Ferritiini

Mulla on ennen mennyt vatsa kovalle rautavalmisteista, mutta nyt on pysynyt hyvänä, kun otan aamuisin maitohapon ja päivällä magnesiumia. Maitohappo on Nordic Glown. Syön Ferrodania.
 
Mulla on ennen mennyt vatsa kovalle rautavalmisteista, mutta nyt on pysynyt hyvänä, kun otan aamuisin maitohapon ja päivällä magnesiumia. Maitohappo on Nordic Glown. Syön Ferrodania.
mulle kanssa tuntuu sopivan ferrodan hyvin, ihan satunnaista vatsaoireilua on, mikä on itselle hyvä saavutus, kun on muuten aika herkkä vatsa ollut ainakin aikoinaan.
 
Just puhuttiin lääkärin kanssa tosta, että kaikkien pitäs syödä rautaa vaan joka toinen päivä, koska se imeytyy paremmin kun sitä otetaan niin.
Kerta-annoksesta imeytyy isompi prosenttiosuus, kun rautaa otetaan joka toinen päivä. Mutta joka päivä otettuna raudan imetytyvä kokonaismäärä on kuitenkin suurempi. Jos haluaa nopeasti arvot ylös, kannattaa ottaa joka päivä, mikäli maha kestää.

Esim. Jos annos on 100mg/vrk ja joka päivä otettuna imeytyy 50% ja joka toinen päivä 75%, niin 2 viikossa imeytyvät kokonaismäärät (luvut ihan vaan hatusta, jotta helpompi havainnollistaa):

14vrk*100mg/vrk*0,5=700mg
7vrk*100mg/vrk*0,75=525mg
 
Kerta-annoksesta imeytyy isompi prosenttiosuus, kun rautaa otetaan joka toinen päivä. Mutta joka päivä otettuna raudan imetytyvä kokonaismäärä on kuitenkin suurempi. Jos haluaa nopeasti arvot ylös, kannattaa ottaa joka päivä, mikäli maha kestää.

Esim. Jos annos on 100mg/vrk ja joka päivä otettuna imeytyy 50% ja joka toinen päivä 75%, niin 2 viikossa imeytyvät kokonaismäärät (luvut ihan vaan hatusta, jotta helpompi havainnollistaa):

14vrk*100mg/vrk*0,5=700mg
7vrk*100mg/vrk*0,75=525mg

Nää oli hyvät nämä laskut! Kiitos!
Ainakin nyt kuukautisten ajaksi syönkin joka päivä.
 
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.
 
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.

Mä yritän ainakin syödä, tosin nyt alussa pahoinvointi tuo omat haasteensa. Mulle ainakin sanottiin, että pitäisikin syödä 3-4kk vähintään että ferrit nousee oikeasti. Kysyin tästä myös teratologisesta kun joskus kuulee juttuja ettei olisi hyvä syödä alkuraskaudessa, mutta sanoivat sieltä, että yleensä liittyy vaan just siihen, että alkuraskaudessa se olo voi olla tukala jo ilman niitä raudan tuomia hankaluuksia vatsan kanssa. Eli ei pitäisi ainakaan mitään haittaa olla heidän mukaansa, vaan lähinnä mukavuustekijä jos ei alussa syö. Eikai siitä haittaakaan voi olla, varsinkaan loppuraskaudessa? :scratch Varsinkin jos on ihan oikeasti ollut alhaiset arvot eikä syö vaan ”varmuuden vuoksi”.
 
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.

Minä, plussan aikoihin Hb 150 ja ferritiini 60. Oon syönyt koko ajan rautaa, ekan kolmanneksen 100mg ehkä muutaman kerran viikossa, sitten 100-200mg joka päivä. Neuvolassa puhuin tästä ja asia oli ok.

Rv 17+6 Hb 126 ja ferritiini 80, tosin tulehdusarvot jonkin verran koholla joten en tiedä pitääkö ferritiini paikkansa. Ajattelin näitä seurata tasaisesti. Neuvolan kautta ei saa mittauksia ennen kuin on kuoleman kielissä, joten otan ne yksityisesti. Th oli tästä pahoillaan, mutta ei voi asialle mitään. Hb sinänsä ok vielä, se laskee väkisin kaikilla, mutta yllätyin kuinka rajusti se putoaa jo alussa raudasta huolimatta.

Nuoruudessa Hb oli aina hätinä 120, vuosia sitten nostin sen yli 130, silloin päiväunien tarve katosi. Sitten opin ettei sekään välttämättä riitä ja ferritiini oli 25. Jatkoin raudan syöntiä koska haaveissa oli raskaus myöhemmin. Mitä kummaa lukemat olisivatkaan nyt, jos olisin uskonut virallista jargonia enkä olisi syönyt rautaa etukäteen ja myös raskauden aikana! Olisin varmaan ihan sänkypotilas. Nyt 19+5 en huomaa olossa juuri mitään eroa raskautta edeltävään.
 
huomasin että oon ite kirjottanu väsymyksestä ja päänsärystä syksyllä, että lähtiskö ne jos alkais napsimaan rautaa. no eipä ole ainakaan tän vuoden puolella ollut enää noita ongelmia... mulla oli lokakuussa ferrit 38 ja ens viikolla oon menossa kontrolliin. 100mg päivässä oon nyt syöny sen neljä kuukautta.
 
