Esikoinen!

jouluvauva

Oman äänensä löytänyt
hei!
Ajattelin että olis kiva jutella niiden kansa joille tämä on esikoisraskaus. Minulla ainakin tulee kokoajan olo että olen niin kokematon, peloissani ja täynnä tyhmiä kysymyksiä että kaipais vertaiskokemuksia.
 
Heippa!

Täällä on kätilö joka työkseen hoitaa synnyttäneitä ja vauvoja ja itselle joulukuussa tulossa myös esikoinen. Kyllä meikäläiselläkin kysymyksiä pyörii päässä ja kun on ihan uusi elämäntilanne ja iso muutos tulossa parisuhteeseen. Eikä tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan. Kysele ja keskustele terkkarin kanssa ihan kaikesta mitä mieleen tulee. Itse uskon että tilanteet kasvattavat pikkuhiljaa vanhemmuuteen ja että pärjään kyllä ihan hyvin vanhempana. Mutta jännää ja uutta tämä on...ja oma vauva :)

 
Kivaa jouluvauva, kun aloitit tämän. Ajattelin ihan samaa, että olisi kiva jutella muiden ensi kertaa äidiksi tulevien kanssa.

Meillä oli eilen veljen toisen lapsen ristiäiset ja siellä oli lähes koko oma perheeni koolla. Kun itse seremonia oli onnellisesti ohi päätin sitten käyttää tilaisuuden hyväkseni ja pudotin pommin: meille on myös vauva tulossa. Käly imetyshuuruissaan pillahti onnenkyyneliin, hän oli veljeni lisäksi ainoa joka yrityksestämme tiesi. Äiti ja molemmat siskoni olivat aivan ihmeissään: "Siis ihmisvauva? Teille? Oikeesti?". Ensi viikonloppuna sitten kerrotaan miehen porukoille ja siskolle. Siellä vasta tulevatkin olemaan yllätyneitä. Hauskaa :)

Viikot tuntuvat matelevan hitaasti. Vielä 2,5 viikkoa ultraan ja labroihin, 3 viikkoa lääkäriin. Väsymys on välillä hurja, mutta se vaihtelee aika paljon päivästä toiseen. Koitan nautiskella nyt vain tästä onnellisesta olotilasta, kevään etenemisestä ja myös pahasta olosta, joka välillä nostaa päätään.

Minkälaisia tunnelmia teillä muilla äitikokelailla on meneillään?
 
Jee odotinki jo tämmöistä ketjua :) Täällä kans esikoinen tullossa. La on 6.12. Ultraan pääsen 22.5! Tuntuu et aika menee niin hitaasti.
 
Hei kaikille!

Täällä myös odotetaan esikoista, meidän rakkauslasta :)
Tunteet menee ihan laidasta laitaan ja lauantaista saakka on ollut tosi kuvottava olo. Jatkuvasti pitää pupeltaa jotakin, että ei pahaolo ehtisi tulla. Toistaiseksi olen selvinnyt pönttöä halaamatta, mutta lähellä on ollut.

Eka neuvola on 29.5. ja ultra 12.6. Laskettuaika alustavasti laskettuna 29.12. omat synttärit 31.12. joten saa nähdä miten käy. Kun vaan nyt päästäisiin siihen pisteeseen, että pikku käärö on hyvin voivana sylissä.

Lopetin e-pillerit helmikuun lopussa ja yhdet kuukautiset tähän väliin ehti tulla.
 
Moikka,

Meillekin tulee esikoinen, la 2.12. Ja niin odotettu, toivottu, rakastettu lapsi jo nyt!

Neuvolaan vasta huomenna terkkarin sairastumisen vuoksi ja ultraan viikon päästä perjantaina. Jännittää ja tuskin maltan odottaa!

Kaikki on niin ihanaa, mutta samalla niin uutta ja niin outoa, mä olen ihan pihalla tämän kanssa! Mulla on lähipiirissä ollut tosi paljon vauvoja ja raskauksia, mutta siltikin, nyt kun se on oma juttu, olen ihan avuton!
 
Tulen mielelläni keskustelemaan kanssanne. meille siis esikoinen tulossa piiiitkän yrityksen jälkeen! :) tänään kävimme varhaisultrassa, jossa näkyi sykkivä sydän, tosin ei ihan vastannut viikkoja (tod näk ovis ollu myöhemmin). Huojentavaa oli kuitenkin syke nähdä (reilu vuosi sitten todetun tuulimunan jälkeen)!! Perjantaina olisi sitten tarkastusta odotettavissa aamulla ennen ekaa neuvolaa :) LA sattuu jouluaatolle, joka tulee kyllä vielä muuttumaan..
 
