Esikoinen tulossa!

Lau84

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2017
Pitäisikös meidän ensimmäistä odottavien kanssa tehdä oma ketju?
Meillä voi olla ihan eri ihmetyksen aiheita kuin vaikka toista odottavilla. :happy:
 
Paljon taivastelen oireita tai enemmänkin niiden olemattomuutta. Aika hyvä olo. Milloin pitäisi neuvolaa varata? Milloin kerrotaan töissä jne...
 
Paljon taivastelen oireita tai enemmänkin niiden olemattomuutta. Aika hyvä olo. Milloin pitäisi neuvolaa varata? Milloin kerrotaan töissä jne...


Täällä kans hyvin vähäiset oireet! Kesäkuussa keskeytynyt km, sillon oli hieman enemmän oireita... mutta yritän lohduttautua sillä, että joillain niitä oireita ei vaan oo ja saattanee ne jossain vaiheessa ilmestyä!

Neuvolaan kai olis hyvä soitella viimeistään joskus rv 6-7 tienoilla, että kerkiää saamaan ajan hyvin rv 8-9! :)
 
Työt itseänikin mietityttää. Olin ajatellut lopettaa nykyisessä työpaikassa, mutta tuskin sitä raskaana saa uuttakaan duunia :sad001 huoh! Mutta jos tänne vanhaan työpaikkaan jään, niin koitan sinnitellä mahd pitkälle!
 
Kiva että tämä ketju tuli! Me odotetaan siis miehen kanssa esikoista ja ollaan vähän pää pyörällä. Toki on ihanaa että tulee mutta koko ajan pieni pelko persiissä että olenko mä oikeasti raskaana vai feikkaako mun keho kaiken. :shifty:

Milloin pitäisi neuvolaa varata? Milloin kerrotaan töissä jne...

Mä varasin heti kun plussasin. :,D Sain lokakuun loppuun ajan jolloin on rv 9 menossa. Töihin pitää ilmoittaa viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa jos oikein muistan.

Milloinkahan sukulaisille ja ystäville voi kertoa? Rv 12 jälkeen?
 
Täälläkin pieni pelko persiissä koko ajan. Toisaalta tekis mieli kuuluttaa koko maailmalle, mut toisaalta pelottaa et mitä jos on tuulimuna tai mitä jos menee kesken tai vauvalla ei oo kaikki hyvin jne. Jos kaikki menee hyvin, aattelin kertoo lähimmille joskus niskapoimu-ultran jälkeen. Jännittää kyllä lähipiirin reaktiotkin, tulee monelle suurena yllätyksenä.
 
Ite jo kerroin läheisille, kun muutenkin ollaan paljon yhteyksissä äidin ja siskojen kanssa. En muulloinkaan osaa pitää vaikka joululahjasalaisuuksia, niin päätin olla samoilla linjoilla nyt :)
 
Me ootetaan sinne rv12 asti ennen kuin kerrotaan kenelllekkään! Halutaan joku varmistus, että kaikki varmasti hyvin ja vauva mukana matkassa!

Tuosta keskenmenoon päättyneestä kerrottiin muutamille kavereille jo suht aikasin, ja se oli tosi raskasta sitten kertoa kaikille, että miten se päättyi.

Toisaalta tekis kyllä mieli kuuluttaa koko maailmalle :D
 
Meillä mies tuntuu suhtautuvan pelokkaammin mahdolliseen keskenmenoon ym. Itse en oikein osaa vielä stressata, kuitenkin vielä niin alussa että aivan kaikki mahdollista.
Me päätettiin odottaa jouluun ennen kuin kerrotaan sukulaisille, silloin ollaan sitten reilusti toisella kolmanneksella. Tulee vähän erilainen joululahja :)
 
Minulla myös ensimmäinen lapsi tulossa. Sain plussan eilen ja soitin saman tien neuvolaan. Sain ajan jo 24.10. eli raskausviikolle 7. Oli tosi mukavan kuuloinen hoitaja, rauhoitti omaa mieltä kun olin vähän hermona. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, siksi otin yhteyttä näin pian. Pitää alkaa kontrolloida niitä arvoja.

Oireita on ollut melkein kaksi viikkoa jo. Alavatsa kramppaa joka päivä jonkun verran ja välillä turvottaa. Tuntuu siltä kuin kuukautiset olisi alkamassa. Viime kuussa kuvittelin myös jotain oireita ja tein testin kierron 29. päivä. Tuli negatiivinen. Mulla taisi olla vaan tosi kauhea PMS, koska olo helpotti kun kuukautiset alkoi seuraavana päivänä.

En varmaan pysty pitämään tätä sisälläni kovin kauan. Tuntuu siltä, että pakko kertoa ainakin vanhemmille ja siskolle ja parille läheisimmälle ystävälle. Ei meinaa kyllä itsekään vielä uskoa koko asiaa.
 
Täällä nyt 5+1 ja neuvolan varasin jo, joka meni marraskuun puolelle. Sen jälkeen varmasti kerrotaan vanhemmille ainakin. Ensin oli kyllä ajatuksena, että kerrottaisiin jouluaattona, mutta ei varmaankaan pystytä olemaan hiljaa sinne asti.
Parille hyvälle ystävälle kerrottiin jo heti plussan jälkeen, että saan hössöttää.

Töissä noh.. Mentiin naimisiin nyt kesällä ja sen jälkeen kaikki on mun raivostumiseen asti kysellyt ja jankuttanut, koska meille tulee lapsia ja oonko jo raskaana. Joten siellä aion kertoa vasta sitten IHAN viime tipassa, kun maha on jo niin iso ettei sitä voi olla huomaamatta.
 
