Ferritiini

Ei noin pieni määrä riitä nostamaan arvoja jos on puute kehittynyt :sad001 100mg/vrk on kyllä ihan minimi siihen hommaan. Hb voi hiljakseen nousta tuolla pienelläkin, ainakin itsellä nousi.
Ehkä tämä selittäisi sen, että mun hb oli hyvä (137). Se pieni annos vissiin auttoi tuohon kuitenkin.
 
Kannattaa etsiä netistä kirjoituksia sellaisilta lääkäreiltä kuin Tom Widenius, Esa Soppi ja Ilona Ritola. He ovat perehtyneet raudanpuutteeseen ja hoitavat sitä työkseen, toisin kuin useimmat muut lääkärit.

On kovin yksilöllistä, miten rauta imeytyy ja kuinka isoja annoksia tarvitaan. Puutteen syy pitää myös selvittää ja hoitaa pois ensin, mihin sitä menetetään ja imeytyykö se. Toivottavasti saat hyvää hoitoa jatkossa, tsemppiä!

Thanks! Syy miksei imeydy on pitkälti tiedossa, sille ei vain oikein ole ratkaisua miten tilanteen voisi korjata. On siis suolistoleikkauksessa kylkiäisenä tullut imeytymishäiriö jota ei oikein voi korjata. Mutta jospa tämä tästä, täytyy perehtyä noihin mainitsemiisi lääkäreihin!
 
Thanks! Syy miksei imeydy on pitkälti tiedossa, sille ei vain oikein ole ratkaisua miten tilanteen voisi korjata. On siis suolistoleikkauksessa kylkiäisenä tullut imeytymishäiriö jota ei oikein voi korjata. Mutta jospa tämä tästä, täytyy perehtyä noihin mainitsemiisi lääkäreihin!

Auts. Joskus ei auta kuin infuusio, jos on suolistossa jotain häiriötä. Jos on tulehduksellinen suolistosairaus, käsittääkseni rautaa ei oikein edes suositella suun kautta. Valitettavasti infuusiosta joutuu yleensä tappelemaan. Toivottavasti pääset eteenpäin tavalla tai toisella.
 
Auts. Joskus ei auta kuin infuusio, jos on suolistossa jotain häiriötä. Jos on tulehduksellinen suolistosairaus, käsittääkseni rautaa ei oikein edes suositella suun kautta. Valitettavasti infuusiosta joutuu yleensä tappelemaan. Toivottavasti pääset eteenpäin tavalla tai toisella.
Mulla on onneksi sen verran hyvä hoitokontakti työterveyteen missä mut otetaan vakavasti ja aina saan ferrikokeet kun niitä pyydän, että ihan positiivisin mielin olen asian suhteen. Toki turhauttaa kun kaipaisin jotain valmistetta millä ne pysyisi tasapainossa, mutta yleislääkärin pätevyydellä koen kuitenkin että hyvissä käsissä olen.
Olen jo kahdesti käynyt infuusiossa eikä se tosiaan mitään kivaa hommaa ole, mutta nyt kokeillaan vielä tämä yksi nestemäinen rautalääke josko se sopisi ja imeytyisi. Jos ei niin sitten mennään taas infuusioon, mun ei onneksi ole koskaan tarvinnut taistella infuusioon pääsystä. :)
 
2019 todettiin tyhjät rautavarastot (=10), vaikka hb oli yli 140. Sen jälkeen rautaa on uponnut melko monta nappia ja nyt erinäisten vaiheiden jälkeen arvo oli tammikuussa rapiat 90. Aion jatkaa rautaa samalla annoksella niin pitkään kuin raskautta kestää, koska ei ole pienintäkään halua tyhjentää omia rautavarastoja sikiölle ja saada raudanpuutteen riesoja takaisin. Joskus puolivälin tienoilla ajattelin mittauttaa uudestaan (itse maksaen, jos ei neuvolan kautta saa), jotta näkee, onko arvot pysyny hyvänä.
 
5,5kk rautalisää takana ja ferrit oli 47. Pidin pari vuorokautta taukoa ferrodanista ennen koetta, vaikka olen ymmärtänyt ettei tässä vaiheessa tarvi pitää, ainostaan sit kun halutaan nähdä millä tasolla arvot alkaa pysyä. Tulehdusarvot otettiin samalla ja ne oli viitteissä.