Täällä kanssa esikoista odotellessa. Meille tämä on täysin yllätysvauva, ollaan siitä kuitenkin tosi onnellisia:) alkujärkytys oli kyllä aikamoinen:D me käytiin varhaisultrassa kaksi viikkoa sitten ja siellä se pikkuinen sydän sykki <3 kovasti on mullakin monenlaisia pelkoja, tyhmänä olen vielä lukenut kaikkia kauhutarinoita.. Toivotaan parasta! Olen voinut aika huonosti, töissä jaksan olla juuri ja juuri, kotiin päästyä niin väsynyt ja huonovointinen:( oksentaa en ole vielä ainakaan joutunut, lähellä on ollut. Toisaalta pahoinvointi on kuulemma vain hyvä asia. On kiva kuulla muidenkin tarinoita ja kokemuksia:)
 
Iltaa naiset!

Kiva juttu yöperhonen- että teillä nyt viimein tärppäsi! Kuinka kauan teillä oli yritystä? Meillä meni 11 kk ja ovistestejä kului, tuntui pitkältä ajalta, vaikka todellisuudessa se ei ole kovin paljon. Aika aikataulutetuksi se seksi meinasi mennä, mutta onneksi tuli myös tulosta ;)

Tytsy89, mä oon koittanu jättää lukematta kauhutarinat keskenmenoista ja tuulimunista, ettei alkaisi pelottaa. Tämä on mun eka tärppi ikinä ja vasta 8+ menossa, joten mitä vain voi vielä tapahtua, mutta olen päättänyt etten sitä etukäteen pelkää. Suren sitten vasta jos on aihetta.

Iltatuuli, mulla on elämä kans menny yhdeksi syömiseksi. Koko ajan ihan kauhee nälkä. Hassu tunne. Teilläpä Anksu80 tärppäsi nopsaan, hieno juttu ettei tarvinnut pidempään odotella. Mia Mamman kanssa samaa mieltä, että kyllä tämä tosi mielenkiintoista on tämä ensiodotus. Eniten kiinnostaa omat uudet tuntemukset ja miten keho tulee muuttumaan tässä matkan varrella. Täytyy vaan todella toivoa, että pysyy toimintakyky hyvänä (eikä pidä mennä lukemaan kauhukertomuksia kauhuraskauksista :D).

Mukavaa alkanutta kevätviikkoa kaikille ja jatketaan ihmettelyä!
 
Maddela: pyöreesti 4v yritetty... nyt otin suht lungisti tän tärppikierron ja vasta päivää ennen kun menkkojen ois pitäny alkaa, mietin raskauden mahdollisuutta! ennen olen siis aina kuulostellut kroppaa yms... kenenkään ei pitäisi verrata aikaa, kauanko on yrittänyt, koska kyllä se pidemmän päälle alkaa turhauttamaan kun mitään ei tunnu tapahtuvan! helposti meinaa tosiaan sänkyhommat mennä aikataulutetuksi tuon pidemmän yrittämisen kanssa..
 
Ihanaa kun porukkaa tuli!
Tunteet mullakin järjettömästä onnesta heilahtaa aika sujuvasti puhtaaseen kauhuun. riittää että lukee vaunujen ominaisuudet niin alkaa valtaamaan pikku hätä että kykenenkö tähän  kun en etes ymmärrä vaunuista mitään:) Kesto vaippa ohjeet saa myös aika paniikin.

Yllättänyt tässä raskaudessa myös tämä kropan kipu. Rinnat on kipeät, vatsaa särkee, huimaa ja pikku öklötys koko ajan. Olo on  jonkinlaista tasaista vaaleanpunaistapahoinvoivaa onnea. Nyt 9 +6 viikko menossa.( en osannut tota stickkeriä laittaa oikein:)

Ja pikkusen hävettää sillä aikaisemmin katsoin kateellisena raskaana olevia naisia. Nyt herää järkytys ja kauhu että miten ne kykenee.

Onnea kaikille!
 
