Haaveena esikoinen

Itseltäni mitattiin AMH ensimmäistä kertaa viime kesäkuussa ja arvo oli 0,96. Olin harmissani tuloksesta, kun ikää on tosiaan saman verran kuin sinulla. Ultrauksen mukaan tilanne oli kuitenkin mukaan parempi kuin mitä AMH-arvo antoi odottaa. AMH otettiin uudestaan nyt lokakuussa ja tulos oli 1,7. Eipä se vieläkään mikään erityisen korkea ole, mutta kuitenkin melkein tuplat. Syytä näin suureen vaihteluun ei kukaan osannut sanoa🤷

Eli odottelisin vielä, että lääkäri ultraa ja katsoo miltä tilanne näyttää :) Tsemppiä!
Kiitos tästä ja muidenkin sympatioista! Laitoinkin liittymispyynnön tuonne Lapsettomuus-puolelle kuten @Pepino vinkkasi, niin josko sieltä löytyisi kohtalontovereita ja tälläistä toivoa lisää! ❤️

Mites muilla, onko talvilomat jo lomailtu vai vielä alkamassa? Täällä ei mitään lomia ole ehtinyt pitää, kun töitä vaan. Kävin myös gynellä kuulemassa, että mulla on monirakkulaiset munasarjat enkä ilmeisesti ovuloi ollenkaan. Letrot nyt käyttöön ja lähete lapsettomuustutkimuksiin on tehty. Muuten oon koittanut pitää ajatukset muualla, ettei tulis liikaa stressattua tätä asiaa. Onneksi aurinkoiset päivät lisääntyy koko ajan ja itselläkin on enemmän energiaa. :smiling-eyes:

@Maijjja kurja kuulla pcos-löydöksestä! Hyvä että sait letrot, jospa se yhdistettynä kevätaurinkoon ja lisääntyvä valoon saisi palikat kohdalleen ovista ajatellen.

@Harrets pahoittelut huonoista labratuloksista! Toivottavasti saatte rentouduttua lomalla niin hyvin kuin nyt tässä tilanteessa mahdollista.

@Emri täällä pidetään peukkuja inseminaatioyrityksen 2 onnistumiselle vaikkei ajoitukset nyt ihan optimaalisesti menneetkään 🌈

Oltiin mökkilomalla parin lapsellisen pariskunnan kanssa, oli kivaa vaikka tietysti myös lapsettoman arkeen aika intensiivistä kun monesta (pienestä) ihmisestä lähtee aika paljon ääntä ja tietty aikuisiakin on tiheämmässä kuin mihin oon tottunut 😄 Eli tavallaan tuntui lomalta ja tavallaan ei, mutta pääsipähän ainakin kunnolla irti työasioista. Sain kunnon piinatkin aikaan kun aloin tarkkailemaan vatsan kipristelyjä ja vertaamaan niitä aiemmin alkaneisiin raskauksiin, mutta nyt ollaan taas kp2:ssa.

Muokattu viimeksi:
Täällä näyttäisi nyt olevan monta tutkimuksissa/jonoissa/hoidossa olevaa niin erityisen iso 🩷 teille kaikille. Toivottavasti saatte pian apua.

@Harrets onneksi alhainen amh ei tosiaan kuitenkaan pelkästään estä teitä saamasta laadukkaita alkioita. Mutta kuinka musertavaa saada tietää jotain, mitä ei olisi yhtään osannut odottaa edes. Voimia asian käsittelyyn ja matkan jatkamiseen 😊

Oon kirjotellut enemmän itse tuolla lapsettomuus puolella, kun meille on eka IVF jo tehtynä. Mietin sitä enemmän tai vähemmän ahdistuneena koko viime vuoden ja lopulta koko kokemus oli paljon positiivisempi kuin ikinä olisin voinut kuvitella. Täysin mutkitta sekään ei mennyt niin kuin harvemmin mikään näissä jutuissa, mutta kuitenkin 😄 Meillä on nyt sen verran monta alkiota odottelemassa, että toivottavasti tämä olisi nyt meidän vuosi! Tällä hetkellä vaan odotellaan jälleen kerran milloin päästään meidän ensimmäiseen pakastealkion siirtoon.

