Ferritiini

Mulla tuli ferritiinin tulokset, 21 oli arvo :sad001. Mutta onneksi nyt kun tietää sen niin voi ryhtyä toimenpiteisiin. Aiemmin oon ottanut rautatabletteja menkkojen aikaan tai muuten vaan satunnaisesti. Nyt voi varmasti ottaa päivittäin.
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
Jep, samaa täällä hb 137-139 aina mutta hupsista ferritiini 24 joka oli aivan liian pieni.
 
Minä sain plussauksen jälkeen ohjeen neuvolasta, että jatka raudan syöntiä. Olin juuri mittauttanut ferritiinin 23. Sanoi vaan, että kun raudalle on hyvä peruste niin voi ottaa.
Mulle taas neuvolatäti sano että ei tartte jatkaa. No minähän jatkoin -onneksi!- koska miksi olisin poikennut siitä hoidosta jota lekuri mulle ennen raskautta oli määrännyt. o_O
 
Ainakin sillon ku itse olin raskaana, tuli neuvolassa useempaankin kertaan keskusteltua raudan syönnistä.. ainut kuulemani syy tuolle rautakiellolle alkuraskaudessa oli, että rauta lisää monilla pahoinvointia.

Miun kaks ekaa raskautta on mennyt varmasti aika vähillä raudoilla, kun asiaa ei juuri sillon seurattu. Vain hbta, joka oli neuvolan mielestä hyvä kun oli 120, vaikka oikeestaan kärsin anemiasta, sillä miun normaali hb on pikkusen päälle 140. Kolmannen lapsen raskaudessa sain neuvolasta lähetteen ferritiinin mittaukseen, se oli 34. Siitä alko sitten rautatankkaus, joka jatkuu oikeestaan edelleen. Nyt syön 300 mg/pvä ja edelliset ferrit mittaukset 76 heinäkuussa ja 75 tammikuussa..
Miten sitten vaikuttanut lapsiin, en tiedä. Mitään selvää eroa kahden ekan ja nuorimman välillä ei näy. En kyllä ole lapsilta ferritiiniä mittauttanut..
Sullahan on noussu hyvin!
Raskauden aikana hemppa kyllä sukelsi kunnolla kun veritilavuus kasvoi. Se onneks lähti nousuun sittemmin kohti loppuraskautta.
Rauta voi olla kovaa vatsalle ilmanki raskautta. Yleensä halutaan helpottaa oloa eikä huonontaa. Ite en kokenut raudan olevan pahasta, selvisin sen kanssa ihan hyvin. Söin jonkun mandariinin kun otin raudan aamuyöllä :D kun heräsin muutenkin -jostainkummansyystä-.
 
Syökää ihmeessä rautaa alhaisilla ferritiineillä. Vauva ottaa nyt kaiken minkä syöt ja imetyksessä se vielä jatkuu. Kaikki alle 30 ferritiini on rauta lähes loppu, parempi olla yli 70. Ei sitä vauvaa ja arkea oo kiva pyörittää aneemisena kun joutuu muutenkin valvomaan ja heräilemään.
 
Vielä lääkärin kanssa juteltu ja suositti ottamaan joka toinen päivä kahdesti päivässä. Joka päivä jos maha kestää. Mainitsin raskautumishaaveista, niin oli myös sitä mieltä että yritetään hilata arvoa ylöspäin. Kontrolli 1-2kk jos väsymys ei lopu tai 3-4kk päästä jos helpottaa. Positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan että ottivat työterveydessä tosissaan väsymyksen :happy:
 
Minulla mitattiin ferritiini ensimmäistä kertaa väsymyksen ja aivosumun vuoksi reilu vuosi sitten. Tulos oli alle 15. Syynä varmasti keskenmenon jälkeiset normaaliakin runsaammat kuukautiset, imetys ja urheilu. Reilun puolen vuoden ei-niin-jatkuvan raudansyönnin jälkeen tulos oli 40, mikä oli lääkärin mukaan ihan hyvä ja lisäraudan sai hänen mielestään lopettaa. Söin kaapissa olevat raudat loppuun ja muutaman kuukauden päästä kävin stressin ja väsymyksen takia verikokeissa ja tulos oli taas alle 15. :shifty:

