Ferritiini

Mulla ferritiini lukema oli 1,5 viikkoa sitten 23 kun kävin oma kustanteisesti laajassa verenkuvassa. Ensi kuussa olisi tullut vuosi yrittämistä ja ajattelin selvitellä vähän missä mättää. Aloin heti syömään rautaa ja nyt olen plussannut.
En voi siis tietää onko ollut vaikutusta tuolla raudan syönnillä, koska luultavasti ei ferritiini ole ehtinyt nousta. Mutta huomasin kuitenkin vaikutusta siinä että huimaava väsymys väistyi.
Eli raskaaksi voi tulla vaikka ferritiini matala, mutta pienillä teoilla on luultavasti iso merkitys
 
Täällä ferritiini oli taas vaan 23, joten th kehotti rautakuurille vaikka hemoglobiini oli 145. Nyt pitää vaan muistaa napsia.
En oikein tiedä pitäisikö laittaa sympatiaa vai tykkäämistä. Kiva että terkkari ei tuijottanut vain hemppaa! Mutta harmi että on noin alhainen ferritiini. Toivottavasti nousee pian! Mulla oli aika samat arvot aiemmin.
 
Mulla oli nyt ferritiini 59 ja hb 159. Onkohan toi ferritiini ihan hyvä vai matala? Löytyy vähän eri tietoja, että mikä on oikeasti hyvä :scratch En ole ennen käynyt ferritiiniä mittaamassa, hb mulla taas on aina ollut korkea
 
En oikein tiedä pitäisikö laittaa sympatiaa vai tykkäämistä. Kiva että terkkari ei tuijottanut vain hemppaa! Mutta harmi että on noin alhainen ferritiini. Toivottavasti nousee pian! Mulla oli aika samat arvot aiemmin.

Joo onneksi oli hoitaja samaa mieltä, sanoi vielä että kannattaa syödä kauan sitä rautaa. Olisin toki varmaan aloittanut muutenkin, vaikka olis vaan sanonut että viitearvoissa :joyful:

Mulla oli nyt ferritiini 59 ja hb 159. Onkohan toi ferritiini ihan hyvä vai matala? Löytyy vähän eri tietoja, että mikä on oikeasti hyvä :scratch En ole ennen käynyt ferritiiniä mittaamassa, hb mulla taas on aina ollut korkea

Mä oon käsittänyt, että 50-70 on jo parempi naisilla, suositus varmaan siinä 70 kieppeillä. Jossain täällä luki, että esim. raskautumisen kannalta just tuo 50-70 olis hyvä. Eli minusta sinulla ihan hyvällä mallilla :) Mulla esim. mitattu ekan raskauden aikana, sillon oli muistaakseni 19, ehkä puoli vuotta synnytyksen jälkeen n. 30 ja nyt taas tuo 23.

muoks. En ole siis tosiaan hoitoalalla eli mun mutuilut perustuu pitkälti luettuun + keskusteluihin mitä lukenut ja kuullut että lääkärit on porukalle kommentoineet :facepalm:
 
Olen näköjään vastannut tähän ketjuun 2018. Silloin minulla oli kesäkuun alussa ferritiini 41, syyskuun alussa se oli noussut 51 ja syyskuussa sitten tulinkin raskaaksi. :)

Nyt on uusi yritys (yk4) käynnissä ja kävin eilen taas ferritiinimittauksessa, jännä nähdä mikä arvo on ja joudunko taas rautakuurille. Mikäli arvo on alle 70 niin aion tankata. Olen myös lukenut tuosta, että raskautta suunnittelevalle tuo vähintään 70 olisi hyvä, joten siihen tähdätään!

