Esikoista odottavat

eilen oli neuvola ja kaikki oli pienellä hyvin,kehuja sai vilkkaudestaan ja hyvistä tasasista sydän äänistä :) terkkari ei tosin osannut sanoa miten päin se siellä jyllää kun niin aktiivinen tapaus,mut epäili sama akun minäkin että ois pääylöspäin ja sanokin että jos ei oo kääntynyt ajoissa,ne tuskin lekurilla rupee enään sitä edes kääntään, kun saattas pyörähtää taas väärinpäin ja siin tapaukses ois sectio tiedos...

ite sain kuulla painon noususta mitä tullu parilla viim käynnillä liikaa, (joulun piikkiin) siis nyt loppu turhat napostelut ,ja tuli tuo kutina puheeks niin huomenna pitäs labraan tarkistaan maksa arvot ja sappi.

nyt jännitänkin ens viikkoa kun on se vika lääkäri käynti! :)
mä niin toivon että ois mahollisuus nähä 4d:nä ! jossain kunnisa ne tekee niit ihan siin samalla,toisis paikois taas maksaa ihan sikana :mad::confused:
 
Mullakin ens viikolla se vika eli toka neuvolalääkärikäynti. Eikä ole edes tavallista ultraa.. Jonkinlaisen arvion koosta aion kyllä vaatia.

Mä aloin karsia omaa naposteluani muutama viikko sitten ja viime viikon neuvolakäynnillä painonnousuksi merkattiinkin vain 50g/viikko :) Olin tosi tyytyväinen. Vaikka sit en kyllä tiedä kuinka paljon se johtui napostelun vähentämisestä vai oliko enempi vaan sattumaa.
 
Ihana kuulla että kanssa raskaana olevien tulokkaat voi hyvin :) Itellä oli neuvola viime viikolla kanssa, ja kuten onneks tähänkin asti, meidän tulokas on ollu koko ajan pää alaspäin. eli raivotarjonnassa.

Itteeni vähän huolestuttaa kun tulee muutto tuotta 2 vkon päästä eri paikkakunnalle, niin mulla ei ole enään lääkäriä ollenkaan. Ja viimesin lääkäri on ollu rv 26. Mutta kyllähän ne neuvolasta sitten laittaa jos tulee semmoinen tilanne. Olisihan tuo kyllä ollut kiva käydä vielä lääkärissä jotain arviota saamassa, tulisi itelle vähän turvallisempi olo.

Onko teillä tullu paljoa raskauden aikana painoa lisää? Jos saa tällaista kysyä naisilta :D Itellä paino tippu aluks huimasti. Ja nyt se on alkanut tulemaan takasin. Ensin nous tasasesti, sitten tuli sellanen pomppaus ylös päin, nyt on taas noussu tasasemmin. Itellä on tullu alkupunnituksen painon päälle 4 kg. En vaan ymmärrä näitä lääkäreitten ja hoitajien linjauksia, kun lääkäri sano että paino pitäis nousta enemmän, että sais nousta jopa 8 kg vielä. Mutta hoitaja sano että paino ei sais nousta enään hirveästi. Että kumpaa sitten kuuntele....
 
Mulla vauveli on ollut raivotarjonnassa kaikenkaikkiaan vain pari kolme hassua viikkoa aikaisemmin, mutta kääntyi tuossa kolmisen viikkoa sitten perätilaan. Torstaina neuvolasta minulle annettiin aika toiseen neuvolaan ultraan asennon varmistamiseen ja viisto perätila oli asentona.
Neuvolasta saivat aikaistettua seuraavaa kontrolli käyntiä viikolla, joten keskiviiikkona äitiyspolille kasvukontrolliin sekä katsomaan voidaanko tuota vauvaa edes kääntää.
Mulla painoa tullut n. 12kg koko aikana lisää. Toivottavasti nyt enää ei nousisi pahemmin.
Turvotusta on kans jonkinverran, nilkoissa vähän enempi ja käsissä ja kasvoissa vain hieman.
 
Painoa tullu eilisen neuvolakäynnin mukaan 14 kiloa, hiphei. Edelleen väittävät, että on ok lähtöpaino huomioon ottaen mutta minua itseäni rupeaa tosissaan ahdistamaan. Ei tässä laihduttamaankaan voi ruveta, eli tilanne katsottava loppuun asti. Turvotusta ei onneksi oikeastaan ole ollenkaan:)

Eilen puhuin th:lleni, että tahtoisin jonkinlaista arviota vauvan koosta ja mahdollisesti lähetteen synnytystapa-arviointiin, koska olen tosissani ruvennut pelkäämään pikku tyypin olevan kookas. Otan siitä tällä hetkellä turhaa stressiä ja ahdistusta, mikä ehkä voitaisiin välttää jos saisin jotain lukuja/faktoja pöytään. Kahen viikon päästä lääkäri ja siellä kuulemma pitää puhua tästä pelosta, jos vielä on mielessä. Lääkäri kuulemma voi arvioida onko toimenpiteille tarvetta.
 