Hellou!
Kiva kuulla muiden kuulumisia, vaikka sitten ei aina niin iloisia ylläreitä ole ollutkaan. Mutta positiivisella eteenpäin!

Meillä tulossa parin viikon päästä talviloma ja päästään käyttämään meidän kylpylälahjakortti mikä saatiin kihlajaislahjaksi😍 innolla ootan sitä!
Meillä on nyt myös takana eka kierto ilman oviksen tikutusta, mutta ihan täysin en oo ollut seuraamatta kiertoa.
Lämpöjä oon katellut ja sovellukseen kirjannut oireita ja tänään onkin kp31😐 ovis oli n. 20 päivän tienoilla, eli aika myöhään, joten se varmaan viivästyttää täältäkin päästä. Mutta huomenna jos ei vielä oo vuoto alkanut, ois testipäivä vaikka se hirvittääkin🙈

Oon alkanut myös lukemaan ja elämään hormonikierron mukaisesti vähän, lähinnä että millasta kannattaa syödä ja missäkin vaiheessa. Ihan mieltä avaavaa ja oon saanut apua aika ikäviin pms-oireisiin. Mm, ei rinnat arista vieläkään vaikka aina oviksen jälkeen on olleet tosi kipeet. Onks muilla mitään tämmöstä kokemusta, että ruokavalio voi näin paljon vaikuttaa?

Oon alkanut myös lukemaan ja elämään hormonikierron mukaisesti vähän, lähinnä että millasta kannattaa syödä ja missäkin vaiheessa. Ihan mieltä avaavaa ja oon saanut apua aika ikäviin pms-oireisiin. Mm, ei rinnat arista vieläkään vaikka aina oviksen jälkeen on olleet tosi kipeet. Onks muilla mitään tämmöstä kokemusta, että ruokavalio voi näin paljon vaikuttaa?
Onpa mielenkiintoista! En ole tutustunut ollenkaan, mutta alkoi heti kiinnostaa. Mulla on tällä hetkellä ihan älyttömät suolisto-oireet, Imodiumia kuluu... Vissiin endoon liittyvää, mutta ihan mielenkiintoista olisi kokeilla, voiko ruokavaliolla saada oireita hallintaan. 🤔

Tulihan ne menkat taas🫠 Pari viime kiertoa on olleet pidemmät, mutta mietin voisko johtua siitä, että pillereistä voi mennä jopa 6kk että hormonit tasaantuu. Labrat kuitenkin syksyllä oli ihan ok (pl. ferritiini joka tais olla 50 luokkaa ja sekin kuitenkin viitearvojen yläpuolella), että ei niistä pitäs olla kiinni.

No sitten tähän kiertotietosuuteen. Ite sattumalta törmäsin Sonja Hannuksen sivustoon ja sitä kautta aloin tutkimaan vähän mikä on homman nimi. Sen instassa oli tosi hyviä vinkkejä, mitä esim kannattaa syödä mihinkin kierron aikaan ja siis tää ei ainakaan itelle ollut sinällään uutta, koska oon törmännyt myös esim siihen, että syödään granaattiomenaa ja vaikka ja mitä tukemaan raskauden alkua/ovista/yms.
Nyt sit piruuttani koska muutenkin oon alkanut syömään säännöllisesti, kokeilin lisätä ovisvaiheessa punasta paprikaa ja luteaalivaiheessa omenaa ja persikkaa listalle ja voi olla sattumaakin, mutta nyt esim ei ollut lähes ollenkaan pms-oireita mitä yleensä on (tosiaan rinnat olleet tosi kipeet, kramppeja, selkäkipuja, päänsärkyjä…) eikä menkat oo näinä ekoina päivinä lähes ollenkaan kipeet. Lisäks mulla just viime menkat oli toooosi kipeet ja just oli suolistoperäsiä kipuja, mihin jouduin ottamaan ihan panacodit käyttöön, niin toivon, että niitä ei nyt tulis!🙏🏻 alku ainakin on lupaava.

