Haaveena esikoinen

Kiitos vinkistä, pitääpä selvittää tämä!
Ole hyvä! Siitä se sitten selvittely puku hiljaa etenee.
Ferritiinivarastot, foolihappo kai ne raskautumiseen kannalta tärkeimmät. Ilmeisesti myös liika kolestroli voi heikentää istukan verenkierron onnistumista.
Plussatuulia sinunkin kevääseesi !🍀
 
Liityn kanssa tänne keskusteluun! Kiva vaihdella ajatuksia muiden ensimmäistään kaipaavien kanssa.

Kirjasinkin tuohon edelle, että meillä jokunen kierto yritystä nyt aktiivisesti takana. Tarkoitus oli aloitella jo aiemmin, mutta itellä oli kevyt burn out tuossa pari vuotta sitten (jolloin jätin epillerit pois) ja kun viime keväänä aloiteltiin uudestaan, sain tapaturmaisen vamman, jonka hoito ja kuntoutus ei oikein sopinut yhteen raskauden kanssa. Niinpä vasta nyt taas aktiivisesti yritetty.

Kaikenlaisia ajatuksia ja huolia itselläni tässä ollut, kun ikää jo (36) on, kun se kuuluisa hedelmällisyys, ja tässä kun omaa kroppaa on tutkinut niin alkanut vähän epäilyttämään voisiko jotkut omat oireet johtua endosta 😔

Nyt on kierron puoli väli menossa, epäilen että DPO 3.

Ensi kuulle varasin gynekologin, jolla käynyt aiemminkin, niin näitä omia murheitaan voi hänelle sitten esitellä.

Tällaisella vähän ankeusviestillä liityn siis ketjuun 😅 yleensä oon kyllä enemmän positiivismielisempi.
Täällä ollaan myös jo 36v ja vuosi kohta yritystä takana eikä vieläkään ole tärpännyt. Hedelmällisyys on kyllä tainnut laskea aika paljon. 😩 Itselläni epäilen jotakin keltarauhashormoni häikkää tai jotakin muuta hormonaalista. Parin kk päästä lääkäriin niin voi lapsettomuustutkimukset alkaa. Ei malttaisi millään odottaa, tuntuu ihan liian pitkältä ajalta.
 
Itsellä meni kumppani uusiksi, jonka vuoksi raskautumismahdollisuudet alkoivat vasta täällä 35v. Yritän suhtautua positiivisesti ja toiveikkaasti asiaan. Nyt kyllä tuntuu epäilyttävästi pieniltä PMS-oireilta, mikä harmittaa. Halusin testata ystävänpäivänä, mutta en nyt tiedä, onko se testi vai vuoto mukavampi tapa saada negatiivinen tulos.

Itselläni on nykyään ennen kuukautisia neljä-viisi päivää tuhruvuotoa ja tiputtelua. Olen laskenut kuukautiset alkaneeksi ekasta sellaisesta päivästä, mutta ilmeisesti pitää laskea alkaneeksi vasta sitten, kun vuoto on kunnolla punaista. Joten nyt alkaa tarkempi kierron seuranta. Toki tuossa tiputtelussa myös mietityttää, onko kehossa jotain vialla.
 
Itsellä meni kumppani uusiksi, jonka vuoksi raskautumismahdollisuudet alkoivat vasta täällä 35v. Yritän suhtautua positiivisesti ja toiveikkaasti asiaan. Nyt kyllä tuntuu epäilyttävästi pieniltä PMS-oireilta, mikä harmittaa. Halusin testata ystävänpäivänä, mutta en nyt tiedä, onko se testi vai vuoto mukavampi tapa saada negatiivinen tulos.

Itselläni on nykyään ennen kuukautisia neljä-viisi päivää tuhruvuotoa ja tiputtelua. Olen laskenut kuukautiset alkaneeksi ekasta sellaisesta päivästä, mutta ilmeisesti pitää laskea alkaneeksi vasta sitten, kun vuoto on kunnolla punaista. Joten nyt alkaa tarkempi kierron seuranta. Toki tuossa tiputtelussa myös mietityttää, onko kehossa jotain vialla.
Pikku tuhnuun vois syyllinen olla pieni kohdun/kohdunkaulan polyyppi/ myooma tai muutoin oireeton(kivuton) kohtutulehdus. Pallukat häiritsevät raskautumista ja tulehdukset aiheuttavat keskenmenoja. Suosittelen käyntiä gynekologilla, parhaiten se siellä selviää.
 
@Pepino mulla tulee myös tuota tuhrua! Yleensä 4-6 päivää ennen kuin alkaa kunnolla vuoto. Nyt pitkän aikaa tullut se kuusi päivää. Tämän takia epäilen itselläni keltarauhashormonin toimivuutta. Mutta voi olla myös tuota mistä Aaltokukka mainitsi.
 
