Esikoinen!

Apua! Miten kertoa vauvauutiset :D Miten te olette kertoneet ja kenelle? Jännittää varsinki pomolle kertoa (vaikka on maailman ihanin, niiku työkaveritki) ja appivanhemmille ku ne varmaan alkaa kamalasti hössöttää! Entä tiedättekö yhtään paljon saa buranaa ottaa päiväs? Kkoska mulla aivan hirveetä päänsärkyä melkei joka aamu :( Juon vettä ja liikun kyllä, mutta silti koskee. Rv 12+4 menossa! Voi masuni miks et voi jo kasvaa, toivoisin niin kovin (okei, ehkä se kyl ehtii/alkaa kasvaa pian). Niin ja onneksi tuli kotidoppleri ostettua nii voi kuunnella vauvan sydänääniä ainaku siltä tuntuu.
 
No mä kans pähkäilen tuota pomolle kertomista. Jään ensi viikon jälkeen lomalle ja ajattelin keventää mieltäni viimeistään ennen sitä. Kai täytyy vaan pyytää audienssi ja kertoa iloiset ikävät uutiset. Sen jälkeen voi kertoo työkavereille, niille on tehnyt mieli kertoa jo pitkään.

Nyt kantsii Tyttönenn91 pikapikaa vaihtaa Burana parasetamoliin. Buranan tuotetiedoista kopsattua:

Raskaus ja imetys

Lääkettä ei pidä käyttää raskauden aikana; etenkään kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana. Lääkettä voi lyhyitä aikoja käyttää imetyksen yhteydessä.

Muutamasta tabletista nyt ei varmaan ole vielä haittaa, mut jos enemmän tuntuu tarvitsevan niin kannattaa jutella lääkärin kans muutenkin. Patasetamoli on ikävä kyllä ainoa turvallinen reseptivapaa kipulääke raskaus- ja imetysaikana, ja mulla ainakaan sen teho ei vastaa noita tulehduskipulääkkeitä. Mut säästetään se epiduraali sit vähän tuonnemmaksi :P
 
Panadol (ja muut parasetamolivalmisteet) on suositeltavimpia raskauden aikana kipu-/särkylääkkeenä. Eli kannattaa vaihtaa Burana siihen :) Buranan satunnaisesta käytöstä tuskin haittaa on, mutta säännölliseen käyttöön ainakaan ei suositella raskauden aikana. Ja viimeisen kolmanneksen aikana Buranan ja muiden tulehduskipulääkkeiden käyttöä tulisi välttää kokonaan..

Itsellä kanssa pohdituttaa tuo kuinka tuoda vauva mukaan työkuvioiden suunnitteluihin, tässä vaiheessa tuntuu vielä niin aikaiselta alkaa asiasta ilmoittamaan, vaikka syksyn töitä jo pohdinnan alla onkin.. Ajattelin vielä muutaman viikon malttaa, jotta ehdin itsekin tuonne toiselle kolmannekselle ja toivottavasti turvallisemmille vesille raskauden suhteen :)
 
Täälläkin esikoista odotellaan saapuvaksi itsenäisyyspäivänä.

Hienoa että on tällainen oma ketju meillekin jotka ensimmäistä kertaa elämässään on tällaisen uuden ja hienon tilanteen edessä.

Hirmuisen epätodelliselta tuntuu vielä kaikki mutta eiköhän sekin tästä vielä muutu...
 
Kirjoitanpas nyt vaikka tämän otsikon alle.

Tänään olin ekaa kertaa ultrassa ja voi kyllä, se oli helpottavaa ja ihanaa nähdä, että masussa oli pieni ihmisen alku ja että sydän sykki. Sitä kun aina väliin on miettinyt, että olenkohan sittenkään raskaana. Toivotaan että, alkuajan etova olo ja väsymys alkavat nyt myös hellittää. :)

Minä myös pohdin pitkään tilaisuutta kertoa pomolle, mulla kun määräaikainen työsuhde päättyy ennen äitiysloman alkua. No tänään sitten päätin esittää asian pomolle näyttämällä ultrasta saamaani kuvaa. Iloisesti pomo tuntui olevan raskaudesta yllättynyt. Nyt sitten odotellaan päätetäänkö minut vakinaistaa.
 
