Esikoisten odottajat

Tuossa taitaa olla erilaisia laskutapoja :) Joissakin tilanteissa olen nähnyt laskettavan, että toinen kolmas alkaa 13. viikko, joissain se on tuo 15. viikko. Nytkin on kaksi raskausappia puhelimessa, toisen mukaan olen ensimmäisellä kolmanneksella ja toisen mukaan toisella kolmanneksella.

Joo niinhän noissa taitaa olla. Muistan itekki aiemmin törmänneeni tuohon. Mut ainaki ku laskee tuon 15 viikon mukaan niin on varmasti toisella kolmanneksella :D

Moi! :) Helmikuussa jouduin päättämään keskeytyksestä, ja siitä lähti elämäntilanne täyskäännöksellä eri suuntaan kun löysin miehen joka arvostaa ja tukee mua vaikka kiukuttelua joutuu hän usein kestämään Nyt täällä ollaan 13+3. Pikkuhiljaa etenee, omasta mielestä liiankin hitaasti Maanantaina ensimmäinen ultra. Sydänäänet sain kuulla jo 2,5 viikkoa sitten, kyllä siinä ihan itku tuli

Tunteeko kukaan muu ensikertalainen vielä liikkeitä? Mulla on viikkoja huomenna 16+0 ja tänä iltana on tuntunut enemmänkin myllerrystä mahassa. Kaikki ei voi olla suoliston liikkeitä...

Täällä on sellaista popcornin paukkumista tuntunut mahassa noin viikon verran :) Kätilö oli ainakin sitä mieltä, että vauvan liikkeitä ovat kun kuvailin tuntemusta. Huomenna lähtee rv 17 käyntiin.

Tunteeko kukaan muu ensikertalainen vielä liikkeitä? Mulla on viikkoja huomenna 16+0 ja tänä iltana on tuntunut enemmänkin myllerrystä mahassa. Kaikki ei voi olla suoliston liikkeitä...

Mulla alkoi esikoisesta tuntua noilla viikoilla suunnilleen kunnon liikkeet, ja mulla oli vielä istukka edessä. :)

Eli uskoisin, että vauva se siellä sun masussa liikkuu! :p

Mulla alkoi myös esikoisesta tuntua rv 16+0 ekat liikkeet. Istukka oli hänestä takana. :)

Mää uskon tunteneeni jotain liikkeitä, mutta ne on hyvin pieniä hipaisuja ja pyörähdyksiä. (15+1 nyt)
Popkornin pauke on mulla ainakin suoliston liikkeitä. Ärsyttää, kun yrittää tunnustella kohtua niin suolisto
möyryää ympärillä...

Mäkin kuvittelin ensin suoliston liikkeiksi sitä poksuntaa, mutta olen oppinut erottamaan nyt ne muljahdukset kaiken muun möyryämisen joukosta :D Kyllä se vain erilaiselta tuntuu, ja mun on helppo tuntea missä kohtu menee ja senkin puolesta ovat ihan oikealla kohdalla. Tuntuu sellaisia hentoja töytäisyjä ihan mahan läpikin käteen toisinaan. Riippuu paljon varmaankin myös siitä, kuinka hyvin tuntee oman kroppansa ja kiinnittää huomiota uusiin tuntemuksiin, kuinka aikaisessa vaiheessa niitä liikkeitä alkaa huomaamaan.

Mä tunsin mielestäni paremmin liikkeet esikoisesta kuin nyt :) Tai jotenkin sitä ensikertalaisena keskittyi paljon enemmän tutkiskelemaan kaikkia uusia tuntemuksia :) Tää toinen tulokas kyllä myös vaikutti ultrassakin rauhallisemmalta kuin esikoinen, joten kai sekin voi vaikuttaa :) Nyt tosin menossa vasta 13+2, joten eipä niitä liikkeitä tässä vaiheessa hirveesti tunne muutenkaan :)

Mulla myös tuntunu vähemmän tästä toisesta liikkeitä, mut nyt onkin istukka edessä.
Mä tunsin tästä toisesta ekat liikkeet rv 14+1 ja viime aikoina on tuntunu enemmän sellasta työntöö. :)

Mä tunsin ekat liikkeet 16+2. En olis etukäteen uskonu näin esikoista odottaessa että tunnistan liikkeet heti, kun niin moni puhuu että alkuun saattaa sekoittaa ne suoliston muljahteluihin. Mulla se oli selkee potku tai isku jonka heti tunnistin ja jopa vähän säikähdin. :D siitä eteenpäin on päivittäin vähän lisääntynyt. :) ihanaa!