Mulla lähtötilanne oli siis alle 5 ja hb 107 muistaakseni. 1kk jälkeen hb päälle 130 ja ferrit 29 ja vajaa 2kk sitten hb oli yli 145 ja nyt mitattuna ferrit 47.

Jatkan kuitenkin ferrodania 100mg vuorokaudessa suunnilleen. Varmaan vuoden verran saa syödä ennenku arvot on kohdillaan ja sen jälkeenkin kuuriluontoisesti pari krt vuodessa kun menkat on välillä runsaamman puoleiset.
 
Kävin juuri ottamassa ferrit taas. Takana 2 viikkoa sitten keskenmenon lääkkeellinen tyhjennys, josta komplikaatioita ja liika verenvuoto. HB oli pahimmillaan 78, nyt se on parin punasolupussin jälkeen 101 ja ferrit 28 (syksyllä oli 35). Pitäs saada hilattua ferriä ylös.
Meidän hoitoklinikan lääkäri haluaisi että arvo olisi ainakin yli 30. Syön nyt 200mg joka toinen päivä.
 
Muokattu viimeksi:
Kävin juuri ottamassa ferrit taas. Takana 2 viikkoa sitten keskenmenon lääkkeellinen tyhjennyt, josta komplikaatioita ja liika verenvuoto. HB oli pahimmillaan 78, nyt se on parin punasolupussin jälkeen 101 ja ferrit 28 (syksyllä oli 35). Pitäs saada hilattua ferriä ylös.
Meidän hoitoklinikan lääkäri haluaisi että arvo olisi ainakin yli 30. Syön nyt 200mg joka toinen päivä.

Syötkö miten ton 200mg, kerralla vai eri aikaan päivästä? Mä oon miettiny siirtyisinkö joka toinen päivä tahtiin, kun ei meinaa maha kestää joka päivä.
 
Syötkö miten ton 200mg, kerralla vai eri aikaan päivästä? Mä oon miettiny siirtyisinkö joka toinen päivä tahtiin, kun ei meinaa maha kestää joka päivä.

Just puhuttiin lääkärin kanssa tosta, että kaikkien pitäs syödä rautaa vaan joka toinen päivä, koska se imeytyy paremmin kun sitä otetaan niin. Lekuri päivitteli sitä, että kaikilla ei ole tätä päivitettyä tietoa. Vaihtaisin joka toinen päivä tahtiin.

Mä kun tykkään kahvista, niin rautapäivät on kellon kanssa vahtaamista. Eli juon aamukahvit, siitä min. 2 tunnin päästä saan ottaa raudan, sitten siitä 4 tunnin päästä saan vasta ottaa lisää kahvia tai teetä tai mitään missä on kalsiumia. HUom, nykyset feikkimaidot sisältää kalsiumia. Kahvi estää raudan imeytymistä, mutta tee estää vielä enemmän (jopa 80%) jouduin lopettamaan oman teen kittaus tavan raudan takia. Jopa rooibos estää n.20%. Syödä saa raudan kanssa, ennen tai jälkeen, mutta pitää katsoa tarkkaan ettei ole kalsiumia/maitotuotteita ruoassa tai juo teetä/kahvia.
Eli 2 tuntia ennen rautaa voi nauttia noita ei-tuotteita tai sitten 4 tuntia raudan jälkeen, että rauta ehtii imeytyä.

Ja kun toi ottaminen on noin monimutkaista, niin otan sen 200mg kerralla, kun yksi on 100mg, eli 2 tablettia kerralla. Kannatta ostaa vahvoja rautatabuja. Mulla on toiminut vatsalle Ferrodan tai Obsidan. Ferrodan ehkä vähän parempi vatsalle.
 
Just puhuttiin lääkärin kanssa tosta, että kaikkien pitäs syödä rautaa vaan joka toinen päivä, koska se imeytyy paremmin kun sitä otetaan niin. Lekuri päivitteli sitä, että kaikilla ei ole tätä päivitettyä tietoa. Vaihtaisin joka toinen päivä tahtiin.

