Ferritiini

Joo älä vain lopeta vielä, jos sanovat että nyt on kaikki hyvin kun pääsit yli sen maagisen 30...
Joo, ei kannata lopettaa. Mulla tippu parissa kuukaudessa takasin pohjalukemiin, kun yleislääkäri totesi, että 40 on hyvä eikä tarvi syödä rautaa enää. :shifty:

Nyt sain puolessa vuodessa nostettua takaisin 35 ja tarkoitus olisi syödä rautaa edelleen ja kontrolloida taas puolen vuoden päästä. Ehkä sitten voi vähentää ylläpitotasolle syötävän raudan määrää, mutta mittailla ferritiiniä ainakin vuosittain.
 
Pitää jatkaa samaan malliin tablettien ottamista ja kysellä jos mahdollisesti pääsisi vielä kontrolliin tänä vuonna.

Tänään oli ylellä artikkeli ferritiiniin liittyen. Olisi pitänyt jättää kommenttiboksi lukematta kun siellä oli näitä ”jos lisäisit lihaa ruokavalioon” :banghead:.
 
Tulipas sellainen olo, että mitä jos onkin itsellä ferritiinin puutetta? Kaikki oireet sopisivat mainiosti. Luin tuon ylen artikkelin ja aloin siitä miettiä... Kävin tässä taannoin lääkärissäkin tykyttelyjen, järkyttävän väsymyksen, aivosumun ja jonkinlaisen ahdistumisen takia. Teettivät ties mitä kokeita, mutta missään ei ollut mitään vikaa. Ferritiiniä ei katsottu. Hemoglobiini oli 143. En sitten tiedä miten noihin ferritiinilukuihin mikäkin vaikuttaa ja kuinka paljon, mutta kaksi raskautta takana viiden vuoden sisään ja myöskin olen kärsinyt runsaista kuukautisista. Olen kuitenkin imetyksenkin aikana edelleen syönyt pientä määrää rautaa sisältävää vitamiinivalmistetta ja rautaa ruokavaliostakin löytyy riittämiin. Mutta ehkä se voisi silti selittää mystisen oirelun? Ilmeisesti taitaa kuitenkin olla hankalaa saada lääkäriä kirjoittamaan lähetettä tuohon kokeeseen hbn ollessa noin hyvä. Uskaltaakohan sitä rautalisää silti alkaa ottamaan ilman koetulosta...
 
Tulipas sellainen olo, että mitä jos onkin itsellä ferritiinin puutetta? Kaikki oireet sopisivat mainiosti. Luin tuon ylen artikkelin ja aloin siitä miettiä... Kävin tässä taannoin lääkärissäkin tykyttelyjen, järkyttävän väsymyksen, aivosumun ja jonkinlaisen ahdistumisen takia. Teettivät ties mitä kokeita, mutta missään ei ollut mitään vikaa. Ferritiiniä ei katsottu. Hemoglobiini oli 143. En sitten tiedä miten noihin ferritiinilukuihin mikäkin vaikuttaa ja kuinka paljon, mutta kaksi raskautta takana viiden vuoden sisään ja myöskin olen kärsinyt runsaista kuukautisista. Olen kuitenkin imetyksenkin aikana edelleen syönyt pientä määrää rautaa sisältävää vitamiinivalmistetta ja rautaa ruokavaliostakin löytyy riittämiin. Mutta ehkä se voisi silti selittää mystisen oirelun? Ilmeisesti taitaa kuitenkin olla hankalaa saada lääkäriä kirjoittamaan lähetettä tuohon kokeeseen hbn ollessa noin hyvä. Uskaltaakohan sitä rautalisää silti alkaa ottamaan ilman koetulosta...

