Esikoista odottavat

Littlefoot, musta tuntuu, että useampi on käynyt tsekkaamassa sydäntä uudelleen, että kai näitä aina joskus tulee eteen. Samoin näitä sukupuoli-"nihkeitä" kätilöitä löytyy. Meillä oli nt-ultraaja jotenkin turhan äksy ja kankea. Nyt rakenneultraan odotellessa tuli eri näköinen hoitaja kysymään, että oliko jollain aika kymmentä vaille kolme. Pomppasin pystyyn, että meillä!! Helpotuksen huokaus tämä toinen ultra sairaalalla oli miellyttävä ja saatiin se laskettu aikakin siihen, missä sen alun perinkin piti olla (IVF, niin ei epäselvää)

Murmele, onnittelut merkkipaalun saavuttamisesta! Tästä eteenpäin se onkin rattoisaa, kun tuntee niitä liikkeitä päivittäin ja toivoo, että näkyis uloskin. Vaan eipä se kukko käskien laula vai miten se oli :)!

Katjusha rv. 22+0 POKS!
 
Oletteko jo hirveästi kaikkea ostelleet? Itsellä nyt vaikuttaa ainakin se, ettei olla ru vielä käyty. En siis oo muutamaa vaatekappaletta ja lainattuja vauvalehtiä lukuunottamatta hankkinu :D ja meillä tosiaan vielä asunnonvaihtokin edessä ennen laskettua aikaa, että sekin rajottaa sitä tavaramäärää kohtuu paljon. Huolestuttaa vaan, kun musta tuntuu että kaikilla on vähintään puolet isommistakin hankinnoista ostettuna..
 
Niin ja enhän mä oikeestaan edes tiedä mitä kaikkea pitäis ajatella ja ostaa! Haluaisin semmosen listan "osta nämä", "näitä tarvitset ehkä" ja "turhakkeet" :D
 
Me ei oo ostettu ku vasta pinnis. Vaatteita on saatu kavereilta jne jonkun verran.

Hoitopöytä on tiedossa,samoin turvakaukalo. Vaunutkin,jos päästään hinnasta yhteisymmärrykseen..
 
Mä oon hankkinut jo kaikki isot ja kalliimmat, sekä paljon pienempiä juttuja myös ja vaatteita.
Paljon saatiin lainaan ja suurin osa muutenkin käytettynä nettikirppareilta.
Monien tavaroiden kohdalla uskon lapsen ja äidin tarpeeseen... Toisen turhake on toiselle korvaamaton. :)
 
Niin ja enhän mä oikeestaan edes tiedä mitä kaikkea pitäis ajatella ja ostaa! Haluaisin semmosen listan "osta nämä", "näitä tarvitset ehkä" ja "turhakkeet" :D

Mä etin ummikkona netistä ja voi kuule, listoja tarpeellisista tavaroista löytyi vaikka muille jakaa! Lemppari sisälsi kolme asiaa: tiskikone, kantoliina ja kunnon parisänky. :grin Tiskikonetta kun meille ei saa (ainoa asia, joka tässä kämpässä on oikeastaan miinuspuolena..), niin ajattelin noudattaa kahta viimeistä neuvoa.

Mä olen oikeasti ymmärtänyt (korjaatkaa jo lapsia omaavat, mikäli oon väärässä), ettei se pieni oikeasti ihan hirveesti tarvitse ekojen kuukausien aikana. Arkea helpottavia tarvikkeita voi hankkia sit sitä mukaa, kun niille ilmenee tarvetta, mutta alkuun pääsee tosiaan turvakaukalolla, vaunuilla (nekään ei missään nimessä pakolliset), x-määrällä vaatteita, vaipoilla ( kestoilla halutessaan), sängyllä (myös äp:n laatikko ajaa asian tai vanhempien sänky), ammeella (myös lavuaari ajaa asian), tuttipullolla ja mahd. korvikkeella (jos siis imetys ei onnistu) ja rakkaudella. Kaiken muun saa sit hankittua myöhemmin.

Toki niitä tavaroita on ihana hankkia, mutta jos sattuu olemaan rajallinen määrä neliöitä käytössä ja lompakkokaan ei ole pohjaton, niin musta kuulostaa varsin järkevältä jättää suosiolla osa tarvikkeiden ostamisesta siihen pisteeseen, kun niille oikeasti ilmenee tarvetta. Ja mä ainakin oon ihan surutta käyttänyt sisarusten ja muiden tuttujen äitien kokemuksia hyväkseni ja suorastaan imenyt heiltä tietoa ja kokemusta kaikesta, mikä on koskenut vauvan ensimmäistä elinvuotta.

