Esikoinen!

Mä aloin ottaa lisärautaa kun palasin töihin lomalta 4.päivä kesäkuuta. Aikasemmin kävin neuvolassa 17+5 jolloin hb oli 111 (ekallakäynnillä 133) ja sano et ala ottaa heti ku tuntuu siltä ja en mä sitä tarvinnu ku lomailin mut ku palasin töihin nii huh huh et meinas pitkin päivin nukahtaa seisaaltee ja alko taas soida korvissa ja huimata. Kävin sitte hakee obsidania tai jtn sen tyyppistä 100mg ja otan sitä joka toine päivä ja on ollu parempi olla.
Sitä monivitamiiniahan (multitabsraskaus jos rautaa 20mg) mä oon popsinu raskauden alusta asti ku jostai syystä mulla sillo tipahti hb enne ekaa neuvolaaki jo ales et just korvissa soi ja huimas nii se autto et pysty elään ja nosti sinne 133.

Hiusten värjäämisestä oon kans kyselle kampaamoista ja he sanoivat että kyllä se on ihan ok kuhan ei oo joka viikko värjäämässä. Toisaalta itse sitten kun värjäsin niin alkoi oksettaa kun se aine oli ollu 20 min päässä ja kävin äkkiä pesee pois. Olin tehny allergia testin 48h aikasemmi ja ei mitään. Kysyin siitä kampaamosta ku sieltä ostettu väri ja sanoi että voi olla että mä oon ite vaa herkempi niille aineille ku ei kukaa muu oo sanonu et olis alkanu oksettaa. Sit huomasin myös että se väri ei ees tarttunu mun hiuksii kunnolla ja seki kuulemma yleistä et raskaana hiusvärit ei vaa tartu.
Et tässä sit ollaa laikukkail hiuksil. Onneks koht on syksy ja viileet ilmat nii saa pipon päähä :D
 
En nyt esikoista odota vaan toista mut jos ei haittaa niin kerron miten toimin ensimmäisen kohdalla, olin siis töissä kampaamossa ja tekemisissä kaikkien lakkojen ja permanenttiaineiden ja värien kanssa, kunnes sitte jäin sairaslomalle vk 26 muistaaksee, sen takia ku kohdunkaula alko lyhenee ja tuli liikkumiskielto. Värjäsin hiuksia, tosin en just joka viikko vaan joku 4-5 viikon välein ku alko juurikasvu olee niin karsee että ite näytti enemmän kampaajaa tarvitsevalle ku ite asiakas. :) Kynsilakkaa käytän nyt ja käytin sillo kans säännöllisesti. 

 Värit ja shampoot voi vaikuttaa eri lailla raskaana olevalle, samoin hiusten kasvu voi tyssähtää olemattomaa tai sitte päinvastoin hiukset voi kasvaa hurjaa vauhtia, joillain hiukset rasvottuu kamalasti ja joillaa tuntuu että pysyy puhtaana kauemmin ku ennen raskautta. Kynnet voi olla tosi hauraat ja joillain on tosi vahvat ja kovat kynnet. Itellä esikoisen kohdalla kynnet voi tosi hyvin, nyt ne liuskottuu ja on tosi huonossa kunnossa.

Ja aina voi ottaa erivärisiä raitoja jos ei halua hiusväriä päänahkaa. :) 

 
Kai sitä sit itsekin jo uskaltais sinne parturiin mennä :) .... 

Mulla oli raskauden alussa Hb 116 ja aloin silloin käyttämään monivitamiinia jossa on 20mg rautaa, nyt Hb on 142. 
 
Mä oon kans värjännyt jo kerran tukan ja taas olis aika. Kyselin siitä neuvolassa ja sanottiin just samanlailla kuin joku täällä jo kirjoitti, et on ihan OK värjätä muutaman kerran raskauden aikana. Jostain kirjasta luin, et jos haluaa olla varmempi niin ottaa vaan raitoja.

Mulla oli tänään kolmas neuvola. Nyt sain sellaisen lapun jolla voi varata ajan sokerirasitustesteihin. Piti varata se aika vk 24-28 ajalle. Oonkin jo ihemetellyt miksei mua oo jo laitettu, kun oon ylipainoinen ja yli kolkyt. No tulihan se sieltä. Terkka sanoi, et 2dl joutuu vetään jotain appelssiinin makuista sokerivettä. Ei kuulosta kauhean pahalta, mut saas nähdä sit :)

Mulla ei oo mitattu hemoglobiinia kuin ekalla kerralla ja slloin se oli jotain 133, jos oikein muistan. Normaalia kuitenkin paljon alhaisempi. Rautalisää en oo vielä popsinut (muita vitamiineja ja ravinteita oon), mut välillä tulee himo esim. pinaattilättyihin.