Ite olen kanssa pelännyt vauvan olevan kookas, koska ollaan molemmat oltu miehemme kanssa isoja kun ollaan synnytty. Mutta hoitaja sanoi että kohdunkorkeuden mittauksien mukaan, vauva ei ole kookas ja sen vuoksi ei tarvetta lääkäri käynnille. Pitää siis vaan toivoa parasta :)
 
Jei! Jo toinen kerta peräkkäin kun neuvolakorttiin merkattiin painonnousuksi 50g/viikko :) Sain lääkäriltä painoarvionkin, en grammamääräistä, mutta ihan sirolta kuulema tuntuu. Helpotti vähän, eikä tarvii nyt ehkä niin paljon sitä vauvan kokoa miettiä :) Nyt viikkaamaan eilen pestyt pikkuvaatteet kaappiin
 
Oi nyt on täälläkin lipasto ostettu ja täytetty puhtailla vaatteilla tulokasta varten :Heartred :) turvakaukaloon pakkasin untuvapussiin Sinkkuralle kotiutumisvaatetusta ja pari harsoa. Ittelle olen tehny listan oman kassin sisällöstä mutten vielä sitä ole uskaltanut pakata! Ensisänkykin on vielä varastossa... Kaikki on kuitenkin pesty jo... Voi että jännittää :D
Miehen kanssa meinattiin harjoitella nuita synnytysasentoja kun mulla on semmonen tyhmä tunne etten mielellään puoli-istuvassa haluaisi ponnistaa.. Ja kivunlievityksestä puhuttiin ja hänen osastaan koko touhussa. Siitä miten toimitaan kun lähtöä alkaa ilmotella... Vielä on onneksi aikaa, mutta eipä sitä voi varmuudella sanoa mitä tapahtuu ja milloin :)
 
Täällä kaikki tulokkaan vaatteet pesty myös ja odottelee käyttäjää. Tilan puute kyllä melkoinen ja joudutaan ehkä hankkiin uusi lipasto ihan vain hänen tavaroille (kaikki hankittu mitä tiietään että tarvitaan ja semmosia voi puuttua mitä ei tiietä tarvitsevamme).. kämppä vaan kaksio ja ahtaaks käy. Pikku tyypin kamat pakattu sairaalaa varten mutta omiani en jostain syystä saa kasaan:) Täällä haluaisin synnytystapa-arvioon mutta en usko että päästään, kovin nihkeilleet neuvolassa. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, ettei kiirettä ulos ole, joten riski koon puolesta vaan kasvaa..
 
Meilläkin kaikki vaatteet pesty ja kaikki on aika pitkälle hommattukin jo. Pitää käydä osteleen vähän koreja ja tavaroiden säilytysjärjestelmä-hässäköitä, että saadaa kaikki vauvan tavarat jotenkin järkevään järjetykseen etteivät ole hujan hajan ja siellä täällä. itse olen vielä siirtäny sairaalakassin pakkaamista itselle tai vauvalle, en tiedä miksi sitä pitkittelen. Varmaan siksi kun tuntuu että laskettuun aikaa on vielä aikaa, vaikka tosin aika menee nopeasti ja ikinähän ei tiedä näillä viikoilla mitä sattuu, että hyvähän se olisi jo valmiina olla. Jospa ensi viikolla saisi aikaseks pakata tarvittavat kamat :)
 
Voi että :D on nuot nykyajan vaunut astrofysiikkaa! Itse pähkäilin varmaan puolituntia että sain käännettyä työntökahvan toiselle puolelle vaunuja ja asennettua pehmeän sisäkopan oikeaan asentoon vaunuihin! Onneksi on YouTube ja ohjevideot :D lykkäsin sitten vaunut miehen eteen ja vedettiin kuivaharjoittelut: "vauva" pois kyydistä, vaunut kasaan, uudelleen kokoaminen, "vauvan" laittaminen koppaan, koppa vaunuihin ja sadesuoja päälle. Voi että oli kyllä hauskaa ja naurua riitti! Miehen kaveri kuvas toimituksen ja mie ja minun kaveri demonstroitiin vauvan itkua ja kärttyisenä naisen nalkutusta taustalla :D ihania muistoja saa näistäkin arkistoihin.
Viimeyönä rupesi tihkumaan maitoa ja harkkareita tulee yhtenään mitävain teen :) alkaa pikkuhiljaa todellistua se ettei sitä aikaa ole enää paljon ennen synnytystä! Ja että kohta sylissä tuhisee se oma vauva! Voi että!
 
