Esikoista odottavat

MInä olin sokerirasituksessa pari viikkoa sitten ja aika iisi homma, litku meni alas kivasti. Tuloksissa sitten paastoarvo snadisti kohollaan, joten nyt saan seurata muutaman kerran viikossa aamun sokeriarvoja (normaalipainoinen, urheilutaustaa eikä suvussa kenelläkään diabetestä). Tähän asti ne olleet aina normaalit, joten voi olla että pelkällä satunnaisella sormiin pistelyllä selviää. Toivon vaan kovasti, että pikkukaveri ei kasva liian isoksi sokerien vuoksi..

Yksi perhevalmennus takana ja parin viikon päästä synnytystä koskeva valmennus. Sinne mies kuulemma haluaa mukaan mutta minä en ole ollenkaan varma, että kestänkö itse niitä videoita mitä siellä on luvattu näyttää:sad001. Miehellä on optio olla tulematta synnytykseen, jos tuntuu liian pahalta. Ei sitten tarvi hänenkin hengityksestä pitää huolta kun itse yritän selvitä (pelottaa muuten jo tuleva aivan hirveästi).
 
Mä kävin sokerirasituksessa jo kuukausi sitten ja ei siinä mitään pahaa ollu, vaikka olinkin netistä lukenut muiden pelotteluja aiheesta. Arvot oli onneksi hyvät.

Meillä on kahen viikon päästä myös synnytysvalmennusta, toivon että meille ei näytetä mitään synnytysvideoita kun ollaan molemmat jo sellaisia miehen kanssa katottu. Mulla on verikammo mutta jostain kumman syystä veri synnytystilanteessa ei kammota mua. Piikkikammo on myös joten haluaisin mahdollisuuksien mukaan välttää ainakin sen epiduraalin. Vaikkakin mulla on aika matala kipukynnys, mutta olen nuoruudessani joutunut kokemaan hyvin kipeitä supistuksia joten se kivun voimakkuus ei varmaan ole mulle niin yllätys. Ja uskon, että kestän kivun paremmin kun tiedän synnyttäväni mitä luultavammin terveen ja elävän vauvan enkä kuollutta niinkuin teini-ikäisenä tein.
Synnytys ei mua vielä kauheasti jännitä, uskon että luonto hoitaa hommat niinkuin pitääkin ja jos ei hoida niin onneksi on osaavaa hoitohenkilökuntaa.
 
se video mikä meille näytettiin niin ei ollut sitten ollenkaan "raaka" ,se sai oikeestaan koko synnytyksen näyttään liiankin helpolta... mut se voi olla että eri kunnis eri videot aika lailla... mä en oo vielä kerenny synnytystä ressaan pahemmin,ja oonki aatellu olal liikaa miettimättä vielä et mitä kivunlievitystä jne.

7.1 on neuvola aika ja lähipäivinä tulee vissiin postissa aika siihen vikaan ultraan kuullemma joskus 34-36 vkolla,eli ei kauheen pitkä aika kun nyt oon 31+4 :)

vielä ei oo tää pentu kääntyny pää alaspäin,saa nähä malttaako kääntyäkkään ,tuntuu niin viihtyvän tollain sivuttain tuola, niin et pää "näkyy" kumpuna navan oikeel puolen :) :Heartred
 
Olin sokerirasituksessa eka kertaa ikinä minäkin tuossa pari viikkoa sitten. ONNEKSI sattui olemaan töistä vapaa päivä, koska se helkkarinmoinen pahoinvointi ei hellittänyt ennen seuraavaa aamua. Rasituksessa meinasin pyörtyä, mutta ehdin just laittaa pään polviin ja hetken päästä haamuilla laverilepoon surkeana. Olon piti kuulemma parantua seuraavan tunnin kuluessa, mutta hitot se mitään sen kummemmin parani.

Arvot olivat onneksi erinomaiset vaikka olin satavarma, että diagnoosi napsahtaa sen kurjan olon povaamana.

Lääkäri oli kolmisen viikkoa sitten ja seuraava neuvola-aikakin vasta 15.1. Neuvolan jälkeen onkin enää kuukausi töitä ja sitten koittaa mammavapaa. :)

Synnytys ei minuakaan jännitä, koska on osaavaa hoitohenkilökuntaa. En silti tuudittaudu pumpulipehmoisiin ajatuksiin toimituksen "luonnollisuudesta". Sen verran kovat lapsivuodekuolemaluvut ovat historian saatossa olleet ennen nykyistä tietotaitoa. Tietysti silloin ollaan synnytetty myös aliravittuina, polion ja tautien turmelemina ihmisraunioina. Silti jostain syystä ihmislapset näyttävät muutenkin olevan astetta vaikeampia pakertaa maailmaan niin, että synnytyksen molemmat osapuolet selviäisivät kohtalaisen vähin vaurioin.
 
