Ferritiini

Raudan imeytymiseen illalla vaikuttaa se mitä syö ja kuinka paljon ennen raudan ottamista. Mä olen nyt tehnyt niin, että syön ihan viimeistään klo 20 ruokaa tai iltapalaa ja sitten otan raudan kun menen nukkumaan ko 22-23. Tehokkainta kai olisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan, mutta sitten ei saisi kahteen tuntiin syödä maitotuotteita, kahvia ja täysjyväviljaa. Syön aamupalaksi kaurapuuroa ja maitokahvia, enkä kyllä jaksa kahta tuntia aamulla olla ilman aamupalaa.
 
juhuu, tulokset tuli jo nyt :) neljän kuukauden rautakuurin jälkeen (100mg päivässä ferrodan, aamupäivällä otettuna) ferrit noussu 38:sta 76:een :hello2 pitää vielä gynen kanssa jutella, mutta varmaan ylläpitoannos joka toinen päivä riittää!
 
Raudan imeytymistä säätelee elimistön aine nimeltä hepsidiini, ja sen erityksessä on vaihtelua vuorokauden ajan mukaan niin, että aamulla rauta imeytyy parhaiten. Tähän perustuu myös raudan huonompi imeytyminen aktiivisen tulehduksen aikana. Mutta joka tapauksessa vain otettu rauta auttaa, ottipa sen koska vain :) Itse otan sen lounaan aikoihin, en juurikaan käytä maitoa ruokajuomana muutenkaan. Aamulla täytyy saada kahvi ja illalla menee kalkkitabletti, joten tämä on toiminut mulla.
Rautahoito sinällään myös nostaa hepsidiinin tuotantoa hetkeksi, koska elimistö ei tahdo liikaa rautaa. Sen vuoksi joka toinen päivä otettu annos imeytyy suhteellisesti paremmin. Tosin otettu kokonaismäärä jää silloin pienemmäksi.

https://www.terveyskirjasto.fi/terv...cimapi.nayta?p_artikkeli=uux23388&p_palsta=11

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/rautatabletti-kannattaa-ottaa-aamulla/
 
Raudan imeytymiseen illalla vaikuttaa se mitä syö ja kuinka paljon ennen raudan ottamista. Mä olen nyt tehnyt niin, että syön ihan viimeistään klo 20 ruokaa tai iltapalaa ja sitten otan raudan kun menen nukkumaan ko 22-23. Tehokkainta kai olisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan, mutta sitten ei saisi kahteen tuntiin syödä maitotuotteita, kahvia ja täysjyväviljaa. Syön aamupalaksi kaurapuuroa ja maitokahvia, enkä kyllä jaksa kahta tuntia aamulla olla ilman aamupalaa.

jotakuinkin samalla tavalla menee mulla, että iltapala kasin aikaan ja nukkumaan mennessä parin tunnin päästä se rauta. No pitänee katsoa millaisena ne kontrollitulokset tulee takaisin ja siirtää sitten aamulle tai päivälle se ottaminen jos ei ole tarpeeksi parantunut arvot.

Felidaelle kiitokset asian avaamisesta, kiva saada jotain tieteellistä selitystä aiheelle.
 
juhuu, tulokset tuli jo nyt :) neljän kuukauden rautakuurin jälkeen (100mg päivässä ferrodan, aamupäivällä otettuna) ferrit noussu 38:sta 76:een :hello2 pitää vielä gynen kanssa jutella, mutta varmaan ylläpitoannos joka toinen päivä riittää!

Hieno homma!! :)
 
Pitää itsekin yrittää muistaa pyytää kontrolli tosta ferristä! Jos sais samalla ku seulontaverikokeet parin viikon päästä. En oo nyt kovin usein uskaltanut rautaa kyllä ottaa kun on muutenkin aika voimakasta pahoinvointia, ajattelin etten kiusaa itteäni sillä enempää just nyt, jatkan sitten taas kunnolla kun olo vähän helpottaa :) mutta näkis ainakin onko yhtään kohentunut syksyltä.
 
Mulla nousi kuukauden rautakuurilla 10 -> 13 :hungover:

Lääkäri yritti viimeviikolla maanitella että olisin jatkanut nostamista vain popsimalla noita hemmetin kalliita SiderAl pusseja mutta sanoin sille että älä unta nää, tällä vauhdilla mä ehdin eläkkeelle ennenku mulla on ferritiini tasassa (niin ja ikää oli nyt 30 :joyful:), että infuusioon kiitoooooos. Tänään tuli sisätaudeilta tekstiviestillä ilmoitus että 10.3 kohti infuusiota :gen014
Sit ku ne raudat ja ferrit on nostettu, mä voin mielelläni yrittää saada ne pysymään ylhäällä SiderAlin avulla, kun sitä tarvitsee syödä vähemmän.
 