Oih Dori, kuinka sä sait ajan jo noin nopeesti? Mulla on neuvola vasta joskus 9+5! Ja oon aika varma, että pää hajoaa ennen sitä :hilarious:
 
En osaa sanoa miksi sain ajan noin nopeasti. En tiedä johtuiko siitä kun kerroin heti kilpirauhasesta ja masislääkityksestä. Turussa asustelen.
 
Esikoista odotellaan täälläkin. Arviolta viikkoja tänään 6+0. Eilen kävin eka neuvolassa jo. Pienellä paikkakunnalla asutaan niin en tiedä vaikuttiko siihen et neuvola-ajan sai aikaisin. Oli ihan hyvä kyllä niin, pääsi juttelemaan ja kyselemään. Sain lähetteen varhaisultraan kun epäsäännöllisen kierron takia viikkoja ei voi laskee menkoista suoraan. Olin itse jo varannut varhaisultran niin tää meniki nyt hyvin et saa vähän halvemmalla.

Ilman ehkäisyä oltiin 10kk ennen plussaa, monet pettymykset mahtuu väliin mulla, mies on ollut luottavaisempi. Plussan jälkeen fiilikset helpottuneet kun pelkäsin toki jos ei voidakaan saada lapsia, muuten kun meillä niin hyvä parisuhde. Myös epäuskoiset fiilikset ollu, välillä aina pakko testata plussa uudelleen. Varhaisultraan hyvä mennä kattomaan et siellä pikkutyyppi on. :)

Pelkoja on toki ollut, en oikeen enää uskalla netissä paljon mitään lukea kun saa ittensä vainoharhaiseksi. Itellä kuitenkin ollut hyvä fiilis koko ajan et hyvin kaikki menee, niinkuin suurimmassa osassa meneekin. Jos jotain kävis niin ne sit aikanaan. Päivä päivältä hiukan rauhallisempi olo, varhaisultra kyllä jännittää.

Oon kertonut töissä työtiimille koska oon päiväkodissa alle 3-v. ryhmässä ja raskaus tulee alusta asti vähän vaikuttamaan jaksamiseen. Joudun käymään työajalla neuvolat ja muut eikä mun työssä töistä niin vaan poistuta niin esimiehelle joudun ens viikolla kertomaan. Oon ollut samassa työpaikassa 2v. mut määräaikainen ja nyt vielä koeajalla niin jännittää kyllä pomon suhtautuminen. Oon kertonut myös parille läheiselle ystävälle, mies ei vielä kenellekään. Vanhemmillemme kerrotaan varmaan lähiviikkoina. Jos sattuis jotain käymään niin koen ite ainakin et on hyvä et saa tukea suruun. Ihan julkisesti en kyllä aio kertoo kuin ehkä ens vuonna joskus.

Mies on kertonut olevansa jotenkin ulkopuolinen nyt. Oon ollut kyllä väsynyt ja arjen jaksaminen vaatii multa paljon enemmän kuin ennen. Raskaan työn lisäksi meillä on koiranpentu ja omakotitalo, oon tosi touhukas mut nyt on illat menny ihan sumussa ja tarve levätä on tosi iso.

Ihan hirveesti ei oo uskaltanut vielä raskaudesta iloita mut onhan tämä odotus nyt kuitenkin ihan mahtavaa :)
 
Ensimmäistä odotellaan täälläkin, ja ikää 33 vuotta. Eka neuvola olisi vasta marraskuun alussa, tuolloin olisi arviolta 10. viikko meneillään. En tiedä ultrataanko siellä, ja malttamattomana odotankin että saisi tietoa onko kaikki hyvin. Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, tuplasin lääkkeen omiin nimiini heti kun plussasin. Sitten otin yhteyttä tk:seen, josta vastattiin että pitää tosiaan tuplata (mulla oli vain 25mikrogr.), uusivat reseptin ja 2 kk:n kuluttua kontrolli. TSH pitäisi olla alkuraskaudessa 1-2, minulla oli 2,5.
 
Moikka! Mullakin on eka lapsonen tulossa ja viikkoja on 6+5, jos neuvolatädin ja omiin laskelmiin on uskominen. Ekan neuvola-ajan sain 27.10 ja siitä taisi ultra olla muutamien viikkojen kuluttua.
Raskausoireita oli muutaman viikon ajan kovaa nipistelyä masussa, vatsanturvotusta. Rinnat ovat olleet todella arat jo kolme viikkoa ja nyt neljänä päivänä on ollut todella ällöttävä olo. Dogille ruokaa laittaessa meinaa laatta lentää.
On kyllä niin hämmentävää, kun raskaus tuli yllätyksenä meillekin. Täytyykin yhtäkkiä kääntää täysin uusi sivu elämässä yhtään etukäteen miettimättä. No nyt on onneksi kuitenkin miltei yhdeksän kuukautta aikaa totuttautua ajatukseen.
Mä kerroin heti vanhemmilleni, jotka taas kertoivat veljilleni. Myös parille ystävälle oli aivan pakko kertoa, että voin avautua asiasta aina, kun tarvii. Äidin neuvot on myös tarpeen. Se saa olla mun doula. Jäiks tämä on niin jännittävää! Kunhan kaikki menisi hyvin.
 
Onko teillä suvussa tai lähipiirissä paljon lapsia? Tämä meidän tuleva on mun suvun puolelta ensimmäinen. Kaikkihan siellä kyllä on aina arvannu/tienny, että minä tuun olemaan eka joka lapsia saa, mutta silti jännittää miten kaikki reagoi. Todennäkösesti kyllä halkeaa onnesta :D koitan varmaan mahdollisimman pitkään olla kertomatta, jotta sais itse nauttia rauhassa tästä ajasta.
 
Takaisin
Top