Ferritiini

Mä syön 100-200mg ferrodania joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Noin 2,5kk takana nyt. Lähtöarvo oli alle 5 ja 1kk kontrollissa 29. Varaan varmaan loppuvuodeksi vielä omakustanteisen kontrollin puhdin kautta. Hg oli aluksi 107 ja 1kk kontrollissa muistaakseni yli 130 (tästä ketjusta kai sekin tieto löytyisi :grin ).
Jaksaminen on ihan eri sfääreissä nyt kuin keväällä ja kesällä, jolloin jouduin nukkumaan päiväunet kesken jokaisen työpäivän :wacky:

Sullakin on ihan loistava nousu! Mustakin tuntuu, että jaksaminen on ihan eri luokkaa, kuin ennen kuuria. Oon 10 kertaa parempi ja jaksavampi äiti. Ei tuu heti heikko olo, kun leikkii lattialla vauvan kanssa ja väsymyskin on kaikonnut. :happy:
 
Miten sitä raudansyöntiä pitäis tauottaa. Olla siis syömättä rautaa pari viikkoa ennen testiä vai miten?:confused005

Käsittääkseni parin viikon tauko kannattaa pitää, jos haluaa testata pysyykö saavutetut arvot kohdallaan. Jos lähtötilanne on surkea ja haluaa testata nouseeko arvot ylipäätään, taukoa ei tarvitse pitää.

Normaalina nousuna pidetään max n. 10-15 yksikköä / kuukausi, jos tahti on ripeämpi, joku tulehdus todennäköisesti vääristää tulosta tai raudankertymäsairaus on myös mahdollinen. Tulehdusarvot kannattaa ottaa samalla kerralla kuin ferritiini, toisaalta esim. virusflunssa ei välttämättä nosta crp:tä mutta nostaa ferritiiniarvoa. Ne mainitut muut rauta-arvot, transferriinireseptorit jne. auttavat tulosten tulkinnassa. Jos raudasta on päässyt kehittymään puutetta, syy siihen tulisi selvittää ja hoitaa pois. Toki naisilla syy on ilmeinen.

Tästä kaikesta siis seuraa se, että näissä hommissa olisi paras hakeutua asiantuntevan lääkärin seurantaan. Heitä vain ei kasva joka oksalla. :meh:
 
Käsittääkseni parin viikon tauko kannattaa pitää, jos haluaa testata pysyykö saavutetut arvot kohdallaan. Jos lähtötilanne on surkea ja haluaa testata nouseeko arvot ylipäätään, taukoa ei tarvitse pitää.

Normaalina nousuna pidetään max n. 10-15 yksikköä / kuukausi, jos tahti on ripeämpi, joku tulehdus todennäköisesti vääristää tulosta tai raudankertymäsairaus on myös mahdollinen. Tulehdusarvot kannattaa ottaa samalla kerralla kuin ferritiini, toisaalta esim. virusflunssa ei välttämättä nosta crp:tä mutta nostaa ferritiiniarvoa. Ne mainitut muut rauta-arvot, transferriinireseptorit jne. auttavat tulosten tulkinnassa. Jos raudasta on päässyt kehittymään puutetta, syy siihen tulisi selvittää ja hoitaa pois. Toki naisilla syy on ilmeinen.

Tästä kaikesta siis seuraa se, että näissä hommissa olisi paras hakeutua asiantuntevan lääkärin seurantaan. Heitä vain ei kasva joka oksalla. :meh:
Mulla oli ferritiini periaatteessa ihan ok tasolla kai, ainakin meni viitearvoihin (34, 15.9.2020 mitattu) mutta raskautta ajatellen se on vissiin liian matala. Oma gyne totes et ihan hyvä ja sanoi ferrin testaamisen olevan muoti-ilmiö.:meh: Aloin silti syömään lisärautaa.
 
Mulla oli ferritiini periaatteessa ihan ok tasolla kai, ainakin meni viitearvoihin (34, 15.9.2020 mitattu) mutta raskautta ajatellen se on vissiin liian matala. Oma gyne totes et ihan hyvä ja sanoi ferrin testaamisen olevan muoti-ilmiö.:meh: Aloin silti syömään lisärautaa.

