Esikoinen!

Täällä myös Esikoista odotellaan! :)
LA 26.12.12. 
Alkaa hiljalleen olla täpinää ja pitäisi jo kovasti päästä kertomaan muillekkin! Anoppi jo epäilee kun ihmetteli rintojeni ympärysmittaa ku mittoja otettiin puseroon: "Sie ootat kyllä vavvaa!" 
Sai kuitenkin kuitattua asian naurulla. :D Ensimmäinen neuvolakäynti on 21.5
 
Iltaa emännät! Kyllä oli jännä eilen jutella äidin kanssa äitienpäivätoivotuksia, kun vastaukseksi tuli "kiitos sitä samaa". En meinaa millään uskoa, että minusta on kovaa vauhtia tulossa äiti. Ensi vuonna käärö kainalossa. Etenkin liikuttaa tuo isi <3. Mun mies sopii tosi hyvin isäksi, vaikka ei sitä meinannut aluksi itse uskoa millään.

Hilla83, kyllä ne verikokeiden otot hienosti menee. Teet varmaan niistä mielessäsi isomman asian kuin se onkaan, jos lapsuudessa on jotain huonoja kokemuksia. Voit yrittää myös pyytää, että näytteet otetaan makuuasennossa, jolloin pyörtyminen on epätodennäköisempää. Tsemppiä.

Mulla on turvotus vaan lisääntynyt ja tuntuu, ettei ruoka etene entiseen malliin. Mahan koosta ei saa mitään käsitystä kun turvottaa, mutta kyllä se vaikuttaisi jo hieman kasvaneen. Kamala nälkä on varsinkin aamupäivällä, mutta erityisiä mielitekoja ei ole ilmaantunut. Jumpassa pitäisi saada käytyä, mutta olen vedonnut väsymykseen. Kyllä nyt on otettava niskasta itseä kiinni, liikunta auttaa varmaan myös tuohon ruoansulatukseen.

Viime perjantaina olin asiakastilaisuudessa, jossa illallisella istuin työkaverini vieressä. Olen perinteisesti se joka syö (ja juo) kaiken eteen kannetun, mutta nyt lautaselle jäi kovasta nälästä huolimatta alkuruoka (graavilohta) ja pääruoan risoton korvasienet. Ja toki viinit, jotka olisivat olleet erittäin hyviä! Jos työkaverini ei tuosta arvannut, niin ei sitten mistään. Kyllä mä parin viikon päästä jo varmaan kerron, kun varhaisultra ja neuvolalääkäri on käyty.

Ai niin ja kerrottiin myös miehen vanhemmille ja siskolle viikonloppuna. Olivat ihan ihmeissään, kuten arveltiinkin. Anoppi oli kuulemma jo luopunut toivosta ;).

Sorry romaani. Mitäs muille kuuluu, kuinka äitienpäivä sujui?
 
Hilla83: Mulla itsellä auttaa, kun otan suuhun siripiri-pastillin ja hörpyn vettä, suljen silmät ja olen puoliksi makuuasennossa samalla kun verikoetta koitetaan ottaa. Yleensä itselläni se ei heti suju, mutta noista mulla on ollut apua pökertymisen estämiseksi. Hyvin se menee! :) Itselläni on itsellä huomenna aamulla verikokeet ja meinaankin nostella puntteja heti aamusta, jotta suonet tulis vähän innokkaammin esille :D

Maddela: sama täällä tuon alituisen nälän suhteen. Mikään ei tunnu riittävän, joten syönkin siis koko ajan :D se on myös hyvä sen puoleen, että kun syö tasaisesti, ei myös pahoinvointi pääse iskemään päälle. Tuo vatsan toiminta ei myöskään oo enää niin sujuvaa kuin ennen, oonkin ottanu luumut, tehostetun vedenjuonnin ja kävelylenkit apuun.

Äitienpäivänä oltiin vanhempieni luona. Tulihan sitä saatua jo onnitteluita niiltä muutamilta, kelle on tullu kerrottua. Jotenkin niin jännä olo, että minustakin on tulossa äiti! :) Ei sitä meinaa vain uskoa todeksi.

Tänään viikot poksui 10+0 ja pikkuisesta tuli virallisesti sikiö! <3
 
No tulen sitten kertomaan pyörryinkö, perjantaina on siis neuvola ja verikokeet
Toivottavasti tosiaan saan olla vaaka asennossa, silmät visusti kiinni ja ajatukset muualla.
 
Hilla83: Kävin itse äsken verikokeissa ja toisella kertaa saatiin otettua. Jumppasin käsiä aamulla, että suonet tulis vähän paremmin näkyviin. Mulla ei saa otettua verta muutaku sellasella "vanhanaikaisella" tyylillä. Hoitaja sanoi, että silmiä ei kannattaisi sulkea, sillä se kuulemma laukaisee heikotuksen. Samoin kättä täytyy pitää nyrkissä alussa, niin veri lähtee tulemaan kunnolla. Olo on kyllä nyt helpottunut. :) Tsemppiä!
 
