Esikoinen tulossa!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lau84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huhhei, mua pelottaa nyt ihan kauheesti ja tulin tännekki vähän vertaistukee hakemaan. Tänään ois viimein se kauan kaivattu varhaisultra, saadaa ihan kunnalliselta ku on kyseessä pas-raskaus. Ja nyt on sit tietenki nii vahvasti sellanen olo et on kuitenki kohdun ulkoinen tai tuulimuna. Nyt ois viikot 7+2, en tiiä miten uskallan sinne lääkäriin edes mennä jos onki huonoja uutisia. Tällänen tietämättömyys on toisaalta ollu jees, saanu ainaki hetken olla hieman onnellinen tän 2 ja puolen vuoden odottamisen jälkeen.... :) Mut jospa siellä ois kaikki hyvin! Oireet on ollu aika niukkoja, pahoinvointi velloo, tulee ja menee, kerran oon vaa laatannu. Menkkakipuja mahassa aika säännöllisesti ja sit tietty kipeet tissit. Tää niukkaoireisuus tässä pelottaaki!

En oo uskaltanu ite kertoo kellekkään paitsi parhaalle kaverille, mies on kertonu perheelleen joka asuu ulkomailla. Helpompi homma, ku se saa myös ite kertoo niille jos ei kaikki ookkaa hyvin. Mulla ei kyllä energiat riitä semmoseen, ni ootan mielummin edes tän varhaisultran ja sit katotaa kelle kerrotaan ja missä vaiheessa...

Täällä ollaan aika ristiriitaisissa tuntemuksissa. Oireet on edelleen tosi vähäiset, ajoittain väsyttää ja rinnat on turvonnet ja aristaa. Menkkamaiset alavatsakivut on jatkuneet nyt jo kuukauden, viime viikonlopulla oli niin pahana että piti sortua särkylääkkeeseen. Nyt muutaman päivän keskittynyt juomaan runsaasti niin koen että hieman helpottanut oloa.
Viime viikolla olin vuotojen takia varhaisultrassa (laskennallisesti tuolloin viikkoja 6+), mutta koko ei vastannut viikkoja eikä sykettä löytynyt. Voi olla että viikkoja on vähemmän koska kierto hieman epäsäännöllinen. Ensi viikolla menen uudestaan ultraan, jos silloin ei sitten muutosta ole niin menee meidän esikoisen saaminen hieman pidemmälle.
Ei olla kerrtottu vielä kenellekään, mikä onkin tässä vaiheessa ihan hyvä koska nyt todella epävarmaa että raskaus jatkuisi tällä kertaa loppuun asti. Itselle jotenkin sitten helpompaa kun ei tarvise selitellä kaikille missä mennään.

Keskikesäiselle alkuun täällä nyt vastailisin: Että mekin jätettiin ehkäisy pois jo jouluna, eli yritystä oli reilu 10kk, jossa yk 12 oli plussakierto. :) Aika monta pettymystä matkan varrella oli, kun menkat alkoivat aina ajallaan tai vähän aikaisemmin. Kävin kesällä lääkärissä väsymyksestä ja "masennuksesta" ja multa tsekattiin kilppariarvot. Tsh oli pikkasen koholla (4.9), joten aloitettiin sitten tyroksiini lääkitys-kokeilu ja sitä syön nyt edelleen. Arvot laski normaaliin kuukaudessa (TSH 1.6) ja uskon, että ne vaikuttivat osaksi raskaaksi tuloon. Nyt mulla on tällä viikolla taas kontrollilabra. Saas nähdä mitä ne arvot nyt on ja pitääkö lääkitystä nostaa, kun raskaus on alkanut.

Varailin tänään myöskin ekan neuvola ajan. Se on marraskuun puolessa välissä ja rv 9-10 . Silloin saa sitten kuulla sydänäänet. :) <3 Ultra on vasta rv 12-13.. Millähän malttasi sinne.. Ootteko te käyny varhaisultrassa yksityisellä? Oliko kallis? Vähän tässä mietin, että jaksanko odottaa vielä noin monta viikkoa.... :D

Oireet ei oo pahentunu vielä. Aika "hyvä" olo itseasissa. Mitä nyt haukotuttaa ja vatsassa mörrää enemmän. Pikkasen nännitkin kipeämmät.