Minulla vakipaikka sattui okein hyvään saumaan :) kävin kirjoittamassa vakinaisen paperit alle :) Vakipaikan sain omasta viisaudestani kun otin liittoon yhteyttä, nyt voi sitten hyvillä mielin jäädä äippälomalle kun tietää että on työpaikka mihin palata  :) 
 
täällä myös odotellaan esikoista. neuvolan mukaan laskettuaika 19.12, mutta saa nähdä mihin muuttuu huomenna ultrassa. aina on jotenki ajatellu ettei halua jouluvauvaa, eikä edes loppuvuodesta, ku itte syntyny marraskuus, mut eipä näihin niin voi vaikuttaa :) kauheesti tekis mieli ostella kaikkee, mut pitäis vaan viel malttaa olla ostelematta..
 
Heippa!! Täälläkin esikoista odotetaan.. Eilen oltiin ultrassa ja sen mukaan nyt laskettu aika 2.12 :) ultrassa oli kaikki hyvin ja pieni hyöri ja pyöri niin paljon että ei meimattu edes kuvia saada alkuun otettua.. Ja kuultiin myös sydänäänet ja saatiin paljon kuvia sekä myös 3d kuvat :) Asun siis Australiassa kihlattuni kanssa jonka täällä tapasin vajaa vuosi sitten.. Nyt innolla odotamme pienokaista :) täällä on kyllä raskauteen liittyvät asiat niin erilailla.. Joka ultra ja neuvola käynti maksaa.. Ja nyt tähän noin 12 viikon aikaan tämä turvotus ultra tehdään erillisten verikokeiden kanssa (eli normaalit labrat on tehty jo viikkoja sitten) ja tämä lysti maksoi nyt sitten noin 150€.. No mutta oli sen arvoista kyllä kun näki että kaikki kunnossa.. Mulla on muutama kaveri suomessa jotka on raskaana.. Toinen on jo nyt 20 viikolla ja toisella oli tämä ultra kaksi viikkoa ja heillä oli sitten mennyt kesken kasi viikolla jo mutta ei ollut asiasta mitään tietoa.. Niin vähän pelotti että entä jos meilläkin on jotain vialla.. Niin onnellisia ollaan että kaikki on hyvin!! :) Ja Suomeen olisi tarkoitus lentää lokakuussa, haluan tietysti olla lähellä äitiä ja ystäviä kun pieni syntyy ;)
 
Heippa kaikki esikoisen odottajat, mitenkäs kesänne on lähtenyt käyntiin? Täällä on alkanut paisuminen, painoa on yhtäkkiä tullut kolmisen kiloa ja maha tuntuu jatkuvasti siltä, että olisi syönyt pari jouluateriaa putkeen eikä mitään tule ulos. Nyt siis rv 16+0. Otin kokeiluun jo tilaamani raskausfarkut, mukavilta tuntuu vaikka eivät meinaa kyllä pysyä jalassa. Shoppailin muutenkin tänään vähän isompia housuja, mekkoja ja leggingssejä, housuissa numeroa suurempi koko menossa.

Tuntuuko jollain jo liikkeet? Mä en oikein tunne edes kohtua, saati mitään liikkeitä. Ilmavaivoja kyllä möyrii mahassa ;) Mulla kohtu on ilmeisesti vähän kallellaan taaksepäin, en tiedä onko sillä vaikutusta johonkin, eipä kai.

Oletteko harkinneet vakuutusta lapselle? Me on vähän ajateltu ottaa joko IFistä tai Pohjolasta, mutta pitää vielä vähän kartoittaa kumpi on parempi. Sitten varasin rakenneultran yksityiseltä, täällä tuntuu tuo kunnallinen raskaudenseuranta olevan vähän niin ja näin. Olen käynyt neuvolassa vain kahdesti joista toinen oli myös käynti läkärillä. Lääkäri oli nuori ja opiskelija mukana. Hän sanoi, että seuraava lääkäri on viikolla 37!! Ja neuvolakin seuraavan kerran rv:lla 22 kesäsulkujen vuoksi. Että turvaudun sitten yksityiseen ja haluan kunnon tsekkauksen. Se tekee rakenneultran 4D:nä ja kartoittaa muutenkin tilanteen vähän paremmin. Montako neuvolaa teillä on ollut? Oletteko muut harkinneet 4D-ultraa? Olen menossa kyllä kunnalliseenkin rakenneultraan sitten kuukauden päästä, 4D on vasta sen jälkeen.

