Esikoisten odottajat

Onko täällä ketään kuka osais kertoo jostain "raskauden hälyttävistä merkeistä" ..oon vainoharhanen enkä uskalla/halua kysellä keltään miten jonkun keskenmeno esim on todettu tai miten se ilmenee tai kohdunulkopuolinen raskaus? :-/
 
Sorry ku mäkin huutelen!
Mut mä en oo edellisissä imettäny,tai esikoista yritin mut ei se vaan onnistunu nii luovutin:( ja kaksosia en ees yrittäny.
Nyt kuitenki ois tarkotus yrittää ja jännittää ihan sikana onnistuuko...ois se nii kivaa ees vähä aikaa...ja ite kans miettiny sitäki ku on näi onnettomat nää tissit et miten onnistuu...:( maha tai joku on eessä kuitenki :(
 
Jos ottaa asenteen, että imettää, niin sillon se yleensä onnistuu helpommin. Alussa voi olla paljonkin vaikeuksia ja kipuja, että kannattaa ottaa selvää niistä yleisimmistä vaikeuksista ja katella ratkaisut valmiiksi. Itellä kussu kolme imetystä, harmittanut ja itkettänyt aivan sikana kun teollista jaskaa joutuu vauvalle syöttämään aidon sijasta :( Eihän se aina onnistu, vaikka kuin yrittää... Tissien koko ei imetykseen vaikuta. Tärkein on katsoa imetysote jo aivan alusta kuntoon, monessa synnytyssairaalassa taitaa olla ihan ammattilaisia neuvomassa alkuun. Omalla kohdalla kyllä sen korvikkeeseen menevän satasen kuukaudessa käyttäisin johonkin muuhun... Saatika esikoisen kohdalla kun erikoiskorvike oli ennen korvauksia yli 60e litralta :(

Keskenmenot: eka alkoi spontaanisti vuotamalla ja sit menkkamaiset kivut, tuli itsekseen pois 6+ viikoilla... Toka oli keskeytynyt km, ei muuta kuin tavalliset raskausoireet 24/7 pahoinvoinnilla ja oksentelulla, ekassa ultrassa todettiin sitten 8+, että oli keskeytynyt joskus 6+ viikoilla ja siitä lääkkeelliseen tyhjennykseen. Nuista ei voi tietää ikinä, alkuraskaus on aina sitä jännää aikaa... Googlella varmaan löytyy tuosta kohdunulkoisesta? Ainakin voimakas kipu toisella puolella vatsaa voi olla oire.

Kai näistä ensimmäistä odottavaa askarruttavista kysymyksistä eniten tietää he, joilla lapsia jo on :) Ainakin tuolla edellisessä ryhmässä mammat kävi neuvomassa ja kertomassa miten itse ovat asiat hoitaneet ja mitä kokeneet hyödylliseksi :)
 
Joo ja jos imetys sattuu niin rintakumit auttavat ainakin alkuun.. :) kaalinlehdet ja nännivoide voi myös auttaa! sitten on tietty imetyspoliklinikoita yms olemassa. :D ja imetyksen tuki rystä saa apua. :)

Imetyksessäkin voi olla toki omat haasteensa, mutta ei ainakaan tarvitse pullo rumbaa ja rahaa säästyy. Ja tietty lapsi saa parhaan mahdollisen maidon!

Ja mullakin on suihkutissit, en ollut semmoisesta kuullutkaan ennen imetystä. Tuonut omat haasteensa tähän ja monta kertaa olen meinannut luovuttaa, mutta onneksi olen jatkanut! Kannattaa tutustua myös sen puolen ongelmiin ajoissa. :)
 
Eihän noista imetyksen ongelmista etukäteen puhuta, käsketään vaan imettää ja syyllistetään jos ei onnistu...
 
Rintakumit ei mulla tuonut helpotusta kipuun, mutta auttaa kyllä vauvan oikean otteen löytämisessä ja näin ollen helpottaa. Imetys kyllä sattuu alussa ihan hirveesti, itku silmässä aina piti imettää, mutta oli se sen arvoista. Muistan kun synnärillä vierustoveri valitti hoitajille kun maitoa ei tuu ja imetys ei onnistu, mutta hänpä piti vauvaa pelkästään siinä muovikaukalossa ja imetyksen ajaksi otti syliin :oops: Eli vierihoito on se a ja o jotta imetys rullaa heti alussa ja maito ylipäätänsä nousee.