Pientä tuntemusta tottakai on ja aknea, mutta nyt sit jatkan kokeilua, jos oikeesti vois jeesata. Lisäks se puhuu liikunnasta jne ja sekin ihan järkevää, koska oon ite huomannut, että energiatasot muuttuu kierron mukaan. Ostin ihan sen e-kirjan nyt, ja ihan fiksuja juttuja puhuu, ja suosittelen just tutustumaan ekana podin ja instan myötä.

Tuntuuhan välillä ihan höpöhöpö jutuilta tämmöset asiat näin terveydenhuollon ammattilaisena, mutta samalla tiiän, kuin iso merkitys on oikeesti syömisellä ja liikkumisella terveyteen. Ja sit jos sais tällä ajatusta muualle, kun siihen yrittämiseen ja ei sitten stressais sitä hirveemmin😅

Mä myös aattelin jatkaa tätä etten tikuta ovista tässäkään kierrossa. Koitan nyt myös päästää irti noista sovellusten seuraamisesta ja lämmöistäkin, mutta katotaan. Seuraavaks osuu ovis aika todennäkösesti meijän talvilomaviikolle, että päästään tallettelemaankin hyvin🙌🏻🙏🏻 tulipa pitkä viesti tästä, soriii!

Tuli kyllä yllätyksenä vähän tuo ensimmäinen raskaus joka kesken meni kylläkin. Olin jo kerennyt intoilemaan että saadaan esikoinen. Nyt sitten oikeasti iski vauva kuume. En millään jaksaisi odottaa että voisi alkaa oikeasti yrittämään. Mutta mitä netistä lukenu aika epätodennäköistä että heti keskeentyneen jälkeen tulis ennen seuraavia kuukautisia raskaaksi. Ja kaiken lisäksi nyt pelko että jos tulen edes raskaaksi uudestaan että jos sekin menee kesken. 😔 En tiedä luovutanko suoraan jos seuraavaa menee samanlailla kesken.

En ennen nykyistä kumppaniani hirveästi lapsia miettinyt mutta nyt kun tuli puheeksi joulukuussa että haluanko lapsia tajusin että haluan kyllä. Mutta olen vähän yli 30 joten saa nähdä raskaudunko toistamiseen yhtä helpolla ja pysyykö matkassa jos niin tapahtuu.

Ostin kyllä ovulaatiotestei et tietäisin millon kannattaa alkaa yrittämään. 😆 Eka tuli ihan tuurilla vaa. Ostin myös kumppanilleni jotain ravintolisiä mistä luin netistä että kaikki keinot vähän niin kuin käyttöön.

Tsempit täältäkin kaikille eri tilanteissa oleville, erityisesti teille jotka ootte tutkimuksissa tai hoidoissa! :red-heart:

Täällä odotellaan menkkoja alkavaksi viimeistään alkuviikosta. Jospa nyt olisi se kierto kun päästään ovulaatio hyödyntämään kunnolla, tämä lopuillaan oleva kierto meni tosiaan hyvin todennäköisesti ohi kun itse talvilomailin pohjoisessa ja mies oli kotopuolessa. Tosin alkuviikosta lämmöt nousi sen verran nätisti monta päivää että hetken jo mietin olisiko silti vastoin todennäköisyyksiä onnistanut, mutta nyt tuntemukset viittaa lähestyviin menkkoihin. Vähän kyllä mietityttää rauta-arvot, jotka tällä viikolla oli 30, eikä oo viime kesästä muuttunut mihinkään vaikka oon syönyt purkista (alkuun epäsäännöllisesti, viime kuukaudet säännöllisemmin). Lääkärini oli silloin lähetettä tehdessä onneksi sitä mieltä että tuo on liian alhainen, joten odottelen josko sieltä ensi viikolla jotain kuuluisi kuinka edetään.. siksipä kiinnostaisi @Heipsy kun sulla tuo arvo kuitenkin parempi että syötkö rautaa purkista vai meetkö ilman? :) muutenkin mielenkiintoisia huomioita siellä! Itse olen kyllä huomannut että pms-oireet vaihtelee melko paljon kierrosta toiseen, mutta en ole koskaan sen ihmeemmin asiaa pohtinut tai tuota ravintopuolta ottanut huomioon.. Liikunnan suhteen kyllä olen jonkun aikaan ottanut kierron vaiheet huomioon, koska energiatasoissa todellakin on eroja! Ehkä pitää vielä noihin syömisiinkin perehtyä!

