Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis ajalla tarkoitan vauvan ikää. (Ymmärsin, että keitto kerran päivässä riittää, välissä voi vaan huuhdella.)

Itse olen keittänyt käytön jälkeen siihen asti että ruennut maistelemaan maailmaa, eli leluja ja "syömään" sosoita eli n 4-5 kk asti:)

Joo meillä on lopetettu siihen kun suuhun on mennyt muutakin ruokaa kuin äidinmaitoa tai on alkanut nuolemaan kengänpohjia/lattioita. Muistaakseni Ainu Mam -tuteissa ne muovikotelot toimii nykyään mikrosteriloinnissa. Eli jos sellaisia hankkii niin kannattaa lukea ohje paketista. Niin ja meillä ei kyllä ole steriloitu päivittäin (ei kyllä ole juonutkaan pullosta tms noin pienenä, mut ei siis tuttejakaan) vaan ainoastaan kylmällä hanavedellä huuhtaistu ja ehkä kerran tai kaksi viikossa steriloitu. Sen sijaan yli vuosikkaan pulloja, nokkamukeja jne olen keitellyt kun ovat juoneet erityiskorvikkeita joista jäi aina sellainen harmaa kalvo muuten.

Yleensähän noista kaikista löytyy ne ohjeet ihan että miten steriloida. Nenäfriidaa en tainnu itte steriloida.. purulelua ei tartte steriloida vaan pesu miedolla astianpesuaineella ja hyvä huuhtelu riittää. Mutta kuten Aphrael sanoi nii niiden mukana tulee kyll hyvät ohjeet sit :) ne on ohjeita joista on hyötyä ja itteki lukenu ne tarkasti vaikka yleensä heitän ohjelappuset lukematta roskiin :D

Mä ostin juuri Minimanista kuviollisia harsoja 4kpl n. 6e. Mutta valkoisia oli vielä edullisemmin ja valkoisia saa ihan edukkaasti vaikkapa Prismastakin. Toki harsoissakin on laatueroja ja noi Minimanin oli ainakin tosi ohuita verrattuna mun jostain kalliimmalla neljä vuotta sitten ostamiini.. Mut jos tulee ihan puklurätiksi tms niin ei sillä ole niin paljon väliä. Jos taas vaippaimuiksi niin ostaisin ehkä kirppiksiltä jo moneen kertaan pestyjä laadukkaampia.

Kysyn nyt vielä tarkennuksen tuosta keittämisestä, että onko sillä väliä missä ne keittää? Eikös esim. kuukupin keittämisessä suositella, että käytössä olisi oma kattila sille eikä keittäisi ruuanlaitossa käytettyssä kattilassa? Onko näissä vauvantarvikkeissa yhtä tarkkaa?

Mä kyllä olen keittänyt ihan samassa kun missä ruuatkin... Ei ole muuta käynyt edes mielessä:)

No ei sinne kattilaan mitään pöpöjä jää jos minuutteja kiehuu vesi, että ihan hyvin voi keittää pullot samassa kattilassa kuin potutkin...

Äitini roudasi meille jonku uuden kattilan esikoisen syntymää tuota varten mutta oon kyll sitä kattilaa ihan ruuanlaittoonki käyttäny :) ku eihän sitä sterilointikeittoa tehdä pottujen kera :D

Mie sain veljeltä käyttämättömän ison kattilan sterilointia varten :)

Mä oon pullot keittäny aina käytön jälkee, tutit aluks iltasin ja vähitellen harventanu. Sit 4kk iässä keittäny enää silloin tällöin.

Navan ja silmät puhdistanu ihan normivedellä. Alukshan ne silmätkin rähmii tosi paljon. Sit jos tulehdusta meinaa pukata tai pelkkä aamupuhdistus ei enää riitä, ku rähmii niin paljon, ni steriloitu vesi paikoillaan. Tulehduksessa puhdistusaine ja silmiin omat lääkkeet.

Juu täälläkin pullot keitetty noin 4kk ikään asti. Tutteja (en tarkoita pullon osaa) oon keittänyt myöhemminkin sillontällön esim. Jos kaupassa pudonnut maahan. Uudet tutit aina ennen käyttöä.

Voiko noi tutit ja pullot keittää jo tässä kuukausi, kaksi ennen vauvan syntymää valmiiksi? Olen nähnyt tuteillekkin jonkinnäköisiä säilytys rasioita jollain mutta kaupoissa en ole niihin törmännyt missään. Tosin kai tuollainen normaali tupperwara astiakin asiansa ajaa. Mä en tiedä, mikä himo mulla on erinlaisiin tutteihin...mulla taitaa olla tutteja tuolla lipastossa joku 10kpl :grin Voihan se olla, että niitä ei tule käytettyä ollenkaan tai vauva ei niitä itse huoli. Itse vauvana en ole koskaan tuttia suuhuni huokinut, vain tissi kelpasi :p Ainiin, kuinka usein tutti olisi hyvä vaihtaa uuteen?

Arya, Voi keitellä valmiiksi. Uudet keitetään vaan sen takia, että valmistuksessa käytetyt kemikaalit ja mahdolliset pakkauspölyt yms tulee puhdistettua. Ja niitä rasioita tulee ainakin Ainu Mam -tutteja ostaessa kun myydään sellaisissa säilytysrasioissa, mutta ihan mikä tahansa pussi tai purkki toki käy missä nyt vaan pysyy puhtaampana kun kassin pohjalla tms. Tutin vaihtoväli riippuu pitkälti siitä syökö yhtä ja samaa tuttia ja kuinka paljon, mutta muistelisin että vaihtoväli yhdellä tutilla olisi noin kuukausi. Saatan kyllä muistaa väärinkin. Ja tutin kuntoa pitää tarkkailla, erityisesti kun hampaita alkaa tulemaan, ettei vauva saa vaan mitään irti tutista. Muistaakseni tuo tuttien vaihtovälisuosituskin löytyy ainakin osasta tuttipakkauksista.

No hyvä, ettei nyt tarvii mitään uutta kattilaa alkaa ostamaan :) En oo kuukuppia ite käyttäny, mutta tuollainen tärkeä asia on joskus mieleen jäänyt ja nyt sit mieleen pulpahti tässä kaiken uuden äärellä... :woot:

Takaisin