Itse imetin 8kk ja tunsin ja tunnen vieläkin hieman syyllisyyttä, että en jatkanut kauempaa..

Keskeytynyt keskenmeno oireili vain pienellä paperiin jäävällä vuodolla yhden päivän ajan. Menkkamaisia lieviä kipuja oli myös samaan aikaan. Ultrassa todettiin vain päivää tai kahta ennen menehtynyt alkio. Spontaani alkoi vuotamaan menkkojen lailla joskus 6+ vai 5+ ja kipu oli suunnilleen menkat potenssiin kaksi.
 
Eihän noista imetyksen ongelmista etukäteen puhuta, käsketään vaan imettää ja syyllistetään jos ei onnistu...

Samaa mieltä!! :( ja mun mielestä synnärillä ei saanut tarpeeksi neuvoja imetyksen suhteen.. Vaikka pyysin! Ekat päivät mulla oli nännit verillä, sain vain rintakumit. No onneksi sain itse asennon kuntoon ja pääsin rintakumeista eroon! :)

Rohkeasti vain yhteyttä ottamaan noihin mun edellä mainittuihin tahoihin, jos imetyksessä kaipaa apua sitten! ❤
 
Mulle neuvot oli sitä, että yöllä tuli hoitsu huoneeseen ja räppäs valot päälle, käski imettämään ja väkisin repi mun tissiä vauvan suuhun :( Vittu että otti päähän! Heti kun sai rauhassa olla ja vauva omaan tahtiin rinnalla, niin alkoi sujua. Mulle se aloitus on aina ollu helppoa, sairaalassa vaan makaa vauva iholla ja aina tissi suuhun ku hereillä :D Sama jatkuu kotona, ongelmat sitten tulleet myöhemmin ja niistä vaan ei ole yli päässyt...
 
Mua suht hyvin autettiin synnärillä, tosin oli siellä sitten semmoinenkin vanhempi kätilö, joka vaan tunki tissiä vauvan suuhun.. -.-

Mullakin imetys alkoi kuitenkin ihan hyvin sairaalassa, mutta sitten jossain vaiheessa maidon suihkuaminen alkoi häiritä poikaa ja se meinasi aina välillä tukehtua kun maitoa roiskui niin paljon. Yritin sitten lypsää ja pumppailla ja pitää rintoja tyhjempänä, muttei se auttanut, vaan edelleen suihkusi ja poika alkoi kärsimään ilmavaivoista. Se aina haukkoi tietysti ilmaa välissä kun maitoa tuli liian nopeasti. Sitten 2kk neuvolassa paino ei ollut noussut tarpeeksi ja päätettiin sitten siirtyä pulloon. Meidän kohdalla se oli paras ratkaisu, vaikkakin harmittaa, että poika sai vaan vajaan 3kk äidinmaitoa.
Olin onneksi saanut pumppailtua pakkaseen minicrip-pusseihin maitoa talteen, niin pystyttiin jatkamaan vielä omalla maidolla ennen korvikkeeseen siirtymistä :)

Itse pärjäsin ilman rintakumeja, mutta se nännirasva oli kyllä tosi tarpeellinen! :)
 
On kyllä kurjia hoitajia olleet. Mun kohdalla tulivat vaan katsomaan ja koska vauva oli tissillä 24/7 kirjaimellisesti, niin totesivat vaan että homma ok. En sitten tiedä miten olisivat auttaneet, jos ei olisi sujunut.. toivottavasti teille osuu kohdalle hyvät hoitajat, silläkin kun on merkitystä paljonkin.
 
Suihkutissi ongelma on kyllä kauhea. Meilläkin oli kaikki röörit maidossa ja pojalta lens semmosia syöksyoksennuksia. Mulla suihkus rinnat jo kun otti liivit pois. Ja se rinnalla huutaminen.

No vieläkin on ajoittain vähän ongelmia, mutta kyllä mä ainakin yksi vuotiaaksi pojan imetän. ❤
 
Tosi hienoa, että oot saanut kuitenkin imetyksen onnistumaan!:Heartred
Me ollaan niin hermoheikkoja pojan kanssa, ettei siitä lopuksi tullut mitään ja toinen rinta ei enää yhdessä vaiheessa kelvannut pojalle. Mutta onneksi onnistui edes hetken :)
 
Täällä kans esikoista odottava tulee mukaan! :) Tää oli iloinen ja ihan toivottu ylläri :) <3
Raskausviikkoja 9+3 laskurin mukaan, on tää jännää!
 