Tässä itse asiassa tuo juttu jossa haastateltu Dextran erikoislääkäriä, jonka mielestä 50-70 olisi hyvä: https://www.vau.fi/raskauden-yrittaminen/matala-ferritiini-saattaa-heikentaa-hedelmallisyytta/
 
Itsellä menossa rv 36+ . Ferritiini pudonnut koko raskauden ajan, ollen nyt toissa viikolla mitattuna enää 10. Olen syönyt koko raskauden rautaa 200mg-300mg/vrk, ei vain imeydy. Nyt onneksi sisätautilääkäri Tays äitiyspkl oli samaa mieltä, että tiputetaan 1000mg rautaa ennen synnytystä vielä.
 
Itsellä menossa rv 36+ . Ferritiini pudonnut koko raskauden ajan, ollen nyt toissa viikolla mitattuna enää 10. Olen syönyt koko raskauden rautaa 200mg-300mg/vrk, ei vain imeydy. Nyt onneksi sisätautilääkäri Tays äitiyspkl oli samaa mieltä, että tiputetaan 1000mg rautaa ennen synnytystä vielä.
Jaksaa synnytyksen jälkeen paremmin sitten. Toivottavasti menee tiputus hyvin.
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
Mulla oli hemoglobiini 140 ja ferri 34. Ei mikään megahuono mut ehkä alakanttiin kuitenkin.
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)

Mullahan oli kans hb 145 eli ihan hyvä mutta ferrit vaan sen 23. Oon kuullu kyllä että ihan hyvin mahdollista.
 
Kiitos vastauksista. :) Pitää ilmeisesti patistaa mies vielä ferritiinin mittaukseen ellei löydy muuta syytä väsymykselle. Siis jos lääkäri ei siihen laita.
 
Ferritiinimittauksessa käyty, tulos 23 :banghead:
Eli ei muuta kuin rautakuurille. N. vuosi sitten tulos oli 69.

Nyt lähti vähän fiilikset vauvan yrittämisestä. Sitä niin haluaisi taata lapselleen parhaan mahdollisen alun. Mitenköhän kohtuvauvan rautavarastot täyttyy jos äidillä on huonot ferritiinit? Tietääkö joku? Tosin, olen ymmärtänyt että keskosilla voi olla huonot rauta-arvot, joka tarkoittaisi että ainakin joku osa raudasta siirtyy vauvalle vasta loppuraskaudessa. Eli ehkä minulla olisi aikaa tankata raskauden aikana.

Siis jos nyt edes kävisi niin onnellisesti, että raskautuisi näillä arvoilla. :sad001

Huoh, tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ole oireita. Tai no väsymystä, mutta olen ajatellut sen johtuvan esikoisen huonoista öistä.

edit: typo
edit 2: löysin netistä tutkimuksen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6143763/ jonka mukaan 80% sikiön raudasta saataisiin äidiltä kolmannella kolmanneksella. Eli jos olisinkin raskaana nyt, niin voisin tässä 6kk tankata rautaa. Toisaalta olen lukenut myös ettei ensimmäisellä kolmanneksella suositeltaisi rautalisää (?). Googlailu jatkukoon!
 
Muokattu viimeksi:
Ferritiinimittauksessa käyty, tulos 23 :banghead:
Eli ei muuta kuin rautakuurille. N. vuosi sitten tulos oli 69.

Nyt lähti vähän fiilikset vauvan yrittämisestä. Sitä niin haluaisi taata lapselleen parhaan mahdollisen alun. Mitenköhän kohtuvauvan rautavarastot täyttyy jos äidillä on huonot ferritiinit? Tietääkö joku? Tosin, olen ymmärtänyt että keskosilla voi olla huonot rauta-arvot, joka tarkoittaisi että ainakin joku osa raudasta siirtyy vauvalle vasta loppuraskaudessa. Eli ehkä minulla olisi aikaa tankata raskauden aikana.

Siis jos nyt edes kävisi niin onnellisesti, että raskautuisi näillä arvoilla. :sad001

Huoh, tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ole oireita. Tai no väsymystä, mutta olen ajatellut sen johtuvan esikoisen huonoista öistä.

edit: typo
edit 2: löysin netistä tutkimuksen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6143763/ jonka mukaan 80% sikiön raudasta saataisiin äidiltä kolmannella kolmanneksella. Eli jos olisinkin raskaana nyt, niin voisin tässä 6kk tankata rautaa. Toisaalta olen lukenut myös ettei ensimmäisellä kolmanneksella suositeltaisi rautalisää (?). Googlailu jatkukoon!