Oon alkanu miettimään mitä pitäisi hankkia, mut oon kyllä ihan pihalla kaikesta. Minkä kokoisia vaatteita vauvat edes käyttää syntyessään?
Olisi paljon helpompaa jos tuttavapiirissä olisi nuoria äitejä/muita odottajia.

Oon alkanu miettimään mitä pitäisi hankkia, mut oon kyllä ihan pihalla kaikesta. Minkä kokoisia vaatteita vauvat edes käyttää syntyessään?
Olisi paljon helpompaa jos tuttavapiirissä olisi nuoria äitejä/muita odottajia.

En odota esikoista, mutta ehkä tämmöiseen osaakin parhaiten vastata jo lapselliset! :)

Mutta yleisin koko on varmaan 52 mitä vauvat käyttää syntyessään. 56 voi kanssa olla hyvä vaihtoehto.

Meidän poika oli syntyessään 51cm ja 1kk ikäisenä 58cm ja käytti melkeinpä ensimmäisen kuukauden ajan kokoa 52 ja kuukauden kohdalla siirryttiin vasta pikku hiljaa 56 kokoon. :)

Tein aikoinaan listan tonne toiseen ketjuun, kun joku kyseli ja voin kopioida sen tähän, roosis. :)

Sitten jotain muuta mitä me ollaan tarvittu... olisin itse kaivannut oikein kunnon listan raskausaikana näistä asioista!

-keittosuolatipat
-nenäfrida
-PALJON harsoja
-septidin navan puhdistukseen
-vanupuikkoja
-tuttipullot ja tutit
-bebanthen, baby oil, sinkkivoide on semmosia mitä ollaan tarttettu
-muovitettu froteelakana sänkyyn!!!!!
-kylpyamme ja KYLPYTUKI on iso apu
-maidonkerääjä
-rintaliivisuojat, tähän vinkkinä että mulla toimi vain natusan merkkiset..
-vaatteita
-perus vaunut, sänky, kaukalo
-mulla sitteri ollut iso apu, babybjörn balance soft on tosi hyvä ihan vasta syntyneellekkin. Ja myöhemmin leikkimatto on ollut hyödyllinen, vaikka en aluksi ajatellut tarvitsevani näitä.
-pikkupyyhkeitä vaipanvaihdon yhteyteen, mulla ei tullut mieleenkään.

Tos jotain mitä ME ollaan tarvittu ja mitä tuli mieleen.. toki ei kaikki näitä tarvitse kaikkia, mutta toivottavasti oli jotain apua.

Mulla aikoinaan tän lisäksi ehdottomia olivat heti rintapumppu ja rintakumi!

Korviketta kannattaa kanssa varuiksi hankkia.. :)

Ei kannata hamstrata tuttipulloja, jos aikoo imettää. Meillä oli yksi pullo ja sillä pärjättiin jos mummi hoisi, muuten olisi ollut täyttä rahan haaskausta ostaa kaappiin pulloja odottamaan. Mutta korvike tai kaksi kannattaa olla valmiiksi kotona odottamassa synnäriltä paluuta, jos ei maito heti nouse.

Tuttiakaan kaikki vauvat ei suostu syömään, niitä voisi ostaa yksi per. malli (anatominen tai pallotutti, näilläkin on väliä :D).

Muovitettu lakana/frotee on hyvä ottaa käyttöön jo synnytyksen lähestyessä, jotta sänky pelastuu mahdolliselta lapsivedeltä.

50 kokoisia bodyja kannattaa olla yksi tai kaksi, mutta pääasiassa vasta 56 koosta eteenpäin. Meillä tarvittiin paljon 50 kokosia bodeja, mutta suurinosa ei tarvitse niitä lainkaan. Niitäkin vaikka isä ehtii ostaa kaupasta, jos synnärillä näyttää tarve vaativan. Talvea varten toppapussi tai -puku, villapuku ja toppatöppöset.

