Esikoinen tulossa!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lau84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mypa: Mulla on migreeni ja lääkäri sanoi että sumatriptaania voi raskaana ollessa ottaa, tosin itsekin yrittänyt vielä sinnitellä ilman sitä. Mulla kyllä monesti auttaa Panadol Forte 1000mg, oletko sitä kokeillut? Joku 400 tai 500mg ei auta yhtään mutta tuo tonninen on ihan eri juttu :).

Neuvolas mulle sanottiin että voi noin puoleen väliin raskautta syödä vielä buranaaki. Mulla ei ainakaa panadolit oikein meinaa auttaa.. Täytyy sitte siirtyä tuohon tonniseen panadoliin jossain vaihees ku ei buranaa enää viitti ottaa.

Mypa: Mulla on migreeni ja lääkäri sanoi että sumatriptaania voi raskaana ollessa ottaa, tosin itsekin yrittänyt vielä sinnitellä ilman sitä. Mulla kyllä monesti auttaa Panadol Forte 1000mg, oletko sitä kokeillut? Joku 400 tai 500mg ei auta yhtään mutta tuo tonninen on ihan eri juttu :).
Mulla on sumatriptan, mutta netistä luin että ei oo niin hirveesti vielä tutkimustietoa miten vaikuttaa sikiöön. En sit uskaltanu ottaa..mutta jatkossa pakko ottaa jos kohtauksia rupee tuleen enemmän eikä esim. ole mahdollista mennä nukkumaan. Täytyy ottaa neuvolassa esiin enskerralla ja pyytää reseptillä sit noita vahvempia paracetamoleja. Yleensä paracetamol ei mulla auta mutta en ole tonnisia kokeillut!

Neuvolas mulle sanottiin että voi noin puoleen väliin raskautta syödä vielä buranaaki. Mulla ei ainakaa panadolit oikein meinaa auttaa.. Täytyy sitte siirtyä tuohon tonniseen panadoliin jossain vaihees ku ei buranaa enää viitti ottaa.
Täytyy tosiaan enskerralla neuvolassa puhua noista lääkeasioista, ei mullakaan yleensä paracetamol/Panadol auta yhtään! Tota tonnista en oo kokeillu..

Tonnista parasetamolia saa nykyisin myös reseptivapaana, on vaan aika paljon pienempi pakkaus. Itsellä myös migreeni, pärjännyt yleensä kohtausien kanssa pelkällä naprokseenilla. Nyt kerran raskauden aikana tullut kohtaus, mutta onneksi helpotti levolla ja parasetamolilla.

Suosittelen kyllä kokeilemaan sitä tonnista, saa tosiaan myös reseptivapaana mutta toki halvempaa ja enemmän reseptillä. :) Jännä kyllä miten nuo ohjeetkin vaihtelee, mulle sanottiin ettei buranaa sais raskaana ollessa ottaa ollenkaan. Ja vähän ihmettelen sitä sumatriptaaniakin kun ei ole tutkittu riittävästi ja silti sitä sais ottaa.. On vielä kolmiolääke.

Joo 1g panadol toimii ihan ok, sillo ku oli kovat "menkkakivut" niin otin puolikkaan ja 5 minuutissa kipu ohi. Mut päänsärkyyn se puolikas ei enää sitten auttanutkaan.

Täällä yks esikoisen odottaja kanssa :)..

Nyt rv 15 ja alkanu päätä juilimaan.. en muista milloin olis viimeks hedari ollut! Niskat tuntuu menevän vielä helpommin jumiin.. koitan juoda vettä ja venytellä ja liikkua.

Särkylääkkeitä en ole vielä joutunut ottamaan, enkä tosiaan tiedä mitä ottaisin.. ilmeisesti tää paracetamol olis "turvallinen" mut mulla se ei oo oikee ikinä toiminut :/...

Turvotus on kammottava.. onkohan pegorion ja rennie turvallisia..?? Luumut oon liottanu vesilasissa ja juonu sitä litkua, pellavarouhetta en enää uskalla käyttää.. tuntuu että ruoansulatus on superrrrhidas.. uuh ja auts..