Samaa olen kuullut että ensimmäisen kolmanneksen aikana ei suositella rautalisää, en vain muista mikä tähän oli syynä. Mutta kun omat arvonsa tietää niin voi varmasti aikanaan sitten neuvolassa asiasta kysyä ja sopia tapauskohtaisesti omalla kohdallaan mikä on järkevää :) jotenkin tuntuu, että niin kovin monella on nuo ferrit tuossa 20 kieppeillä, niin tuskin voi olla kovin vakavaa vaikutusta kehittyvän vauvan kannalta. Eikös se aika pitkälti mene niin, että keho ottaa vauvalle kaiken mitä vauva tarvitsee, toki jos ei enää hirveästi ole mistä ottaa... :confused005 mutta rautaa tulee kuitenkin esim. mammavitamiineista jonkin verran eli olisko kuitenki vauvan tarpeisiin riittävästi, ei vain äidille sitten riitä hirveästi.

Kerrohan jos löydät lisää tietoa, itellä tosiaan samat ku sulla nuo arvot :)
 
.. jotenkin tuntuu, että niin kovin monella on nuo ferrit tuossa 20 kieppeillä, niin tuskin voi olla kovin vakavaa vaikutusta kehittyvän vauvan kannalta. Eikös se aika pitkälti mene niin, että keho ottaa vauvalle kaiken mitä vauva tarvitsee, toki jos ei enää hirveästi ole mistä ottaa... :confused005 mutta rautaa tulee kuitenkin esim. mammavitamiineista jonkin verran eli olisko kuitenki vauvan tarpeisiin riittävästi, ei vain äidille sitten riitä hirveästi.
Tämä kuulostaa kyllä järkevältä ja todennäköisimmältä :) Olen tällä hetkellä vähän herkillä ja pikku paniikissakin, sillä mittautin nyt samalla kesäkuisen-19 ferritiinin, joka oli alle viitteiden. Toki hänellä arvoon vaikuttaa suuresti ravinnosta saadun raudan määrä. Mutta tietysti sitä haluaisi, että kohdussa raskauden aikana saatu rautavarasto olisi mahdollisimman suuri.
 
Ainakin sillon ku itse olin raskaana, tuli neuvolassa useempaankin kertaan keskusteltua raudan syönnistä.. ainut kuulemani syy tuolle rautakiellolle alkuraskaudessa oli, että rauta lisää monilla pahoinvointia.

Miun kaks ekaa raskautta on mennyt varmasti aika vähillä raudoilla, kun asiaa ei juuri sillon seurattu. Vain hbta, joka oli neuvolan mielestä hyvä kun oli 120, vaikka oikeestaan kärsin anemiasta, sillä miun normaali hb on pikkusen päälle 140. Kolmannen lapsen raskaudessa sain neuvolasta lähetteen ferritiinin mittaukseen, se oli 34. Siitä alko sitten rautatankkaus, joka jatkuu oikeestaan edelleen. Nyt syön 300 mg/pvä ja edelliset ferrit mittaukset 76 heinäkuussa ja 75 tammikuussa..
Miten sitten vaikuttanut lapsiin, en tiedä. Mitään selvää eroa kahden ekan ja nuorimman välillä ei näy. En kyllä ole lapsilta ferritiiniä mittauttanut..
 
Sikiön omat rautavarastot täyttyvät raskauden myöhemmässä vaiheessa, mutta kasvuun ja kehitykseen tarvitaan rautaa alusta asti. Kannattaa käydä lääkärissä ja yrittää täyttää omia varastoja jo ennen raskautta sen mitä pystyy :)
 
Takaisin
Top