Onhan tuossa jo syytä kerrakseen, ja naisen on vaikea saada ruokavaliosta tarpeeksi rautaa. Ilman mittauksia ei kuitenkaan pidä lähteä käyttämään vahvempia rautavalmisteita. Yksityisellä lääkäriasemalla tai Puhdin kautta saat mittauksen ilman lääkärin lähetettä, ja jos aihetta ilmenee, varaa sitten aika :)
 
Onhan tuossa jo syytä kerrakseen, ja naisen on vaikea saada ruokavaliosta tarpeeksi rautaa. Ilman mittauksia ei kuitenkaan pidä lähteä käyttämään vahvempia rautavalmisteita. Yksityisellä lääkäriasemalla tai Puhdin kautta saat mittauksen ilman lääkärin lähetettä, ja jos aihetta ilmenee, varaa sitten aika :)

Vaikuttaako sukupuoli jotenkin raudan imeytymiseen :eek: Syön täysjyväviljoja, lihaa ja rakastan herkutella tummalla suklaalla seka casheweilla. Siksi ei ole koskaan aiemmin tullut mieleen, että voisi olla puute. Ovat varmaan hintavampia nuo tutkimukset yksityisellä, mutta täytyy varmaan katsella miten testaus olisi mahdollista. Maksan kyllä, että pääsen tästä jatkuvasta flegmaattisuudesta eroon. Kai sitä yksityiselläkin lääkärin pakeilla pitäisi käydä ennen mittausta, vai ottavatko kokeet ihan pyynnöstä :wideyed:
 
Vaikuttaako sukupuoli jotenkin raudan imeytymiseen :eek: Syön täysjyväviljoja, lihaa ja rakastan herkutella tummalla suklaalla seka casheweilla. Siksi ei ole koskaan aiemmin tullut mieleen, että voisi olla puute. Ovat varmaan hintavampia nuo tutkimukset yksityisellä, mutta täytyy varmaan katsella miten testaus olisi mahdollista. Maksan kyllä, että pääsen tästä jatkuvasta flegmaattisuudesta eroon. Kai sitä yksityiselläkin lääkärin pakeilla pitäisi käydä ennen mittausta, vai ottavatko kokeet ihan pyynnöstä :wideyed:

Naiset menettää sitä säännöllisesti kymmenien vuosien ajan, plus mahdolliset raskaudet ja imetykset :)
Mittaukset saa ilman lähetettä, mutta tulkintaan ja puutteen hoitoon tarvitaan lääkäriä. Esim. https://www.puhti.fi/tuote/raudanpuutteen-tutkimuspaketti/ tai Terveystalo.
 
Joo, ei taida pelkkä ruokavalio riittää. Mistäköhän vasta luin et joku laski kuin paljon rautaa menettää pikkusen normaalia runsaampien kuukautisten mukana.. mut korvatakseen kuukautisten aiheuttaman raudanmenetyksen ois pitänyt syödä 2kg punaista lihaa :hilarious: ja tämä siis normaalin päivittäisen raudantarpeen päälle..

Itsekin sekasyöjä, mutta niin vaan raudat hupenee menkkojen mukana. Alkuvuodesta vihdoin kävin gynellä hakemassa caprilonit. Vuoto ainakin kivasti vähentynyt 120-130 ml -> 20-30 ml, nyt vaan oottelen et alkas raudat pysyä:smiley-ashamed004
 
Tulipas sellainen olo, että mitä jos onkin itsellä ferritiinin puutetta? Kaikki oireet sopisivat mainiosti. Luin tuon ylen artikkelin ja aloin siitä miettiä... Kävin tässä taannoin lääkärissäkin tykyttelyjen, järkyttävän väsymyksen, aivosumun ja jonkinlaisen ahdistumisen takia. Teettivät ties mitä kokeita, mutta missään ei ollut mitään vikaa. Ferritiiniä ei katsottu. Hemoglobiini oli 143. En sitten tiedä miten noihin ferritiinilukuihin mikäkin vaikuttaa ja kuinka paljon, mutta kaksi raskautta takana viiden vuoden sisään ja myöskin olen kärsinyt runsaista kuukautisista. Olen kuitenkin imetyksenkin aikana edelleen syönyt pientä määrää rautaa sisältävää vitamiinivalmistetta ja rautaa ruokavaliostakin löytyy riittämiin. Mutta ehkä se voisi silti selittää mystisen oirelun? Ilmeisesti taitaa kuitenkin olla hankalaa saada lääkäriä kirjoittamaan lähetettä tuohon kokeeseen hbn ollessa noin hyvä. Uskaltaakohan sitä rautalisää silti alkaa ottamaan ilman koetulosta...
Meillä ainakin saa julkisella itsemaksavana asiakkaana mm. ferritiinin mitattua ilman lähetettä. Maksu voi olla vähän pienempi kuin yksityisellä. Kannattaa tosiaan käydä mittauttamassa. Hemoglobiini kuitenkin tippuu viimeisenä raudanpuutteessa, mutta noin hyvällä hemoglobiinilla ei varmuuden vuoksi kannattane rautaa syödä liikaa.
 