Joo, kävin gynellä kuukautiskipujen ja parin kummallisen vuodon takia vajaa pari vuotta sitten ja ultrassa kaikki näytti silloin hyvältä ja normaalilta. Täytynee käydä uudestaan, kunhan olen seuraillut ainakin yhden kierron läpi, että saan oikeat kiertopäivät ja tiputtelujen määrät paremmin ylös.
 
Itsellä meni kumppani uusiksi, jonka vuoksi raskautumismahdollisuudet alkoivat vasta täällä 35v. Yritän suhtautua positiivisesti ja toiveikkaasti asiaan. Nyt kyllä tuntuu epäilyttävästi pieniltä PMS-oireilta, mikä harmittaa. Halusin testata ystävänpäivänä, mutta en nyt tiedä, onko se testi vai vuoto mukavampi tapa saada negatiivinen tulos.

Itselläni on nykyään ennen kuukautisia neljä-viisi päivää tuhruvuotoa ja tiputtelua. Olen laskenut kuukautiset alkaneeksi ekasta sellaisesta päivästä, mutta ilmeisesti pitää laskea alkaneeksi vasta sitten, kun vuoto on kunnolla punaista. Joten nyt alkaa tarkempi kierron seuranta. Toki tuossa tiputtelussa myös mietityttää, onko kehossa jotain vialla.

Samassa ikäveneessä, siinä rajoilla ehdinkö äidiksi ennen kuin täytän marraskuussa 35v. Mää oon paria miestä pitemmän aikaa katsonut et oisko niistä isäksi, mutta onneksi en niitten kanssa siihen ryhtynyt. Nykyisen kanssa joutui sitten vähän odottelemaan, että hänkin ehtii aikuistua 😅 kun keksiin puumaksi vielä alkaa näin kriittisillä hedelmällisyyden laskevuuden vuosina 😬

Mää oon kans tehnyt kalenterimerkinnät alkujaan väärin et tiputtelussa jo laskenut. Mullakin tuo tiputtelua alkaa samalla aikavälillä ja samaa mietin et onko se merkki jostain ikävästä.
 
Pikku tuhnuun vois syyllinen olla pieni kohdun/kohdunkaulan polyyppi/ myooma tai muutoin oireeton(kivuton) kohtutulehdus. Pallukat häiritsevät raskautumista ja tulehdukset aiheuttavat keskenmenoja. Suosittelen käyntiä gynekologilla, parhaiten se siellä selviää.

Nää ois varmaan huomattu kun tekivät ensikäynnillä sen sisäultran? Mut en tiiä oliko se huono, kun sillon oli menkat menossa. Kätilö sano ettei se oo este ja jotain selitti et se ja tämä nyt ei näy täällä normaalisti kun on vuotoa, mutta voiko siinä jäädä näkymättä sen takia jotain tärkeetä? Pidän sua nyt ihan asiantuntijana jolta kysyä 😅🤓
 
Nää ois varmaan huomattu kun tekivät ensikäynnillä sen sisäultran? Mut en tiiä oliko se huono, kun sillon oli menkat menossa. Kätilö sano ettei se oo este ja jotain selitti et se ja tämä nyt ei näy täällä normaalisti kun on vuotoa, mutta voiko siinä jäädä näkymättä sen takia jotain tärkeetä? Pidän sua nyt ihan asiantuntijana jolta kysyä 😅🤓
Hienoa että ultraan olet päässyt. Jos siellä jotain suurta olisi ollut niin se varmaan olisi kyllä näkynyt... Toki laitteita ja niiden käyttäjiä on monenlaisia. Ultrasiko sinut "vain" kätilö?
Noiden kätilöiden kuten myös lääkäreiden kanssa voi/ kannattaa leikkiä hieman tyhmää ja pyytää selittämään asiat vain selkosuomella. Kyse on sun omasta kehostasi ja sulla on oikeus tietää mitä he niillä pahimmillaan latinankielisillä viittauksillaan yrittävät pikasanelua mumisten puolilauseilla ääneen kertoa.

Käsittääkseni menkkojen aikaan niiden limakalvojen irtoillessa, ei ne pienet pallerot välttämättä näy. Ainakin mun luottogyne (synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri) mieluusti ultraa vuotamattomaan aikaan.
Tulehdus, etenkin piilevä näkyy vain labrakokeissa. Jotkut niistä selviävät verestä, jotkut paikanpäältä otetuista näytteistä. Sama juttuhan se on kaikissa kehonesteissä. Jos vuotavaa nenää tutkittais vain katsomalla....usein se kostealle silloin näyttää, vaan miksi, ratkeaa fyysisistä näytteistä.
Kiitos siitä asiantuntijaviitasta, lämmitti kivasti näin tuiskuisella säällä, muttei oikein istunut mun kapeilla hartioille. Kokemusasiantuntijarusetin voin hakaneulalla kiinnittää olkalaukkuuni muistutukseksi kaikesta itselle kohdalle osuneesta.
 
