Esikoista odottavat

Multa on kans muutama kysyny synnytyksestä, mutta mä sanon aina, etten oo oikeestaan miettiny koko asiaa, etten rupee ressaamaan ja pelkäämään. En oo lukenu synnytystarinoita mistään palstoilta (pari vaan vauva-lehdestä) ettei tuu vastaan mitään liian rajua. Luotan neuvolan perhevalmennukseen, jossa annetaan faktatiedot, ja siihen että ne synnärillä osaa asiansa ja sanoo kyllä mitä mun pitää tehdä missäkin kohtaa ja mitä mä voin pyytää. Se synnytys on kuitenki edessä, turha sitä on kai ennakkoon sen enempää miettiä :)
 
Mä pelkäsin synnytystä AIVAN KAMALASTI ennen kun olin edes raskaana. Sanoin aina että kuka hullu lähtee sellaiseen mukaan. Huimasi jo silloin kun luin synnytyskertomuksia, saati näin ohjelmia jossa synnytettiin.

Mutta kuulkaas, nyt kun olen raskaana ja syksy kolkuttelee niin odotan synnytystä! Tai odotan että näen vauvan, tiedän että se tulee sattumaan aivan perk....sti. Jotenkin en vielä osaa pelätä sitä kipua, aloitan sen panikoimisen vasta sitten kun tosi on kyseessä :D
 
Itse en ole kanssa kerennyt hirveästi synnytystä miettimään. Eikä minua kyllä se pelotakaan enkä jaksa sitä vielä stressata. :happy: Katsellaan mikä on mieli sittten kun ollaan yli 30 rv:n :grin

Rv 25+3
 
Mä yritän etten hirveästi pohtisi synnytyksestä vielä mitään, rv32 kun on äippäpolille aika että onko istukka siirtynyt (viimeksi oli turhan lähellä kohdunsuuta tuossa edessä). Jos se ei tajua nousta ylöspäin niin sitten edessä suunniteltu sektio, joten ehkäpä aiheellista miettiä enemmän vasta sitten kun saa tiedon siitä :rolleyes: olen kyllä jonkin verran lukenut kivunlievityksestä ja erilaisista synnytyksistä, mutta koitan olla pohtimatta vielä omalle kohdalle, jotenkin vois olla "pettymys" jos hehkuttelisi ja jännittäisi asiaa päivät pitkät ja sitten mentäisiinkin sovitusti tiettynä päivänä leikkaukseen (mikä olis toki paras ratkaisu vauvan ja oman terveyden kannalta mut jotenkin vähän "tylsempää" :grin leikkausta en osaa sinänsä pelätä kun viimeksi uutenavuotena leikkurissa olin...)

28+2
 
Mä en pelkää synnytystä, kipuherkkänä vähän se kipu hirvittää... mut onneksi on nykyään lääkkeitä siihenkin.

Enemmän "tieto lisää tuskaa" -tyylisesti huolettaa kaikki se mikä voi mennä pieleen vauvan kohdalla. Itseni kohdalla ajattelen, et jotain menee vikaan, ni siitä selvitään... mut vauva... Tosin oon onnistunut lohduttaa siinäkin itseäni vähän todennäköisyyksillä. :) Hyvin sujunut raskaus, täysiaikainen vauva... Kyllä se useinmiten menee ihan hyvin.
 
Mua ei hirvitä muilta osin, kuin että osaisin valita sairaalan oikein mahdollista hätäsektiota silmällä pitäen. Mä oon jo sen verran kypsässä iässä, että puolet meidän ikäisistä päättyy synnytyksen edetessä sektioon. Mä olin ilmoittautunut Jorviin, mutta en sitten tiiä onko se hyvä paikka, liukuhihnasynnytyslaitos, tuskin imetystukea yms. Lohjalla puolestaan on synnytysleikkaussali kätevästi, mutta varmaahan ei mikään ole. Entä jos siellä on jono edessä? Hätäsektiossa aikaa on 20 min maaliin, siinä ei ehdi Piipaa-autolla yhtään minnekään.
Muutoin luotan, että ammattilaiset auttaa ja voin luottaa heihin.
 
Pitääkö synnytyssairaalaan ilmoittautua jotenkin? Mä en kyllä oo vielä päättänyt.
 