joo, ei pelkällä ruokavaliolla pitkälle pötki. itsekin olen sekasyöjä ja hb on hyvä, mutta niin vaan ferrit oli 34. mulla oli ihan normaali synnytys 3v sitten ja kuukautisetkaan ei ole erityisen runsaat. eihän tuo arvo mikään hälyttävä ole, mutta joidenkin asiantuntijoiden mukaan turhan alhainen, erityisesti uutta raskautta suunnitellessa. neljässä kuukaudessa arvo nousi mulla hyvin 100mg päivittäisellä ferrodanilla ollen viimeksi 76.
 
Meilläkin ois viimeistään ensi vuonna toive raskaudesta, niin täytyy nyt tämä ainakin selvittää. Kiitos neuvoista :happy:
 
Hb tosiaan tippuu viimeisenä ja nousee ensimmäisenä, mutta mulla ei sekään koskaan noussut juurikaan 120 ylemmäs, vaikka olen ollut aina sekaruokavaliolla. Rautatableteilla pääsin 150, ja siinä se pysyi kunnes tulin raskaaksi. Elämän mittainen raudanpuuteanemia siis takana, onneksi imeytyminen on hyvää nyt, kun kroppa lopultakin saa rautaa. Jospa mun lapsi saisi tältä osin paremmat eväät elämään kuin itse sain.

Ei kannata uskoa, kun sanotaan että joku Hb 110 tms. olisi naiselle jotenkin normaali tai riittävä. Oman normaalin näkee vasta kun kaikki puutokset ja sairaudet on hoidettu. Viitearvo ei ole sama asia kuin normaali tai terve. Viitearvot kertovat, mitä lukemia väestössä esiintyy, ja naisten viitearvot ovat matalat, koska raudanpuute on naisilla niin yleistä. Surkeaa, että korkeakoulutetut lääkärit sortuvat kehäpäätelmiin.
 
Kopsaan tän tännekin:

Voi elämä. Miten tuo ferritiinin kontrollointi voikin olla näin vaikeeta. 3kk sitten otettiin sekä ferri että tulehdusarvo (ite pyysin ton tulehdusarvon). Silloin crp oli 6 ja ferrit 47. Mulla oli ainakin ientulehdus silloin ja kävin parin viikon päästä hoidattamassa purukaluston hygienistillä eikä oo sen jälkeen ientulehdus vaivannut. Nyt otettiin kontrolli, jossa oli ferri + jonkinasteista verenkuvaa. Noh, ferrit oli 111 eikä sitä tulehdusarvoa tietenkään ollut mukana :hungover: miksi sitä ei voi ottaa samalla, pitääkö mun muistaa ite se joka kerta pyytää??
Ainakaan ferritiinit ei nouse tuota tahtia. Pidin vielä 2-3 vuorokautta taukoa rautalisästä ennen tota verikoetta. En oo sairastellut eikä kukaan muukaan, joten en ymmärrä mistä se tulehdusarvo olis voinut nousta..

Edit. Laitoin samantien soittopyynnön lääkärille
 
Mä en tiedä jos vaikuttaa, mut ekassa kontrollissa en tauottanut rautalisää ja nousu oli kuukaudessa noin 5 -> 29. Tokassa kontrollissa olin pari päivää ilman lisää ja nousu oli noin neljässä kuukaudessa 29 -> 47 (ja crp 6). Nyt tauotin pari kolme päivää ja nousu oli muka 47 -> 111 kolmessa kuukaudessa :shifty: ei otettu crp:tä.