Mulla nousi kuukauden rautakuurilla 10 -> 13 :hungover:

Lääkäri yritti viimeviikolla maanitella että olisin jatkanut nostamista vain popsimalla noita hemmetin kalliita SiderAl pusseja mutta sanoin sille että älä unta nää, tällä vauhdilla mä ehdin eläkkeelle ennenku mulla on ferritiini tasassa (niin ja ikää oli nyt 30 :joyful:), että infuusioon kiitoooooos. Tänään tuli sisätaudeilta tekstiviestillä ilmoitus että 10.3 kohti infuusiota :gen014
Sit ku ne raudat ja ferrit on nostettu, mä voin mielelläni yrittää saada ne pysymään ylhäällä SiderAlin avulla, kun sitä tarvitsee syödä vähemmän.
Onko sulla joku erityinen syy siihen, että saat infuusion? Ei vissiin ole helppoa saada ellei ole pitkään kokeillut rautakuuria eikä se imeydy. Käsittääkseni ihan normaalitahti ferritiinin nousulle on 5 yksikköä kuussa ja yhden kuukauden perusteella ei edes voi päätellä mitää suuntaan tai toiseen. Mulla siis oli ferritiini 8 tammikuun puolivälissä ja kontrolli on huhtikuussa, koska vasta 3kk päästä pystyy kuulema tekemään mitää tulkintoja.
 
Onko sulla joku erityinen syy siihen, että saat infuusion? Ei vissiin ole helppoa saada ellei ole pitkään kokeillut rautakuuria eikä se imeydy. Käsittääkseni ihan normaalitahti ferritiinin nousulle on 5 yksikköä kuussa ja yhden kuukauden perusteella ei edes voi päätellä mitää suuntaan tai toiseen. Mulla siis oli ferritiini 8 tammikuun puolivälissä ja kontrolli on huhtikuussa, koska vasta 3kk päästä pystyy kuulema tekemään mitää tulkintoja.

Mulla on imeytymishäiriö jonka seurauksena mun raudat putoaa aina kahden vuoden välein ja oon kahdesti nyt käynyt infuusiossa. Tää on nyt kolmas infuusio. Mulla siis seurataan näitä arvoja 6kk välein ja oon herkästi päässyt kyllä infuusioihin, kun ei mulla oo normaalisti mikään rautavalmiste sovi, on siis aiemmilla kerroilla kokeiltu erilaisia valmisteita
 
Hei, meillä yritystä 7/2019 lähtien.
todettu ferritiini 5 (!) n. 5/2020 vasta, koska verikokeissa aina näkyi se 136 tai 128 Hb.
Eli ihan turhaan sitä tosiaan sitten ehkä kärvisteli väsymyksessä monta, monta vuottakin ehkä! Kuopusta imetin n. 2 v. 10 kk lopuksi tosi harvoin ja raudat olleet aina alhaalla, ehkä jo tosiaan vuosia :dead:

Ferritiini-arvo voi vaikuttaa myös siihen, että saako raskaus alkunsa. Ja myös se, että syökö esimerkiksi foolihappoa.
 
Huhheijaa aiheeseen liittyen aattelin että voisin käydä täälläkin vähän kertomassa uusille tiputukseen suuntaaville mun omakohtaisista tiputuskokemuksista! :p Jos siis kuulolla on joku jolle rautatiputus on uusi juttu ja tulossa ajankohtaiseksi, tai ihan muuten vaan kiinnostelee niin tässä vähän tarinaa.

Kävin siis viime keskiviikkona kolmannessa rautatiputuksessani. Itse tiputus on joka kerta ollut tosi iisi ja jopa ihan mukava käynti koska hoitajat on infuusiohuoneessa aina niin kivoja. :D Mutta ne jälkioireet. (Nämä on sitten kaikilla yksilölliset!)

Eka infuusio, ferritiini 3: Ei jälkioireita. Seuraavana päivänä töihin normaalisit

Toka infuusio, ferritiini 7: Seuraavana päivänä korkee kuume joka laski nopeasti vielä samana iltana. Ei muuta.

Kolmas infuusio, ferritiini 10-13: Kaksi päivää infuusion jälkeen nousi kuume joka keikkui 38-40 välillä kaks päivää ennenkuin laski (eli nousi pe, laski sunnuntaina vasta). Lihaskipuja ja päänsärkyä. Maanantai-iltana migreeniaurat mutta ei päänsärkyä, oletan että liittyy rautatiputukseen koska viimeisimmistä migreeniauroista 6-vuotta.

Olipa jännä nähä että jokainen infuusio on itsellä ollut ihan omanlaisensa oireiltaan. Nyt selkeästi jo alkaa rauta imeytyä kehoon, sillä eilen mies tuumasi että näytän edellisen lakananvalkean sijasta jopa hieman ruskettuneelta. Tästä vain sitten taas odotellaan raudan imeytymistä ja voimien palaamista. Tsemppiä kaikille ferrien kanssa kamppaileville!
 