Täällä nähty ensimmäinen semmoinen vauva uni. Meille oli syntynyt pieni poika, mutta oltiin aivan "hukassa" hänen kanssaan.  Itse oon yrittänyt katsella (jo?) netistä kaiken maailman rattaita mutta enhän mä niistäkään mitään tajua. Eiköhän kaupoista löyty (toivottavasti) ammattilaisia jotka osaavat sitten auttaa kun on rattaiden ostoaika :)

Mulla taas on päänsärkyä jatkuvasti. En sitten tiedä nukunko huonosti vai liikaa, tai juonko edes nesteitä tarpeeksi. Oksennus meinaa lentää tasasin väliajoin, muttei sitten kuitenkaan. Luojan kiitos ettei mun rintoja enään arista. Rv 9+5 täällä näin! Tekisi mieli jokaiselle kertoa tästä, mutta ei vielä.

Nyt kömmin takas mieheni viekkuun ja 9:30 alkaa vauvan tarina nii laitan sen pyörimään ;)

Aurinkoista päivää kaikille.
 
Hei! Vihdoin uskaltauduin tänne oikein kirjoittelemaan, enkä vain lueskelemaan :) Täällä myös esikoinen tulossa ja rv 7 alkaa tänään. Laskettu aika olisi 25.12. Olen aina miettinyt, että minä en ainakaan haluaisi lastani syntyväksi jouluna, mutta näin taitaa käydä :D ei ole meidän käsissämme nämä jutut :)

Olen ollut aika oireeton, koska... minulla on muutenkin aina kylmä, aina vessahätä ja aina väsy :D Rintojen kipu on ollut alusta asti mukana ja kuvottavaa oloa olen saanut tässä parin viikon ajan sietää pitkin päivää. Kovasti auttaa kun syö tasaisin väliajoin ja vähän kerralla sekä nukkuu kunnon yöunet. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut, yökkimisiä kylläkin on tullut. Hui kun aivan pelkään, koska joudun oksentamaan, sen verran inhoan sitä puuhaa.

Paljon mietityttää, onko raskaus varmasti "oikea" eikä tuulimuna. Liikaa on tullut kaikenmoisia raskauskertomuksia luettua. Neuvolaan pääsee ensi viikolla 18.5. ja sitä kovasti odotellaan.

Aurinkoa ja iloa kaikille!
 
Minäkin uskaltauduin nyt kirjoittamaan.. Jännittää tosi paljo ja välillä unohtaa että on ees raskaana :D Mulla suhteellisen hyvin menny, välillä on huono olo mutta väsymys on ihan järkyttävää nukkuisin koko ajan... Tein testin vasta kun hokasin että menkat melkein vkon myöhässä :D Alamahat kivut oli kauheita 2vkon ajan että jouduin särkylääkkeen ottaa joka ilta kun menin nukkumaan. Nyt ei ole alamahakipuja paljoa, välillä äkkiliikkeet nipistää mutta tissit ne tuntuu että ne räjähtää ja öisin ei voi nukkua mahallaan :D nyt viikkoja 7+2. Eka neuvola vasta parin vkon kuluttua. Toivottavasti kaikki olis tuolla masussa hyvin :)
 
Heips!

Täältä ilmoittautuisi mukaan myös esikoistaan odotteleva. Olen lueskellut näitä palstoja jo kuukauden ajat, mutta olen ollut hyvin pelokas koko tämän ajan, sillä olen saanut jo tänä aikana takaiskuja. Aluksi varhaisultrassa lääkärisetä pelotteli minua suurella keskenmenoriskillä, sillä alkio vastasi 7+2 viikolla vain 5+4rv. Samalla myös minulta löydettiin suuri yli tennispallon kokoinen kysta oikeasta munsarjasta, joka majailee kohdun päällä. Olen sen vuoksi käynyt verikokeissa ja kontrolliultrassa. Kontrolliultrassa kuitenkin selvisi, että pikkuinen oli kehittynyt uusien viikkolaskelmien mukaan ja tässä tapauksessa ovulaationi olikin sitten ollut luultua myöhempään. Kysta taas oli kasvanut, mikä kauhistutti. Olenkin ajatellut mennä omakustanteisesti uudestaan ultraan ennen nt-ultraa, sillä pääni räjähtää tämän asian kanssa, sillä pelkään, että kysta kasvaa kasvamistaan ja aiheuttaa siten haittaa pikkuisen kehitykselle.