Mimmi! Rv4+0

Me käytiin varhaisultralla, neuvolasta lähete kun viikkoja ei pystynyt menkoista suoraan laskea. 160e olis maksanut, meille maksoi 40e kun oli lähete. Oon tosi iloinen et tällainen systeemi meidän kunnalla! Oli ihana nähdä että alkio oikeassa paikassa ja kehittynyt odotetusti. Olisin omakustanteisesti mennyt myös, suosittelen. Mulla oli eka neuvola jo 5+6, kun oli tosiaan ne viikot epäselvät vaikka hedelmöittymisajan tiesinkin. Seuraava neuvola onkin vasta kuudennellatoista viikolla, nt-ultra viiden viikon päästä. Hurjan pitkältä tuntuu odotus. Varmaan kotidopplerilla yritän sydänääniä löytää ennen sitä.

Nojoo. Aikas paikkakunta kohtaisia nämäkin hommat! Eka neuvola täällä tosiaan vasta rv 9-10.. Kuukausi pitäs vielä malttaa, että kuulee sydänäänet ja siihen päälle vielä muutama viikko, että on ultra! :D hmm....

Mimmit täällä höpöttelee.. :D

Mie pääsin tosiaan varhaisultraan kunnalliselle noiden vuotojen takia ja ensi viikolla uudestaan. Yksityiselle ei olisi kyllä varmaan tullut mentyä.
Mulla olis eka neuvola parin viikon päästä rv8, en tiedä kuunnellaako meillä jo silloin sydänäänet, no ainakin ultrassa pitäisi jotain selvitä.

Mie pääsin tosiaan varhaisultraan kunnalliselle noiden vuotojen takia ja ensi viikolla uudestaan. Yksityiselle ei olisi kyllä varmaan tullut mentyä.
Mulla olis eka neuvola parin viikon päästä rv8, en tiedä kuunnellaako meillä jo silloin sydänäänet, no ainakin ultrassa pitäisi jotain selvitä.

Oh, oliko sulla paljonkin vuotoja? Entä kipua? Mulle eivät neuvolasta sanoneet halaistua sanaakaan, että ultraan voisin mennä, kun soitin huolissani vuodoista. Mulla on siis nyt jo viikon ollut vuotoja :( Yhtenä päivänä vain kirkasta vuotoa onneksi, mutta joka päivä sellaista ruskeeta.. Varasin siis itse nyt sitten varhaisultran yksityiselle, kun huoli niin suuri :'(

Tsemppiä paljon Aza! Toivottavasti seuraavassa ultrassa syke jo kuuluisi <3

Muokattu viimeksi:
Vismuntti:
Nyt ollut päivittäin reilun viikon sellaista tumman rusehtavaa vuotoa, ei ole niin kovin vuotanut että sidettä olisi tarvinnut pitää, mutta aina housuissa on rusehtavat viivat. Viime viikolla tuli yhtenä päivänä runsaammin, ei silloinkaan valumalla mutta aina jäi tummaa paperiin kun pyyhki. Kertaakaan ei ole kirkasta vuotoa tullut. Kipuja on ollut päivittäin ihan koko ajan, luullin aluksi että kuukautiset alkaa, mutta plussan jälkeenkin on jatkuneet,
Sen runsaamman vuodon päivänä soitin neuvolaan ja sieltä ohjasivat suoraan naistentautien/gynen polille tarkastukseen. Hyvä kun meillä on kaupungissa toi poli, vaikka kaikki muut raskauteen liittyvät ultrat tehdään reilun 50km päässä, sanoivat että saan soittaa sinne aina tarvittaessa ja pääsee ylimääräisenä tarkastukseen jos siltä tuntuu.
Ultrassa näkyi hematoomaa toisen sikiön vieressä, voi olla vaaratonta tai sitten ei, mutta koska ei saatu sykkeitä kummastakaan niin siksi uusi tarkastus. Toivotaan parasta, pelätään pahinta että ensi viikolla sykkeet löytyy.
Nyt on viime päivinä vuodot hieman rauhoittuneet ja kivutkin helpottaneet, en tiedä onko sillä vaikutusta mutta nyt olen keskittynyt siihen että juon päivittäin runsaasti (2-3l).

Aza: Mulla siis ihan sama, mutta siis kirkasta vuotoa myös kerran. Ja äh, itseasiassa juuri 5 min sitten tuli taas kova menkkainen kipu sekä kirkasta verta pönttöön.. Mä oon pitänyt pikkuhousunsuojaa, kun siinä on helpompaa vuodon väriä seurata :D Helsingin neuvolan mukaan sekä menkkamaiset kivut että vuodot alkuraskaudessa ovat normaaleja. Ei siis tarvetta ultrata. Huoh, onneksi mulla on nyt keskiviikkona se ultra yksityisellä!

