Esikoisten odottajat

Joo mä jätin muuten kokonaan äitiyspakkauksen tavarat tosta mun listasta pois! :D unohtui jonnekkin. :) (kuumemittarit, peitot, lakanat, pyyhkeet tms.) :D


Mä taas oon pärjännyt tosi hyvin perus tuubitoppi paita yhdistelmällä julkisilla paikoilla imettäessä. :)
 
Mä koin kans imetyspaidat kelvottomiksi, imetystoppi/tuubitoppi +liivit riitti. Imetysliivejäkään en lähtisi ostamaan etukäteen, koska toisilla rinnat turpoo kaksi kuppikokoa ja toisilla ei ollenkaan. Sellaset toppimalliset liivit vois olla hyvät, koska niissä se koko menee paidan koon mukaan..

Mä tein myös itselleni imetyskorin ja suosittelen! Ideana siis kerätä pieneen koriin tms. liivinsuojia, vesipullo (imetys usein janottaa), kirja/kaukosäädin ym. virike, pientä naposteltavaa (pähkinät, luumut!! ummetus on pahin vaihtoehto alatiesynnytyksen jälkeen), maidonkerääjä, harso/pyyhe jne. jne.

Alussa vauva saattaa olla jopa sen parikin tuntia rinnalla, eikä siitä oikein pääse silloin mihinkään liikkumaan. Imetyskori oli helppo nappaa matkaan ja käydä sohvalle tai sängylle pötköttää. :)

Synnytyksen jälkeen tosiaan kannattaa varautua siihen ihanaan jälkivuotoon sellasilla vaipan kokoisilla siteillä :D En ole kuullutkaan, että pitää olla muovittomia? Miksi?
 
Joo tosiaan, ite hamstrasin sairaalasta niitä mega isoja siteitä mukaan kotiin ja otin sieltä myös mukaan ne verkkoalkkarit ja pidin suojia alkuun niiden kanssa. En kestäny yhtään painetta massuun normaaleista alkkareista ja ne oli muutenki kätevät. Useemman parin ku ottaa, niin voi vaihdella sitten jos tukee ylivuotoja. :)
 
En tiiä pitääkö olla muovittomia, mut mä suosittelen aibakin. Viimeksi ostin always siteitä (eb tiiä onko muovisia, ainakin niissä tuntui vähän muoviselta se pinta) ja voi luoja ne alkoi hiertää ja hautoa vaikka kuinka usein vaihdoin. Lopulta en kestänyt enää ja ostin muita. Ennen olin käyttänyt niitä ilman ongelmia mut tietty normaalisti kuukautiset kesti sen 5vrk ja nyt piti olla side jatkuvasti kuukauden niin sekin vaikutti.
 
Äitiyspakkauksen sisällöstä en tiedä mitään, niitä kun ei ulkosuomalaisena saa. :)

Muovittomia siteitä siksi, että paikat hengittää paremmin, tulehdusriskin on alempi. Ja jos on tikkejä, eivät jää siteeseen helposti kiinni.
 
Niin paljon kaikkea mitä ei oo ees tullu mieleen tai edes ikinä kuullutkaan. Toivottavasti ollaan osattu hommata edes jotai kun vauvat syntyy.
 
Roosis, täällä Hollannissa annetaan lista, että mitä pitää olla ja montako kappaletta. Esikoiselle hankin just ne tavarat siltä listalta ja loput sit tarpeen mukaan. Hyvin pärjäsimme. Loppujen lopuksi vauva tarvii hyvin vähän muuta kuin vaatteita ja perushoitotarvikkeet. Ja muun voi ostaa tarpeen mukaan, varsinkin jos on joku joka lähtee kauppaan. :)
 
Noita listojahan on jos jokaiseen lähtöön, mutta tärkeimmät taitaa olla vaipat, vaatteet ja turvakaukalo jos autoilee. Äidille tietysti liivinsuojat&verirätit jälkivuotoon. Kaiken muun sitten saa itse mietiskellä, että mitä tarvitsee. Äitiyspakkauksella pääsee tosiaan hyvin alkuun, kun tulee petivaatetta, kuumemittaria yms :) Meillä lista vois olla jtn tämmöistä:

- Bodyt 56-60cm 5-10kpl
- Housut 56-60cm 5-10kpl
- Unihaalari 56-60cm 3kpl
- Sukkia monta paria, voi käyttää käsissä raapimissuojina aluksi
- Myssyjä muutama, aluksi käytössä sisälläkin.
- Kestoliivinsuojia, kestositeitä
- Kestovaippoja n.30kpl (harsoja&nb-kokoa)
- Kookosöljyä kylvetykseen
- Varalle tuttipullo&korvike
- Äitiyspakkauksen romppeet
- nenä-friida&suolatipat
- Kantoliina, otan mukaan jo sairaalaan
- Turvakaukalo
- Vaunut
- Lämpöpussi vaunuihin&kaukaloon, ei haalaria tarvitse erikseen.
- Harsoja&pyyhkeitä
- Pumpulipuikot&desinfiointiaine

Neljäs olis tulossa ja melko vähällä sitä jälleen ajatelis aluksi pärjäävän, kaikkea saa kaupasta sitten tarpeen mukaan ostettua, jos jotain puuttuu.
 