Joo, sulle on osunut sellainen ei-asiantunteva lääkäri. Ferritiini alle 30 tarkoittaa raudanpuutetta ja sillä selvä. Pari pykälää sinne tai tänne ei tarkoita yhtään mitään. Raskautta toivovalle on suositeltu vähintään arvoja 50-70, koska äidin raudanpuute voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja on vahingollista sikiölle. Viitteissä oleminen ei tarkoita normaalia tai tervettä, koska viitearvot määritetään siten, että testataan iso määrä jokseenkin oireetonta porukkaa ja jätetään ääripäistä pieni määrä pois. Naisten viitearvot ovat matalat, koska raudanpuute on naisilla niin yleistä. Homman vaikeus on omien tulosten tulkinta ja hoidon suunnittelu yksilöllisesti.

Asiasta paljon ovat kirjoittaneet esimerkiksi lääkärit Ilona Ritola, Tom Widenius ja Esa Soppi, kannattaa tutustua! :)
 
Tauotitko raudan ennen testiä? Tai oliko tulehdusarvoissa nousua? Ne käsittääkseni vaikuttaa arvoon, jos ei ole tauottanut tai on tulehdusta elimistössä. On siis hämmentävän kova nousu :think005 Mutta hienoa, jos on noussut noin hyvin :happy:

Tauotin juuri siksi että olin jostain lukenut että muuten tulos voi olla väärä, tosin en nyt ihan viikkoa pitänyt taukoa. Tulehdusarvot pitäisi kai olla ihan normaalit, että en tiedä! Oireet on kyllä väistyneet täysin, että sikäli uskon kyllä että nousua on tapahtunut.
 
Käsittääkseni parin viikon tauko kannattaa pitää, jos haluaa testata pysyykö saavutetut arvot kohdallaan. Jos lähtötilanne on surkea ja haluaa testata nouseeko arvot ylipäätään, taukoa ei tarvitse pitää.

Normaalina nousuna pidetään max n. 10-15 yksikköä / kuukausi, jos tahti on ripeämpi, joku tulehdus todennäköisesti vääristää tulosta tai raudankertymäsairaus on myös mahdollinen. Tulehdusarvot kannattaa ottaa samalla kerralla kuin ferritiini, toisaalta esim. virusflunssa ei välttämättä nosta crp:tä mutta nostaa ferritiiniarvoa. Ne mainitut muut rauta-arvot, transferriinireseptorit jne. auttavat tulosten tulkinnassa. Jos raudasta on päässyt kehittymään puutetta, syy siihen tulisi selvittää ja hoitaa pois. Toki naisilla syy on ilmeinen.

Tästä kaikesta siis seuraa se, että näissä hommissa olisi paras hakeutua asiantuntevan lääkärin seurantaan. Heitä vain ei kasva joka oksalla. :meh:

Tarkistin vielä kalenterista milloin kävin ekan kerran siellä verikokeessa niin siitä oli se melkein 4 kk nyt uusintankokeiden aikaan, eli menee about tuohon nousua 15 yksikköä/kk oma nousu. Ihan parin viikon taukoa ei tosiaan raudasta ollut, eli se toki voi vaikuttaa jonkin verran.
 
Tarkistin vielä kalenterista milloin kävin ekan kerran siellä verikokeessa niin siitä oli se melkein 4 kk nyt uusintankokeiden aikaan, eli menee about tuohon nousua 15 yksikköä/kk oma nousu. Ihan parin viikon taukoa ei tosiaan raudasta ollut, eli se toki voi vaikuttaa jonkin verran.