Kuten @aamusade niin täällä myös apukeinoja tulossa käyttöön, ovistestit odottelee kaapissa ja lisäksi tilasin gelee royale-purkin, ennestään tuttu tuote siitä kun äitini niitä joskus suositteli muista syistä mutta jäi silloin kokeilematta. :)

Juu itse kanssa tuota gelee royalea ostin. Kumppani saa sitä syödä kun luin että vaikuttaa myös miehille siittiöihin ja itse en uskalla koska luin että aiheuttaa allergisia reaktioita tai saattaa aiheuttaa jos allerginen ampiaisen pistoille. Ja itse kun olen niin luulen että turvallisempi olla sitä kokeilematta. 😆

Tsempit täältäkin kaikille eri tilanteissa oleville, erityisesti teille jotka ootte tutkimuksissa tai hoidoissa! :red-heart:

Täällä odotellaan menkkoja alkavaksi viimeistään alkuviikosta. Jospa nyt olisi se kierto kun päästään ovulaatio hyödyntämään kunnolla, tämä lopuillaan oleva kierto meni tosiaan hyvin todennäköisesti ohi kun itse talvilomailin pohjoisessa ja mies oli kotopuolessa. Tosin alkuviikosta lämmöt nousi sen verran nätisti monta päivää että hetken jo mietin olisiko silti vastoin todennäköisyyksiä onnistanut, mutta nyt tuntemukset viittaa lähestyviin menkkoihin. Vähän kyllä mietityttää rauta-arvot, jotka tällä viikolla oli 30, eikä oo viime kesästä muuttunut mihinkään vaikka oon syönyt purkista (alkuun epäsäännöllisesti, viime kuukaudet säännöllisemmin). Lääkärini oli silloin lähetettä tehdessä onneksi sitä mieltä että tuo on liian alhainen, joten odottelen josko sieltä ensi viikolla jotain kuuluisi kuinka edetään.. siksipä kiinnostaisi @Heipsy kun sulla tuo arvo kuitenkin parempi että syötkö rautaa purkista vai meetkö ilman? :) muutenkin mielenkiintoisia huomioita siellä! Itse olen kyllä huomannut että pms-oireet vaihtelee melko paljon kierrosta toiseen, mutta en ole koskaan sen ihmeemmin asiaa pohtinut tai tuota ravintopuolta ottanut huomioon.. Liikunnan suhteen kyllä olen jonkun aikaan ottanut kierron vaiheet huomioon, koska energiatasoissa todellakin on eroja! Ehkä pitää vielä noihin syömisiinkin perehtyä!

Kuten @aamusade niin täällä myös apukeinoja tulossa käyttöön, ovistestit odottelee kaapissa ja lisäksi tilasin gelee royale-purkin, ennestään tuttu tuote siitä kun äitini niitä joskus suositteli muista syistä mutta jäi silloin kokeilematta. :)
Purkista oon syönyt nyt aika monta kuukautta. Jotenkin oon niin tottunut sitä syömään pitkään, että sen tauotus tuntuu kaameelta, mutta pitäs tauottaa, että vois käydä mittaamassa mitä se nykyään on🫣

Tulenpas minäkin myös tänne ensikertalaisten porukkaan, tuonne "Raskaaksi 2025"-keskusteluun jo liityinkin. Meilläkin tosiaan esikoisen yritys alkamassa, enkä ikinä aiemmin ole edes yrittänyt raskautua. Kiva että löytyi tällainen vielä erityisesti ensimmäistä lasta yrittäville suunnattu keskustelu! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Eilen käytiin miehen kanssa keskustelua siitä, milloin alettaisiin "virallisesti" yrittää ensimmäistä kertaa. Oltiin jo päätetty, että ensi kuusta aloitetaan, mutta nyt alkoi mietityttää että pitäisikö sittenkin vasta toukokuussa. Muuten olisin halunnut aloittaa jo ajat sitten, mutta meillä on häät tulossa elokuun lopussa ja ajatuksena, että en haluaisi olla hääkuvissa näyttävästi raskaana, haluaisin pystyä tanssimaan häissä ilman vaikeuksia ym.

