varmaan kontrolloivat arvot. Siemennesteen laatu vaihtelee hyvin paljon, ja eri labroilla vaihtelee toi näytteen antoa edeltävä selibaattiaika (Hussilla 1-2 pvää, jossain maakunnassa taas sai jopa olla 7 pvää). Eri laboratorioissa voi myös olla erilaisia menetelmiä käytössä, eikä yksityisen ja julkisen labrat ole välttämättä suoraan verrattavissa (julkinen esim käyttää plasmaa, yksityinen seerumia, niistä tulee pikkasen eri tulokset!) Verinäytteissä varsinkin voi kuljetusviive vaikuttaa ja laatukäytänteissä on aika paljon eroa. Toki siemennesteen analysointi on aika pitkälle käsipeliä ja ei voi verrata verinäytteisiin. Ja AMH:ssa ei ole tota plasma/seerumi ongelmaa, kun se tehdään aina seerumista. Mutta ei siis kannata ihmetellä jos julkinen sitten herkästi ottaa samoja labroja uusiksi. 😅 Tuli kauhean pitkä öyhötys, mutta nää labra-asiat ovat lähellä mun sydäntä.

@Maijjja Hei, onnittelut normimittaisesta kierrosta!

Meillä ei teetetty uutta siemennesteanalyysiä julkisella, kun se oli tehty yksityisellä puolella aiemmin ja arvot olivat normaalit. Myöskään verikokeita ei teetetty päällekkäisiä. Varmaan käytännöt vaihtelevat kyllä.

Puhdin raskautta suunnittelevan paketti ei sisällä AMH:ta. Ostin itse sen paketin ja siihen päälle AMH:n kun oli hyvä tarjous silloin. :)

Täällä testi haamuilee edelleen ja menkat jo viikon myöhässä normikierrosta. Alkaa mietityttää, mikä on vielä normaali kemiallisen raskauden pituus. 🤔 Vuoto olisi jo hyvinkin tervetullut että pääsisi eteenpäin yrityksessä.

Meillä nopeutti huomattavasti hoitoon pääsyä se, et käytiin yksityisellä testaamassa siemennesteanalyysi. Näytteessä olikin kaikki suurinpiirtein hyvin. Pääsimme sen ansiosta peruutusajalla ensikäynnille, koska näyte oli jo otettu eikä sitä tarvinnut kontrolloida kun se oli alun perin jo hyvä. Kontrolli otettaisiin varmasti sen 3kk päästä, jos näytteessä olisi ollut jotain.

Meidän polku meni näin:
09/24 kävin yksityisellä gynellä, joka lupasi tehdä tammikuussa lähetteen hoitoihin soittoajalla ellei ole tärpännyt (lähinnä mun iän vuoksi, mitään vikaa ei gynellä löytynyt)
11/24 miehen siemennesteanalyysi yksityisellä
01/25 soittoajalla saatiin lähete tuolta samalta gyneltä
02/25 kutsu peruutusajalla ensikäynnille
Ja siitä alkoikin heti hoidot.

Kannattaa kuitenkin muistaa, et jos ootte vielä nuoria, niin se vuosi on ihan normaali aika yrittää ❤️ mut jos on jotain ongelmia jo tiedossa, pcos, endo, ovuloimattomuutta niin hoitoihin voi monessa paikassa päästä jo 6kk jälkeen. Tai toki niinkun itselläni et ikä alkaa tulla vastaan niin haluttiin nopeuttaa prosessia.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei teetetty uutta siemennesteanalyysiä julkisella, kun se oli tehty yksityisellä puolella aiemmin ja arvot olivat normaalit. Myöskään verikokeita ei teetetty päällekkäisiä. Varmaan käytännöt vaihtelevat kyllä.

