Esikoista odottavien apupalsta

Josko laittaisin listaa asioista, mitkä itsellä olleet nyt hyödyllisiä:

Synnärille:
Kotona/autoon kosteussuojalakanaa vesien menon takia, mukaan omat supermukavat vaatteet, paita / yöpaita minkä saa edestä kokonaan helposti auki ( vauva iholla koko ajan :Heartred ), suklaata, mitään viihdykettä kännyn lisäksi ei ollut aikaa katsella.

Sairaalasta sain rintakumin (aluksi pienempi tuntui hyvältä, mutta lopulta nänni ärtyi kumista ja huonosta imuotteesta ja piti vaihtaa kotona isompaan ja heti taas helpotti), sit sairaalan paita + siteet + pikkarit oli tosi jees.

Kotona hyödylliseksi on osoittautuneet melki kaikki hankinnat: rintapumppu!, rintakumit, pehmeä liina mihin vauvan voi kääräistä lämpimään, imetystyyny (Doomoo), topsipuikot ja vanulaput, paljon harsoja (vaipanvaihto & imetys), särkylääkettä itselle (burana), pitkät yösiteet (vaihdetaan muutaman tunnin välein, että hanki riittävästi, pitkiä ettei valu yli selällään maatessa),
Lanoliini nänneihin, huulirasva, lukemista/viihdykettä (meillä vauva rinnalla koko ajan, tuntuu).

Kantsii varautua henkisesti siihen, että imetys voikin olla vaikeeta ja etenkin kivuliasta aluksi. Mulla otti viikon, ennenku sujuu ilman kumia (useimmiten) ja kivutta. Netissä hyviä vinkkejä imuotteeseen (googlaa joku natural jotain).

Samoin musta on tuntunu, että nää synnytyksen jälkeiset päivät on fyysisten kipujen ja vuotojen takoa paljon rankempia ku itse raskaus tai ees synnytys (joka oli kuitenkin rajoitetun pituinen ja odotettavissa). Ehkä mulla oli normaalia helpompi raskauskin toisaalta. Ja kun tässä samalla itse toipuessa pitää huolehtia tuosta ihanasta pienestä ja välillä vaikeeta kun esim ei saa vielä istua epparin takia. Mut tänään jo hyvän oloinen päivä, pikku hiljaa :)

Toivottavasti tästä jollekin apua :) jatkan vauvan viihdyttämistä :) :Heartred
 
Tytsy aivan tosi ihana kun jaksoit kirjottaa noi kaikki!!! Oli paljon mitä ittellä ei oo tullu ees mieleen :) iso kiitos!
 
Onks jollain hikoilua synnytyksen jälkeen? Hikoilen myös n. vuorokautta ennen synnytystä. Täällä sairaalassa on tosi kuuma, mutta ei nyt normaalisti näin paljon hikoilisi. Herään siis moneti sellaseen hikikohtaukseen:D
 
Mua hikoiluttaa kun pientä sikaa kesä helteillä ja hetken päästä paleltaa että hampaat klonksuu, vaihdevuodet? :D
 
Sama täällä! Viime yö oli aivan kamala, aluks ihan törkeän kuuma, sit heräsin siihen ku tärisen ja hetken päästä taas hiki vaan valui... Pitäs alkaa pyyhkeiden välissä nukkua :D
 
Mulla siis vielä vauva mahassa ja tää hikoilu on ihan karseeta.. toissayönä oikein heräsin että mikä täälä haisee :D no olin hikoillu yökkärin märäksi ja hyi että..en mä ennen noin pahalle ole haissut :D sama sukat kun pistää jalkaan niin ne on samantien märät,kannan laukussa vaihtosukkia :D että hyvä tietää että sama meno jatkuu synnytyksenki jälkeen :D
 
Täällä kans kunnon hikilammikossa herään aina!! Tuntuu että joka yön jälkeen sais lakanat vaihtaa!!! :/ rv38+1
 
Kuulostaapa mukavalta :D mulla ei onneksi oo vielä tuota kamalaa hikoilua mutta kuuma on melkeen kokoajan! ei tarvi paljoa liikkua ja tuntuu jo ettei jaksais enempää :D
 
Oiskohan mitään keinoo saada minimoitua pyyhkeiden kulutusta, kun tuo meidän neiti pissii aina pyllynpesun jälkeen pyyhkeelle. Ei viittis pistää paljasta pyllyä suoraan kylmähkölle hoitoalustallekkaan. Mietin sellasia kertakäyttöalusia, mutta tuleeko nekään loppupeleissä halvemmaksi. Pyyhepyykkiä tulee paljon, siis käytännössä joka pyllypesun yhteydessä. Alkaa käymään kalliiksi nämä neidin pissit :D
 
Oottelet lavuaarilla, että pissii sinne? Mä teen aina niin ku vauva herää unilta ja vaippa vielä kuiva, niin vien lavuaarille ja yleensä pissit (ja kakatkin monesti) tulee :)
 
Me ollaan pissitetty tyttöä aina lavuaarin päällä ennen kuin nostetaan takaisin hoitoalustalle :) Odotetaan siis, että pesun yhteydessä pissat tulee sinne lavuaariin.
 
Meillä neiti päätti tänään vääntää kakat pyyhkeelle kahdesti pyllynpesun yhteydessä, muuten ollaan säästytty ylläreiltä. Olen myös odotellut pissat lavuaariin pyllynpesun yhteydessä.
 
Takaisin
Top