Esikoista odottaessa hb nousi 114->136, joten oletettavaa, että jo silloin oli jotain korjattavaa. Ja esikoinen olikin syntyessään pienipainoinen. Raskaus ja keskenmenot itsessään aiheuttavat ihaniin kuukautisiini nähden hyvin vähän verenhukkaa ja raudanpuutetta.

Nyt olen syönyt 100 mg päivässä ja puolen vuoden päästä olisi tarkoitus kontrolloida. Raskaus vähän sekoitti pakkaa, kun pahoinvoinnin takia en voinut syödä rautaa, mutta kerkeää tässä vielä tankata. Saa nähdä, kuinka saatanalliset kuukautiset tämän keskenmenon jälkeen tulevat...

Hyviä tietolähteitä löytyi kyllä tästä ketjusta ja pitääkin tutkia asioita lisää (ja kokeilla eri valmisteita), jotta puutteen saa korjattua pysyvästi.
 
Muokattu viimeksi:
Olikohan se tässä ketjussa vai toisessa rautaketjussa :hilarious:, kun joku vinkkas sideralista.. no, otin kuitenkin sen testiin, ja nyt vähän sattumalta tuli mitattua ferrit alotuspäivänä ja 6 päivän kuurin jälkeen. Söin tuota sideralia 60mg/vrk, joka kuulostaa tosi mitättömältä, mutta on tuplat pakkausohjeen annoskokoon. Mutta niin, ferrit oli 6 päivän aikana noussu 12 yksikköä :eek: en tiiä miten iso virhemarginaali noissa tuloksissa on, mut vaikka ois ±5 yksikköä, niin onhan tuo noussut. Olo on kyllä myös parantunut huomattavasti! Niin ja tulehdusarvot katsottiin samalla, ne on kunnossa.

Muoks jos joku tän jälkikäteen lukee. Miulla tuli flunssa aika pian ton tokan mittauksen jälkeen.. todennäkösesti ainakin vika mittaus, mahollisesti myös eka on epäluotettavat. Pitää käydä myöhemmin uusiks..
 
Muokattu viimeksi:
Mä kävin lokakuussa mittauttamassa ja silloin taisi olla 34. Nyt kun kävin niin yli viitteiden, 176 :eek: Järkytyin tuloksesta kun joka paikassa sanottiin, että arvojen nosto on tuskaisen hidasta ja varasin oikein face to face lääkäriajan Terveystalolle. Lääkärin mukaan normaalia, joillain nousee nopeasti ja joillain hitaasti. Nyt ei ainakaan enää tarvi rautalisää! Söin orjallisesti joka ilta 100mg Ferrodania.
 
Olikohan se tässä ketjussa vai toisessa rautaketjussa :hilarious:, kun joku vinkkas sideralista.. no, otin kuitenkin sen testiin, ja nyt vähän sattumalta tuli mitattua ferrit alotuspäivänä ja 6 päivän kuurin jälkeen. Söin tuota sideralia 60mg/vrk, joka kuulostaa tosi mitättömältä, mutta on tuplat pakkausohjeen annoskokoon. Mutta niin, ferrit oli 6 päivän aikana noussu 12 yksikköä :eek: en tiiä miten iso virhemarginaali noissa tuloksissa on, mut vaikka ois ±5 yksikköä, niin onhan tuo noussut. Olo on kyllä myös parantunut huomattavasti! Niin ja tulehdusarvot katsottiin samalla, ne on kunnossa.