Mä kun tykkään kahvista, niin rautapäivät on kellon kanssa vahtaamista. Eli juon aamukahvit, siitä min. 2 tunnin päästä saan ottaa raudan, sitten siitä 4 tunnin päästä saan vasta ottaa lisää kahvia tai teetä tai mitään missä on kalsiumia. HUom, nykyset feikkimaidot sisältää kalsiumia. Kahvi estää raudan imeytymistä, mutta tee estää vielä enemmän (jopa 80%) jouduin lopettamaan oman teen kittaus tavan raudan takia. Jopa rooibos estää n.20%. Syödä saa raudan kanssa, ennen tai jälkeen, mutta pitää katsoa tarkkaan ettei ole kalsiumia/maitotuotteita ruoassa tai juo teetä/kahvia.
Eli 2 tuntia ennen rautaa voi nauttia noita ei-tuotteita tai sitten 4 tuntia raudan jälkeen, että rauta ehtii imeytyä.

Ja kun toi ottaminen on noin monimutkaista, niin otan sen 200mg kerralla, kun yksi on 100mg, eli 2 tablettia kerralla. Kannatta ostaa vahvoja rautatabuja. Mulla on toiminut vatsalle Ferrodan tai Obsidan. Ferrodan ehkä vähän parempi vatsalle.

No tämä, mäkin oon aiemmin täällä foorumilla kuullut tästä, että jollekin suositeltu vaan joka toinen päivä tuon imeytymisen kannalta. Hyvä kuulla tähän lisävahvistusta! Ajoitusta mäkin mietin, kun ton kahvin ja muun kanssa on niin tarkkaa. Jossain sanotaan myös, että kalsiumin lisäksi täysjyväviljatuotteita pitäs välttää samaan aikaan, mikä rajoittaa taas ruuan suhteen välillä. Oon ottanut nykyään iltaisin, just ennen nukkumaanmenoa niin on helpoin mm. ton kahvin suhteen :grin Mulla on ollu ensin käytössä Ferrodan, nyt Obsidan ja mulle taas jälkimmäinen tuntuu ehkä passaavan vähän paremmin (eli maha toimii ees jotenkuten :hilarious:). Näissähän on niin yksilöllisiä eroja. Oon nyt välillä ottanutkin joka toinen päivä vaan, ja auttaa ton mahan kanssa jo se. Saa nähdä miten nyt jos tässä raskaus etenee ja pahoinvointi pahenee, mulla on aikaisemmissa ollut iltapainotteista + närästys joten sillon toi iltarauta on vähän haastava :facepalm: mutta kiitos sulle infosta, vois kokeilla itekin välillä tota kahden tabletin taktiikkaa että saisi oikeasti ferrit hyvälle tasolle, ennen kuin alkaa raskaus kuluttaa taas varastoja.
 
Mäkin olen ottanut raudan illalla, koska syön viljatuotteita pitkin päivää. Olen nyt syönyt iltapalan viimeistään klo 20 ja ottanut 200mg Ferrodania sitten klo 22. Toivottavasti tällä saisi nyt ferritiinin nousuun. Viime viikolla oli menkat ja runsas vuoto ja heti alkoi taas sydämentykytykset ihan jatkuvina.
 
Mäkin olen ottanut raudan illalla, koska syön viljatuotteita pitkin päivää. Olen nyt syönyt iltapalan viimeistään klo 20 ja ottanut 200mg Ferrodania sitten klo 22. Toivottavasti tällä saisi nyt ferritiinin nousuun. Viime viikolla oli menkat ja runsas vuoto ja heti alkoi taas sydämentykytykset ihan jatkuvina.

Voi hitto, inhottavia noi tykytykset! Toivottavasti sulla nousee tarpeeksi ennen ens menkkoja, niin ei tarviis enää noita tykytyksiä.
 