Muoks. Enkä oo ikinä saanu ohjeistusta olla ottamatta rautalisää ennen verikoetta.
 
Minulla oli noussut ferritiini hyvin, hyvin paljon, kun viimeksi kävin mittauttamassa. 8 kuukaudessa nousu oli 11-148. Crp:tä ei otettu. En yhtään kuollaksenikaan muista kauanko olin ollut ottamatta rautatabletteja.. jotain päivän tai kaksi kai?

Puhdin sivuilla neuvotaan tauottamaan rautalääke kahdeksi päiväksi, Mehiläisen sivuilla 3-4 päivää ennen ferritiinien mittaamista. Jostain tosin muistan lukeneeni, että jopa viikkokin pitäisi niitä olla ottamatta ennen ferritiinikokeita, mutten yhtään tiedä mistä tämmöistä luin.
 
Muistaakseni 2vko pitäs olla syömättä rautaa jos haluaa ettei vaikuta tulokseen. Mutta sillon, kun vasta nostaa arvoja, ei kyllä kannata tauottaa.

Mie en tiiä miks tuntuu olevan niin vaikee saaha crp sen ferritiinin kanssa.. kolmesti on tänävuonna mitattu ja vain kerran oli crp mukana :hungover: nytkin muka ferrit noussu melkein 100 pykälää 3kk aikana. Eiköhän ferritiini oo vaan virheellisesti koholla.. olo on kyllä parantunut alkuvuodesta, niin luotan nyt siihen, että jotain nousua tapahtuu. Ja jos kesällä sit kävis omakustanteisesti mittauttaa ainakin sen ferritiinin, crp:n ja vaikka trfersat.
 
Hei, lueskelin ohimennen, ja pitää ruokavaliosta mainita sen verran, että aikanaan alle 25-vuotiaana sekasyöjänä arvot (hb tosin vain, ferritiiniä ei siihen aikaan varmaan tunnettukaan) olivat huonommat kuin myöhemmin kasvissyöjänä. En tosin ilman rautalisää ole saanut pidettyä niitä hyvinä vuosien varrella, runsaat menkat, pitkät imetykset jne. Tosin sekasyöjänä ruokavalioni oli muutenkin vähän retuperällä, että ei se ollut ainoa syy suinkaan.

Edellisessä raskaudessa ferritiini oli 17, sitä ei missään vaiheessa ole haluttu kontrolloida, ja nyt ei terkka nähnyt syytä mitata, kun on kuulemma muotitauti. :rolleyes: No, toisaalta, eipä kai syytäkään, mulle rautalisä auttaa, kunhan vaan muistan sitä ottaa. :oops:
 
Hei, lueskelin ohimennen, ja pitää ruokavaliosta mainita sen verran, että aikanaan alle 25-vuotiaana sekasyöjänä arvot (hb tosin vain, ferritiiniä ei siihen aikaan varmaan tunnettukaan) olivat huonommat kuin myöhemmin kasvissyöjänä. En tosin ilman rautalisää ole saanut pidettyä niitä hyvinä vuosien varrella, runsaat menkat, pitkät imetykset jne. Tosin sekasyöjänä ruokavalioni oli muutenkin vähän retuperällä, että ei se ollut ainoa syy suinkaan.

Edellisessä raskaudessa ferritiini oli 17, sitä ei missään vaiheessa ole haluttu kontrolloida, ja nyt ei terkka nähnyt syytä mitata, kun on kuulemma muotitauti. :rolleyes: No, toisaalta, eipä kai syytäkään, mulle rautalisä auttaa, kunhan vaan muistan sitä ottaa. :oops:

Justiinsa näin, sekaravinto ei ole sen parempi automaattisesti. Tulee mieleen että olisiko sulla ollut aiemmin folaatin puutosta? :think005 Laiskoilla sekasyöjillä (kuten itsekin olen :oops:) tulee sitä helposti.
 
Takaisin
Top