Uskon selviäväni synnytyksestä ihan hyvin, eikä paniikkia ainakaan tällä haavaa ole näkyvissä. Kyllähän sitä jännitys häilyy mielessä vähän väliä, että saa nähdä, miten asiaan alkaa lähiviikkoina suhtautua. Yritän mennä avoimin mielin katsomaan, mitä tuleman pitää ja tehdä parhaani.

Vauvan kasvaessa vatsassa möyrintä sen kuin yltyy. Alkaa jo vaikuttaa yöuniinkin jonkin verran, mutta olen kyllä iloinen vilkkaan tuntuisesta tapauksesta! En tällä hetkellä edes oikein tiedä, miten päin siellä lillutaan, koska jotain isompaa liikettä tässä on nyt ollut parin viime päivän aikana. Toivon mukaan pää olisi edelleen edes suht koht alaspäin...

Olin luvannut itselleni, että alan tosiaan hidastaa tahtia joululomien jälkeen, ja kyllä se vähän väistämättömältä tässä vaiheessa vaikuttaakin. Luultavasti joudun pitämään saikkua, kun selkä ei tykkää oikein mistään asennosta tällä hetkellä ja huippaakin etenkin aamupäivisin. Mutta melko pianhan tässä onneksi ollaan jo ihan oikealla äitiyslomalla..!
 
Louhi outoa että sulle tuli noin huono olo siitä sokerirasituksesta, itseäni kun vähän vaan huippasi. Mutta onneksi sullakin on arvot kunnossa :)

Munkin mahassa pidetään välillä kunnon jumppia. Lähes joka päivä tulee niin kovia potkuja, että oikein kiljasen kivusta, mikä on tietysti todella kivaa julkisilla paikoilla :)
Yöt ovat olleet mulle pahimpia jo monta viikkoa, ei vaan uni tule kun toinen hakkaa ja potkii minkä kerkeää. Muutenkin tuntuu, että liikkeet sattuvat ihan liikaa. Oon tietysti pienessä mielessäni miettinyt voisiko lapsivettä olla liian vähän. Onneksi ensi viikolla on neuvola ja saa selvyyden asiaan. Muutenkin huolestuttaa tämä mahan pieni koko. Aion kyllä vaatia ylimääräistä ultraa jos sf-mitta on vieläkin alakäyrällä.
 
Moi. Ite olin sokerirasituksessa 18.12 ja onneks arvot oli todella hyvät. Litku ei ollu niin pahaa kuin kuvittelin,mutta tosi imeläähän se oli. Huonon olon siitä kyllä sai, mikä kyllä suht ohi pienellä välipalalla. Lääkäri viime käynnillä kyllä vähän mainitsi että kun paino ei ole noussut paljoa, että saisi kyllä nousta paljon enemmänkin. Vaikka olenkin ylipainoinen muutenkin, mutta silti olisi kuulemma hyvä että paino nousisi.

Meillä on joka lääkäri käynnillä ultra, joten näin taas pikkuisen viime käynnillä. Pää vahvasti alaspäin kuulemma. Toivotaan että se pysyiskin niin. Rv 36 olis vielä yks ultra. Sukupuolta ei olla vieläkään saatu varmuudeks selville, katotaan jos suostuisi näyttämään sukupuolensa sit vikassa ultrassa. onhan se kiva että se pitää viime hetkeen asti jännityksessä vanhempiaan :)
 
Täällä möyritään myös hurjasti ja joskus tuntuu kummalta tai epämukavalta mutta mitään kivuliaita potkuja ei ole kuitenkaan tullut! Iloitsen kaikista liikkeistä :) ja jos pikkuinen tuntuu pitkään hiljaiselta, saan sen aika hyvin vähän tönimällä tai mahaa painelemalla vastaamaan :) torstaina olisi neuvola ja ensi viikolla vika perhevalmennus.

netta, meillekin näytettiin viimeksi synnytysvideo, joka oli kyllä tosi.. noh, kesy. Toivottavasti kukaan ei lähde synnyttämään pelkästään tuon videon nähneenä. Itse olen kuitenkin lukenut tosi paljon ja on joku videokin tullut joskus katsottua.
 