Voi olla että vähän vääristää tuloksia kun on rautakuuri päällä, toisaalta se voi heilua muutamilla yksiköillä muutenkin. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa. Jatka vain samaan malliin :)

Mä kävin lokakuussa mittauttamassa ja silloin taisi olla 34. Nyt kun kävin niin yli viitteiden, 176 :eek: Järkytyin tuloksesta kun joka paikassa sanottiin, että arvojen nosto on tuskaisen hidasta ja varasin oikein face to face lääkäriajan Terveystalolle. Lääkärin mukaan normaalia, joillain nousee nopeasti ja joillain hitaasti. Nyt ei ainakaan enää tarvi rautalisää! Söin orjallisesti joka ilta 100mg Ferrodania.

Ikävää olla ilonpilaaja ja vielä ikävämpää, ettei lääkärikään asiasta enempää tiennyt. :sad001 Noin iso nousu 3 kuukaudessa ei luultavasti ole todellista. Otettiinko tulehdusarvot samalla? Tulehdus nimittäin nostaa ferritiinilukeman moninkertaiseksi ilman että varastot olisivat mihinkään nousseet. Pieni flunssa ei kylläkään välttämättä nosta crp:tä, mutta nostaa ferritiiniä. Toinen vaihtoehto on, että sairastat raudan kertymäsairautta, jolloin rautalisän ottoa ei tietenkään pidä jatkaa. Kannattaa ottaa uudet mittaukset myöhemmin, ehkä aikaisintaan muutaman viikon kuluttua ja suunnitella jatko sen perusteella. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa.
 
Voi olla että vähän vääristää tuloksia kun on rautakuuri päällä, toisaalta se voi heilua muutamilla yksiköillä muutenkin. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa. Jatka vain samaan malliin :)



Ikävää olla ilonpilaaja ja vielä ikävämpää, ettei lääkärikään asiasta enempää tiennyt. :sad001 Noin iso nousu 3 kuukaudessa ei luultavasti ole todellista. Otettiinko tulehdusarvot samalla? Tulehdus nimittäin nostaa ferritiinilukeman moninkertaiseksi ilman että varastot olisivat mihinkään nousseet. Pieni flunssa ei kylläkään välttämättä nosta crp:tä, mutta nostaa ferritiiniä. Toinen vaihtoehto on, että sairastat raudan kertymäsairautta, jolloin rautalisän ottoa ei tietenkään pidä jatkaa. Kannattaa ottaa uudet mittaukset myöhemmin, ehkä aikaisintaan muutaman viikon kuluttua ja suunnitella jatko sen perusteella. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa.

Aika outo oli kyllä, konsultoin Terveystaloa ja Aavan työterveyttä, molemmissa sanottiin, että hyvä näin ja ei tarvitse seurata verikokein enää. Aion kuitenkin käydä keväällä uudessa kontrollissa. Olin siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla ei ollut alunperinkään mitään raudanpuutoksen oiretta silloinkaan kun arvo oli 34 :rolleyes:

Kuulemma mikäli olisi raudan kertymäsairaus, olisi arvot paljon suuremmat. Crp:tä ei otettu samassa ja ok mahdollista että jokin täysin oireeton tulehdus olisi ollut päällä.
 
Aika outo oli kyllä, konsultoin Terveystaloa ja Aavan työterveyttä, molemmissa sanottiin, että hyvä näin ja ei tarvitse seurata verikokein enää. Aion kuitenkin käydä keväällä uudessa kontrollissa. Olin siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla ei ollut alunperinkään mitään raudanpuutoksen oiretta silloinkaan kun arvo oli 34 :rolleyes:

Kuulemma mikäli olisi raudan kertymäsairaus, olisi arvot paljon suuremmat. Crp:tä ei otettu samassa ja ok mahdollista että jokin täysin oireeton tulehdus olisi ollut päällä.