Hyvä tuo lista! :) Minkä verran noita harsoja tarvitsee?
 
Imetystä varten ollut värillisiä harsoja kymmenisen kappaletta ja vaippaharsot/vaipanvaihtoalustan suojaharsot erikseen :) Jos vauva pulauttelee paljon, menee harsojakin paljon, kuten vaatteita. Sit kannattaa miettiä, että kuinka usein pesee pyykkiä, että puhtaat riittää.
 
Meillä varmaan toistakymmentä harsoa. Niitä tosiaan menee ja vähänkään jos tulee sotkuu niin niihin on hyvä pyyhkiä. Osa meillä on menny lattialuutuiksikin jos ovat revenny. Nuo on monikäyttösiä. :)
 
Meillä olis riittänyt pari-kolme harsoa. Riippuu paljon juurikin siitä, että käyttääkö kestovaipoissa, pulautteleeko paljon jne. :)
 
Meillä ei talouspaperia ole käytössä ollenkaan, joten ovat muutenkin sitten harsot käytössä. Harsot voi tosiaan käyttää ihan loppuun asti :)
 
Meillä ei poika pulautellut, mutta silti harsoja tarvitsin yli 20.. Joka toinen päivä vähintään niitä pyöritin koneessa, kun loppui puhtaat. :D mulla varmaan kyllä johtui suihkutisseistä toi määrä, kun joka imetyskerralla niitä tarvitsi useamman!

Enää sen jälkeen ei harsoja jostain syystä ole tullut käytettyä, kun poika täytti puoli vuotta. :)
 
Tosi mielenkiintoista! Maassa maan tavalla. :) Taalla jokaiselle vastasyntyneelle pitaa ostaa sellaiset metalliset termospullot (tai silta ne nyt eniten nayttavat), jotka taytetaan kuumalla vedella ja laitetaan sellaisiin pussukkoihin (vahan kuin sukkiin). Ja sitten niilla voi lammittaa vauvaa (jos hanella on kylma), sankya, vaatteita, pyllypyyhkeita, jne. Mita vain haluaa. En ollut koskaan kuullutkaan niista! Ja olin tosi pitkaan skeptinen, mutta opin kylla pian rakastamaan niita, koska vauva itki paljon vahemman, kun laitoin lammitetyt vaatteet ja laskin lampoiseen sankyyn... Kaytin niita joitain viikkoja (tytto syntyi syksylla), jonka lopulla olisin halunnut itselleni vastaavat. :D
 
Hyviä vinkkejä ja jotain listaa etsinkin jo aiemmin illalla. Yhden listan näin kesällä jossain ketjussa mutta en enää löytänyt mistään.

Warheart, ajattelitko vaatemäärät ilman äitiyspakkausta vai sen lisäksi? Miten tässä tuntuu yhtäkkiä, että on jotenkin peukku keskellä kämmentä :o

Hankinnat on edelleen tekemättä mutta ajatustyö sen eteen alkoi selvästi tänään ja pesänrakennus jo viikonloppuna. :)

T. Pioni rv 17+4
 
Vaatteissa ajattelin kokonaismäärää yhteensä. Se on niin vauvakohtaista, että kuinka paljon niitä tarvitsee. Yks ohje on, että kolme kutakin riittää, eli yks käytössä, yks pesussa ja yks kuivumassa. Ei ois kyllä meillä riittänyt, kun ei päivittäin pyykkiä pestä. Ihan fiiliksen mukaan, meillä kaikki tulee kirpparilta, joten jos jää vaatetta käyttämättä, ei se niin harmita. Saa niistä sitten rahaa takaisin kun myy pois :)
 
Meillä ei myöskään riittäny toi kolme ku saatto päivässä mennä toi kolme vaatekertaa. Nykyään menee vaatekertoja likaseks ruuan jäliltä, pienempänä meni kakan takia.
 
Joo ei meilläkään olisi kolme vaatekertaa riittänyt! Huonoina päivinä meni varmaan viisi.

Bodyja mulla oli kyl tosi paljon esikoisella kun tykkäsin pukea pojan aina eri lailla, housuja tarvittiin vähemmän.. :)
 
Meillä taisi bodeja olla 10-20kpl eikä yhtään liian vähän! Puklu haisee jos sen jättää paitaan, niskakakat, omat suihkutissit, läpivuodot sun muut kyllä aiheutti sen, että pyykkiä sai aina pestä jotta olis puhdasta päällepantavaa. Mä sanoisin, että suunnilleen menee 3/päivä, eli vähintään viisi tarvis kovalla pyykkäyksellä. Housuja tosiaan ei ihan niin montaa tarvinnut suhteessa bodyjen määrään. Pukluhuivit kyllä säästää bodeja, joten niitä kanattaa hommata niin ei tarvii niin useasti vaihdella.
 
Takaisin
Top