Syökö täällä kukaan SiderAl rautalisää? Mä ostin sen nyt kokeiluun ja se ei tee vatsaoireita + maistuu hyvältä. On vaan aika hintava. Mutta onko muilla käytössä ja millaisia kokemuksia, nouseeko sillä hyvin arvot eli onko hintansa arvoinen? :joyful:
 
Syökö täällä kukaan SiderAl rautalisää? Mä ostin sen nyt kokeiluun ja se ei tee vatsaoireita + maistuu hyvältä. On vaan aika hintava. Mutta onko muilla käytössä ja millaisia kokemuksia, nouseeko sillä hyvin arvot eli onko hintansa arvoinen? :joyful:

Mä söin sitä pari kuukautta syksyllä. Olin tyytyväinen, kun ei tullut vatsaoireita. Mulla oli se kapseli, koska en halunnut sen jauheen sokereita, kun pudotin painoa ketolla samalla (ei hiilareita). Multa otettiin sitten kontrolli ferritiini ja se oli laskenut kesäisestä. Aloin sitten lääkärin kanssa ihmettelemään tätä laskau, niin hitto, siellä ohjeissa lukee, että siinä on rautaa vain 30mg. Eli se ei riittänyt ainakaan minulla nostamaan ferriä ollenkaan vaan runsaat menkat sai sen laskemaan ennestäänkin. En viitsi syödä sitä niin paljon että tulee 100mg täyteen, kun on niin kallista, niin nyt on kaapissa Obsidan 100mg, jota HUS:illa suosittelivat ja otan niitä lääkärin ohjeesta joka toinen päivä, että imeytyy kunnolla.
 
Mä söin sitä pari kuukautta syksyllä. Olin tyytyväinen, kun ei tullut vatsaoireita. Mulla oli se kapseli, koska en halunnut sen jauheen sokereita, kun pudotin painoa ketolla samalla (ei hiilareita). Multa otettiin sitten kontrolli ferritiini ja se oli laskenut kesäisestä. Aloin sitten lääkärin kanssa ihmettelemään tätä laskau, niin hitto, siellä ohjeissa lukee, että siinä on rautaa vain 30mg. Eli se ei riittänyt ainakaan minulla nostamaan ferriä ollenkaan vaan runsaat menkat sai sen laskemaan ennestäänkin. En viitsi syödä sitä niin paljon että tulee 100mg täyteen, kun on niin kallista, niin nyt on kaapissa Obsidan 100mg, jota HUS:illa suosittelivat ja otan niitä lääkärin ohjeesta joka toinen päivä, että imeytyy kunnolla.

jännä, mulle apteekissa sanottiin että tää ois tehokkaampi valmiste kuin maltofer josta puhuttiin lääkärin kanssa. Teho kuulemma perustuu tän kanssa siihen kun se imeytyy vasta ohutsuolessa. Samasta syystä on vatsalle ystävällisempi. Nooooo ensi viikolla kontrolliverikokeet niin katsotaan onko lähtenyt alas vai ylös vai pysynyt paikallaan. Mä en uskaltaisi käyttää sitä maltoferia kun pelkään että se on mahalle vaikea käsitellä, vaikka pitäisi olla suht hellävarainen.... mutta jos tää ei auta mihinkään niin sitten ehkä pakko kokeilla vielä sitä maltoferia....

obsidan mullakin oli ennen, mutta en pystynyt syömään sitä edes joka toinen päivä, kun vatsa ei sietänyt yhtään....
 
jännä, mulle apteekissa sanottiin että tää ois tehokkaampi valmiste kuin maltofer josta puhuttiin lääkärin kanssa. Teho kuulemma perustuu tän kanssa siihen kun se imeytyy vasta ohutsuolessa. Samasta syystä on vatsalle ystävällisempi. Nooooo ensi viikolla kontrolliverikokeet niin katsotaan onko lähtenyt alas vai ylös vai pysynyt paikallaan. Mä en uskaltaisi käyttää sitä maltoferia kun pelkään että se on mahalle vaikea käsitellä, vaikka pitäisi olla suht hellävarainen.... mutta jos tää ei auta mihinkään niin sitten ehkä pakko kokeilla vielä sitä maltoferia....

obsidan mullakin oli ennen, mutta en pystynyt syömään sitä edes joka toinen päivä, kun vatsa ei sietänyt yhtään....