 
Otin aamulla tyhjään mahaan monivitamiinin, 15mg rautaa ja ummetuslääkkeen. No oksuhan siitä tuli kun yritin odottaa tunnin ennen aamupalaa.

Aika jännä on kyllä tuo tukan ja kynsien käyttäytyminen, mä oonkin vähän ihmetellyt että ei mulla vaan hiukset rasvoitu, vaan päinvastoin pysyvät puhtaampina kuin ennen raskautta. Iho ennallaan, kynsisissä muutenkin käydän kovetinta joten niistä en tiedä. Saa nähdä miten käy synnytyksen jälkeen, hiukset varmaan tippuu päästä.

Mä ajattelin kans mennä vapaaehtoisesti sokerirasitukseen, vaikka voi siinä aika huono olo tulla. Toisaalta 75g glukoosia kertatujauksena ei kuulosta kovin harvinaiselta (vaikka ei terveellistä elimistölle olekaan), 100g karkkipussi ei tunnu missään... Käytän kyllä nyt tilaisuuden hyväkseni ja haluun tietää miten sokerit käyttäytyy. Normaalisti saa tietää vaan korkeintaan paastoarvon ja suurin osa ajastahan on aterianjälkeistä tilaa.

En tiedä nyt sit noista hiusväreistä, pisti tietty mietityttämään kun oon käyny jo kolme kertaa värin ottamassa, mutta onni onnettomuudessa on se, että väri on tosiaan kasviväri, ammoniakiton ja ilman hapetinta. Mutta jos se lapsi syövän saa niin ainahan voi haastaa hiusvärifirman oikeuteen :D

Eilen illalla muksu aloitti ekan kerran oikein kunnon potkunyrkkeilytreenin. Olipa ihana seurailla sen touhuja, hassulta tuntui. Ainakin se on elossa ja virkeä. Ylihuomenna rakenneultra, en malta odottaa jälleennäkemistä!
 
mullaki hiukset pysyy pitempään puhtaan näkösinä ja tuntusina, ja tuntuu et ne ei kasva yhtään. on noi kynnetki ehkä vähän paremmas kunnos, paha sanoo ku tulee hoitotyös pidettyä ne suht lyhyinä. mut ihottumat on kyllä pahempia ku muina vuosina.
 
Oon kans huomannut ihon olevan nyt raskauden aikana huonompi. Mulla on atooppinen ihottuma ja koskaan tähän aikaan vuodesta se ei ole ollut näin paha mitä se nyt on. Ennen ihottumaa ollut kaulassa, mutta nyt tuntuu olevan koko kropassa.
Sen verran mitä juurikasvua kerinnyt tulemaan niin oon myös huomannut oman hiusten värin olevan paljon tummempi mitä aiemmin. 




Vieläkin ensimäisiä potkuja odotellaan... :/ 
 
Apua!!! Olin eilen käymässä nukkumaan, niiin havahdun ku tunnen jotain märkää. Niin tissithän ne alkoivat eilen vuotamaan rv 21 lähti käyntiin tänään :) mites teillä muilla? Vuotaako jo..
 
^Hui, no ei kyllä! Pitääkö alkaa siis jo varautumaan tuommoseenkin
Itelläkin nyt rv 21 eli täytyypä tarkkailla..
 
Heips

Mä lainasin kirjastosta sellaisen äitiyskirjan, josta luin, et raskauden puolessa välissä toisilta rupeaa tulemaan jo ternimaitoa. Puristelin nännejäni tämän jälkeen, mutta mitään ei vielä tullut :)
Tosin samassa kirjassa puhuttiin sisään- ja ulospäin kääntyvistä nänneistä ja niitä puristellessani huomasin, et mulla saattais olla sellaiset vetäytyvät :( Käytännössähän tämä tarkoittaa, että imetys saattaa epäonnistua tai on ainakin vaikeampaa. HUI.
Ei vieläkään liikkeitä (18+4).
 