Mitenkäs sokerirasitus, onko teillä sellainen tiedossa? Kun soitin neuvolaan ja kyselin siitä, niin en kuulu kuulemma riskiryhmään (iästäni huolimatta). Se voidaan kuitenkin tehdä jos halutaan, ja luulenpa että haluan. Mulle ei ole koskaan sokerirasitusta tehty ja tulos kiinnostaa kovasti.

Ei muuta kuin auvoisaa odotusaikaa ja ihanaa kesää kaikille, nautitaan saunomisesta ja uimisesta, auringosta ja levosta!! Ensi kesänä voi olla huomio jossain muualla :D
 
Alussa on aina neuvola käyntejä vähemmän.. Vähän myöhemmin onkin sitten joka toinen viikko ja sitten joka toinen viikko.. Ainakin Hämeenlinnassa luulisi tämän olevan sama kaikkialla kunnallisessa.. Puolen välin jälkeen taitaa olla joka toinen viikko. Mulla on nyt viikkoja 18+1 mutta olen Australiassa.. Suomeen tullaan viikolla 24 ja juuri katsoin noita neuvola ja lääkäri käynti listoja niin saapumusemme jälkeen täytyy ravata siellä joka toinen viikko.. Ja vika kuukausi on kai joka viikko.. :) eli kyllä niitä pitäisi ihan hyvin olla :)
 
Heippa kaikille! Täällä ollaan 15+2 menossa ja olo muuten hyvä lukuunottamatta päänsärkyjä...panadolia on kulunut ja olin sairaslomallakin päänsärkyjen vuoksi, kun alkoi olla jo melkein migreeniä lähentelevää. Massu alkanut pyöristymään ihanasti. Liikkeitä en vielä tunne ja istukka on edessä jolloin neuvolan mukaan voi kestää kauemmin, että edes huomaan liikkeitä. Nyt alkoi 4 vkon kesäloma ja lähdemme huomenna parin yön reissulle kylpylähotelliin Tallinnaan hemmoteltavaksi... Luvassa kasvo- ja jalkahoito :) ah.... Ihanaa!
 
Moikka

Onpas ollut painostava ilma jo useamman päivän. Huh.
Mulla on päätä särkenyt tämän raskauden aikana paljon useammin kuin yleensä ja on tavallaan helpottavaa lukea täältä, että en ole vaivani kanssa yksin.

Tänään (RV16+1)kerroin pomolle, että olen raskaana, johon hän vain totesi, et OK. OK? Melko neutraali vastaus :) En oikein tiedä, mitä odotin, mut kuitenkin jotain vähän enemmän. No eipä siinä kai sitten mitään. Seuraavana vuorossa on sitten työkaverit. Muille on jo kerrottu, et yrittäminen on vihdoin tuottanut tulosta.

Maha ei oikein ole vielä kasvanut tai itseasiassa tällä viikolla on tullut kilo lisää painoa, joten maha on kasvanut, mutta koska olen melko runsaasti ylipainoinen niin muut ei kyllä voi mitenkään arvata, että siellä jossain uumenissa kasvaa pieni lapsonen. Katselin LA marraskuussa -ryhmän masukuvia ja sieltä sain idean kuvata mahaani makuulla ja sain sen mielestäni näkyviin :) Mieheltänikin varmistin ja myötäili, että saattaahan se jo vähän näkyäkin. Jesh.