Täällä oli ferrit noussut 23 --> 32 kolmessa kuukaudessa :shifty: eli noussut joo mutta ei mitenkään hirveää tahtia. Oon nyt tosin joutunut jo useamman viikon pitämään taukoa mutta sehän on käsittääkseni vaan hyväkin ton kontrolloinnin kannalta. Pitänee vaan yrittää saada otettua nyt edes joka toinen päivä tabletit. Oliko täällä jollain tietoa siitä, miten nuo nestemäiset rautavalmisteet toimii/onko liian vähän rautaa tai imeytyykö huonommin että olisi vastaavaa hyötyä?
 
Täällä oli ferrit noussut 23 --> 32 kolmessa kuukaudessa :shifty: eli noussut joo mutta ei mitenkään hirveää tahtia. Oon nyt tosin joutunut jo useamman viikon pitämään taukoa mutta sehän on käsittääkseni vaan hyväkin ton kontrolloinnin kannalta. Pitänee vaan yrittää saada otettua nyt edes joka toinen päivä tabletit. Oliko täällä jollain tietoa siitä, miten nuo nestemäiset rautavalmisteet toimii/onko liian vähän rautaa tai imeytyykö huonommin että olisi vastaavaa hyötyä?

Tuohan on ihan hyvin noussut, se on hidasta! Musta nestemäinen imeytyy paremmin ja tabletista imeytyvä saattaa lopulta jäädä samaan määrään. Ite otin raskaana molempia yhtä aikaa, nestemäistä tupla-annoksen :)
 
Tuohan on ihan hyvin noussut, se on hidasta! Musta nestemäinen imeytyy paremmin ja tabletista imeytyvä saattaa lopulta jäädä samaan määrään. Ite otin raskaana molempia yhtä aikaa, nestemäistä tupla-annoksen :)

Eikös tosiaan 5 yksikköä kuukaudessa ole ihan normaali nousu? Hidasta se on useimmilla.

Okeeei, kiitos infosta! :hilarious: Kai mä kuvittelin että se jotenkin korjaantuisi nopeampaa, hah :joyful: vaikka kyllähän mulle on sanottu että kannattaa syödä pitkään lisärautaa. Ja pääasiahan se että noususuunnassa on!
 
Okeeei, kiitos infosta! :hilarious: Kai mä kuvittelin että se jotenkin korjaantuisi nopeampaa, hah :joyful: vaikka kyllähän mulle on sanottu että kannattaa syödä pitkään lisärautaa. Ja pääasiahan se että noususuunnassa on!

Raskaana voi olla vaikea saada ferritiiniä nousemaan, koska vauvan kasvatus vie paljon rautaa :love017 Jatka vain samaan malliin ja mittaile aina välillä :happy: Itse oon nostanut määrää raskauden edetessä pikkuhiljaa.
 
Juuri viime viikolla juttelin lapsettomuuslääkärin kanssa ferritiinistä kun itse pyysin lähetettä mittaukseen. Ei vielä allekirjoittanut syy-yhteyksiä lapsettomuuden ja raudan puutteen välillä,mutta myönsi, että viitteitä siihen on. Antoi siis myös lähetteen, joten ainakin mielenrauhaa saan, jos ei muuta.

Muistutti kuitenkin pari tärkeää pointtia aiheen tiimoilta:

Rautavarastot nousevat tosi hitaasti ja rautakuutia tosiaan joutuu syömään kuukausia.

Rautainfuusiossa on todella vaarallisen allergisen reaktion vaara, joten ehdottomasti kannattaa pyrkiä korjaamaan ferritiinitilannetta rautaa syömällä mielummin. Tästä syystä myös lääkärit suhtautuvat infuusioon nihkeästi.

Minä tässä odottelen vielä verikokeeni tuloksia, joten saa nähdä mitä sieltä löytyy. Mutta ajattelin, että täällä saattaa olla muitakin, joille tämä tieto on valaisevaa.

Ja sanottakoon vielä, että yritin saada lähetteen ferritiinin mittaukseen (muiden verikokeiden yhteydessä) jo puolitoista vuotta sitten tk-lääkäriltä, jonka mielestä se oli vain "muotihömpötystä". Aikamoinen asenne lääkärillä...
 
Kävin kontrollissa mittauttamassa ferritiinin nyt uudelleen. Joulukuun alussa 21 ja maaliskuun lopussa 39. Aikalailla tuon viisi yksikköä kuussa noussut. Terkan enkä lääkärin kanssa ole vielä jutellut mutta eiköhän tuo tankkaus saa jatkua :hilarious:
 
Kävin kontrollissa mittauttamassa ferritiinin nyt uudelleen. Joulukuun alussa 21 ja maaliskuun lopussa 39. Aikalailla tuon viisi yksikköä kuussa noussut. Terkan enkä lääkärin kanssa ole vielä jutellut mutta eiköhän tuo tankkaus saa jatkua :hilarious:

Joo älä vain lopeta vielä, jos sanovat että nyt on kaikki hyvin kun pääsit yli sen maagisen 30...
 
Takaisin
Top