Itsellä otti kesän aikana yhtä ison loikan n. 4 kuukaudessa, ensi viikolla taas mittaus. Alkusyksystä napostelin rautaa vähän harvakseltaan enää ja nyt varmaan pari kuukautta oon ottanut vain mammavitamiinia jossa on n. 30mg rautaa, saapa nähdä. Plussasin hiljattain joten varmaan alan pian ottaa vähän enemmän rautaa jo, riippuen verikokeista :scratch
 
Itsellä otti kesän aikana yhtä ison loikan n. 4 kuukaudessa, ensi viikolla taas mittaus. Alkusyksystä napostelin rautaa vähän harvakseltaan enää ja nyt varmaan pari kuukautta oon ottanut vain mammavitamiinia jossa on n. 30mg rautaa, saapa nähdä. Plussasin hiljattain joten varmaan alan pian ottaa vähän enemmän rautaa jo, riippuen verikokeista :scratch

Itse ajattelin nyt tauottaa raudan toistaiseksi/ottaa harvakseltaan ja jäädä seurailemaan omaa oloa ja aloittaa sitten taas jos olo alkaa tuntua siltä tai esim. runsaat vuodot jatkuvat edelleen. Ja mikäli raskaus tulee vielä ajankohtaiseksi niin aloittaa ensin mammavitskut yritysaikana ja sitten hyvissä ajoin jo alkuraskaudesta ihan rautalisän taas.
 
Mulla oli ferritiini periaatteessa ihan ok tasolla kai, ainakin meni viitearvoihin (34, 15.9.2020 mitattu) mutta raskautta ajatellen se on vissiin liian matala. Oma gyne totes et ihan hyvä ja sanoi ferrin testaamisen olevan muoti-ilmiö.:meh: Aloin silti syömään lisärautaa.

Joo, mullakin 16 oli aikanaan tosi hyvä lääkärin mielestä, vaikka olin ihan zombiena siellä :rolleyes: Voin sanoo, et tuntu aika erilaiselta, kun nousi edes 30... Nyt taas juuri oli 14, mutta jo viikko tankattu rautaa ihan kunnolla. Mulla oli d-vitamiini huono kans, niin sitä myös kuurina.
 
Olin muissa asioissa labrassa ja hg noussut noin puolessatoista kuukaudessa edellisestä mittauksesta 134 -> 148. Ferritiiniä ei mitattu tällä kertaa. Lähtöarvo elokuussa oli vähän päälle sata.
 
Joo, mullakin 16 oli aikanaan tosi hyvä lääkärin mielestä, vaikka olin ihan zombiena siellä :rolleyes: Voin sanoo, et tuntu aika erilaiselta, kun nousi edes 30... Nyt taas juuri oli 14, mutta jo viikko tankattu rautaa ihan kunnolla. Mulla oli d-vitamiini huono kans, niin sitä myös kuurina.

On se ihme touhua. Voisi sanoa, että raudanpuutteen hoitamatta jättäminen on suomalaisten lääkärien uusi muotivillitys, koska raudanpuute ja sen merkitys on tiedostettu jo vuosikymmenien ajan maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa.

Joo D-vitamiinit kannattaa myös hoitaa kuntoon. Esim. koronaan sairastuneista suurempi todennäköisyys joutua tehohoitoon on niillä, joilla on puutetta D-vitamiinista. Itse oon syönyt 50 ug ja välillä ylikin viime talvesta asti ja tasot ovat pysyneet sillä kohtuullisen hyvinä toistaiseksi. Suositus 10 ug ei siis riitä ainakaan mulle...
 
Tauotin juuri siksi että olin jostain lukenut että muuten tulos voi olla väärä, tosin en nyt ihan viikkoa pitänyt taukoa. Tulehdusarvot pitäisi kai olla ihan normaalit, että en tiedä! Oireet on kyllä väistyneet täysin, että sikäli uskon kyllä että nousua on tapahtunut.
Kävin just lääkärissä ja käski pitää ainakin viikon, mielellään pari, taukoa ennen ferritiinin mittausta. Harva lääkäri tuntuu tietävän tuosta ja itsekin huomasin sen vahingossa Fimlabin ohjekirjasta. :)
 
Kävin just lääkärissä ja käski pitää ainakin viikon, mielellään pari, taukoa ennen ferritiinin mittausta. Harva lääkäri tuntuu tietävän tuosta ja itsekin huomasin sen vahingossa Fimlabin ohjekirjasta. :)

Jep ei yllätä nämä heikot ohjeet tuohon tauotukseen kun koko asiaa muutenkin hoidetaan niin huonosti :shifty: mutta hyvä jatkoa ajatellen tietää tämä! Plus esikoinen on tällä hetkellä rautakuurilla myös alhaisten ferritiinien vuoksi, niin tiedänpä ainakin tauottaa sitten raudan hyvissä ajoin ennen kokeita!
 