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.
Neuvolassa keskitytään usein siihen hemoglobiiniin, joka monilla reagoi vasta viimeisenä raudan hupenemiseen. Onko teidän neuvolassa joku ferritiiniraja, jolla aletaan suositella rautalisää?
 
Muokattu viimeksi:
Neuvolassa keskitytään usein siihen hemoglobiiniin, joka monilla reagoi vasta viimeisenä raudan hupenemiseen. Onko teidän neuvolassa joku ferritiiniraja, jolla aletaan suositella rautalisää?

Julkisella neuvola (HUS) reagoi vasta kun on alle 15, mutta yksityisellä meillä reagoitiin kun mulla oli 35, niin siihen jo käskettiin syödä rautalisää.
 
Onko kellään kokemusta rautavalmisteesta nimeltä Sideral? Aika vähän on rautaa kyllä tuossa. Nyt kun on raskauspahoinvointi pahimmillaan niin meinaa Obsidankin tuottaa vaikeuksia vatsan kanssa, enkä oo uskaltanut ottaa kuin joka toinen tai joka kolmas päivä. Pitäis uudelleen käydä kyllä mittauttamassa ferrit että onko yhtään parantuneet kun nyt on takana jo 3kk rautakuuria. Tällä hetkellä vaan toivoo, että löytyisi joku valmiste jota vatsa kestäisi vähän paremmin, kun on niin kaamea olo muutenkin koko ajan (+ maha ei toimi...).
 
Onko kellään kokemusta rautavalmisteesta nimeltä Sideral? Aika vähän on rautaa kyllä tuossa. Nyt kun on raskauspahoinvointi pahimmillaan niin meinaa Obsidankin tuottaa vaikeuksia vatsan kanssa, enkä oo uskaltanut ottaa kuin joka toinen tai joka kolmas päivä. Pitäis uudelleen käydä kyllä mittauttamassa ferrit että onko yhtään parantuneet kun nyt on takana jo 3kk rautakuuria. Tällä hetkellä vaan toivoo, että löytyisi joku valmiste jota vatsa kestäisi vähän paremmin, kun on niin kaamea olo muutenkin koko ajan (+ maha ei toimi...).

On kokemuksia. Ei tee vatsa eikä suolioireita, mutta ei nosta rautaa. Ittellä laski 38:Sta 35:n kuukaudessa kun tota söin, juurikin sen alhasen rautapitoisuuden vuoksi. Lääkäri ihmetteli miksi rauta laskee ja huomasin että tossa tosian on vaan 30mg per tabletti. Lopetin siihen sen ostamisen ja ostin Obsidania ja Ferrodania. Vuorottelen niitä, kun niissä on mulle vähän eri oireita. Jos haluat oikeasti nostaa ferriä, joka ei ole alle 30, niin en näe tuosta apua, ellet syö monta päivässä. Sitten uskon että auttaa :) Jos kukkaro kestää, koska ne on myös aika hinnakkaita. Mä en lähtenyt siihen että söisin niitä 3 päivässä. Ei tule niin pahoja oireita noista 2 muusta jotka on 100mg tabu.
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään kokemusta rautavalmisteesta nimeltä Sideral? Aika vähän on rautaa kyllä tuossa. Nyt kun on raskauspahoinvointi pahimmillaan niin meinaa Obsidankin tuottaa vaikeuksia vatsan kanssa, enkä oo uskaltanut ottaa kuin joka toinen tai joka kolmas päivä. Pitäis uudelleen käydä kyllä mittauttamassa ferrit että onko yhtään parantuneet kun nyt on takana jo 3kk rautakuuria. Tällä hetkellä vaan toivoo, että löytyisi joku valmiste jota vatsa kestäisi vähän paremmin, kun on niin kaamea olo muutenkin koko ajan (+ maha ei toimi...).
Syötkö maitohappoa? Paljonko syöt päivässä? Tuolla aikaisemmin kirjoitinkin, että mulla maitohappo aittaa siihen ettei rauta vedä vatsaa kovalle. Ja nyt olen huomannut, että kun otan rautaa 200mg/vrk, niin vatsa on enemmän löysällä kuin kovalla. Sen sijaan 100mg vetää kovaksi (jos en syö maitohappoa). Luin muualtakin, että isommat rauta-annokset löysyttää vatsaa myös niillä, joilla pienempi annos helposti ummettaa.
 