Joku toki kokee eri asiat tarpeellisiksi kuin toinen, mutta kun suodattaa kuulemistaan jutuista itselle sopivan kokonaisuuden, niin varmasti pärjää vauvan kanssa. Mä esim. jotenkin ajatuksena vierastan rintapumpun ostoa saatika sitten käyttöä, mutta saattaa olla, että oon heti ekana kotiin päästyämme ostamassa sellaista. Hankalaahan tää on, kun ei asioista ole ennestäön kokemusta, mutta mä oon koittanut olla lähinnä sellaisella "just go with the flow"-asenteella ja välttää ylimääräistä stressiä ainakin tällä hankintojen saralla. :happy:
 
Mulle on hankinnoista vielä vähän epäselvää, että mitä meidän huoneeseen edes mahtuu - mitä voi edes kuvitella hankkivansa. Meillä varmaan menee kingsize-tempur sänky tupaan ja laitetaan 120cm runkosänky makkariin sekä pinnasänky (ilmeisesti saadaan miehen siskolta). Lipasto meillä on, joka pitää tyhjätä muksulle. Hoitopöytä tuskin mahtuu... Mutta mä luulen, että käytäntö opettaa, mitä tosiaan pakko olla. Sitten muutellaan, jos ei ensijärjestelyt toimi.
 
Me olemme hankkineet jo aika paljon tarvikkeita. Vielä aiotaan hommata ainakin pinnasänky ja hoitopöytä. Ajattelimme ostaa kylpyammeellisen hoitopöydän, sillä se säästää tilaa ja sille olisikin jo valmiiksi katseltuna paikka. Vaunut, sitteri, matkapinnis, syöttötuoli ja turvakaukalo on jo hommattu. Kirppiksiltä ja ystäviltä saa yllättävän paljon hyvää käytettyä tavaraa!
 
Me ollaan tehty jo jonkin verran hankintoja. Vaatteita niin uutena kuin käytettynäkin, leikkimatto, sitteri, kantoreppu ja kaikkea pientä sälää kuten tutteja ja harsoja. Rupee meidän "ylimääräinen" huone näyttämään jo ihan varastolta, kun ei olla varmoja josko päästäisiin muuttamaan omakotitaloon ennen pienen syntymää. Eilen tehtiin mulle melkein tärkein ostos, eli tilattiin rattaat! <3_<3 tulis jo, en malta odottaa että pääsee hypistelemään hahaa

Musta on tullut myös tosi malttamaton. En millään jaksaisi enää odotella marraskuuhun kun nyt on kaikki "tärkeät etapitkin" jo saavutettu. Haluan mun pikkuisen jo maailmaan <3
 
Meilläkin ois omakotitalo haaveissa vielä ennen rinsessan syntymää.. saa nähdä jääkö haaveeksi vaan. Vaikka ensin ajattelin, että muutama vuosi voitaisiin olla nykyisessä asunnossa lapsen synnyttyä, mutta lisätila kuulostaa kieltämättä hyvältä. Meillä ei oo vielä kun vaunut, turvakaukalo ja vaatetta. Just katsoin netistä muutamaa ihanaa sitteriä, jotka esittelen huomenna miehelle. Lähtee sitten joku niistä tilaukseen. Vaipparoskis ois kans tarkotus hankkia varmaan jo nyt vaippapyllyä odottelemaan. Sänky on vasta lokakuun hankinta. Muut loput pitäs tässä elo-syyskuussa vielä hommata.. sain erääseen lastentarvikeliikkeeseen lahjakortin, sieltä saan hoitopöydälle alustan, harsoja, tutteja, tutipulloja.. ja jos niin ihanasti kävisi, että tämän vuoden puolella/tammikuussa ois vielä omakotitaloon muutto edessä, olisi hoitopöytä/hoitotaso pinnasängyn päälle vielä hankintalistalla.
 
Me ollaan asuttu vuoden vaihteesta omakotitalossa ja varmasti sekin oli yksi syy miksi juuri helmikuussa oli hyvä hetki alkaa kokeilemaan perheenlisäyksen saamista. Kerrastahan se sitten tärppäsi. Minustakin olisi jo ihana alkaa käyttämään jo hankittuja tavaroita. Ei millään malta odottaa talvea! Harvemmin sitä näin odottaa marraskuuta! :Heartred Me ei haluttu rakenneultrassa kuulla kumpi sieltä tulee. Ihanaa arvuutella kaikkien kanssa tuleeko sieltä lintu vai kala! Lähes kaikki ovat sitä mieltä että sieltä tulee tyttö (minä myös) mutta yksi työkaveri on ihan satavarma että sieltä tulee poika. Jännitys tiivistyy!
 