Pitkään olen jo teidän juttuja lukenut ja nyt päätin itsekin osallistua. Esikoistani odotan ja viikkoja kertynyt 36+1. Aika on mennyt matelevan hitaasti ja olisin todella valmis jo synnyttämään. Raskausaika ei ole mennyt ollenkaan niin kuin joskus kuvittelin sen menevän. Alussa oli normaalit pahoinvoinnit ja kun niistä selvisi niin alkoi supistelut joita onkin jatkunut koko raskauden ajan. Liikuntaa ei ole voinut harrastaa koko aikana ja se onkin pahinta kun tottunut aina olemaan aktiivinen niin kotona kuin töissäkin :sad001. Fyysisiä vaivoja on tullut ja mennyt, niiden kanssa pärjää. Psyyke meinaa vain loppua kohden olla melko kovilla kun ei tosiaan muuta voi kuin oleilla ja mielellään vasemmalla kylkimakuulla. Loppuhuipennusta todellakin odottelen ennen kuin totaalisesti hajoon tänne kotiin :smiley-angry003.
 
Minä kanssa myönnän jo pidemmän aikaa teidän juttuja lukeneeni ja nyt rohkenin mukaan. Viikkoja täynnä 35+2. Eilen tuli ensimmäinen kipeä supistus, mutta tuskin tuo vielä mitään merkitsee. Kovasti jo odotamme tytön syntymää ja kaikki alkaa olla kotonakin valmiina! :)
 
Pakko vielä lisätä että oon aivan tohkeissani kun sain vihdoinkin aikaiseksi itsekin kirjoitella tänne! Ois niin paljon kaikkea kirjoteltavaa että en saa edes ajatuksiani nyt koottua sen vertaa että kirjoittaisin jotain järkevää :angel8
Mulla on iskenyt todella energinen vaihe päälle ja harmi vaan kun mitään ei oikein pysty tekemään kun heti alkaa tulla harjoiutussupistuksia ja kävelykin on alkanut käydä hankalaksi. Eilen aikani kuluksi järjestin kaikki vauvan vaatteet uudestaan kaappiin (jo toinen kerta tällä viikolla)!! Mulle on monet sanoneet että maha näyttää siltä että varmasti vauva syntyy ennen laskettua aikaa. Kun nyt vielä vaan muutama viikkon ainakin menisi vielä.. Sairaalakassi on kuitenkin vielä pakkaamatta koska jotain pieniä juttuja on vielä ostamatta ja haluaisin saada sen kerralla kokonaan pakattua.
 
Ite tällä just pesen viimesiä vaatteita, harosja jne puhtaaks. Ikeaan pitäis vielä meidän suunnistaa parin viikon päästä, että saataisiin vähän enemmän tuota säilytystilaa. Muuten kaikki alkaakin sitten olemaan valmiina :)

Kovastihan sitä jo oottais että sais toisen jo kotiin ja syliin, mutta parempihan se on kun vielä parisen viikkoa ainakin pysyis massussa :) Ja sais tän kämpän muuton jäliltä ojennukseen, että mahtuis ylipäätänsä koko vauva tänne pahvilaatiokko h******* keskelle :wink
 
Meillä kaikki pesty mutta ei oikein tiedetä mihin ne sais mahtumaan. Lisäksi miehen kanssa mietitty, että pitäisköhän se istuin lyödä kiinni tuonne autoon. Totuttais sen olemassa oloon ennen ku pikku tyyppi valloittaa sen. Luultavimmin käy kyllä niin, että mies joutuu asentaa sen juuri ennen kuin hakee mut synnäriltä:grin Tällä hetkellä vaan minä olen se joka on perehtnyt sen ominaisuuksiin, koska olen käyttänyt sitä ennenkii (saatiin siskoltani). Sairaalakassin suhteen olen hetkellisesti luovuttanut, en vaan saa aikaseks. Lyön sen varmaan kasaan vasta supparoidessani tai jtn, kun tajuan hetken olevan tässä.
 
Paujoh me laitettiin istuin jo autoon juurikin siitä syystä, että on sitten varmasti oikein asennettu ja mekin siihen totuttaudutaan. Voi kyllä olla, että otetaan istuin vielä pois, mutta annetaan isofixin olla paikallaan. Tuon sairaalakassin kohdalla mulla on myös joku este. Sain sentään lapulle kirjoiteltua tarvittavia asioita, mutta en vaan saa niitä tavaroita kassiin saakka... Jos vaikka tänään ryhdistäytyisin ennen tuota Suomen peliä :happy112
 
Meillä olisi tarkoitus viikonloppuna asentaa istuimen jalusta autoon valmiiksi, kuten myös tuo pinnasänky koota vihdoin ja viimein :D Sekä sairaalakassejakin olen jo vähän pakkaillu, ihan vaan neuvolatätin kehotuksesta. Että olisi edes ne hygienia kamat :) Ja vauvallekin jotain laittanu valmiiks. Alkaa tuntumaan "pelottavan" todelliselta että kohta se tulee ♡ Vaikkakin varmasti h-hetkeen on vielä aikaa :)
 
Mikä tossa sairaalakassin pakkaamisessa mättää? Miten se onkin niin vaikee aloittaa? Mut onneks mä en oo ilmeisesti ainoa. :p Pikkuiselle on jo kotiinlähtökamppeet turvaistuimessa odottamassa, mutta tuo oma puoli vielä hiukan kesken. Ehkä sitten kiireessä..
 
Takaisin
Top