Liikkeitä en tunne vielä. Olen rauhassa keskittyenkin niitä yrittänyt tunnustella, mutta mitään erikoista ei ole tuntunut, mutta toisaalta en oikein sitä kohtuakaan tunne. Kerran fyysisen rasituksen jälkeen se meni kramppiin (ihan hirvee tunne) noin puoleksi vuorokaudeksi ja silloin sen kyllä tunsi. Vähän myös pelotti, mutta kun kerroin neuvolassa niin neuvottiin välttämään jalkapalloa :)

Neljän viikon päästä on jo puoliväli ja rakenneultra. Yllättävän nopeasti tämä on toistaiseksi sujunut (sen alun odottelun jälkeen).

Aurinkoista kesän jatkoa kaikille enskareille! Lomaan enää kaksi viikkoa!
 
Moikka taas!
Mulla on tänään 17+5 ja en tunne vielä liikkeitä. Tunnetteko te muut? Kerran (16+4) jo luulin tunteneeni, mut ei se sit varmaan ollutkaan mitään, kun myöhemmin ei ole tuntunut mitään vastaavaa tai muutakaan.
Huomenna on viimeinen työpäivä ennen lomaa. Huh miten sitä on odotettu!
Mua on muuten närästänyt puoli päivää, mikä ei ole normaalia.
Tätäköhän tää on tästä lähtien?
 
Heips! Täällä myös esikoisen odottaja, 14.12 la :)

Baais: Musta tuntuu, ettei oikein vieläkään tunnu liikkeitä tai voihan se olla, etten niitä oikein tunnistakkaan huomenna alkaa jo viikko 20 ja kovasti odottan jotain tuntemuksia.

Mites teillä muilla mahan kasvu? Musta tuntuu, että mun masu on kasvanu vasta ihan pikkuisen, ajattelin että olis tässä vaiheessa jo isompi, mutta sekin on varmaan aika yksilöllistä. 
 
Heips!

Kiva, helinä12, että vastasit! Toivottavasti alkaa liikkeet kummallakin pian tuntua! Tulen pari viikkoa perässäsi, joten mulla saattaa vierähtää vielä hetki :)

En ole muuten huomannut mahan kasvua (olen ottanut kuviakin), mutta tänään vaatekaupoilla maha näytti jotenkin jättisuurelta sovituskopeissa. Olen ylipainoinen, joten maha siis näyttää vaan entistä läskimmältä, mutta on se kasvanut. Jesh.

Mulla alkaa tänään kesäloma (vielä viimeinen työvuoro puristettava) ja ens viikolle oon suunnitellut kaikkee pientä kivaa tekemistä, mut sit alkaa miehenkin loma ja ollaan suunniteltu lähteä äkkilähdöllä johonkin lämpimään. Matkojen hinnat on viimeaikoina vaan kallistuneet, joten saas nyt nähdä miten meidän käy. Olis kyl ihana päästä vielä johonkin reissuun. Ootteko muut matkustelleet raskaana. Tarviiko ottaa jotain erityistä huomioon? Jostain kuin, et neuvolakortti pitää ottaa.


 
Hei kaikille ! :) Täällä myös odotetaan esikoista ja la on 20.12. 

Liikkeitä ei vielä tunnu, täällä niitä jo kovasti odoteltais :/ Vatsa on vähän kasvanut, mutta ulkopuoliset ei sitä osais vielä tunnistaa vauva vatsaksi. 

Maddela kyselit montako neuvolaa ollut niin mä olen tähän mennessä käynyt neuvolassa rv 7, neuvolalääkärissä rv 12 ja toinen neuvola rv 16+4. 
4D-ultraa olen harkinnut, millä viikolla sinne on kannattavaa mennä? 

Käykö muuten kukaan noissa tavallisissa ultrissa muulloinkin kuin neuvolasta saa ajan? Eli varaa ajan itse ja käy katsomassa vain että kaikki on kunnossa? :/ Tuntuu et niissä on niin pitkät välit kun viimeksi olin ultrassa rv 12+6 ja rakenne ultra on vasta rv 23+3...

Oletteko vielä ostanut mitään vauvalle? 
 