Dootti, meillä kysyttiin ensimmäisessä neuvolassa, koska ultrat tehdään siellä suunnitellussa synnytyssairaalassa. Nyt viime neuvolassa kätilö lähti buustaamaan Lohjaa, vaikka onkin ollut Jorvissa töissä 12 v. (Tai ehkä juuri siksi). Oletan, että hän voisi hoitaa asian.
 
Tjaa... :grin On sitten oletettu, et mennään lähimpään... Sinne tuli kutsut ultriin.
Kättäri on tosin ollut vähän huonossa valossa otsikoissa tänä vuonna, eikä naistenklinikalle taida päästä ilman riskiraskautta... ja tuo lähin, Porvoo, siis lopettaa vuoden vaihteessa ja kätilökatoa on jo tapahtunut...
 
Dootti, joo Kättärillä on usein sulkukin ja seuraava vaihtoehto mihin ohjataan helposti on juuri Jorvi. Meidän kunnan mukulat syntyy Lohjalla, mutta itse ajattelin kriisivalmiutta ja päivystystä - siihen on tullu nyt parannusta. Tammisaaren lopettamisen jälkeen Lohjaa on kehitetty paljon.
 
Onneks meillä ei oo tota sairaalan valinnanvaikeutta.. ku eipä täällä jyväskylässä muuta paikkaa oo ku k-sks :D toki siinä on sit just se miinuspuoli että ei saa valita.. tietty ei auta ku luottaa et sairaalassa on osaava henkilökunta jne.. oon kerran näi aikuisiällä käyny ko.sairaalassa(muutettii reilu vuos sitte,sillo olin viel ulkopaikkakuntalainen) ja sillo sain 100kertaa parempaa palvelua ku vuoden aikana phks: ssa yhteensä..

Masussa myllää vallan vallaton vauva ❤ molemmat nukuttii hirmu levottomasti ku meiän rakas isi ei ollu kotona yötä. En tiiä kostaako tuo vauva nyt sitä et ei nukuttu ku tulee hirrrrveesti potkua.. pieni potkunyrkkeilijä. ❤
 
Mää oon kokoaika vaan aatellu automaattisesti et k-skssään lähetään h-hetkellä :grin hui nempsu87, nähäänköhän me siellä!? Mitä ite oon tuolla sairaalassa asioinut niin tosi tyytyväinen oon kaikkeen ollut ja hyvää palautetta vaan siitä kuullut..
 
Mäkin luotan siihen, että kyllä ne siellä sairaalassa osaa hoitaa. Ja vaikka vihaankin sairaalassa oloa aivan tolkuttomasti, niin kai me siellä muutama päivä kestetään..

Työkaveri pelotteli yhdeksän päivää kestävällä synnytyksellä, mutta jotenkin luottavaisin mielin oon silti - siskon synnytys on mennyt aivan penkin alle, kun mikään ei toiminut ja oli aivan varma, että kuolee siihen, mutta niin se vaan toisen tenavan teki melken heti perään, että ei se NIIN kauheaa ole ollut. Ja jos haluaa itseään pelotella, niin kyllä niitä kauhukertomuksia löytyy ja joku on aina sellainen pahanilmanlintu, että pelottelee ensisynnyttäjiä ihan vaan pelottelun ilosta. En jaksa korvaani lotkauttaakkaan sellaiselle.

Ja jotenkin sitä vielä ajattelee, että eihän se synnytys ole vielä piiiiiitkään aikaan ajankohtainen vaikka ruvetaan pikku hiljaa elelemään niitä aikoja, että porukka saattaakin lähteä synnyttämään - toivottavasti ei kuitenkaan vielä, mutta ainahan niitä ennen aikaisia synnytyksiäkin on.
 