Mä olin viikonlopun reissussa ja nyt kotia kohti matka. Perhettä on kova ikävä :) Ja ilmeisesti parisuhdeaikaakin. Mulle tulee nimittäin intiimiunia, mikäli ei oo kotona hellitty! Viime yönä en suinkaan "yhtynyt" Ruotsin prinssi Carl Philipiin, mutta hän oli olevinaan tämän lapsen isä. Tajusin siinä katseiden kohtaamisen hetkellä, että perhana: onnistuakseni tässä suhteessa pitäisi osata ruotsia. Koitin unessani sopertaa ruotsiksi, että vauva potkii masussa :D
 
Me ostettiin jo ekan ultran jälkeen kirpparilta vaatteita. :grin Taidettiin vähän innostuakin liikaa sillon, kun pari pussillista tuli osteltua. :hilarious: Eipä tarvitse pienimpiä enää ostella! Ollaan osteltu muutama uusikin vaate pikkuiselle, mutta seuraavaksi meinataan mennä kiertelemään kirppareita, kun saadaan tietää vauvan sukupuoli. :happy:

Isoimmat hankinnat on täälläkin tehty jo! Yhdistelmävaunut ostettiin, jossa tuli mukana vaunukoppa, kaukalo ja istuinosa. :happy: Ystävältä ollaan saatu lainaan pinnansänky ja hoitopöytä. Patjan tilasimme Ikeasta. Ostettiin myös lipasto uutena Jyskistä vauvan vaatteille.

Isyyspakkausta varten olen ostanut vauvalle vaikka ja mitä. :hilarious:

Rv 20+3
 
Muokattu viimeksi:
Murmele, just kävin innostumassa tuolla isyyspakkaus-ketjussa noista muiden listoista :) Pikkuhiljaahan sitä vois lähteä keräämään, kun useimmiten käydään erikseen kaupassa.
Ja sitten mulle tuli mieleen synnytykseen liittyviä juttuja. Vaikka ne ei todellakaan ole vielä ajankohtaisia, niin mulla voi herkästi mennä yöuni, jos en käsitä tai ymmärrä jotain juttua. Mun ikäiset usein joutuu hätäsektioon, tai voi tulla joku muu kriisi. Millaisin varustein minun sairaalakassin pitää olla varusteltu, jos en pääse pian synnytyksen jälkeen imettämään? Olen kuullut, että joskus vauvan saa "takas" vasta seuraavana päivänä, ja jos on ollut ennenaikainen tai tehohoitoa vaativa tmv. voi tulla imetysongelmia. Meneepä mutkikkaaksi, mutta en halua menettää imetysmahdollisuutta vain tietämättömyyttäni tai etten osaa vaatia oikeuksiani :) Onneksi huomenna on neuvola.
Katjusha rv. 22+4
 
Määkin oon miettinyt, että mitähän sinne sairaalaan sitten tarviis mukaan..itselle ja pienellekkin täytyy osata sitten pakata :p
 
Tein tänään exceliin listan pakollisista hankinnoista parhaan kykyni mukaan. Listan kanssa olisi sitten tarkoitus etsiä kaikki tarvittava. Vaikka jätin vielä selvästi vasta ensi vuoden puolella tarvittavia artikkeleita (mm. syöttötuoli ja potta) pois listalta, tuli koko paketille hintaa n. 1500€. Tarkoitus olisi hankkia mahdollisimman iso osa kierrätettyä tavaraa ja vaatetta ja täydentää settiä uusilla tarpeen ja omien mieltymysten mukaan. Vauvoista en koe tietäväni vielä paljoakaan, mutta toi budjettiosuus auttaa kyllä järkeistämään ostoksia.
 