NIIN unohtu vielä tosta äskösestä!   Millain ootte uskaltanut hiuksia värjätä? Mulla alkais olee jo melko kamala juurikasvu kun oon yrittänyt pitkittää värjäämistä :D 
 
Värjäsin heti kun ensimmäinen kolmannes tuli täyteen, pidemmälle en vaan pystynyt odottamaan kun tukka näytti niin järkyttävältä että hyvä kun kehtasi töihin lähteä :/ Sain tietää raskaudesta juuri silloin kun olisi pitänyt mennä värjäykseen niin jätin sitten sen värjäyskerran väliin ja odotin sen kolme kuukautta, minkä jälkeen juurikasvu olikin aivan hirveä. Kovat tunnontuskat oli, mutta lueskelin paljon aiheesta ja päädyin luottamaan esim. teratologiseen tietopalveluun ja muihin luotettavanoloisiin tahoihin, joiden mukaan satunnainen värjääminen ei ole haitaksi. Kampaaja laittoi sitten kevytvärin, jonka pitäisi olla edes vähän parempi vaihtoehto.
 
http://www.americanpregnancy.org/isitsafe/hairtreatments.html

Jaa, taas tämmöinen syyllistyksen aihe. No nyt täytyy tunnustaa ilmeinen typeryyteni, että en ollut edes kuullut aiheesta, mutta tutustuin päällisin puolin aiheesta tehtyihin lääketieteellisiin julkaisuihin ja monenlaista näyttöä ja näytön puutetta teratogeenisyydestä näyttää olevan. Suomessahan ei mitään virallisia suosituksia aiheesta ole, mutta USA:ssa näyttää olevan (linkki).

Mä olen käynyt säännöllisesti kampaajalla värjäyttämässä hiukseni kasvivärillä, jonka nimeä ja merkkiä kysyn juuri kampaajaltani. Meinaan tutustua ainesosaluetteloon. Värjäykset ovat tapahtuneet viikoilla 5, 11 ja 17 ja seuraava olisi parin viikon päästä. Käytän myös hiuslakkaa ja kynsilakkaa säännöllisesti. Että minkähänlainen sekasikiö sieltä onkaan tulossa...

Mulla maha näkyy jo niin selvästi, että ihmiset huomaavat. Ekat hoksasivat jo viikolla 17 vaikka mulla oli sellainen kesämekko päällä. Lähtö-BMI oli jotain 22 ja painoa on tullut 5 kg. Ristiriitaiset fiilikset, että iloitako mahasta ylpeänä vaiko peitellä sitä vielä. Töissä osa tietää, osa ei.

Nen89 meillä on 4d reilun viikon päästä, eli rv 21+0. Ilmeisesti sinne vois mennä vähän aiemminkin, mutta siis rv 20 tienoilla suositellaan. En tiedä kunnallisista ultrista, että pääsisikö maksusta sinne muulloinkin kuin niihin varhais- ja rakenneultriin. Luulisi, että jos lähetteen saa, niin miksei. Jossainhan ne utraa neuvolassakin harvase käynnillä.

Me käytiin Baais Edinburghissa rv 14 paikkeilla. Onneksi paha oli oli mennyt jo ohi, mutta olin kyllä aika väsynyt. Mitään erityistä ei tartte ottaa huomioon, neuvolakortti kannattaa pitää muutenki kokoajan mukana. Lääkärintodistus lentämiseen tarvitaan monella lentoyhtiöllä jo rv 28 lähtien. Mulla on tiedossa vielä yksi Berliininreissu rv 30, toivottavasti kaikki menee hyvin!
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2003/4_2003/matkailla_voi_raskaanakin/

Nyt tulee romaani, mutta vielä hemoglobiinista ja rautalisästä. Kävin kattoon hemoglobiinin ja rautavarastot yksityisellä ja Hb oli 118, varastot onneksi hyvät. Nyt ajattelin ummetuksesta huolimatta aloittaa miedon rautalisän ettei sitten humpsahda ihan alas yhtäkkiä. Miten te muut, onko jo rautavalmiste käytössä? Tuossa monivitamiinissa mitä syön on vain 14 mg rautaa, mutta otan sen aamulla tyhjään mahaan mehun kanssa, jotta se imeytyisi mahdollisimman hyvin.
 
Takaisin
Top