Synnytysvalmennukseen lähdetään ensviikolla miehen kanssa ja päästään myös varmaan näkeen niitä ihania videoita :D
Noniin. Neuvola-aika oli ja semmosia siellä juteltiin että sokerirasitukseen joudun minäkin nytten tulevalla viikolla ja ultraan ja kohdunsuun tarkistukseen. Saikulla edelleen möllötellään täällä kotosalla ja kylläpä nämä neljä seinää alkaa jo ahdistaa.
Sf-mitta oli muistaakseni 27cm, Rv 28+1 ja vauvan sykkeen hyvät. RR 110/65 ja nyt neuvolatätikin mainitsi epäsäännöllisestä plussista. Harkkareita (voimakkaita sellaisia) tulee useasti päivässä ja yöt nukun todella huonosti.
Vielä en kuitenkaan ole hoppuillut hankintojenkanssa :) onhan tässä vielä aikaa, eikövain. Vajaat kolme kk:ta. Apua! Kuinka monella muuten on jo kaikki valmiina?!
Oi! Ja muuten, meinaatteko muuttaa pyykinpesuainemerkkiä vai pesettäkö vauvanvaatteet samalla kuin omat vaatteet?
 
Meillä on nyt äitiyspakkaus, turvakaukalo autoon ja amme! Joitain vaatteitakin on kertynyt, mutta niitä ei lähdetä erikseen kauppoihin ostamaan. Eli aika rennosti ollaan oltu hankintojen suhteen :) Ainiin, on meillä pinnasänky ja senkki vauvan vaatteita yms. varten, mutta ne on molemmat kasaamatta. Vaunut on oikeastaan ainut isompi juttu, joka vielä puuttuu. Sit tietysti semmosta pientä kuten vaippoja, voiteita ja terveyssiteitä..

Joskus tuntuu, että 2 kk on pitkä aika ja joskus se taas tuntuu tosi lyhyeltä ajalta!
 
Me ollaan hankittu jo melkein kaikki tavarat vauvalle. Ollaan vierestä saatu seurata kun tutuille on putkahdellut vauvoja kuukauden etuajassa ja ovat just kironneet kun kaikki ei ollut valmiina. Meiltä puuttuu enää vaan kaikkea pientä.
Mä aloin just eilen pesemään vauvan vaatteita, pari koneellista on jo pesty ja vielä olis viisi jäljellä, on siis hieman kertynyt vaatetta. Kestovaipatkin pitää vielä pestä eli siitäkin tulee muutama koneellinen. Meillä käytetään Lumme pesuainetta joka on hajusteeton, eikä sisällä zeoliittia. Meillä ei myöskään käytetä huuhteluainetta, koska se on täysin turha aine. Meille on tärkeää, että kaikki pesuaineet mitä käytämme ovat ympäristöystävällisiä. Minun ihoni ei siedä perus omoa tai vastaavia vaan alkaa heti kutiamaan hajusteiden takia enkä edes tykkää että pyykinpesuaine tuoksuu millekkään. Meillä jatketaan siis hajusteettomalla linjalla vauvankin tultua.
 
vauvalle/taaperolle pitää olla allergiatestatut hajusteettomat pesuaineet! Tästä kyllä usein jo neuvolassa mainitaan...
 
Ei ole mitään neuvolassa näistä hommista juteltu niin ajattelin täällä kysellä tekijän mietteitä. Itte käytän sensitive-tuotteita myöskin atooppisen ihon takia. Ajattelin kuitenkin myös jotain nuista Lumme/minirisk vaihtoehdoista testata. Kaikkia näitä tärkeitä ja turhia juttuja jaksaa pohdiskella ensikertalaisena.
Meillä on vielä se kaukalo ja lipastosenkkisysteemi ostamatta, muuten kaikki on valmiina. Kohta ajattelin alkaa järjestellä huushollia niin että vauvan vehkeet olis pestynä ja paikoillaan nyytin tulla. :) ihanaa ja jännittävää tämä loppuodotus!
 
Angina ehdottomasti täytyykin kysyä jos on epävarma :) Lähinnä vain ihmettelin miksi neuvolassasi ei ole asiasta mainittu. Tai annettu lappusia missä tieto tulee ilmi...
 
Ei mulle ainakaan noista pesuaineista ole vielä sanottu mitään, mutta olen ollut tietoinen, että kannattaisi olla.
 
