Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
mulle kanssa tuntuu sopivan ferrodan hyvin, ihan satunnaista vatsaoireilua on, mikä on itselle hyvä saavutus, kun on muuten aika herkkä vatsa ollut ainakin aikoinaan.Mulla on ennen mennyt vatsa kovalle rautavalmisteista, mutta nyt on pysynyt hyvänä, kun otan aamuisin maitohapon ja päivällä magnesiumia. Maitohappo on Nordic Glown. Syön Ferrodania.
Kerta-annoksesta imeytyy isompi prosenttiosuus, kun rautaa otetaan joka toinen päivä. Mutta joka päivä otettuna raudan imetytyvä kokonaismäärä on kuitenkin suurempi. Jos haluaa nopeasti arvot ylös, kannattaa ottaa joka päivä, mikäli maha kestää.Just puhuttiin lääkärin kanssa tosta, että kaikkien pitäs syödä rautaa vaan joka toinen päivä, koska se imeytyy paremmin kun sitä otetaan niin.
Kerta-annoksesta imeytyy isompi prosenttiosuus, kun rautaa otetaan joka toinen päivä. Mutta joka päivä otettuna raudan imetytyvä kokonaismäärä on kuitenkin suurempi. Jos haluaa nopeasti arvot ylös, kannattaa ottaa joka päivä, mikäli maha kestää.
Esim. Jos annos on 100mg/vrk ja joka päivä otettuna imeytyy 50% ja joka toinen päivä 75%, niin 2 viikossa imeytyvät kokonaismäärät (luvut ihan vaan hatusta, jotta helpompi havainnollistaa):
14vrk*100mg/vrk*0,5=700mg
7vrk*100mg/vrk*0,75=525mg
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.
Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Olin syömättä rautaa oksentelun takia 3 viikkoa ja hemoglobiini oli heti laskenut ja uskon että laskisi vaan jos en rautaa syö. Neuvolasta tottakai sanovat ettei tarvitse syödä.
Edellisessä raskaudessa minulla romahti hg ja 2 viikkoa ennen laskettua aikaa se huomattiin ja eihän sitä kerennyt enää korjaamaan. En halua että se tapahtuu uudestaan.
Neuvolassa keskitytään usein siihen hemoglobiiniin, joka monilla reagoi vasta viimeisenä raudan hupenemiseen. Onko teidän neuvolassa joku ferritiiniraja, jolla aletaan suositella rautalisää?Onko täällä joku joka olisi raskaana ja on päättänyt syödä rautaa vaikka hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen.
Neuvolassa keskitytään usein siihen hemoglobiiniin, joka monilla reagoi vasta viimeisenä raudan hupenemiseen. Onko teidän neuvolassa joku ferritiiniraja, jolla aletaan suositella rautalisää?
Onko kellään kokemusta rautavalmisteesta nimeltä Sideral? Aika vähän on rautaa kyllä tuossa. Nyt kun on raskauspahoinvointi pahimmillaan niin meinaa Obsidankin tuottaa vaikeuksia vatsan kanssa, enkä oo uskaltanut ottaa kuin joka toinen tai joka kolmas päivä. Pitäis uudelleen käydä kyllä mittauttamassa ferrit että onko yhtään parantuneet kun nyt on takana jo 3kk rautakuuria. Tällä hetkellä vaan toivoo, että löytyisi joku valmiste jota vatsa kestäisi vähän paremmin, kun on niin kaamea olo muutenkin koko ajan (+ maha ei toimi...).
Syötkö maitohappoa? Paljonko syöt päivässä? Tuolla aikaisemmin kirjoitinkin, että mulla maitohappo aittaa siihen ettei rauta vedä vatsaa kovalle. Ja nyt olen huomannut, että kun otan rautaa 200mg/vrk, niin vatsa on enemmän löysällä kuin kovalla. Sen sijaan 100mg vetää kovaksi (jos en syö maitohappoa). Luin muualtakin, että isommat rauta-annokset löysyttää vatsaa myös niillä, joilla pienempi annos helposti ummettaa.Onko kellään kokemusta rautavalmisteesta nimeltä Sideral? Aika vähän on rautaa kyllä tuossa. Nyt kun on raskauspahoinvointi pahimmillaan niin meinaa Obsidankin tuottaa vaikeuksia vatsan kanssa, enkä oo uskaltanut ottaa kuin joka toinen tai joka kolmas päivä. Pitäis uudelleen käydä kyllä mittauttamassa ferrit että onko yhtään parantuneet kun nyt on takana jo 3kk rautakuuria. Tällä hetkellä vaan toivoo, että löytyisi joku valmiste jota vatsa kestäisi vähän paremmin, kun on niin kaamea olo muutenkin koko ajan (+ maha ei toimi...).
Kiitos CherryRed ja Marcipa kommenteista! Vähän kans tosiaan epäilin tuota Sideralia, neuvola sitä suositteli mutta ei se tuolla määrällä kyllä ainakaan nouse. Pitääpä ottaa noi maitohapot käyttöön ja kokeilla miten vaikuttaa :)
Ei pitäisi olla vaikutusta ottaako samaan aikaan. Mutta itse otan aamulla maitohapon ja illalla raudan.Jos ottaa maitohappobakteereita, niin pitääköhän se ottaa eri aikaan kun rauta?
Mietin, kun niin moni muu vitamiini tai hivenaine vaikuttaa raudan imeytymiseen, ettei siitä varmana haittaa ole, että ottaa raudan eri aikaan päivästä kun maitohapon. Sama kun ei kahvia ja kalsiumtuotteita raudan kanssa.
Jos ottaa maitohappobakteereita, niin pitääköhän se ottaa eri aikaan kun rauta?
Mietin, kun niin moni muu vitamiini tai hivenaine vaikuttaa raudan imeytymiseen, ettei siitä varmana haittaa ole, että ottaa raudan eri aikaan päivästä kun maitohapon. Sama kun ei kahvia ja kalsiumtuotteita raudan kanssa.
sama vika täällä mä oon yleensä ottanu raudan aamiaisen ja lounaan välissä, joskus pari tuntia aamupalan jälkeen ja pari tuntia ennen lounasta. oikeestaan melkein joka aterialla menee maitotuotteita tai teetä kerropa sitten onko noussut! mäkin just kävin uusintamittauksessa, mulla oli lokakuun lopulla 38. taas piti ite osata sanoa että laitappa se crp:kin sinne analyyseihin, ei ollu lääkäri listannut lähetteeseenHyvä, kun teillä on sopivat rutiinit!
Mulla on enemmän välimerellinen syömisrutiini, niin syön myöhään, sekä syön yleensä maitotuotteita, niin iltarauta ei välttis toimi mulle. Mua rasittaa enemmän tämä raudan kanssa vehtaaminen kun oviksen tikutus jne. :D
Huomenna olis taas ferritiinikontrolli. Katsotaan josko on noussut 28:sta joka mitattiin 25.1.