Niin ja mammahousut kävin ostamassa tän turvotuspallotuksen takia, joka on vaivannut jo viikkoja.. Ei pysty oikeen millään vaatteilla peittelemään enää.. ja tää on turvotusta!! huhhuh..

Ilokseni ilmoitan et mulla meni pahin turvotus ohi ja nyt voisi jälleen saada mahaa piiloonkin. :) Noh, ei mulla varsinaisesti tarvitse piilotella ku jouluun ja senkin jälkeen jos pojalta saisi vielä vaikka puoleen väliin raskautta pimitettyä.

Tuo päänsärky on inhottava juttu. Mulla ei maanantaina särky lähtenyt paracetamolilla, mutta kun lämmitin vehnäpussin ja laitoin sen niskaan niin johan alkoi tuntumaan hyvältä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!

Mukavaa :)

Toivoa siis on että tää turvotus lähtis helpottaan :D!

On muuten "haastava" vaihe kun oireet alkaa vähän helpottaa, mutta mitään ei vielä tunne.. että mistä tietää että kaikki ok masussa jne.. :0 :D seuraavaan neuvolaankin vielä kuukausi..

Eipä tätä turvotusta saa enää helposti piiloon. Tänään tein huomion että kohdun yläreuna tuntuu noin navankorkeudella, joten en usko että enää tästä maha ainakaan pienenee. Onneksi joulu on jo kahden viikon päästä, niin loppuu tämän peittely.

Dobleri helpottaa jos kaikki muut oireet menee pois. Itse olen edelleen yökkinyt, eli olettaisin että muksu on mukana, dopleria en hanki (lainaan kaverin jos tulee hätähätä). Lähti muuten turvotuksen mukana semmoset 1,5kg pois mikä on ihan superhieno juttu!

Millaisia ajatuksia esikoista odottavilla on synnytyksestä? En oo itse osannut sitä ikinä pelätä, en oo siksi lukenut mitään kauhutarinoita tai muutakaan synnytyksestä. Sain alkuraskauden itseltäni pilalle lukemalla liikaa juttuja netissä. Luotan ammattitaitoisiin ihmisiin neuvolassa ja äitipolilla että saan tiedot mitä pitääkin, ja että oon hyvissä käsissä. Mietin että oonko ainoa joka on vielä mieluusti autuaasti ajattelematta synnytystä.

En mä ainakaan ajattele ollenkaan synnytystä. Ensinnäkin se tuntuu olevan vielä ikuisuuden päässä ja muutenkin ajattelen et se on pakollinen asia joka täytyy hoitaa jos haluaa saada lapsen. Yritän pitää nää ajatukset ihan loppuum saakka. :)

Minä suhtaudun siihen hyvin luottavaisesti. Ei ainakaan vielä pelota. Ehkä ajattelen siitä, että se menee joka tapauksessa jotenkin. Aattelen kuitenki, että hyvä itse olla valmistautunut, että tietää, mitä haluaa. Tykkään olla valmistautunut asioihin, mutta ei se varmaan kaikille ole niin tarpeellista. Mulla tieto lisää rohkeutta. Kauhujutut on musta yksittäistapauksia ja jotku niitä jostain syystä tykkää kertoa

Kauhutarinoita en neuvo lukemaan, mutta kaikkia ohjeistaisin tutustumaan synnytykseen tapahtumana. Eli miten se etenee, niin pysyy vähän kärryillä siitä miksi kroppa tekee tiettyjä asioita tietyssä vaiheessa synnytystä. Ja toki kannattaa pohtia kivunlievityksen vaihtoehtoja ja neuvon myös käymään päässään läpi sen mahdollisuuden että synnytys päättyy sektioon. Varsinainen suunnittelu ei kovin pitkälle kannata, mutta on hyvä tietää perusasiat :)

Meillä ei juteltu muuta ku että "jännittääkö?" "No ei kauheesti" "No sepä hyvä". Ite joutu ottaan selvää

Takaisin