Tunnistan niin tän ajattelun. Samaa itellä pyörii päässä aika ajoin, mutta oon yrittänyt saada itteni stoppaan noi ajatusketjut, koska tilanne on mikä on, ja jos liikaa murehdin tätä, päädyn kyllä sellasiin syvyyksiin.

Ite murehdin parhaillaan sitä, että saisin miehen (37v) oikeesti paremmin ymmärtämään, että syytä olis peittoa heilutella aktiivisesti tärppipäivinä jos tulosta halutaan 😅 välillä tuntuu ettei oikein oo viesti uponnut 😁
Vaikuttaa siltä että muutama muukin on tässä "ikäluokassa" esikoisesta haaveilemassa. 😌 Ei tarvi ihan yksin olla. 😊 mutta niinkö sanottu, ei pitäis stressatta mutta kyllä sitä varmasti jollain tasolla tulee harrastettua.. Kun vaan sais sen ensin hcg:n "normaali" tasolle ja sitä myötä menkat niin siitä on hyvä aloittaa.. Pelottaa vaan että niitä menkkojakin joutuu pitkään odottaa 🥴 Vaikka tässäkin odottavan aika on pitkä!
 
Hienoa että ultraan olet päässyt. Jos siellä jotain suurta olisi ollut niin se varmaan olisi kyllä näkynyt... Toki laitteita ja niiden käyttäjiä on monenlaisia. Ultrasiko sinut "vain" kätilö?
Noiden kätilöiden kuten myös lääkäreiden kanssa voi/ kannattaa leikkiä hieman tyhmää ja pyytää selittämään asiat vain selkosuomella. Kyse on sun omasta kehostasi ja sulla on oikeus tietää mitä he niillä pahimmillaan latinankielisillä viittauksillaan yrittävät pikasanelua mumisten puolilauseilla ääneen kertoa.

Käsittääkseni menkkojen aikaan niiden limakalvojen irtoillessa, ei ne pienet pallerot välttämättä näy. Ainakin mun luottogyne (synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri) mieluusti ultraa vuotamattomaan aikaan.
Tulehdus, etenkin piilevä näkyy vain labrakokeissa. Jotkut niistä selviävät verestä, jotkut paikanpäältä otetuista näytteistä. Sama juttuhan se on kaikissa kehonesteissä. Jos vuotavaa nenää tutkittais vain katsomalla....usein se kostealle silloin näyttää, vaan miksi, ratkeaa fyysisistä näytteistä.
Kiitos siitä asiantuntijaviitasta, lämmitti kivasti näin tuiskuisella säällä, muttei oikein istunut mun kapeilla hartioille. Kokemusasiantuntijarusetin voin hakaneulalla kiinnittää olkalaukkuuni muistutukseksi kaikesta itselle kohdalle osuneesta.

Tämä ultra oli niitä perusalkututkimuksia lapsettomuustutkimuksissa. En oo varma oliko henkilö kätilö vai joku muu. Monesti menee tämmöset asiat ohi kun on niin paljon mihin keskittyä, ja hyvin hän selitti mitä ruudulta näki ja muutenkin tykkäsin hänestä, hyvät henkilökemiat. Olikohan seuraava mahdollinen tutkimus se munanjohtimien aukiolotutkimus, mutta varmaa nyt alkuun keskitytään miehestä löytyneisiin mahdollisiin syihin. Ens viikolla tais olla verikoetta.
 
TESTIT TULI!! 🤩 Nyt on lakkopäivinä hyvin aikaa perehtyä!

Ja nyt ohjeisiin perehtyessä, ei vissii enää kannata tältä kierrolta alkaa testaamaan. Mulla on kp10 ja testaus pitäs alottaa kp6. Taidampa uskoa tätä, kun ei haluis haaskata testejä. Saapa nähä miten tallettelulle(vihaan tätä sanaa, mutta käytetään nyt kerta kuuluu termistöön 😂) käy ku vähä näyttää niinku molemmille yrittäs flunssa. Tietty oha se vanha sanonta millä se nuha lähtee.

Elämä muuttunut niin kauhean pitkäveteiseksi ja hitaaksi, kun ajatuksissa elää ovulaatiosta seuraavaan. Nytkin vähän kolkuttaa sellanen "tämän kierron peli on hävitty..seuraavaa odottamaan 😫" Ennen työviikot vaan vilahti maanantaista perjantaihin.
 