Joo niin ne usein sanoo. Jos viite on 11 ja tulos on 15, niin monelle on sanottu että oikein hyvä, ei tartte tehdä mitään :meh: Kaikkien kannattaa käydä kontrollissa aika ajoin, vaikka lääkäri sanoisi mitä :thumright
 
Sain tänään omat tulokset ja ferritiini oli 8. Tässä on vuoden sisään ollut 2 kemiallista raskautta (joissa vuoto runsaampaa luin kuukautisissa normaalisti) ja 3 keskenmenoa, joista viimeisin joulukuussa. Tuon joulukuun keskenmenon jälkeen on ollut sydämen rytmihäiriöitä, levottomat jalat, huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Hb oli tässä mittauksessa kuitenkin 137. Olen syönyt 20mg rautaa marraskuusta saakka, jolloin tein plussatestin. Mietityttää, että onko tuolla alhaisella ferritiinillä ollut osuutta keskenmenossa.
 
Mä sain tänään myös omat tulokset työterveydestä ja Ferritiini oli 10. Kesäkuussa oli vielä 56...
:wacky::wtf:
 
Sain tänään omat tulokset ja ferritiini oli 8. Tässä on vuoden sisään ollut 2 kemiallista raskautta (joissa vuoto runsaampaa luin kuukautisissa normaalisti) ja 3 keskenmenoa, joista viimeisin joulukuussa. Tuon joulukuun keskenmenon jälkeen on ollut sydämen rytmihäiriöitä, levottomat jalat, huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Hb oli tässä mittauksessa kuitenkin 137. Olen syönyt 20mg rautaa marraskuusta saakka, jolloin tein plussatestin. Mietityttää, että onko tuolla alhaisella ferritiinillä ollut osuutta keskenmenossa.

Mitenkä muuten sulla on noin alhainen annostus?
Mun ferrit oli loppuvuonna 35 alimmillaan ja silti käskettin syödä 100mg Ferrodania tai Obsidania joka toinen päivä. Nyt kun oli paha kkm vuoto ja HB 93 niin nostivat annoksen 200mg joka toinen päivä. Toi joka toinen päivä on tärkeä, kun se ei ilmeisesti imeydy niin hyvin kun jos ottaisi joka päivä.
 
Mitenkä muuten sulla on noin alhainen annostus?
Mun ferrit oli loppuvuonna 35 alimmillaan ja silti käskettin syödä 100mg Ferrodania tai Obsidania joka toinen päivä. Nyt kun oli paha kkm vuoto ja HB 93 niin nostivat annoksen 200mg joka toinen päivä. Toi joka toinen päivä on tärkeä, kun se ei ilmeisesti imeydy niin hyvin kun jos ottaisi joka päivä.
Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.
 
Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.
Tosi hyvä että määräsivät sullekin korkeamman annoksen. Pääset nopeasti nostamaan varastoja :) Parantaa kummasti elämänlaatua ja antaa ainakin hyvät puitteet sen osalta seuraavaan mahdolliseen raskauteen.
 
Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.

Ei noin pieni määrä riitä nostamaan arvoja jos on puute kehittynyt :sad001 100mg/vrk on kyllä ihan minimi siihen hommaan. Hb voi hiljakseen nousta tuolla pienelläkin, ainakin itsellä nousi.
 
Mulle eilen lääkäri sanoi että yli 100mg annostukset on turhia koska keho ei pysty hyödyntämään yli 100mg rautaa :eek: puhukohan se mulle shaibelia?
 
Mulle eilen lääkäri sanoi että yli 100mg annostukset on turhia koska keho ei pysty hyödyntämään yli 100mg rautaa :eek: puhukohan se mulle shaibelia?

Kannattaa etsiä netistä kirjoituksia sellaisilta lääkäreiltä kuin Tom Widenius, Esa Soppi ja Ilona Ritola. He ovat perehtyneet raudanpuutteeseen ja hoitavat sitä työkseen, toisin kuin useimmat muut lääkärit.

On kovin yksilöllistä, miten rauta imeytyy ja kuinka isoja annoksia tarvitaan. Puutteen syy pitää myös selvittää ja hoitaa pois ensin, mihin sitä menetetään ja imeytyykö se. Toivottavasti saat hyvää hoitoa jatkossa, tsemppiä!
 
Takaisin
Top