Itsekkin ihmetellyt olen vähän, mutta ajatellut että se on sittenvarmaan omatoimisesti hommattava tämmöiset hoitokäytännön tiedot. Hulluna yritänkin kysellä kaikilta enemmän ja vähemmän tuoreilta äideiltä näitä tietoja..
Semmoisen käsityksen sain että vasta synnytyksen jälkeen neuvottais tämmöisiä juttuja ennen kotiutumista. Noh, tosin tämä kahden käynnin synnytysvalmennus ja myöskin kahden käynnin perhevalmennus järjestetään vasta tässä ja ensikuussa, niin ehkä niistä jotain varmistuksia saa omille maalaisjärkipäätelmille. Aika jännä että ovat näin myöhään :)
No mutta, perustiedot löytyy, vaikka kaikki pitääkin opetella uusiksi kun se vauva on oikeasti tässä arjessa mukana.
Talkistakin oli muuten jossain mainintaa että sitä ei saisi käyttää enää... Kovasti on nuita kuppikuntia jotka määrittelee vauvan hoidon ja haukkuu muut tyylit. Kuinkahan sitä tulee tuomituksi omien päätösten kanssa :/ toisaalta, oma on lapseni ja sen kasvatan sitten oman arvomaailman perustalta.
Oho, menipä syvälliseksi näin aamuyöstä :) loppukevennys: ajattelin hommata kantoliinan ja kokeilla miten se meidän arjessa toimis. Kokemuksia?
 
Ai mä en tiennyt ettei talkkia saisi käyttää, ihan uus juttu mulle. Pitääpä ottaa asiasta enemmän selvää.

Mä ostin trikoo kantoliinan ja pitäisi harjotella hieman sen sitomista. Olisihan niitä ollut helpompiakin malleja kuten Tri-cotti jota ei tarvitse itse sitoa, mutta mä päädyin perinteiseen liinaan kun sellainen tuli halvalla vastaan. Oon katsellut netistä sidontavideoita ja eihän ne niin vaikeita ole. Kaikkihan on ihan vauvasta kiinni että viihtyykö ne liinassa, itse meinaan ainakin mahdollisimman pian totuttaa vauvan liinaan. Aiotaan myös hankkia Tulan kantoreppu, se käykin sitten vähän isomman vauvan kanssa. Ja siihenkin voisi hankkia vauvatuen, jos sitä haluaisi alkaa käyttää heti vastasyntyneen kanssa. Meillä mieskin on myös kovasti kiinnostunut näistä kantovälineistä :)
 
Joo! Net kuulostaa ja vaikuttaa jotenki hurjan kätevillä ja järkeviltä :)
Itseä viehättää ajatus pitää vauva lähellä ja matkassa, mutta niin että kädet on vapaana touhuilla. Kaverilta saisin sellaisen ilmatteeksi, mutta kertoi ettei itse sitä käyttänyt kun oli hankala sitoa. Ei auta kuin harjoitella ja kokeilla sitten nyytin kans :) minun tuurilla vauva ei viihdy siinä pätkääkään :D
Oi ja se reppu myös sitten. Sekin on kätevä :)
 
Nannai: niin siitä talkista. Kuulin että sitä olisi vaarallista vauvan hengittää niin sen takia ei mielellään saisi käyttää... Tosin jos ovat niin vaarallisia niin miksi niitä käytetään vakituisesti terveydenhoidossa niin vauvoilla kuin vanhuksillakin...? Eikä niitä ole vedetty pois kaupoista. Onkohan urbaani legenda? Omasta mielestä on kyllä hirveän kätevää tököttiä oikein käytettynä, varsinkin vaippa-alueella.
 
Itse sain siskolta hänen vanhan kantoliinansa ja sanoi että oli itse käyttänyt sitä todella paljon. Nyt pitää vain ite opetella sitomaan sitä, toivotana että meidän vauva viihtyy kantoliinassa :) Mulla alkaa huomenna perhevalmennus, vähän jännittää mennä yksin sinne, mutta eikai tuo haittaa mitään :)

Melki kaikki tarvikkeet on suht hommattu. Kaukalon jalustan kanssa sain siskoltani lahjaks, oli ostanut kaveriltaa käytetyn. Ja Joulupukki toi meille vaunut :) Ihanat iso vanhemmat :Heartred Vaatteita on saatu niin hirveästi, että teki melkein mieli perua äitiyspakkaus. Mutta en sitten perunut kun sen mukana tulee kaikkea muutakin tarpeellista.

Itse sain kuulla tuossa viime viikolla että on muutto edessä ens kuussa, kunhan hannoisi sitten ottaa rauhallisesti ettei toinen tule vain ennen aikoijaan. Onneks on mies joka osaa rauhotella mut sohvan nurkkaan tarvittaessa :)
 
Takaisin
Top