Mulla on aina hammaslääkärissä ja rokotusta ottaessa silmät kiinni
Koska jos näen piikin niin siitä se heikotus alkaa. Pitää ottaa mukaan sellaset hevosten silmälaput että en näe sivuille
 
Täällä yksi joka työkseen ottaa niitä verikokeita ja suosittelen sitä että katsoo muualle (ei siis silmät kiinni) ja MUISTAA HENGITTÄÄ :D

Koska siinä kohtaa kun jännittää, niin helposti pidättää hengitystä ja varsinkin jos se verikoe ei ihan heti onnistu tai pitää ottaa monia putkia (niin kuin näissä alkuraskauden verikokeissa oletaan) niin siinä menee sitä aikaa ja jännitys / stressaantuminen + hengittämättömyys = pökertyminen

Ja toki sille verikokeen ottajalle kannattaa aina sanoa jos haluaa pitkälleen ja jos on taipumusta pyörtyilyyn. Usein jo sekin auttaa että juttelee koko ajan vaikka ihan puuta heinää sen labratädin kanssa niin ajatukset on jossakin muualla kuin siinä verikokeen ottamisessa. Ja niin kuin mä mun asiakkaille (niille pelokkaille) olen usein sanonut, että kaikki täältä on omin jaloin pois kävellyt
 
Täällä kanssa ensimmäistä odotellaan - enemmän tai vähemmän kauhulla! Vauvakokemusta ei oo juuri ollenkaan mitä nyt muutaman kerran sylissä pitänyt. Mistä ihmeestä sitä oppii hoitamaan ja pukemaan ja pesemään ja yhtään mitään!!!??? Ei oo kyllä mitään ruusunpunaisia kuvitelmia asiasta ja sen takia välillä vähän syyllinenkin olo - kaikki tuntuu olettavan, että pitäisi olla niin onnellinen ja tyytyväinen ja ja ja...
No, eilen oli joka tapauksessa varhaisultra ja tonttu oli hyvin matkassa mukana: laskettu aika viim.kk mukaan 26.12. mutta koon perusteella oliskin 24.12.!!
Pahoinvointi alkoi mulla käytännössä heti rv4 ja oli parin viikon ajan aivan jatkuvaa (paitsi öisin) kuvotusta ja myös oksentamista - työkyvytön sitä käytännössä oli. Sitten onneksi kävin ostamassa nuo Sea Band-akupunktiorannekkeet ja tadaa, elämä helpotti huomattavasti. Edelleenkin kyllä kuvottaa erittäin helposti ja syödä pitää jatkuvasti mutta ei tarvi oksentaa kuitenkaan. Olkoon sitten tosi-tai lumevaikutus, aivan sama. Pois otan rannekkeet vain yöksi. Kävin itse asiassa ostamassa jo varmuuden vuoksi toisetkin :-)
Vaan tämä eilinen yksityinen kätilö, jolla kävin varhaisultrassa, ja jolla on oikeudet työskennellä myös Ruotsin puolella, kertoi, että Ruotsissa esim.eka neuvolakäynti on paljon aikaisemmin kuin Suomessa ja siellä järjestään jaetaan äideille Postafen-pahoinvointilääke-esitteet! Siis tämä reseptittä saatava matkapahoinvointilääke. Ja että hän on itsekin joka raskaudessa sitä syönyt ilman mitään ongelmia. Että ihan reilua - miksi tätä ei sitten voisi reilummin suositella myös Suomessa vaan ihmiset pannaan kärsimään ihan turhaan jos tuosta apua olisi.
 
Heippa! Mulla tuli ihan semmoinen kysymys mieleen että meinaatteko hommata koti doppleria? (millä voi kuunnella vauvan sydänääniä) Mun oli pakko tilata. Ei ollut paha hinta Angelssound doppler, ultraääni(?)geeli ja toimituskulut about 45e. Mua pelottaa ihan älyttömästi tiistain ultra. Sais kyllä tää kuvotuksen tunne helpottaa jo.

Rv 11+0 lähti käytiin tänään :)
 
Tuo Angelssound doppler on ihan hyvä. Ite tilasin sen jo pari viikkoa sitten ja tänään, 11+1, kuulin ensi kertaa selvät äänet. Ai että sitä tunnetta!!!!
Suosittelen! Nyt voi olla levollisemmalla mielellä kun tuli jonkinlainen varmistus, että siellä oikeasti joku mussukka kasvaa. <3
 
Juu, nii mä katoin. :) Ja meen yhtä päivää aiemmin ekaan ultraan! Eikös sulla ollu tiistaina?
Piti vielä illalla muutamaan otteeseen kuunnella kun ei se oikein näytä uppoovan tuonne kalloon et oikeasti saan toisen vauvan! Jotenki aattelin aina et kohta 9-vuotias esikoinen olis ainut mut koskaan ei pitäis sanoa "Ei koskaan".
 