Nyt vaan mietityttää, kun ei voi yhtään tietää, miten kauan siinä yrityksessä tulee sitten kestämään. Itselläni on jostain syystä jo valmiiksi pelko/epäily, että raskaaksi tulemisessa kestää kauan, mutta toisaalta en voi tietää vaikka se tapahtuisi nopeastikin... Netistä olen googletellut, että yleensä raskaus alkaisi näkyä ensikertalaisella noin neljän kuukauden kohdalla. Toisaalta kyllä ajattelen, että ei se minua haittaisi, vaikka pieni pyöristyminen olisikin häissä havaittavissa, kunhan tosiaan jaksaisi vielä tanssia ja viettää juhlapäivää normaalisti. Oikeasti mieli tekisi vaan antaa mennä ja aloittaa vaikka heti nyt saman tien, kun alkaa vauvakuume olla jo niin vahvana päällä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Lisäksi minunkin puolestani tsempit kaikille ja etenkin hoitoja aloitteleville tai niissä jo oleville! :red-heart: Olen viime aikoina itse aika paljon hedelmöityshoidoista lukenut ja kuunnellut esim. äänikirjoja aiheesta, ehkä osittain jonkinlaista "varautumista" ollut (kun jonkinlainen lapsettomuuden pelko on mielessä jäytänyt jo pari-kolme vuotta) ja lähipiirissäkin on ystävä, joka jonottaa hoitoihin. Kiinnostavaa lukea siis ihmisten kokemuksia niistä myös tätäkin kautta.

Muokattu viimeksi:
Minäkin liityn keskusteluun ☺️ Esikoinen ollut minulla haaveissa jo pitkään, mutta miehen pään kääntämiseen on mennyt vuosia aikaa (hänellä jäänyt arvet nuoruuden avioerosta, eikä enää osaa nähdä itseään tulevana isänä). Olen näinkin kauan odottanut häntä, mutten voi loputtomiin odottaa... Itsellä tuo aika tuntuu alkavan loppua kesken, kun 35v alkaa olemaan ihan nurkan takana. 🤔

Ollaankin miehen toiveesta vuosia vähän puolittain yritetty "tulee jos tulee" meiningillä, mutta nää yritykset on jääneet yrityksiksi, välillä on käynyt tuuri, mutta raskaus ei kertaakaan ole syystä tai toisesta jatkunut 1.kolmanneksen yli. Ja taukoja on mahtunut noihin vuosiin, kun toinen osapuoli on omannut taidon sopia muuta menoa juuri niille päiville, kun olisi ollut paras aika kuusta yrittämiselle. Jossain vaiheessa harmittikin tuo, kun kaverit, harrastukset ja vapaaehtoisprojektit meni kaiken muun edelle. Tämä kun ei ole se ideaalein sooloprojekti, vaan tarttis vähän toisenkin osapuolen panosta. 🫣 Olinkin jo melkein valmis antamaan periksi ajatukselle, että en saisi omaa lasta lainkaan, saati sitä kolmea toivomaani... Kunnes mies erehtyi uutena vuotena kysäisemään mitä toivon syksyn 35v juhlien kunniaksi lahjaksi. Totesin rehellisesti, että sen lapsen kiitos 🤭 Nyt on aloitettu kunnolla yrittämään lasta, yk3 menossa.

Mies kyllä hölmönä kysäisi eilen, että nytkö me tosissaan aletaan yrittämään ...?

... "Pikkasen jos oot myöhässä kulta tän kysymyksen kanssa, niin kyllä me olemme aloittaneet tosissaan yrittämisen" 😂😂😂

Tervetuloa kaikille uusille mukaan :Hugging Face: Ja erityisesti @Lumi1254, sun taustassa on paljon samaa mitä itsellä kans, ja ollaan saman ikäisiäkin. Oon tosi iloinen että ootte päässyt nyt tähän yritysvaiheeseen :red-heart: Sama oli myös mulla, että ajattelin että 34 vuotiaana haluan saada konkreettisen selvyyden tilanteeseen ja ryhtyä toimiin.