Nää on vaikeita kun ei sekään ole kivaa että sattuu vatsaan ja on löysällä koko ajan. Mulla sietää vatsa Obsidania paremmin kun Ferrodania. Mutta tosiaan tuon kapseli Sider al forten määrä 30mg on liian alhainen nostamaan mun ferritiinejä niin että otta ayhden päivässä.
Mehän ollaan kaikki erilaisia, että jos sulla oliskin kontrollissa noussut arvot, niin mahtavaa :) Jos en yhtään miettis rahaa, niin varmaan ottaisin myös tota sider al fortea ja sen 6 kpl joka toinen päivä, niinkun näitä muitakin rautoja.
 
Nää on vaikeita kun ei sekään ole kivaa että sattuu vatsaan ja on löysällä koko ajan. Mulla sietää vatsa Obsidania paremmin kun Ferrodania. Mutta tosiaan tuon kapseli Sider al forten määrä 30mg on liian alhainen nostamaan mun ferritiinejä niin että otta ayhden päivässä.
Mehän ollaan kaikki erilaisia, että jos sulla oliskin kontrollissa noussut arvot, niin mahtavaa :) Jos en yhtään miettis rahaa, niin varmaan ottaisin myös tota sider al fortea ja sen 6 kpl joka toinen päivä, niinkun näitä muitakin rautoja.
Joo, mulla ei mee maha löysälle vaan päinvastoin kovalle, niin aika syvältä jos pääsee p*alalle kerran viikossa rautakuurilla :hungover::hilarious: mutta joo toivoisin tietty että tää valmiste olisi sopiva nostamaan rautaa edes silleen että se pysyisi tasassa. Silloin voisin käydä infuusiossa ja ylläpitää tällä kuureittain .. mutta on tässä pieni epäilys itselläkin. Onhan tää turhan kallis rautojen nostamiseen kun ferrit huitelee siellä kymmenen tienoilla.
 
Joo, mulla ei mee maha löysälle vaan päinvastoin kovalle, niin aika syvältä jos pääsee p*alalle kerran viikossa rautakuurilla :hungover::hilarious: mutta joo toivoisin tietty että tää valmiste olisi sopiva nostamaan rautaa edes silleen että se pysyisi tasassa. Silloin voisin käydä infuusiossa ja ylläpitää tällä kuureittain .. mutta on tässä pieni epäilys itselläkin. Onhan tää turhan kallis rautojen nostamiseen kun ferrit huitelee siellä kymmenen tienoilla.

10? :wideyed: Huh, kyllä kannattaa ottaa parikin Fortea per piäivä jos millään raaskit. Mulle sanottiin neuvolassa että jos ferrit menee alle 15 niin voi olla että sais julkisella infuusion. Onko sulla jo kokemusta infuusioista? Jos kyllä, niin ootko saanut ne julkiselta?
 
10? :wideyed: Huh, kyllä kannattaa ottaa parikin Fortea per piäivä jos millään raaskit. Mulle sanottiin neuvolassa että jos ferrit menee alle 15 niin voi olla että sais julkisella infuusion. Onko sulla jo kokemusta infuusioista? Jos kyllä, niin ootko saanut ne julkiselta?
Joo mulla oli viime labrassa ferritiini 10. Eka infuusio oli julkisen terkan kautta silloin oli ferritiini muistaakseni 3, toinen työterveyden kautta, silloin taisi olla jotain 7 luokkaa ja nyt työterveyden lääkäri haluaa että kokeillaan vielä nää nestemäiset valmisteet ja nämä mahalle hellemmät. Itse olisin halunnu suoraan infuusion vaikka se seuraava päivä on karsea ja mulle nousee siitä kuume, mutta se olo paranee paljon nopeammin. Haluaisin vaan sen ylläpitovalmisteen jolla ne sit pysyy ylhäällä kun ne kerran sinne saadaan ettei tarvitsisi taas kahden vuoden päästä lähteä infuusioon. Tää zombeilu on vaan niin perseestä kun se vaikuttaa koko olemukseen. :hungover::dead:
 
No se on totta että liian alhasesta ferritiinistä tuntuu että olis pelkkä ihmiskuori, ei paljon sisältöä.
Toivotaan, että löytyy hyvä ylläpitovalmiste :Heartred
 
Takaisin
Top