Heippa Meppi, onko sulla tossa joulukuisten listassa väärä LA (12.12.)? Vai katoinko väärin. Onnea kakkosesta, sitä näin ensimmäisen odottajana ajattelee, että toinen tulee jo rutiinilla, vaikka taitaa se aina yhtä ihmeellistä ja uutta olla!
 
Heippa!
Juu, se on vielä korjaamatta. Synnytyspaikkakin on vaihtunu naisten klinikasta Jorviin. Joku kalenteri antoi sen mulle ajat sitten mut neuvolassa se muuttu. Maanantaina ku käväsee Jorvissa ultrassa ni vaihtaa sitten. :)

Se dobbler oli postissa jo seuraavana päivänä ku tilasin sen aamulla. On se sen kolmen-neljän kympin arvonen tunne kuulla äänet ja kun sitä voi käyttää millon huvittaa. :)
 
Hih okei :) Mulla sama paikka myös! Ja taitaa munkin la olla tuol väärin, mut tiistaina voin tulla kertoilee mikä la on ultran jälkeen. Jee, no mä laitoin sen eilen tilaukseen niin toivottavasti tulis maanantaina ni ei ehkä pelottais niin paljoa ultraääni :) (en kyllä ihmettelis vaikka en osaisi kyseistä laitetta ees käyttää)
 
Heissan, mitäpä itse kullekin kuuluu? Mulla alkaa jo olo helpottaa, jaksoin eilen jopa body pumppiin ja huono olo on vähentynyt. Tosin eilen aamulla tuli oksu, vaikka ei ollu huono olo. Jotenkin vaan maha kramppas ja sappinesteet tuli pönttöön. Outoa vähän. Nyt siis 11+2.

Kävin tänään tutustumassa tulevaan synnytyssairaalaani, tosin vain äitipolille kun kävin ultrassa ja labrassa. Oli hienoa ja kivaa ja konkretisoitui tämä juttu taas paremmin. Vaikka maha ei ole kasvanut, niin sen verran on turvottanut olo, että tilasin jo parit äitiyshousut netistä, tulevat parin viikon päästä. Muuta raskauteen tai lapseen liittyvää ei ollakaan hankittu, vähän yhdistelmävaunuja käyty vain tsekkaamassa ja ominaisuuksiin tutustumassa.

Suosittelen muuten lukemaan kirjan Vuoden mutsi. Mulla oli vähän ennakkoluuloja sitä kohtaan, koska vaikka itsekin olen "realisti" ja inhoan kaikkea hempeilyä ja hymistelyä, niin ajattelin että tuo kirja olisi turhan negatiivinen ja inhorealismilla mässäilevä. Mutta eipä olekaan, se on hauska. Sain kaverilta lahjaksi.

Kivaa viikonloppua kaikille ja parempaa vointia vielä pahoinvoiville! Se ei oo muuten kivaa.
 
Vuoden mutsi-kirja on mulla kirjastossa varauksessa ja oon lukassu myös odotusaikaa kuvaavaan kirjan Minähän en sitten muutu. Yllättäen oon alkanu seuraamaan myös muutamaa mammablogia.
 
Joo...MINÄKÄÄN EN Sitten muutu!:))))))
 Ja minäkin olen alkanut seuraamaan mammablogeja. Hauskoja mutta välillä hirvittää että kuinka valtava mullistus tässä onkaan tulossa.
Ens viikolla eka ultra. Dopler tilausta pyöritellyt että jos sen tilais sen niin ei hermoilis koko ajan että onko kaveri elossa tuolla jossain....
Tällä hetkellä voin raivostuttavan hyvin. Keskiviikkona kävin pumpissa ja tänään spinningissä. Hiki mulla haisee nykyään kamalalle.

Samalla reisulla ostin 70e juoksu rintsikat.
 rv 11+2 ja painoa tullut turvotuksen muodossa ja puhdasta läskiä varmaan 3-4kg. Olen ollut niin kipeä ja pahoinvoiva että vasta tällä viikolla olen päässyt entiseen liikuntaan kiinni.
Rinnat on kasvanut b kupista dhen ja olleet niin arat että juoksun olen joutunut jättämään viimeiseksi kahdeksi kuukaudeksi kokonaan pois. Nyt onneksi rintojen kasvu rauhoittunut.
 Rintsikka liikkeessä, pukukopissa katsoin ihmeessä rintoja ja nännejä että mitkä ihmeen kumpareet nuo on!!! Muutos ollut pikkusen liian nopea.
 
Takaisin
Top