@Pancake89 on kyllä tää elämä yhdenlaista tässä lapsenyrityshommassa, mulla ei kyllä oo ollu tylsää, lähinnä neuroottista oireiden tarkkailua 😅 ehkä se viikko kuukaudessa menee ilman oireiden kirjailua (kirjaan flohon) ensin ovulaatiota bongailen ja sitte se kahden viikon jakso kun ei voi olla ylianalysoimatta jokaista pienintäkin kroppansa ja mielensä aaltoa 😅 vaikka joka kerta yrittää olla ettei siihen sortuisi. Tääki ensiyrittäjälle vähän erilaista, kun ei oo aiempaa vertailukohtaa.

Mää oon tähän asti vältellyt tikutteluja, omat ovulaatiota edeltävät oireet on melkos selvät, ja raskaustestien kanssa oon pitäny linjan, että vasta, jos oon myöhässä niin testaan, ei vaan oo ollu tarvetta 😔 Nyt kyllä ollu harkinnassa, että pitäskö sit kuitenkin oireiden seuraamisen lisäksi alkaa tikuttaa ovulaatiota 🤔
 
ilmeisesti pitää laskea alkaneeksi vasta sitten, kun vuoto on kunnolla punaista. Joten nyt alkaa tarkempi kierron seuranta.
Tässäki toimis sellainen "Oletko sinäkin merkannut kuukautiskiertosi aina väärin".

Mää luin jostain, että vaikka esim. illalla ysiltä alkaisi kunnon vuoto, niin se kp1 pitäisi kirjata seuraavalle päivälle, että klo 18 on joku maaginen aikaraja 😅 Tuolla vrk:den erolla tosin nyt ehkä ole kauheesti merkitystä arkisessa mielessä, mutta ilmeisesti hoitojen yhteydessä merkityksellisempi asia.
 
Mää oon tähän asti vältellyt tikutteluja, omat ovulaatiota edeltävät oireet on melkos selvät, ja raskaustestien kanssa oon pitäny linjan, että vasta, jos oon myöhässä niin testaan, ei vaan oo ollu tarvetta 😔 Nyt kyllä ollu harkinnassa, että pitäskö sit kuitenkin oireiden seuraamisen lisäksi alkaa tikuttaa ovulaatiota 🤔
Senhän voi ainakin varmistaa testillä. Itselläni ovulaationipistelyt olivat isoimmillaan pari kolme päivää ennen plussaa. 🤔


Mää luin jostain, että vaikka esim. illalla ysiltä alkaisi kunnon vuoto, niin se kp1 pitäisi kirjata seuraavalle päivälle, että klo 18 on joku maaginen aikaraja 😅 Tuolla vrk:den erolla tosin nyt ehkä ole kauheesti merkitystä arkisessa mielessä, mutta ilmeisesti hoitojen yhteydessä merkityksellisempi asia.
No jopas! 😮
 
Piti ihan tarkistaa, että mistä toi klo 18 oli niin felicitas mehiläisen sivuilla oli joku tollainen. Jäin miettiin, että kai se olis voinu olla joku unikin 😁

Mää luin tästä kans ihan vasta ja edeltävät alkokin illasta joskus 9 aikaa niin siinä sit merkkasin kp1 seuraavalle päivälle 😅 nää kyllä tekee oman kalenterin tilastoista epäluotettavammat ku en oo tämmöstä tienny.
 
@Pepino mää kans ajattelen tunnistavan oireet tosi selkeesti ja tavallaan sen mutuilun varmentaa katsomalla kalenterista mut sitähän ei tiiä varmuudella missä kohtaa ne oireet tulee et just tuleeko ne paljon huippua etukäteen vai vähän sen jälkeen.
 
Joo mekin aloiteltiin tarkoituksella rauhakseen ja vähän vaivihkaa, ettei mene heti sellaseksi fanaattiseksi kyttäämiseksi 🙊 mutta eihän tässä vaan pysty olee pohtimatta jokaista oiretta ja odottelematta, että milloin vois tehä testiä tai milloin olis jo mahista seuraavaan yritykseen 😅

Nytkin kun lähes kaikki oireetkin vaan kadonnut, niin valtava pettymys jo valmiiksi takaraivossa, että ei tästä nyt napannutkaan, vaikka niim jo toivoinkin 😓 vaikka mitään ei ole menetetty, ennen ku kp1 koittaa 😅

Täytyy varmaan jatkossa yrittää tikuttaa paremmin tota ovulaatiota, oireet oli kyllä aika selvät nyt siihenkin, mutta en sitten tiedä mihin kohdalle se huippu osuu🤔 ja en tiedä kuinka hyvin tohon flon arvioon ovulaatiosta voi luottaa?
 
Takaisin
Top