Kiitos CherryRed ja Marcipa kommenteista! Vähän kans tosiaan epäilin tuota Sideralia, neuvola sitä suositteli mutta ei se tuolla määrällä kyllä ainakaan nouse. Pitääpä ottaa noi maitohapot käyttöön ja kokeilla miten vaikuttaa :)
 
Kiitos CherryRed ja Marcipa kommenteista! Vähän kans tosiaan epäilin tuota Sideralia, neuvola sitä suositteli mutta ei se tuolla määrällä kyllä ainakaan nouse. Pitääpä ottaa noi maitohapot käyttöön ja kokeilla miten vaikuttaa :)

Jos ottaa maitohappobakteereita, niin pitääköhän se ottaa eri aikaan kun rauta?
Mietin, kun niin moni muu vitamiini tai hivenaine vaikuttaa raudan imeytymiseen, ettei siitä varmana haittaa ole, että ottaa raudan eri aikaan päivästä kun maitohapon. Sama kun ei kahvia ja kalsiumtuotteita raudan kanssa.
 
Jos ottaa maitohappobakteereita, niin pitääköhän se ottaa eri aikaan kun rauta?
Mietin, kun niin moni muu vitamiini tai hivenaine vaikuttaa raudan imeytymiseen, ettei siitä varmana haittaa ole, että ottaa raudan eri aikaan päivästä kun maitohapon. Sama kun ei kahvia ja kalsiumtuotteita raudan kanssa.
Ei pitäisi olla vaikutusta ottaako samaan aikaan. Mutta itse otan aamulla maitohapon ja illalla raudan.
 
Jos ottaa maitohappobakteereita, niin pitääköhän se ottaa eri aikaan kun rauta?
Mietin, kun niin moni muu vitamiini tai hivenaine vaikuttaa raudan imeytymiseen, ettei siitä varmana haittaa ole, että ottaa raudan eri aikaan päivästä kun maitohapon. Sama kun ei kahvia ja kalsiumtuotteita raudan kanssa.

Joo mä pyrin ottamaan raudan aina illalla viimeisenä ennen nukkumaanmenoa, just noiden rajoitusten takia, eipähän tarvi niin miettiä. Niin jos maitohapon ottaa vaikka jo aamusta niin ei ainakaan haittaa :)
 
Hyvä, kun teillä on sopivat rutiinit!
Mulla on enemmän välimerellinen syömisrutiini, niin syön myöhään, sekä syön yleensä maitotuotteita, niin iltarauta ei välttis toimi mulle. Mua rasittaa enemmän tämä raudan kanssa vehtaaminen kun oviksen tikutus jne. :D
Huomenna olis taas ferritiinikontrolli. Katsotaan josko on noussut 28:sta joka mitattiin 25.1.
 
Hyvä, kun teillä on sopivat rutiinit!
Mulla on enemmän välimerellinen syömisrutiini, niin syön myöhään, sekä syön yleensä maitotuotteita, niin iltarauta ei välttis toimi mulle. Mua rasittaa enemmän tämä raudan kanssa vehtaaminen kun oviksen tikutus jne. :D
Huomenna olis taas ferritiinikontrolli. Katsotaan josko on noussut 28:sta joka mitattiin 25.1.
sama vika täällä :hilarious: mä oon yleensä ottanu raudan aamiaisen ja lounaan välissä, joskus pari tuntia aamupalan jälkeen ja pari tuntia ennen lounasta. oikeestaan melkein joka aterialla menee maitotuotteita tai teetä :rolleyes: kerropa sitten onko noussut! mäkin just kävin uusintamittauksessa, mulla oli lokakuun lopulla 38. taas piti ite osata sanoa että laitappa se crp:kin sinne analyyseihin, ei ollu lääkäri listannut lähetteeseen :facepalm:
 
Mä otin nyt testiin sen raemaisen sider al folicin, siinä ei mitään rajotteita ilmeisesti pitäisi olla syömisen kanssa ja imeytyy kai eri osasta kun rauta eri muodossa? Jos oon siis ymmärtänyt oikein :hilarious:.

Mutta tosiaan kun ei uskalla vaan sen sideralin varassa olla niin oon vielä ottanut iltaisin sen yhen 100mg obsidanin. Uusintamittaus ensi kuussa niin voisin kyllä nostaa tuon obsidanin takaisin siihen 200mg/vrk kuten lääkärin ohje oli. En vaan oo pystynyt niin paljoa syömään niin oon ottanut sitten sen 100mg.

mutta! Onko ihan huhupuhetta että rauta ei imeytyisi niin hyvin jos sen ennen nukkumista ottaa? Siis jostain luin ettei iltaisin imeydy niin hyvin ja ihmettelin vaan että mihinköhän se perustuu. Mulla oli teininä raudanpuutosanemia sillä tasolla että hemoglobiinikin putosi alle sadan ja silloinkin söin rautaa iltaisin ja ihan hyvin se tehosi. Tosiaan kun haluaisi sen iltaisin ottaa kun muuten menee noita ”kiellettyjä” tuotteita pitkin päivää.
 
Takaisin
Top