Eilen ja tänään on tuntunut maha jännän piukeelta, miten muilla? Mulla nyt rv 12+3. Maha alkaa näkyä, olisin vähän aikaa halunnut vielä peitellä... Voihan tää toki olla turvotustakin...
 
piukeesta en tiedä, ehkä? mutta kyllä saa miettiä mitä päälleen pistää jollei halua "kärytä" vielä. turvottelua kait vielä, mutta yhtäkaikki, pömppis tuossa nyt on missä aiemmin näkyi lattia :D tasan 11 mulla tänään.
 
Mulla tuntuu alavatsa jotenkin kovalta, että ehkä siellä jotain kasvaa. Pahin turvotus on onneksi jo hellittänyt, vaikka iltaisin onkin pömppö näkyvissä vähän.
 
Mä haluaisin myös ottaa kantaa tohon imetykseen. Mähän pidin itsestäänselvyytenä, että imetän ja ootin sitä innoissani. Koskaan se ei sit vaan onnistunu ku vauvalla oli odottamattomia hengitysongelmia. (myöhemmin kävi jopa leikkauksessa). Eli aina ei voi ite siihen imetykseen vaikuttaa vaikka haluaisikin imettää. Turha sitä on etukäteen murehtia onnistuuko. Menee tilanteen mukaan. :)
 
Tukala olo ja vaatteet tuntuvat inhottavilta päällä, onko tuttua myös muille? Aamulla olo on ihan ok, päivän mittaan ja varsinkin iltapäivällä alkaa olo tuntumaan hyvin tukalalta, jäätävä turvotus niin että vaatteet puristaa ja hiertää ja tekis mieli olla nakuna... :D varsinkin rintsikat ja housut tuntuvat niin epämukavilta :arghh:
 
Mulle se syyllistäminen imetyksen epäonnistuessa on tullut aivan yllätyksenä.

Jotenkin pidän aika itsestäänselvänä, että ihmiset pääasiassa haluavat imettää. Kuka haluaisi turhaa pullojen ja lämmityksen kanssa venkslaamista? Kuka haluaa turhaan juosta kaupassa käyttämässä sekä rahaa, aikaa että vaivaa korvikkeiden ostoon? En jotenkin millään näe, että se olisi laiskan ja huonon vanhemman valinta. Kai sen imetyksen täytyy olla aika mahdotonta, jos mieluummin ottaa korvikkeet käyttöön?

Olen aina vaan tuntenut myötätuntoa niitä kohtaan, jotka syystä tai toisesta joutuvat ottamaan korvikkeet käyttöön. Musta olisi aivan kamalaa jos en itse pystyisi imettämään. Niin voi kuitenkin käydä, ja olisi kyllä aivan järkyttävää, että sellaisessa tilanteessa joutuisi vielä kohtaamaan sitä syyllistystä, mitä olen nyt vauvapalstoja lukiessani nähnyt viljeltävän. Ihan puistattaa, että ihmiset voivat olla toisilleen niin ilkeitä.
 
On se pullottelu joillekin helpompaa, en mä tätä itsekään voi mitenkään ylivoimaisen raskaaksi väittää! Tyttö nyt 8kk ja 2kk iästä nukkunut täydet yöt, syönyt viidesti päivässä aina samoihin aikoihin. Tiedän just paljonko tyttö syö kerralla, mikroon laittaa tietyt sekunnit ja isi voi myös syöttää. Pullot tiskaa todella nopeasti ja enää niitä ei tarvitse keitelläkkään. Todella helppoa elämää, mutta silti mä ennemmin imettäisin :) Imetysvaikeuksista olisi varmaan suotavaa puhua rehellisesti etukäteen, eikä tehdä siitä mtn mihin jokainen äiti luonnostaan pystyy. Toiset joutuvat tekemään kovastikin töitä heti alkumetreiltä ja silti vain epäonnistuvat. Imetykselle voisi tehdä oman ketjun :)
 
Takaisin
Top