OnnittelutTuun tänne ilmoittaan, että ferrit tais osittain ainaki vaikuttaa raskautumiseen. Eli tässä kuussa ferrit oli nousseet kivasti ja pari päivää sitten tuli plussa. :)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
OnnittelutTuun tänne ilmoittaan, että ferrit tais osittain ainaki vaikuttaa raskautumiseen. Eli tässä kuussa ferrit oli nousseet kivasti ja pari päivää sitten tuli plussa. :)
En oikein tiedä pitäisikö laittaa sympatiaa vai tykkäämistä. Kiva että terkkari ei tuijottanut vain hemppaa! Mutta harmi että on noin alhainen ferritiini. Toivottavasti nousee pian! Mulla oli aika samat arvot aiemmin.Täällä ferritiini oli taas vaan 23, joten th kehotti rautakuurille vaikka hemoglobiini oli 145. Nyt pitää vaan muistaa napsia.
En oikein tiedä pitäisikö laittaa sympatiaa vai tykkäämistä. Kiva että terkkari ei tuijottanut vain hemppaa! Mutta harmi että on noin alhainen ferritiini. Toivottavasti nousee pian! Mulla oli aika samat arvot aiemmin.
Mulla oli nyt ferritiini 59 ja hb 159. Onkohan toi ferritiini ihan hyvä vai matala? Löytyy vähän eri tietoja, että mikä on oikeasti hyvä En ole ennen käynyt ferritiiniä mittaamassa, hb mulla taas on aina ollut korkea
Jaksaa synnytyksen jälkeen paremmin sitten. Toivottavasti menee tiputus hyvin.Itsellä menossa rv 36+ . Ferritiini pudonnut koko raskauden ajan, ollen nyt toissa viikolla mitattuna enää 10. Olen syönyt koko raskauden rautaa 200mg-300mg/vrk, ei vain imeydy. Nyt onneksi sisätautilääkäri Tays äitiyspkl oli samaa mieltä, että tiputetaan 1000mg rautaa ennen synnytystä vielä.
Mulla oli hemoglobiini 140 ja ferri 34. Ei mikään megahuono mut ehkä alakanttiin kuitenkin.Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
Ferritiinimittauksessa käyty, tulos 23 :banghead:
Eli ei muuta kuin rautakuurille. N. vuosi sitten tulos oli 69.
Nyt lähti vähän fiilikset vauvan yrittämisestä. Sitä niin haluaisi taata lapselleen parhaan mahdollisen alun. Mitenköhän kohtuvauvan rautavarastot täyttyy jos äidillä on huonot ferritiinit? Tietääkö joku? Tosin, olen ymmärtänyt että keskosilla voi olla huonot rauta-arvot, joka tarkoittaisi että ainakin joku osa raudasta siirtyy vauvalle vasta loppuraskaudessa. Eli ehkä minulla olisi aikaa tankata raskauden aikana.
Siis jos nyt edes kävisi niin onnellisesti, että raskautuisi näillä arvoilla.
Huoh, tuli vähän puskista kun ei oikeastaan ole oireita. Tai no väsymystä, mutta olen ajatellut sen johtuvan esikoisen huonoista öistä.
edit: typo
edit 2: löysin netistä tutkimuksen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6143763/ jonka mukaan 80% sikiön raudasta saataisiin äidiltä kolmannella kolmanneksella. Eli jos olisinkin raskaana nyt, niin voisin tässä 6kk tankata rautaa. Toisaalta olen lukenut myös ettei ensimmäisellä kolmanneksella suositeltaisi rautalisää (?). Googlailu jatkukoon!
Tämä kuulostaa kyllä järkevältä ja todennäköisimmältä :) Olen tällä hetkellä vähän herkillä ja pikku paniikissakin, sillä mittautin nyt samalla kesäkuisen-19 ferritiinin, joka oli alle viitteiden. Toki hänellä arvoon vaikuttaa suuresti ravinnosta saadun raudan määrä. Mutta tietysti sitä haluaisi, että kohdussa raskauden aikana saatu rautavarasto olisi mahdollisimman suuri... jotenkin tuntuu, että niin kovin monella on nuo ferrit tuossa 20 kieppeillä, niin tuskin voi olla kovin vakavaa vaikutusta kehittyvän vauvan kannalta. Eikös se aika pitkälti mene niin, että keho ottaa vauvalle kaiken mitä vauva tarvitsee, toki jos ei enää hirveästi ole mistä ottaa... mutta rautaa tulee kuitenkin esim. mammavitamiineista jonkin verran eli olisko kuitenki vauvan tarpeisiin riittävästi, ei vain äidille sitten riitä hirveästi.