Ferritiini

Mistähän muistan lukeneeni, että vahvan raudan syöminen alkuraskaudessa olisi jotenkin paha asia? Onko jollakin tästä lisää tietoa suuntaan tai toiseen? Hoopoltahan tuo kuulostaa kyllä, täytyykö sitä muka todella jäädä odottelemaan anemiaa ennen kuin alkaa (usein turhaan) yrittää korjata tilannetta?
minä ainakin söin ferrodania viime raskaudessa (farmaseutin ohjeella, että soveltuu) ja nytkin aion jatkaa käynnissä olevaa kuuria, mikäli raskaudun. pakkausselosteessakin mainitaan, että sopii raskauden ja imetyksen aikana.
 
Mistähän muistan lukeneeni, että vahvan raudan syöminen alkuraskaudessa olisi jotenkin paha asia? Onko jollakin tästä lisää tietoa suuntaan tai toiseen? Hoopoltahan tuo kuulostaa kyllä, täytyykö sitä muka todella jäädä odottelemaan anemiaa ennen kuin alkaa (usein turhaan) yrittää korjata tilannetta?
minä ainakin söin ferrodania viime raskaudessa (farmaseutin ohjeella, että soveltuu) ja nytkin aion jatkaa kuuria, mikäli raskaudun. pakkausselosteessakin mainitaan, että sopii raskauden ja imetyksen aikana.
 
Kuinka paljon olette syöneet rautaa per päivä? Itse olen tankannut keskenmenon jälkeen 300mg nyt vajaa 2kk ja huomenna saan tuloksia ferritiinistä (se oli 7 viime mittauksessa.. :meh:).. Kärsin kovasta närästyksestä, mutta obsidania ja ferrodania olen pystynyt syömään ja on myös tuntunut, että sitä myötä, kun rauta-arvot paranee niin närästys vähenee :happy7
 
Tulokset tuli oma kantaan, eli 3kk obsidan kuurin jälkeen.

Ferrit 53
Hemoglobiini 145 :happy093

Tfr arvo joka mittaa raudanpuutetta oli normaali ja viimeksi selkeä puutos, eli elimistö ei enää kärsi raudan puutteesta.

Leukkarit ihan pikkasen koholla, mutta mulla on vähän koko ajan, kun on tää sinus pilonidalis.
 
Tulokset tuli oma kantaan, eli 3kk obsidan kuurin jälkeen.

Ferrit 53
Hemoglobiini 145 :happy093

Tfr arvo joka mittaa raudanpuutetta oli normaali ja viimeksi selkeä puutos, eli elimistö ei enää kärsi raudan puutteesta.

Leukkarit ihan pikkasen koholla, mutta mulla on vähän koko ajan, kun on tää sinus pilonidalis.

hyvät luvut!! mahtavaa että kuuri on purrut :) paljon sulla oli ferrit aloittaessa?
 
hyvät luvut!! mahtavaa että kuuri on purrut :) paljon sulla oli ferrit aloittaessa?

Mulla ei otettu aluksi ferrejä, vain Tfr arvo, joka oli vinksallaan, mutta veikkaan että ferrit oli 20-30 luokkaa aloittaessa.

Tfr tosiaan on luotettavampi kuin ferrit, sillä se kertoo puutteen vaikka ferrit ois normit tulehduksen vuoksi. :cat:
 
Muokattu viimeksi:
Kuinka paljon olette syöneet rautaa per päivä? Itse olen tankannut keskenmenon jälkeen 300mg nyt vajaa 2kk ja huomenna saan tuloksia ferritiinistä (se oli 7 viime mittauksessa.. :meh:).. Kärsin kovasta närästyksestä, mutta obsidania ja ferrodania olen pystynyt syömään ja on myös tuntunut, että sitä myötä, kun rauta-arvot paranee niin närästys vähenee :happy7
Mä syön 100-200mg ferrodania joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Noin 2,5kk takana nyt. Lähtöarvo oli alle 5 ja 1kk kontrollissa 29. Varaan varmaan loppuvuodeksi vielä omakustanteisen kontrollin puhdin kautta. Hg oli aluksi 107 ja 1kk kontrollissa muistaakseni yli 130 (tästä ketjusta kai sekin tieto löytyisi :grin ).
Jaksaminen on ihan eri sfääreissä nyt kuin keväällä ja kesällä, jolloin jouduin nukkumaan päiväunet kesken jokaisen työpäivän :wacky:
 