Pianma, mä lähdin tekemään isyyspakkausta tällä viikolla ja pyrin huumoria unohtamatta tekemään tarpeellisia pieniä tarvehankintoja vauvalle.
Jotenkin en vielä ole valmis sisustamaan tmv. eli ottamaan vastaan pinnasänkyä tai muuta, mutta ostostelun suhteen on kyllä hyvä jakaa hankintoja usealle kuukaudelle. Toivotaan että vauvat viihtyy mahassa täysaikaisen pitkään, mutta eipähän niistä tiedä - syksyllä missä kohti vaan voi pieni alkaa punkea maailmaan! Mulla on vielä kokonaan aloittamatta vaatehankinnat pieniin kokoihin. Haluan ensin hypistellä sen äitiyspakkauksen, niin sitten sen täydennykseksi sopivaa alennuksesta tai kirppikseltä.
Katjusha rv. 23+0
 
Noista liikkeistä sen verran, että itselläni on nyt viikko 23 menossa (22+4) ja alle viikko sitten tunsin ensimmäistä kertaa liikehdintää, jonka voin 98% varmuudella sanoa olleen oikeasti "Nuutin" tekosia. :happy: (Onko muilla "työnimiä" käytössä, vai kutsutteko vain vauvaksi?) Minulla tosiaan istukka edessä ja siitä syystä liikkeiden tunteminen on myöhästynyt. Ehkä-liikkeitä olen nyt parina päivänä tuntenut, mutta en varmuudella voi sanoa. Empä ole törmännyt vielä muihin, joilla näin myöhään liikkeitä vasta aletaan havaitsemaan, mutta en stressaa. :)

Rakenneultra meillä oli tuossa heinäkuun alussa ja sen jälkeen ollaan sitten pikkuhiljaa alettu tehdä hankintoja. Aikaisemmin ei uskaltanut. :) Ultrassa oli siis kaikki hyvin! Isoimmat hankinnat on jo tehtynä (pinnasänky, vaunut, turvakaukalo) ja äitiyspakkausta odottelen saapuvaksi, niin sitten vasta aletaan muita vaatehankintoja miettimään.

Meillä miehen kanssa on varsin haastavaa tämä vauvan saaminen, sillä ollaan ensimmäisiä, jotka lähipiirissä saa lapsen ja kummallakaan ei ole suvussakaan ainutta vauvaa ollut, joten ihan hoomoilasina ollaan kaiken suhteen. Mistä sitä tietää mitä pitää hankkia ja mikä on oikeasti tarpeellista!? Miten sitä osataan edes hoitaa pikkuista?! Onneksi on tällaiset foorumit ja muut sivustot, joista voi vähän tutkistella asioita :D

Lisäys: Masukin on pulpahtanut näkyviin, tosin tietämättömät saattaa luulla, että olen vain lihonut, sillä mahaa oli ennen raskauttakin jonkin verran. :D mutta tutut kyllä näkee jo, että vauvamasuhan se on. : )
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon nyt tuntenu muutaman viikon liikkeitä.. ensi se oli semmosta et olikoha toi liike,entä toi.. mut nyt mua kyl monotetaa nii kovasti välillä ettei oo epäilystäkää..

Meiän pienen "työnimi" on Mini. Vaik kyl mä ru:n jälkee totesin miehelle et pitää keksii joku muu nimi ku se oli jo vähä isompi :) mut ministä puhutaa edelleen.

Päivät pitkät höpöttelen masulle,ja saan usein vastaukseks potkun tai pari.. iltasi enne mukkumaa menoo "höpötellään" ja sit toivotetaa hyvät yöt ja käyää nukkuu.. ja aamulla masussa alkaa mylläys periaatteella "äiti,eikö jo herättäis"

Äitin prinsessa se tuntuu olevan,isistä ei tykätä.. aina ku on hirvee mylläys ja potkuttelu menos,pyydän miestä kokeilee ni mini hiljenee.. ja heti ku isin käsi menee pois,myllerrys jatkuu :D

Meillä on hankittuna isommista vasta pinnis ja vaunut. Turvakaukalo ostetaa miehen siskolta ja hoitopöytä kaverilta.. äitiyspakkausta odotellaan täälläki,kavereilta on saatu jonkun verran vaatteita mut kuha saa vauvalaatikon ni sit näkee et mitä vaatteita sitä pitää vielä hankkia..

Nempsu 23+0
 
Meillä on kutsuttu nimellä "Pikku-Iippo" tuttavien pieniä lapsia eli lähinnä vauvoja, joilla ei ole nimeä, nimeä emme muista tai muista, oliko tyttö vai poika :)
Aluksi kutsuin tätä kans vähän Pikku-Iipoksi, mutta jotenkin olen mieluummin kutsunut häntä "tytöksi" R-ultran jälkeen.
Oikeita liikkeitä alkoi mullakin tuntua 20+, joten ei aikaisin täälläkään. Nyt kun tietää, miltä liikkeet tuntuu, ei ne aikaisemmat nykäisyt varmastikaan ollut liikkeitä, vaan kasvukipuja ja nippailuja tmv. Istukka mötköttää tuossa navan vasemmalla puolen lähinnä.
Katjusha rv. 23+0
 
Takaisin
Top