Smirre, onha se mahollista et oltais yhtä aikaa sairaalassa. :) kyl minäki iha luottavaisin mielin oon tonne sairaalaan meen.. totta kai joka sairaalasta kuulee välillä huonoja kokemuksia,mut luotan kyllä et meidän kohdalla asiat menee hyvin :)
 
Mun tädeistä(äitini mukaan laskettuna) yhdeksälle on jouduttu tekemään kiireellinen tai hätäsektio, vain kaksi on onnistunut synnyttämään kaikki lapsensa alakautta. Mä oon kropaltani täys kopio äitini suvun naisista joten pelottaa ihan hulluna että joudun sektioon. Tai itse sektio ei pelota, vaan se jos joudun päiväkausia kitumaan kun yritetään alatiesynnytystä ja sitten kaikki päättyykin kiireessä tehtävään sektioon. Haluaisin tietysti mieluiten synnyttää alakautta, mutta tää pelko sektiosta kyllä syö pahasti mun uskoa itseeni. Oon pohtinut myös suunniteltua sektiota joka tuntuu tällä hetkellä parhaalta ja turvallisimmalta vaihtoehdolta, mutta tiedän että jos siihen päädyn niin tunnen itseni varmasti jossain vaiheessa epäonnistuneeksi ja sitten jään miettimään että olisinko sittenkin pystynyt synnyttämään alakautta. Nää ajatukset on alkanut vaivaamaan päivittäin nyt kun raskaus alkaa olla jo pitkällä, ja stressaan aika kovasti tätä asiaa.

rv 29+4
 
Meillä taas ollut istukan kanssa ongelmia synnytyksessä minun äidillä ja hänen äidillä.. liekö periytyy tollainen jotenkin..
Ite luotan, että hyvin se synnytys menee ja omalla painollaan ja näin mieskin minua rauhoittelee.. mut se kyllä pelottaa, jos täältä tulee äkkilähtö sairaalaan jonne on se 160km matkaa.. niin vauva saattaa syntyä jo matkalle ilman mitään puudutuksia.
Kuten oli lehdessä viime viikolla, kun vauva syntyi ambulanssiin. Täällä sairaalassa sanottu että et ehdi mikkeliin saakka ja mikkelistä lääkäri sanoo, että eikun yrität vaan.. ja alle puolivälissä matkaa vauva ulkona..
Onneksi en mene mikkeliin vaan kauemmas vielä, ja tuossa yksi syy miksi en mikkeliin menekään..
 
Pitääkö synnytyssairaalaan ilmoittautua jotenkin? Mä en kyllä oo vielä päättänyt.
Mä kysyin tota just perhevalmennuksessa eilen, ja ainakaan hus-alueella ei tarvi. Soittaa vaan,kun on lähdössä sinne.

Me ollaan mietitty synnyttää Porvoossa, koska se ois vielä mahdollista ja terkkari vähän suositteli. Mut onko sieltä tosiaan lähteny jo porukkaa muualle? Onkohan siellä pulaa kätilöistä? Ja millanenkahan yleisfiilis siellä on sen lopettamisen takia? Ehkä päädytään kumminkin Hyvinkäälle..
 
Näin mä olen kuullut, et porukkaa ois jo lähtenyt... (ymmärtäähän sen, kun työt loppuu vuoden vaihteessa, jos uusi työnantaja kysyy aloitatko aiemmin, niin lähtevät) Siitä en tiedä onko henkilökunnasta pulaa siellä, meneekö ne alta minimin, mutta tuskin on uusiakaan palkattu... Voisi kuvitella, et yleisilmapiiri on aika kurja... Kyllähän Porvoon synnärin puolesta taisteltiin.
 
Mä kysyin tota just perhevalmennuksessa eilen, ja ainakaan hus-alueella ei tarvi. Soittaa vaan,kun on lähdössä sinne.

Me ollaan mietitty synnyttää Porvoossa, koska se ois vielä mahdollista ja terkkari vähän suositteli. Mut onko sieltä tosiaan lähteny jo porukkaa muualle? Onkohan siellä pulaa kätilöistä? Ja millanenkahan yleisfiilis siellä on sen lopettamisen takia? Ehkä päädytään kumminkin Hyvinkäälle..

Mä meen Hyvinkäälle :) se on meille muutenki vissiin ensisijainen ja Porvoo olis ollu toinen vaihtoehto :)
 
Lakritsi, Hyvinkää kuulemma mielellään ottaa ennakkoon tietoja synnyttäjistä, mutta mulla jäi sellanen kuva, ettei se oo ihan välttämätöntä. Neuvola vissiin hoitaa tarvittaessa sen tietojen lähettämisen. En kuunnellu enää tässä kohtaa niin tarkasti, että ois jääny mieleen :D oisko ollu, että ne tarvii tiedot lähinnä, jos on jotain mihin niitten pitäis valmistautua..
 
Takaisin
Top