Mä syön 100-200mg ferrodania joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Noin 2,5kk takana nyt. Lähtöarvo oli alle 5 ja 1kk kontrollissa 29. Varaan varmaan loppuvuodeksi vielä omakustanteisen kontrollin puhdin kautta. Hg oli aluksi 107 ja 1kk kontrollissa muistaakseni yli 130 (tästä ketjusta kai sekin tieto löytyisi :grin ).
Jaksaminen on ihan eri sfääreissä nyt kuin keväällä ja kesällä, jolloin jouduin nukkumaan päiväunet kesken jokaisen työpäivän :wacky:
Kiva, kun vastailit ja hyvin noussut sulla :)
Sain tulokset myös ferritiinistä ja vajaan 2kk kuuri 300mg:llä oli nostanut ferritiinin 7->29 ja hemoglobiini 104->132 :happy: Mulla on jaksaminen ja olo myös täysin eri!
 
Tauotitko raudan ennen testiä? Tai oliko tulehdusarvoissa nousua? Ne käsittääkseni vaikuttaa arvoon, jos ei ole tauottanut tai on tulehdusta elimistössä. On siis hämmentävän kova nousu :think005 Mutta hienoa, jos on noussut noin hyvin :happy:
 
Mulla nousi ferri 8 kuukaudessa 11->148 ja hb 99->142. En ollut tauottanut raudansyöntiä ennen uutta labraa ja nyt harmittaa. Lisäksi mietin voiko 7kk aiemmin tehty sektio vielä vääristää tulosta. Huoh!
 
Miten sitä raudansyöntiä pitäis tauottaa. Olla siis syömättä rautaa pari viikkoa ennen testiä vai miten?:confused005
 
Jossain luki pikaisella selailulla, että muutama päivä ennen verikoetta lopettaisi raudan syönnin, mutta jostain aiemmasta olisi itselle jäänyt päähän se viikko ellei pari.

Oliko Bella Swan nuo lähtöarvot loppuraskaudesta tai juuri jälkeen raskauden? Silloin se olisi voinut vaikuttaa, että on noussut nopeasti. Mulla on aiemmissa raskauksissa hemoglobiini pudonnut 50 pykälää, mutta noussut todella nopeasti takaisin. Ferritiinistä ei ole raskauden aikaista vertailuarvoa :shy: Mutta viime vuodet raskauksien jälkeen pyörinyt 14-30 arvot satunnaisilla rautakuureilla, että tuskin raskaana yhtään paremmat :bored: Nyt menee 200mg päivässä ferrodania, että jos pääsisi täältä kuopasta taas ylös :grin
 
Muokattu viimeksi:
Tammikuussa reilu kuukausi ennen sektiota mitattiin nuo lähtöarvot, eli loppuraskaudessa. Kaipa se pitää taas ensi vuonna käydä mittauttamassa jossain vaiheessa.:rolleyes:
 
Suosittelen! Mä oon käynyt jo jonkun aikaa ottamassa kerran vuodessa laajan paketin, niin pysyy kartalla anemia-, diabetes-, kilppari-, kolesteroli- ym. tilanteesta. On niin mahtavat sukurasitteet näihin. Kannustaa kyllä kummasti pitämään itsestään parempaa huolta, kun näkee mustaa valkoisella, mikä on pielessä :shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei otettu aluksi ferrejä, vain Tfr arvo, joka oli vinksallaan, mutta veikkaan että ferrit oli 20-30 luokkaa aloittaessa.

Tfr tosiaan on luotettavampi kuin ferrit, sillä se kertoo puutteen vaikka ferrit ois normit tulehduksen vuoksi. :cat:
Mitenkäs otit obsidania? Joka toinen päivä vai joka päivä? Ja paljoko?
 
Takaisin
Top