Tänään olisi kuitenkin eka neuvola ja toivottavasti sieltä saa paljon uutta informaatiota. Jänskättää. Painokin on jo noussut ihan kiitettävästi, vaikka tässä kohtaa se ei olisikaan niin suotavaa :D 2kg on päässy jo lipsahtamaan. Oon muuten kova liikkumaan, mutta olin heti raskauden alusta lähtien kuukauden flunssapotilaana, eikä energiaa riittänyt muuhun kuin lepäämiseen. Myös suurilta oksennuspahoinvoinneilta on tullut vältyttyä, kun olen yrittänyt syödä vähän väliä (tämäkin varmaan suurena syynä varhaiseen lihomiseen). Illalla tulee välillä älyttömiä ällötyskohtauksia ja oksettaa, mutta tällöin menenkin samantien sänkyyn makoilemaan, mikä saa olon vähän helpottamaan. Myös kaikki hajut ovat moninkertaistuneet ja olen varsinainen vainukoira. Jääkaappi ja tiskirätti ovat pahimmat viholliseni tällä hetkellä. :D

Mutta palailen tänne kirjoittelemaan uudestaan, on niin ihana purkaa fiiliksiään täällä, kun ei viitsi koko aikaa rasittaa tuota miesparkaa näillä höpinöillä. :)

Ihanaa kevätpäivää kaikille tuleville mammoille!

Dzelli ja pikkuinen 9+3
 
Voi dzelli, kurjilla huolilla alkoi teidän taival. Eikö niillä ole mitään suunnitelmaa sen kystan suhteen, vai katsotteko vaan kasvaako se ja kuinka paljon? Varmaan huolettaa. Mutta kiva juttu, että alkio on kehittynyt oikeaan tahtiin. Tsemppiä odotukseen ja kaikille muillekin, otetaan iisisti. Minua ainakin väsyttää aivan mielettömästi, vaikka olen koittanut nukkua pitkiä yöunia.
 
Esikoista odotellaan täälläkin
Helmikuussa jätin pillerit pois ja edelleen tuntuu uskomattomalta että kaikki tapahtui niin äkkiä. Jotenkin sitä odotti, että siinä mennään pari kuukautta ja sitten aletaan vasta miettimään sitä lasten tekoa.
Tänään lähti rv 10 ja eka neuvola vasta ens viikolla. Sitä odotan innolla ja toivon että kuuntelisivat sydänäänet.
 
Maddela, niinhän se vähän alkoi joo. Tässä onkin nyt pelko varjostamassa koko ajan, mutta tuolla nt-ultrassa sitten selviää toimintasuunnitelma sen kystan suhteen. Kysta on jo nyt lähes 8 sentin kokoinen halkaisijaltaan, joten en usko, että sillä enää paljon olisi varaa kasvaa viemättä tilaa pikkuiselta. Mut lähinnä seurantalinjalla tässä nyt mennään, eli odotusta ja odotusta koko ajan.

Eilen oli tosiaan se eka neuvolakin. Oli oikein kiva käynti, kun oli mukavan rempseä ja nuorekas neuvolatäti vastassa. Ei tarvinnut turhaa jännitellä. Verikoetta otettaessa melkein pyörryin tosin ja kylmä hiki virtasi (multa ei saada tulemaan verikoetta helpolla, ohuet ja karkailevat suonet)  :/ jouduin siinä poistumaan hetkeksi takavasemmalle vessaan kyökkäilemään, heh...Sydänääniäkään ei saatu kuulumaan, mutta terkka meinasi, että se kohdun päällä sijaitseva kysta toimii hyvänä vaimentimena. Eli en nyt turhaan huolestuttanut itseäni sillä asialla, sillä monilla ei vissiinkään kuulu sydänäänet noilla viikoilla ?

 
Hilla83, onneksi olkoon nopeasta raskautumisesta! :) Eka neuvolakäynti oli tosi jännä ja kiva, kun kaikki asiat niin uutta ja ihmeellistä. Toivotaan, että sulla on kans kiva neuvolatäti vastassa ja saatte sydänäänet kuulumaan!

 
^Puhelimessa ainakin kuulosti neuvolatäti aika kivalta :)
Tuota verikoetta pelkään ihan hirveästi.. Pyörryn varmaan
Pitää muistaa sanoa selkeästi, että mulla on piikkikammo ja ällöän verikokeita tai itseasiassa multa ei ole koskaan aikuisiällä otettu verikoetta. Olen pyörtynyt ihan rokotuksen laittoonki.
 
Takaisin
Top