Baais: Kaks lasta olen sisäänpäin kääntyneillä tisseillä imettänyt. Mulle tärkein apu oli rintakumit. Vastasyntyneellä oli niin pieni suu, ettei millään saanut kunnon imuotetta. Alku oli siis hankalaa, mut rintakumit pelasti koko tilanteen. Tokassa otin omat jo laitokselle ja nyt sama juttu. Sit kun vauva kasvaa vähän, niin homma alkaa sujua ilman kumejakin :)
 
Kiitos vinkistä salmiakkisisu, tiedän varautua etukäteen.
Täytyy varmaan ottaa asiasta enemmän selvää :)
 
täällä ilmoittautuu kans yks nänniongelmainen, mut rintakumit pelasti tilanteen! :)
 
Nyt kun tyttönenn91 mainitsit, niin kyllä, puristamalla vasemmasta nännistä tulee jotain kirkasta nestettä! Jee, tissit alkaa toimia, hurjaa.

Mies pimahti eilisen ultran jälkeen ja käytti koko illan netistä vaunujen ja turvakaukalon etsintään. Tänään se pisti tilaukseen turvakaukalon ja autojalustan, vaunut koitetaan ehkä tilata Slovakiasta jos suostuvat toimittamaan Suomeen, on nääs ihan sama vaunu ku täällä myytävä mut yli puolet halvempi! Koitetaan alkuun pärjätä yhdistelmävaunuilla, matkarattaat ehkä sit myöhemmin jos vaikuttaa, että niitäkin tarvitaan. Nyt tarttis vaan pitää mopo lapasissa.

 
Heipat kaikille,
 
täällä takana 7 vuoden rankat hoidot ilman tuloksia (tai yksi tuulimuna), ja viime syksynä kun lähdimme sijaisperhetoimintaan - yhtäkkiä näkyikin testissä vahva plussat.

Tämä lapsi on niin odotettu ja niin biologinen ;)! Meillä LA 1.12. ja mahakin on jo kivasti pyöristynyt :) äippäloma alkaa lokakuussa.

rakenneultrassa pari viikkoa sitten kaikki oli hyvin. kieltämättä tuntuu oudolta ja ihmeelliseltä saada kohta syliin oma vauva.
 
Tahvo, onnea hurjasti!! :) On varmaan ihan huikeaa se tunne, kun oot kaua yrittäny tulla raskaaksi tuloksetta ja nyt tärppäsi! :)
 
TAHVO: Erittäin paljon onnea!!!!!

Meillä esikoista ennen noin 5 vuotta hoitoja. Pas poika saatiin -06. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, niin toka poika saatiin luomuna -07  ja nyt olen kolmannen kerran raskaana ilman hoitaja tälläkin kertaa.
 
21+3 ja tissit toimii. Ei kyllä olis vielä tarvinnu... Muutenki ollu ihan kamalaa tämä rintojen kasvu. C-kupista DD-kuppiin ja nekin alkaa oleen pienet. Jokatoinen tuttu jo huomauttaa  kuinka on kasvanu... :(
 
Olen lähdössä tänään ostamaan isompia rintsikoita, vanhoista on kahdet menny tähän saakka ja menis vieläkin, mutta haluan jo vähän tilaa enemmän. Mutta ei mulla kyllä vielä mitään nestettä tulekkaan. B kupista C kuppiin vaihtunu siis mulla ja viikko 21 menossa.

Mietin vaan että ostanko reilusti isommat, että kuin nuo tuosta vielä kasvaa..ettei tarvis ostaa taas uusia kuukauden päästä.
 
Mä jouduin siirtyy b:stä c:hen jo viikolla 10 :D ja nyt tuntuu et paisuu vaa lisää et pakko itekki mennä ostaa ku ainakaa ympärys mitta ei riitä. et suosittelen et ostat jotku tukevat mut tei liian piukat et on just pientä venymis rajaa ja ympärys mitta vaik sillai et pidät toistaseks "tiukimmalkii" ku itel ainaki alkaa toi ympärysmitta olla liian pieni vanhois enne raskaut oli b70 ja nyt siis käytös 75c ja sil löysimmäl kii ja kiristää ja varmaa ostan seuraavaks 85C/D et pidän kireimmäl niit hakasii ku varman mahan kans tuleee ympärysmittaa lisää. Ja viimesil viikoilhan tulee kuitenki ostettuu ne imetysliivit. Kantsii ehkä ostaa alesta nuo rintsikat jos just poelkäät et kasvaa nopeesti ulos niistä.
 
Takaisin
Top