Ferritiini

Kuinka nopeesti teillä on näkynyt nousua ferritiineissä, kun valmiste on ollut oikea?
Mä oon nyt syöny 8 kk sideralia ja kävin labrassa, et katotaan joko vois lopettaa... no tulos oli 18, kun sillon 8 kk sitten oli 21. Eli ei tainnut sopia tuo valmiste 🤣
Nyt täytyy lähteä siis apteekkiin kyselykierrokselle, mut etten taas vuotta syö turhaan niin oliskohan joku 3kk hyvä kontrolli, vai pitäiskö jo 1 kk jälkeen näkyä jotain? Että löytyis se itselle oikea valmiste!
Mitä oon lukenut niin Sideral ei oo nostanut kaikilla ferrejä. Laktoferriiniä sisältäviä valmisteita on ainakin kehuttu.
Itse ajattelin tilata pitkästä aikaa jotain nestemäistä rautaa, Blue Iron merkkinen on ollut suosikkini.
 
Mulle lääkäri nyt suositteli obsidan merkkistä rautaa ja 2 kk päästä kontrolloidaan, et sopiiko tämä paremmin.
Suositteliko hän sua ottamaan sen aamuyöllä kera cvitamiinin poretablettijuoma ns mahd tyhjään vatsaan imeytymisen tehostamiseksi. Noin mua luottogyne lisäraudan osalta neuvoi.
Sain Taaperon kanssa puistossa ollessa oivan vinkin:
Öiseen tyhjään vatsaan lisärauta+ jääkaappikylmää vauvan4kk omenapäärynäsosetta.
Sitä itse ajattelin nyt kokeilla kun Niagara-menkat tyhjentää aina tosi reippaasti noita rautavarantoja.
Jaksamista kaikille Ferrit-arvojen kanssa painaville!
 
Suositteliko hän sua ottamaan sen aamuyöllä kera cvitamiinin poretablettijuoma ns mahd tyhjään vatsaan imeytymisen tehostamiseksi. Noin mua luottogyne lisäraudan osalta neuvoi.
Sain Taaperon kanssa puistossa ollessa oivan vinkin:
Öiseen tyhjään vatsaan lisärauta+ jääkaappikylmää vauvan4kk omenapäärynäsosetta.
Sitä itse ajattelin nyt kokeilla kun Niagara-menkat tyhjentää aina tosi reippaasti noita rautavarantoja.
Jaksamista kaikille Ferrit-arvojen kanssa painaville!
Täähän vois olla hyvä. Mulle sanottiin et 2 h pitää olla ennen ja jälkeen ruokailuun aikaa. Aiks harvoin mulla päivällä on 4h syömättä ja yöllä käyn muutenkin vessassa ni toihan toimiskin hyvin! Kiitti hyvästä vinkistä 😁
 
Täähän vois olla hyvä. Mulle sanottiin et 2 h pitää olla ennen ja jälkeen ruokailuun aikaa. Aiks harvoin mulla päivällä on 4h syömättä ja yöllä käyn muutenkin vessassa ni toihan toimiskin hyvin! Kiitti hyvästä vinkistä 😁
Jep, pari tuntia molemminpuolin...antaa raudalla imeytymisaikaa. Ja se C-vitamiini auttaa sitä imeytymistä. En vaan oo muistanut tarkistaa että onko vauvahedelmäsoseissa lisättyä cvitamiinia. Ajattelin itse kyllä tota sosetemppua kokeilla kun pelkkä rauta ja C-vitamiini poretadleteista on varsin tömäkkä coctail lähes tyhjään yömahaan.
 
Mä pidin joskus rautatabletit tyrkyllä just että yritti muistaa napata yöllä jos/kun herää kuitenkin jossain välissä. Ihan kätevää, jos vaan muistaa 😄 itsellä kans meinaa haastaa päivisin jos ruokailun suhteen pitää miettiä. Ja maha ei tahdo kestää, Sideral ollut kiva kun ei vaikuta. Mutta pitänee nyt tsekata kun noi Sideralit loppuu että onko vaikuttanut mitään, jos ei niin Obsidania taidan ostaa taas, se oli ainakin mun vatsalle vähän helpompi kuin esim. Ferrodan.
 
Minä oon ratkaissut asian siten, että rautatabletteja syödessä syön päivässä yhden maidottoman, kahvittoman aterian minkä ohessa syön raudan. Tällöin rauta kyllä imeytyy, mutta vatsa ei kärsi niin pahasti. Esim salaatin tai kasviskeiton kylkeen kun ottaa päivän tabletit niin ei käy niin pahasti vatsaan (saa sitä c-vitskua samalla😊). Se syömissääntöhän on vaan sen takia, ettei syö sellaisia ruokia samaan aikaan mitkä hidastavat rauhan imeytymistä.
 
En kyllä yöllä kesken unien ottaisi hampaiden tähden muuta suuhun, kun vitamiinin tms. kapselina/tablettina veden kanssa.
Mitä rautavalmisteita ootte tykänny käyttää?
 
Sideralia käytetään joskus valmistajan ohjeen mukaan isommallakin annoksella lyhyen aikaa. Oli jopa tutkimus jossa 1 kk ajan käytettynä 4 tablettia päivässä vastaisi vaikutuksiltaan infuusiota jos on kova raudanpuute. En jatkuvasti käyttäisi tuollaisella annoksella mutta jos ferritiini on todistetusti lähellä nollaa niin varmaan itse kokeilisin tuon kuukauden. Mulla ferritiini korjaantui raskauden aikana 14 -> 35 kun käytin sideralia jatkuvasti, todennäköisesti sekin auttoi että menkat oli tauolla.
 
Ferrodanilla menty ja hyvin nousee. Vaihtelevilla annoksilla olen syönyt tarpeen mukaan. Yleensä 100mg päivä, joskus tiukemmalla 200mg annoksella lyhyempää kuuria.
 
Kuinka nopeesti teillä on näkynyt nousua ferritiineissä, kun valmiste on ollut oikea?
Mä oon nyt syöny 8 kk sideralia ja kävin labrassa, et katotaan joko vois lopettaa... no tulos oli 18, kun sillon 8 kk sitten oli 21. Eli ei tainnut sopia tuo valmiste 🤣
Nyt täytyy lähteä siis apteekkiin kyselykierrokselle, mut etten taas vuotta syö turhaan niin oliskohan joku 3kk hyvä kontrolli, vai pitäiskö jo 1 kk jälkeen näkyä jotain? Että löytyis se itselle oikea valmiste!
Olen muistaakseni lukenut, että 5 pykälää/kk olis ihan ok nousu. Kannattaa testata varmaan parin kk jälkeen niin näkee jo tehoaako.

Mä olen syönyt halvimpia markettituotteita, mm Ekstra vahva rauta ja Ferroforte, noissa rauta erimuodoissa niin 1-1,5kpl kumpaakin päivässä, ennen raskautta useamman kk 200-250mg päivässä, samoin raskauden loppupuolen. Ennen raskautta arvot nousi ihan hyvin, ja raskausaikana tippuminen hidastui/pysähtyi.
 
Takaisin
Top