Puhdin raskautta suunnittelevan paketti ei sisällä AMH:ta. Ostin itse sen paketin ja siihen päälle AMH:n kun oli hyvä tarjous silloin. :)

Täällä testi haamuilee edelleen ja menkat jo viikon myöhässä normikierrosta. Alkaa mietityttää, mikä on vielä normaali kemiallisen raskauden pituus. 🤔 Vuoto olisi jo hyvinkin tervetullut että pääsisi eteenpäin yrityksessä.
Tää on mulle ihan uutta, että testi pysyy haamuna mutta menkat ei silti ala :Face Without Mouth: Ootko tehnyt digi / viikkonäytöllistä testiä, mitä ne näyttää? Onko se aina niin, että niiden viivojen pitäisi tosiaan heti alkaa voimistua päivä päivältä, jos raskaus on alkanut normaalisti? Kunpa tähän sun tilanteeseen tulisi selvyyttä pian :Heavy Black Heart:

Noista simennestetesteistä, onko kukaan kokeillut niitä apteekin omia, tai Normalissakin myydään? Mietin että se voisi olla matalan kynnyksen testi, jonka voisi tehdä edullisesti kotona.. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Me itseaisassa gynellä juteltiin näistä, ja hän siinä vastaanotolla googlaili kun oli hänellekin uusi aihe. Nopealla katselmoinnilla hän oli sitä mieltä, että niiden toimintamekanismin pitäisi olla ihan pätevä, ja sanoi että ei syytä miksi ei niitäkin voisi käyttää kun itse haluaa testata :Face Without Mouth:

Tää on mulle ihan uutta, että testi pysyy haamuna mutta menkat ei silti ala :Face Without Mouth: Ootko tehnyt digi / viikkonäytöllistä testiä, mitä ne näyttää? Onko se aina niin, että niiden viivojen pitäisi tosiaan heti alkaa voimistua päivä päivältä, jos raskaus on alkanut normaalisti? Kunpa tähän sun tilanteeseen tulisi selvyyttä pian :Heavy Black Heart:

Noista simennestetesteistä, onko kukaan kokeillut niitä apteekin omia, tai Normalissakin myydään? Mietin että se voisi olla matalan kynnyksen testi, jonka voisi tehdä edullisesti kotona.. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Me itseaisassa gynellä juteltiin näistä, ja hän siinä vastaanotolla googlaili kun oli hänellekin uusi aihe. Nopealla katselmoinnilla hän oli sitä mieltä, että niiden toimintamekanismin pitäisi olla ihan pätevä, ja sanoi että ei syytä miksi ei niitäkin voisi käyttää kun itse haluaa testata :Face Without Mouth:
Kiitos ❤️ En ole tehnyt digitestiä, olisi kyllä ihan hyvä idea sellainen viikkonäytöllinen. Täytyy seuraavalla kauppareissulla hankkia. On kyllä ihan uutta tällainen. Toivon vain, että ei nyt olisi mikään kohdunulkoinen. Täytyy varmaan olla arkena yhteydessä neuvolaan, jos pääsisi vaikka hcg-mittaukseen. Pitäisi alkaa kohta jo ultrassakin jotain näkyä, jos olisi näkyäkseen. Ymmärtääkseni viivan pitäisi kyllä normaalissa raskaudessa tummentua selkeästi, kun hcg tuplaantuu joka toinen päivä.

Ei ole kokemusta noista kotitesteistä, mutta tulee mieleen, että jos tulos on huono, niin voi olla rankka paikka jäädä ns. yksin asian kanssa. Eli ehkä olisi hyvä olla valmius soittaa lapsettomuuslääkärille tai vastaavalle tarvittaessa.

Me käytiin tällä viikolla IVF info/suunnittelukäynnillä. Meidän tapauksessa päädyttiin pitkään kaavaan ja kesäkuun menkoista saa ilmoittautua. Harmittaa vaan, kun siinä tulee kesäsulut vastaan ja hoitojen alku menee suurella todennäköisyydellä sitten elo/syyskuulle, mikäli mahdutaan heti mukaan. Pitkältä tuntuu odottelu. No, mutta luomusti tietty tässä sitten vielä yritetään ja ovulaation pitäisikin olla ihan lähipäivinä.

Tällainen tästä viikkotestistä nyt tuli. Ihan liian pieni hcg-määrä tässäkin. Eipä auta kuin soitella huomenna aikaa verikokeisiin. Kaikki sormet ristissä, että tämä on vain pitkä kemiallinen eikä kohdunulkoinen. 🤞🏼

Liitteet

• IMG_20250413_160249.jpg
    IMG_20250413_160249.jpg
    430.8 KB · Katsottu: 14
@Pepino Oo! No mutta soita ihmeessä. Hyvä juttu tietysti on se että ihan oikeasti siellä jotain on tapahtunut ja raskaus yrittänyt alkaa :Smiling Face With Smiling Eyes: Mutta jos vaihtoehdot on kohdun ulkoinen ja kemiallinen, niin toki kemiallista toivotaan :folded: Kerro sitten mitä sieltä sanottiin! Ootko ennen ollut neuvolaan yhteydessä? Millaiset fiilikset sulla on?