Itsellä otti kesän aikana yhtä ison loikan n. 4 kuukaudessa, ensi viikolla taas mittaus. Alkusyksystä napostelin rautaa vähän harvakseltaan enää ja nyt varmaan pari kuukautta oon ottanut vain mammavitamiinia jossa on n. 30mg rautaa, saapa nähdä. Plussasin hiljattain joten varmaan alan pian ottaa vähän enemmän rautaa jo, riippuen verikokeista :scratch

Noniin uudet tulokset tulivat. Eli huhtikuussa ferritiini 50, elokuussa 115 ja nyt 60. Tuo elokuun lukema oli siis virheellinen, vaikka en tuntenut itseäni kipeäksi silloin eikä crp ole ollut koholla. Näitä täytyy siis kontrolloida aika ajoin ja katsoa mihin suuntaan ollaan menossa. Tässä välillä käyttämäni määrät näyttävät riittävän elimistön tarpeisiin mutta varastoja ne eivät juuri täytä. Noh hiljaa hyvä tulee.
 
Noniin uudet tulokset tulivat. Eli huhtikuussa ferritiini 50, elokuussa 115 ja nyt 60. Tuo elokuun lukema oli siis virheellinen, vaikka en tuntenut itseäni kipeäksi silloin eikä crp ole ollut koholla. Näitä täytyy siis kontrolloida aika ajoin ja katsoa mihin suuntaan ollaan menossa. Tässä välillä käyttämäni määrät näyttävät riittävän elimistön tarpeisiin mutta varastoja ne eivät juuri täytä. Noh hiljaa hyvä tulee.

Hyvä tietää, käynpä varmaan sitten itsekin taas omakustanteisesti jossain vaiheessa kevättä tsekkaamassa tilanteen.
 
Noniin uudet tulokset tulivat. Eli huhtikuussa ferritiini 50, elokuussa 115 ja nyt 60. Tuo elokuun lukema oli siis virheellinen, vaikka en tuntenut itseäni kipeäksi silloin eikä crp ole ollut koholla. Näitä täytyy siis kontrolloida aika ajoin ja katsoa mihin suuntaan ollaan menossa. Tässä välillä käyttämäni määrät näyttävät riittävän elimistön tarpeisiin mutta varastoja ne eivät juuri täytä. Noh hiljaa hyvä tulee.

Muistanko oikein että olet raskaana? Eikös se voi madaltaa ferritiiniä? :dontknow
 
Muistanko oikein että olet raskaana? Eikös se voi madaltaa ferritiiniä? :dontknow

Joo 5+5 nyt. Jaa, enpä osaa sanoa, toki myöhemmässä vaiheessa rautavarastot hupenee kun vauva alkaa viedä enemmän ja enemmän. Toivottavasti tuo 60 olis edes suunnilleen oikein ja lähtötilanne kohtuullinen, aion joka tapauksessa nyt hiljakseen lisätä raudan määrää. Täytyy mittailla uudestaan myöhemmin.
 
Kuinka paljon sulla olikaan ne arvot nyt noussut? En jaksanut etsiä sun aikaisempia päivityksiä, kun en heti löytänyt.

Varmaan 20-30 pykälää. Nyt arvo oli siis 53 muistaakseni. Alkuperäistä arvoa ei virallisesti mitattu, sillä Tfr yms arvot oli muuten sen verran pielessä että ferrit oli varmasti liian matalat. Nyt oli muutkin arvot Tfr mukaan lukien hyvät. :happy:
 
Takaisin
Top