Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jep, samaa täällä hb 137-139 aina mutta hupsista ferritiini 24 joka oli aivan liian pieni.Onko kenelläkään kokemuksia, että hemoglobiini on todella hyvä ja ferritiini silti huono? Sarjassamme kaverin puolesta kysyn. (Mieheltä otettiin väsymyksen vuoksi hemoglobiini ja pino muita, mutta ei ferritiiniä.)
Mulle taas neuvolatäti sano että ei tartte jatkaa. No minähän jatkoin -onneksi!- koska miksi olisin poikennut siitä hoidosta jota lekuri mulle ennen raskautta oli määrännyt.Minä sain plussauksen jälkeen ohjeen neuvolasta, että jatka raudan syöntiä. Olin juuri mittauttanut ferritiinin 23. Sanoi vaan, että kun raudalle on hyvä peruste niin voi ottaa.
Sullahan on noussu hyvin!Ainakin sillon ku itse olin raskaana, tuli neuvolassa useempaankin kertaan keskusteltua raudan syönnistä.. ainut kuulemani syy tuolle rautakiellolle alkuraskaudessa oli, että rauta lisää monilla pahoinvointia.
Miun kaks ekaa raskautta on mennyt varmasti aika vähillä raudoilla, kun asiaa ei juuri sillon seurattu. Vain hbta, joka oli neuvolan mielestä hyvä kun oli 120, vaikka oikeestaan kärsin anemiasta, sillä miun normaali hb on pikkusen päälle 140. Kolmannen lapsen raskaudessa sain neuvolasta lähetteen ferritiinin mittaukseen, se oli 34. Siitä alko sitten rautatankkaus, joka jatkuu oikeestaan edelleen. Nyt syön 300 mg/pvä ja edelliset ferrit mittaukset 76 heinäkuussa ja 75 tammikuussa..
Miten sitten vaikuttanut lapsiin, en tiedä. Mitään selvää eroa kahden ekan ja nuorimman välillä ei näy. En kyllä ole lapsilta ferritiiniä mittauttanut..
Olikohan se tässä ketjussa vai toisessa rautaketjussa , kun joku vinkkas sideralista.. no, otin kuitenkin sen testiin, ja nyt vähän sattumalta tuli mitattua ferrit alotuspäivänä ja 6 päivän kuurin jälkeen. Söin tuota sideralia 60mg/vrk, joka kuulostaa tosi mitättömältä, mutta on tuplat pakkausohjeen annoskokoon. Mutta niin, ferrit oli 6 päivän aikana noussu 12 yksikköä en tiiä miten iso virhemarginaali noissa tuloksissa on, mut vaikka ois ±5 yksikköä, niin onhan tuo noussut. Olo on kyllä myös parantunut huomattavasti! Niin ja tulehdusarvot katsottiin samalla, ne on kunnossa.
Mä kävin lokakuussa mittauttamassa ja silloin taisi olla 34. Nyt kun kävin niin yli viitteiden, 176 Järkytyin tuloksesta kun joka paikassa sanottiin, että arvojen nosto on tuskaisen hidasta ja varasin oikein face to face lääkäriajan Terveystalolle. Lääkärin mukaan normaalia, joillain nousee nopeasti ja joillain hitaasti. Nyt ei ainakaan enää tarvi rautalisää! Söin orjallisesti joka ilta 100mg Ferrodania.
Voi olla että vähän vääristää tuloksia kun on rautakuuri päällä, toisaalta se voi heilua muutamilla yksiköillä muutenkin. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa. Jatka vain samaan malliin :)
Ikävää olla ilonpilaaja ja vielä ikävämpää, ettei lääkärikään asiasta enempää tiennyt. Noin iso nousu 3 kuukaudessa ei luultavasti ole todellista. Otettiinko tulehdusarvot samalla? Tulehdus nimittäin nostaa ferritiinilukeman moninkertaiseksi ilman että varastot olisivat mihinkään nousseet. Pieni flunssa ei kylläkään välttämättä nosta crp:tä, mutta nostaa ferritiiniä. Toinen vaihtoehto on, että sairastat raudan kertymäsairautta, jolloin rautalisän ottoa ei tietenkään pidä jatkaa. Kannattaa ottaa uudet mittaukset myöhemmin, ehkä aikaisintaan muutaman viikon kuluttua ja suunnitella jatko sen perusteella. Normaalina nousuna pidetään n. 10-15 yksikköä kuukaudessa.
Aika outo oli kyllä, konsultoin Terveystaloa ja Aavan työterveyttä, molemmissa sanottiin, että hyvä näin ja ei tarvitse seurata verikokein enää. Aion kuitenkin käydä keväällä uudessa kontrollissa. Olin siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla ei ollut alunperinkään mitään raudanpuutoksen oiretta silloinkaan kun arvo oli 34
Kuulemma mikäli olisi raudan kertymäsairaus, olisi arvot paljon suuremmat. Crp:tä ei otettu samassa ja ok mahdollista että jokin täysin oireeton tulehdus olisi ollut päällä.
Sain tänään omat tulokset ja ferritiini oli 8. Tässä on vuoden sisään ollut 2 kemiallista raskautta (joissa vuoto runsaampaa luin kuukautisissa normaalisti) ja 3 keskenmenoa, joista viimeisin joulukuussa. Tuon joulukuun keskenmenon jälkeen on ollut sydämen rytmihäiriöitä, levottomat jalat, huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Hb oli tässä mittauksessa kuitenkin 137. Olen syönyt 20mg rautaa marraskuusta saakka, jolloin tein plussatestin. Mietityttää, että onko tuolla alhaisella ferritiinillä ollut osuutta keskenmenossa.
Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.Mitenkä muuten sulla on noin alhainen annostus?
Mun ferrit oli loppuvuonna 35 alimmillaan ja silti käskettin syödä 100mg Ferrodania tai Obsidania joka toinen päivä. Nyt kun oli paha kkm vuoto ja HB 93 niin nostivat annoksen 200mg joka toinen päivä. Toi joka toinen päivä on tärkeä, kun se ei ilmeisesti imeydy niin hyvin kun jos ottaisi joka päivä.
Tosi hyvä että määräsivät sullekin korkeamman annoksen. Pääset nopeasti nostamaan varastoja :) Parantaa kummasti elämänlaatua ja antaa ainakin hyvät puitteet sen osalta seuraavaan mahdolliseen raskauteen.Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.
Olen siis itsekseni syönyt tuota 20mg marraskuusta tähän tammikuuhun. Nyt lääkäri määräsi 200mg päivässä. Ihmetytti vaan, että vaikka olen syönyt rautaa (vaikkakin noin vähän), niin ferritiini oli tosi matala.
Mulle eilen lääkäri sanoi että yli 100mg annostukset on turhia koska keho ei pysty hyödyntämään yli 100mg rautaa puhukohan se mulle shaibelia?