Kaikenlaista sitä voikaan käydä kun vauvaa toivoo!

En ole ollut koskaan yhteydessä. Nyt on tosi huono fiilis. Epävarmuus jäytää, kun tietää miten vaarallinen kohdunulkoinen voi olla ja haluaisi hoitaa sen äkkiä pois alta, jos siitä kyse. Tällainen välitila on raskas, kun haluaa vain vastauksia. Jos on kemiallinen, niin voin palata iloitsemaan siitä, että on ylipäätään mahdollista raskautua. 🙏🏼

En ole ollut koskaan yhteydessä. Nyt on tosi huono fiilis. Epävarmuus jäytää, kun tietää miten vaarallinen kohdunulkoinen voi olla ja haluaisi hoitaa sen äkkiä pois alta, jos siitä kyse. Tällainen välitila on raskas, kun haluaa vain vastauksia. Jos on kemiallinen, niin voin palata iloitsemaan siitä, että on ylipäätään mahdollista raskautua. 🙏🏼
Toisaalta joillakin raskaushormoni voi olla tosi matala. En usko että sulla hätää on, jos ei satu. 🤔 Soita aamulla neuvolaan.

Mä päivitän tähän väliin omasta kierrosta. Tänään kp 22 ja tein tänään ekan clearbluen ovistestin, negatiivinen. Periaatteessa on mahdollista, että ovulaaatio olisi ollut aiemmin jo, mutta toisaalta ei sitten kuitenkaan ole ollut siihen viittaavia oireita juurikaan, ja rinnatkaan ei ole kipeytynyt, mitä mulla yleensä oviksen jälkeen tulee. Kunpa tulisi nyt vaan plussa pian testiin, eikä tulisi kovin pitkää kiertoa :folded: Oon tän viikon lomalla, joten koitan olla rennosti ja tehdä kaikkee kivaa, jos se edesauttaisi asiaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ja kerro tosiaan @Pepino kun ehdit mitä neuvolasta sanottiin :Smiling Face With Smiling Eyes:

Kiva kun kysytte 😊 Soitin ensin neuvolaan ja odottelin sieltä takaisinsoittoa. Sieltä ei voinut määrätä verikokeita, vaan piti soittaa terveysasemalle ja odotella sieltäkin takaisinsoittoa. Siihen menikin koko aamupäivä. Tiedoksi muillekin, jos tarvii joskus soitella verikokeita vastaavassa tilanteessa, niin suoraan terveyasemalle vaan.

Sain terveydenhoitajalta yksittäisen verikokeen ja kävin siinä. Hän aikoi sitä Maisa-sovellukseen kommentoida, mutta tulos tuli vasta vähän aikaa sitten, joten kommentit menee varmaan huomiselle. Kuitenkin, hcg-taso on nyt 880,2. Katsoin jotain taulukkoa, että se sopisi viidennen raskausviikon viitteisiin. Oletan että se tarkoittaa 4+0-4+6 -viikkoa. Kuukautisiin nähden olisi nyt jotain 5+1 - 5+4.

Tuli kyllä hämmentynyt olo, että voisiko tämä nyt kuitenkin olla ihan oikea raskaus ja munasolu olisi irronnut ja hedelmöittynyt jotenkin tosi myöhään ovulaatiotestiin ja viime kuukautisiin nähden. 😱 Tuo lukema taas ei sovi yhtään siihen eiliseen Clearbluen viikkotestiin, siinä olisi pitänyt olla korkeammat viikot. Toinen mikä vähän mietityttää on tuikkiva tunne oikealla alavatsassa. Teen huomenna vähän lisää kotitestejä ja toivon että saan lisäohjeita terveysasemalta. On tämä yksi jännitysnäytelmä ja tunteiden vuoristorata! 😆

Takaisin