Vaippojakin on kiva, että on valmiiksi, mutta ei kannata hamstrata. Koko vaihtuu yhtä nopeasti bodyjen kanssa ykkösestä kakkoseen, eikä ykköskokoa välttämättä tarvitse lainkaan.

Niistäjä/friida, topsipuikkoja, vanulappuja, peppupyyhkeitä, perusrasvaa (talkki, sinkkivoide ym.), kynsisakset, pehmeä harja, kylpymittari, kuumemittari, amme..

Isommista tarvikkeista edellämainitut sänky, vaunut ja kaukalo. Hoitopöytä pesukoneen päälle, sängynpäälle tai erillisenä pöytänä/lipastona. Pelkkä hoitoalustakin riittää.

Kantoliina/-reppu auttaa paljon arkea, sitteri myös! Leikkimatto meillä edisti liikkumista ja motoriikkaa.

Må kans sanon tohon tuttipullo asiaan. Eli meillä ku ei imetys onnistunu vaikka olisin kovasti halunnu, niin meille oli valmiiks hommttu aventin koliikki ja mammin koliikkipullot. Sekä sukulaisilta kulkeutu normipulloja. Me käytiin lähes kaikki tuttipullot ja tuttiosat läpi ennenku löyty sen mistä haluaa maitonsa ottaa. Meillä loppujen lopuks ei hyväksyny yhtään silikonista tuttiosaa vaan piti olla anatomisesti muotoiltu luonnonkuminen tuttiosa.
Tuteissa aivan sama juttu. Meillä oli hommattu silikonisia tutteja ei se niitä hyväksyny ollenkaan. Meillä kelpas loppujen lopuks vaan luonnonkuminen anatomisesti muotoiltu tutti ja nyt kelpaa se luonnonkuminen pallotutti. :)
Mutta ei tosiaan kannata hamstrata nuita kumpaakaan, jos vauva ei hyväksy sitä mitä on hommattu niin sit saa ostettuu lisää erilaisia kaupasta.

Meillä sitteri oli tosi paljon käytössä ja rintapumppu oli kans ehdoton. Kun en voinu imettää ja halusin omaa maitoo kuitenki antaa niin herusin parhaiten sähköpumpulle. Ekana oli vaan käsipumppu ennenku alko kunnolla heruu maito. Sit ku alko olee se maidontulo sitä luokkaa, että en jaksanu lypsää käsin, niin hommasin sähkösen. :)

Meillä on hoitopöytä ja ollut todella paljon käytössä.

Leikkimatto myös todella hyvä hankinta.

Jos imettää, kannattaa varata jääkaappiin kokonainen keräkaali alkupäiviksi. Sen lehdet helpottavat alussa paisuneita rintoja. Kannattaa myös varata jääkaappiin sitruunamehua, jolla "desinfioi" nännejä.

Parit imetysliivit, kaksi kokoa isommat kuin normikoko. Imetystoppi/paita oli hyvä, kun oli julkisilla paikoilla.

Rintapumppu oli tosi hyvä. Ostin sähköisen pumpun ja se oli kallis, mutta maksoi kyllä itsensä takaisin. Pumppaus kävi helposti ja nopeasti.

Meidän tyttö rakasti kapalossa olemista. Joten jos vauva on kovin levoton, kannattaa opetella kapalointi. Meillä myös jumppapallo oli usein käytössä ja itku loppui kuin seinään.

Ruskovillan vauvapipo oli meillä kovassa käytössä.

Muita tarvikkeita:
- digitaalinen lämpömittari (vastasyntyneen lämpöä tarkkaillaan)
- steriilejä kääreitä (esim silmien puhdistukseen)
- alateitse jos synnyttää, tarvitsee myös siteitä, joita ei ole päällystetty muovilla. Eli niitä halvimpia mitä kaupasta saa. Mitä isompia sen parempi.

Vauvamonitori kastelahjana oli loistava lahja! Meillä on se edelleen käytössä.

Takaisin