Omaa päivitystä, nyt on taas uusi kierto jo hyvässä vaiheessa, ja kalenterin mukaan ovistikutus kannattaisi aloittaa huomenna. Mun omat tuntemukset kuitenkin uumoili että ovis olisi mahdollisesti ollut jo viime viikonlopun aikohin, ja rinnat taas kipeytyi alkuviikosta, mikä on tyypillinen ovulaation jälkeinen oire. Olispa näin, aika hyvin todennäköisesti olisi tallettelut todennäköisesti osunut kohdalleen. Jos ovulaatio olisi ollut viime viikonloppuna, olisi tää kierto huomattavasti lyhyempi kuin mulla normaalisti, mutta edellinen kierto olikin tosi pitkä, joten usein pitkän kierron jälkeen seuraava onkin vähän lyhyempi. Oon aika toiveikas, ja aattelin että en varmaan viitsi huomenna alkaa Clearbluen liloja käyttämään, vaan luotan tässä kierrossa enemmän kropan tuntemuksiin :Face Without Mouth:

Missäs vaiheessa muilla on kierrot menossa? Katselin myös tuolta Piinapäivistä että sulla on @Lumi1254 lupaavan kuuloinen kierto meneillään! :Rainbow: Ootko vielä testaillut? :smiling-eyes:

@*Ninni* en vielä ole testannut, kp 32 (ja juuri kun tätä viestiä kirjoitin taidettiin päästä kp 33 puolelle) menossa miulla eli testi voisi olla ajankohtainen, kunhan ensin tämä pahoinvointi hieman hellittää. Mies palailee reissultaan muutaman päivän päästä, siksi pohdinkin odottelenko häntä ensin palaavaksi. Esikoinen, kun on haaveissa, niin haluaisin jakaa ilon (tai pettymyksen) hänen kanssaan yhdessä. :Sparkling Heart:

Muokattu viimeksi:
Täällä kp 23. Elättelen toiveita, että nyt olisi ns. "normaalimittainen" kierto. Yleensä ihan viimeistään näitä aikoja on jo menkat alkaneet. Toisaalta kun alkaisi, niin saisi ne letrot nopeammin ensi kiertoon käyttöön. Tässä(kään) kierrossa en saanut ovulaatiota kiinni eikä ultrassa näkynyt johtofollikkelia ollenkaan, joten nyt vaan odotellaan niitä menkkoja saapuvaksi.

Ja sitten meillä on eka käynti lapsettomuustutkimuksissa ensi kuussa. Vähän jännittää. :smiling-eyes:

Kp 35, eli 3+ päivää myöhässä. Kotitesti nega. Oireet jatkuvat 🤢 Kp1 odotellessa, luulisi koittavan lähipäivinä. Ehkä sitten nää muutkin oireet lähtee hellittämään. ☺️👍

On noi oireet kyllä niin kummallisia! Onko se sitten vaan kun on niin toiveikas, niin on havaitsevinaan kaikkia raskauteen viittaavia oireita, tai miten voikaan olla PMS samankaltainen kuin raskausoireet. Ihan mystistä! Onko tollainen huonovointisuus sulle @Lumi1254 tyypillistä, tai eihän vaan mikään pöpö ole, joita on liikkeellä? :Face Without Mouth: Pidetään peukkuja että muuttuu plussaksi!

Mä en tosiaan alkanut testailla ovulaatiota nyt viikonloppuna, koska mulla on jotenkin aika vahva tunne että se oli jo viikko sitten. Testasin eilen raskaustestin varhaisella, mutta se oli nega. Mutta DPO oiskin ollut vasta joku 7, joten ei ihme. Jotenkin olo on tosi lupaava: rinnat ollut viikon kipeät, alavatsassa oli tuntemuksia alkuviikosta kovastikin, ja nyt vkl myös vähän. Repäisykipuja oli eilen. Eilen oli vähän etovaa oloa, mutta tänään oon kolme kertaa joutunut syömään sillä sekunnilla jotain, kun on tullut voimakas heikotusaalto. Ja hampaidenpesussa meinasi käydä huonosti. Tällainen huonovointisuus ei oo mulle ollenkaan normaalia, mutta nyt taas kun on muutaman tunnin ollut täysin normaali olo, niin aattelen että sitä on vaan nyt vainoharhainen ja tarkkailee olojaan suhteettoman tarkasti :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin