Ferritiini

Justiinsa näin, sekaravinto ei ole sen parempi automaattisesti. Tulee mieleen että olisiko sulla ollut aiemmin folaatin puutosta? :think005 Laiskoilla sekasyöjillä (kuten itsekin olen :oops:) tulee sitä helposti.

Kyllä varmaan, ja lisäksi epäilen syöneeni lihan aina jonkun raudan imeytymistä haittaavan ruuan kanssa. Söin paljon maitotuotteita. Niin sitten kun ei ole imeytymistä auttavia ruokavaliossa tarpeeksi, ja haittaavia on liikaa, niin eihän se ole ihme, jos anemia vaivaa. Mulla on ihan nuoresta ollut runsaat kuukautiset.

Nyt tosiaan jo 15 vuotta kasvissyöjänä, ja aina välillä rauta ollut kunnossakin ihan ruokavalion ansiosta. Jos ei olisi samanaikaisesti useampaa puutosta aiheuttavaa tekijää, olisin saattanut ilman rautalisääkin selvitä. Onneksi ei ole tarvinnut.

Mietin aina välillä, kuinka naiset ennen selvisivät raudanpuutoksesta, vaan oliko suurin osa vaan aina väsynyt.
 
Jippii, olivat aukaisseet lähilabran ajanvaraukset itsemaksaville asiakkaille :gen014 Mikä tarkoittaa siis sitä et varasin ens viikolle ajan ferritiinin ym mittaukseen, cerpin nyt ainakin otatan ja hyvä ois ottaa samalla myös D-vitamiini ja tsekata B12 varastot myös :bookworm: Saan mielenrauhan, kai :hilarious:, ku löytyy sit mustaa valkoisella jos on/onko kaikki hyvin :angelic:

Ja toisaalta aika helppoa sit petrata jos sellainen tulos jostain tulee, ahkerammin pilleripurkille ja kiinnittää ruokavalioonkin huomiota tarkemmin.
 
Juu, näin olen googlettelun perusteella ymmärtänyt. Lääkäri sanoi, että kaikki ok, eikä tarvetta jatkuvasti raudalle, ferritiini hänestä hyvä kun alaraja täällä 13 ja mulla 32, hemoglobiini 138. Rautaa meni kyllä ennen testiä pienellä annoksella mitä vitamiinissa oli, oisko 20mg. Mut kyllä taidan aloittaa tuon vahvemman (100mg) syömisen, niitä on kaappi täynnä. Hemppa on ollut raskaana 112 alimmillaan, raskauden jälkeen 80.

Noniin, taas tätä viitteisiin tuijottelua. Varmaan hyvä tankata vielä että palaudut raskaudesta. Hakeudu paremmalle lääkärille ellei asia ratkea ja kärsit oireista :)
 
Samaa mieltä Felidaen kanssa.
Meillä lapsettomuushoidoissa pidetään ihannerajana 70. Pääsin siihen vihdoin tässä kuussa.
 
Kysymys, onko joku erityinen syy hakeutua lääkärille alhaisen ferritiinin takia eikö voisi vain syödä rautaa ja tasaisin väliajoin sitä kontrolloida? Jos siis on oletuksena, että alhainen ferritiini johtuu kuukautisista, raskauksista ja imetyksistä ja lähtee raudansyönnin avulla nousemaan. Mitä lisäapua lääkärillä käynti voi siihen tuoda?
 
Mä en pysty suolivammaisena syömään rautaa suun kautta ja nyt sain infuusion kun ferritiini oli 15. Kontrolli kokeet on noin kuukauden päästä. Samalla otetaan muitakin rautakokeita ja tarvittaessa tiputetaan useampikin annos suoneen.
 
Selvishän se syy tälle nuutuneelle ololle :dead:

Ei muuta kuin lisää rautaa. Ehkä pitää ottaa toinen valmiste Ferrodanin rinnalle :think005 Oon syksystä asti syönyt sitä eka liki joka ilta 100mgx1, ja nyt tän vuoden helmikuusta 100mgx2 joka toinen tai kolmas ilta.. ehkä otan tarkemmin joka toinen AAMU tuon 2 tablettia, ja ehkä myös toisen valmisteen mukaan kans :confused005
 

Liitteet

  • 08BBD915-B165-4DDC-A78B-219604BD0683.jpeg
    08BBD915-B165-4DDC-A78B-219604BD0683.jpeg
    173.2 KB · Katsottu: 203
Tämä ketju näyttää sangen aktiiviselle niin uskallan kysellä :)

Mulla ollut raskausajan anemia puolen välin tienoilta asti, hb sahannut 100-116 väliä. Mulla nyt rv 37+3 ja passitettiin labroihin kun hb oli 100mg raudan syömisestä huolimatta tippunut 116 - 104, rautaa oon syönyt monta kuukautta.. Kaikki muu ok, hb:kin oli parempi 117 mut ferrit vain 8. Mä menen äitiyspolille keskustelemaan jatkosta maanantaina, siellä on myös kokoarvio. Muuten oisin automaattisesti saanut lähetteen sinne kun tilanne se, että synnytys lähenee. B12 otettiin myös, mutta tulos ei ole vielä tullut, mulla perussairaus joka vaatii lääkitystä ja ne lääkkeet heikentää mm. B12 vitamiinin imeytymistä, mikä vois osaltaan selittää raudan vaikeeta imeytymistä. Ennen raskautta ei oo ollut anemiaa, hb aina tosi hyvä (140) ja ferrit. oli ennen raskautta 40.

Joka tapauksessa kyselisin onko teistä joku saanut infuusion matalien varastorautojen takia raskaana, onko siitä tullut jotain haittoja? Itselläni korkea riski anafylaksiaan sairauteni takia, paristi sen oon saanut ja mulla immuunipuolustus poikkeuksellisen aktiivinen kohonneiden auto vasta-aineiden takia, miksi reagoin myös moniin ruokiin allergisilla reaktioilla. :bag:
Jännittää miten selviydyn synnytyksestä, jos varastotkin on ihan tyhjänä. :nailbiting:
 
Kysymys, onko joku erityinen syy hakeutua lääkärille alhaisen ferritiinin takia eikö voisi vain syödä rautaa ja tasaisin väliajoin sitä kontrolloida? Jos siis on oletuksena, että alhainen ferritiini johtuu kuukautisista, raskauksista ja imetyksistä ja lähtee raudansyönnin avulla nousemaan. Mitä lisäapua lääkärillä käynti voi siihen tuoda?

Noh, valtaosalla naisista näin taitaa toki ollakin. Ja monesti lääkäri vain kehottaa syömään rautaa ja kontrolloidaan myöhemmin. Ellei sairasta harvinaista raudan kertymäsairautta, suun kautta otettu rauta on melko turvallista. Kuitenkin jos elimistössä on jotain piilevää tulehdusta, rauta voi pahentaa sitä. Raudanpuutteelle on paljon muitakin syitä, jotkut niistä ovat pahanlaatuisia. Tutkiminen ja hoitaminen on tärkeää, ja myös runsaat kuukautiset pitää hoitaa pois. Ellei puutteen syytä hoideta, vakava sairaus voi jäädä hoitamatta ja parhaimmillaankin syöty rauta menee hukkaan.
 
Selvishän se syy tälle nuutuneelle ololle :dead:

Ei muuta kuin lisää rautaa. Ehkä pitää ottaa toinen valmiste Ferrodanin rinnalle :think005 Oon syksystä asti syönyt sitä eka liki joka ilta 100mgx1, ja nyt tän vuoden helmikuusta 100mgx2 joka toinen tai kolmas ilta.. ehkä otan tarkemmin joka toinen AAMU tuon 2 tablettia, ja ehkä myös toisen valmisteen mukaan kans :confused005

Mulla alko kunnolla nousta ferritiini vasta kun söin 2 x 100mg tablettia per päivä.
 
Mä sain 1000 mg Ferinjectiä 15.4. ja päivälleen kuukautta myöhemmin plussasin. Toki moni muukin asia rautojen lisäksi voi vaikuttaa mutta ainakin on tehty se mitä pystyy tekemään. Seuraavat labrat on 3 viikon päästä ja silloin selviää tarvitaanko vielä lisää rautaa.
 
Ehehe, ferritiinin viitearvojen ylärajahan on kai naisilla jotain 150 luokkaa? Mä sain mun parin viikon takaisten labrojen tulokset ja ferritiini 250.... :hilarious:
 
Ehehe, ferritiinin viitearvojen ylärajahan on kai naisilla jotain 150 luokkaa? Mä sain mun parin viikon takaisten labrojen tulokset ja ferritiini 250.... :hilarious:

No ohhoh! Onko ollut joku tulehdus, flunssa tai joku ollut päällä? Se voi nostaa ferriä.
Tai voiko sulla olla joku raudan kerääntymisvirhe?
Onko sulla otettu koskaan aikaisemmin ferriä? Jos oli, niin mikä silloin oli arvo?
 
No ohhoh! Onko ollut joku tulehdus, flunssa tai joku ollut päällä? Se voi nostaa ferriä.
Tai voiko sulla olla joku raudan kerääntymisvirhe?
Onko sulla otettu koskaan aikaisemmin ferriä? Jos oli, niin mikä silloin oli arvo?
Mielestäni mulla ei oo ollu tulehduksia tai muuta selittävää syytä noin korkeille tuloksille kuin rautatiputus. Mutta ei se tiputuksellakaan ole koskaan aiemmin noin korkeaksi noussut. Täytyypä ottaa asiaksi ja selvitellä noi aikaisemmat lukemat.
 
Mäkin sain tänään verikoetulokset ja ferritiini taas 15 :sad001 viime kesänä se oli jo 40, joka on paras tulos tähän asti. Hirveä työ saada se taas nousemaan :arghh: Mulla imetys näköjään kuluttaa noin paljon rautaa kun olen vaan satunnaisesti ottanut rautalisää, kun ajattelin ettei imettäessä sitä niin kuluisi... olin väärässä!
 
Tulin tännekin vinkkaamaan uudesta rautalisästä, jota kokeilin terveydenhoitajalta kuultuani. Anemian pahimmat oireet hävisivät jo kahdesta annoksesta, että ainakin minun kohdallani suonensisäiseen verrattu imeytymisnopeus tuntuu pitävän paikkansa.

Tämä rautavalmiste on kapseloitu siten, että vapautuu vasta ohutsuolessa, jolloin imeytyminen on tehokasta. Sen ansiosta ei myöskään vaikuta muut syömiset, ja on useimmille vatsaystävällinen. Hiukan tyyris on, 20 kapselia oli meidän apteekista 25 euroa, mutta ainakin mulle joka sentin väärti. Rautaa on vain 30 mg per annos, mutta olivat kuulemma tutkineet, että suurempi määrä ei vaikuta.

Lihaskivut, hengästyminen, levottomat jalat, aivosumu, uneliaisuus ja lihasheikkous hävisivät kuin taikaiskusta. Siksi oli pakko tulla suosittelemaan. Kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö. :hilarious:

Valmiste on siis SiderAL forte.
 
Tulin tännekin vinkkaamaan uudesta rautalisästä, jota kokeilin terveydenhoitajalta kuultuani. Anemian pahimmat oireet hävisivät jo kahdesta annoksesta, että ainakin minun kohdallani suonensisäiseen verrattu imeytymisnopeus tuntuu pitävän paikkansa.

Tämä rautavalmiste on kapseloitu siten, että vapautuu vasta ohutsuolessa, jolloin imeytyminen on tehokasta. Sen ansiosta ei myöskään vaikuta muut syömiset, ja on useimmille vatsaystävällinen. Hiukan tyyris on, 20 kapselia oli meidän apteekista 25 euroa, mutta ainakin mulle joka sentin väärti. Rautaa on vain 30 mg per annos, mutta olivat kuulemma tutkineet, että suurempi määrä ei vaikuta.

Lihaskivut, hengästyminen, levottomat jalat, aivosumu, uneliaisuus ja lihasheikkous hävisivät kuin taikaiskusta. Siksi oli pakko tulla suosittelemaan. Kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö. :hilarious:

Valmiste on siis SiderAL forte.

Mä olen kanssa kuullut tosi paljon hyvää tästä valmisteesta. :)
Mutta jos on maitoproteiiniallerginen, niin valmistetta ei kannata käyttää, ainesosissa oli maidonproteiinit lisäaineena, joten itseltäni jää harmiksi maitoallergian takia ottamatta. :sad001

Mutta multa löytyi kyllä lievähkö b12 puutos kokeista, johon nyt syön isoa vitamiinilisää ja rauta alkoi heti imeytymään kun otan molempia. :happy:
 
Tulin tännekin vinkkaamaan uudesta rautalisästä, jota kokeilin terveydenhoitajalta kuultuani. Anemian pahimmat oireet hävisivät jo kahdesta annoksesta, että ainakin minun kohdallani suonensisäiseen verrattu imeytymisnopeus tuntuu pitävän paikkansa.

Tämä rautavalmiste on kapseloitu siten, että vapautuu vasta ohutsuolessa, jolloin imeytyminen on tehokasta. Sen ansiosta ei myöskään vaikuta muut syömiset, ja on useimmille vatsaystävällinen. Hiukan tyyris on, 20 kapselia oli meidän apteekista 25 euroa, mutta ainakin mulle joka sentin väärti. Rautaa on vain 30 mg per annos, mutta olivat kuulemma tutkineet, että suurempi määrä ei vaikuta.

Lihaskivut, hengästyminen, levottomat jalat, aivosumu, uneliaisuus ja lihasheikkous hävisivät kuin taikaiskusta. Siksi oli pakko tulla suosittelemaan. Kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö. :hilarious:

Valmiste on siis SiderAL forte.

pitääpä ottaa tämä myös testiin seuraavan paketin loputtua! Mulla on nyt käytössä tästä se jauhemainen versio (sider al folic? Oisko ollut?) niinä päivinä kun en obsidakapselia halua ottaa (mahaoireita edelleen suht paljon). Ja siitä jauhemaisesta oon ainakin tykännyt.

Ensi kuussa toinen kontrolli, viimeksi oli 39 (maaliskuun lopulla) ja toivottavasti nyt noussut sinne yli viidenkympin:angelic:
 
Synnytyksestä on nyt neljä viikkoa ja hb oli noussut 100 --> 138. Juuri ennen synnytystä hb oli 130. Verta menetin synnytyksessä 1300ml. Olen syönyt rautaa 330mg päivässä koko kuukauden. Ferritiini oli eilen 50, voiko pitää millään paikkaansa? Crp oli normaali eli alle 3 ja hcg 5. Minulla oli raskausmyrkytys ja proteiinit edelleen +1.

Ennen raskautta ferritiini oli arviolta 30 (yliherkkyysnuha = leukkarit sotkee tulosta?). Uskon että tulos 105 oli silloin virheellinen, koska 2kk ennen sitä tulos oli 39 ja leukkarit ok jolloin aloitin rautakuurin.

Koko loppuraskauden söin rautaa 200-300mg vuorokaudessa ja hb nousi 112 --> 130. Vointi on kyllä ollut jo hyvä, mutta ponnistellessa edelleen hengästyttää/heikottaa normaalia helpommin, vaikka voi johtua huonontuneesta kunnosta (raskauden aikana liikunta vähäistä).

Eilen löytyi kohdusta residuaa ja sain siihen Cytotecit, mitään ei ole vielä tapahtunut.
 
Takaisin
Top