Ihana kuulla, että vuodot ja kivut ovat sulla hiukan helpottaneet! Saisivat luvan häipyä kokonaan :)

Tänään varasin sekä varhaisultran että ekan neuvolan. Jänskättää jo valmiiksi, mutta olen vain todennut sen että tässä ollaan raskaana niin kauan kunnes toisin "todistetaan" ;)

Minulla on vähän väliä menkkamaisia kipuja vatsassa, tosin vuotoja ei ole tullut. 8 vuotta vatsaoireista kärsineenä olen vihdoin saanut vatsani rauhoittumaan FODMAP-ruokavaliolla. Elokuusta lähtien oon välttänyt gluteenia (paitsi kauraa), sillä luin jostain että se voi aiheuttaa lapsettomuutta vaikka keliakiaa ei olisikaan. Olin myös pari viikkoa maidottomalla ja sokerittomalla gluteenin välttelyn lisäksi. En tiedä edesauttoivatko nämä raskaaksi tulemista, sillä 16kk yrittämisen jälkeen saatiin ekat haamuplussat ja positiivinen digitesti <3

Peukut pystyyn, että kaikilla menisi tämä ensimmäinen kolmannes hyvin!

Hei mites kaikki suhtautuu uutisten kertomiseen läheisilleen? :) Ootteko jo kertonut vai haluatteko odotella? Millaisia on ollut reaktiot?

Mä itse ensin kovasti olin sitä mieltä, että me ei kerrota kenellekään ennen kuin vasta ekan ultran jälkeen, mutta nyt on rv 5+2 ja onkin jo kerrottu molempien vanhemmille ja mun parille läheiselle ystävälle. Mä oon kyllä sellanen lörpöttelijä, että enhän mä mitään tällästä voi pitää sisälläni, en tiedä miksi edes kuvittelin pystyväni :D

Kun ei ollut tosiaan ihan suunniteltu homma tämä niin oli kyllä aika mielenkiintoista kirjoa reaktioissa. Tänään kerroin mun vanhemmille. Tiesin, että ne tulisivat järkyttymään ja jopa vähän suuttumaan ja se oli kyllä tosi vaikeeta. Ne on niin huolissaan, kun mun opiskeluihin tulee nyt taukoa että miten se vaikuttaa kaikkeen. Ne oli kuitenkin ihan samanlaisia mun veljien tyttöystävien raskauksissa (molemmat niistäkin aika yllättäviä) ja hetken sulattelun jälkeen olivat tosi onnellisia. Samaa tässä odottelen, tänään jäi kyllä tosi paha mieli kertomisesta.

Ystävät on onneksi ollut tosi ihania ja rohkaisevia, ja niille kertomisesta tunsin, että vähän alkoi tuntumaan itsellekin todellisemmalta. Jospa sitä itsekin uskaltaisi vähän iloita jo nyt tässä vaiheessa.

Onko kukaan ajatellut mitään hauskoja kertomistapoja vai ootteko ihan suoraan sanomisen kannalla? :)

Mua jännittää hulluna, kun tänään pohdittiin on varhaisultra. Näkyykö siellä mitään vai ei... jaiks! Ekaa kun oottaa, niin ei oikein osaa olla. Mulla ei oo ollu mitään kovin voimallisia oireita ja varsin hyvä olo. Toisaalta ei oo siis ollu erityisiä kipujakaan, joten asioitten pitäisi olla kai hyvin. Nooh, iltapäivällä ollaan viisaampia.

Aza: Mulla siis ihan sama, mutta siis kirkasta vuotoa myös kerran. Ja äh, itseasiassa juuri 5 min sitten tuli taas kova menkkainen kipu sekä kirkasta verta pönttöön.. Mä oon pitänyt pikkuhousunsuojaa, kun siinä on helpompaa vuodon väriä seurata :D Helsingin neuvolan mukaan sekä menkkamaiset kivut että vuodot alkuraskaudessa ovat normaaleja. Ei siis tarvetta ultrata. Huoh, onneksi mulla on nyt keskiviikkona se ultra yksityisellä!

Ihana kuulla, että vuodot ja kivut ovat sulla hiukan helpottaneet! Saisivat luvan häipyä kokonaan :)

Aika jännä miten neuvoloissa on eroa. Mulle taas sanottiin että on vuotelut ihan normaaleja, mutta koska jatkuneet näin pitkään ja nyt hieman lisääntyneet niin täytyy tarkistaa. Ja koska kipuja on päivittäin.
Voi ei, toivotaan että nuo sun vuodotkin loppuisivat, tai olisivat ainakin harmittomia. Voin täysin samaistua tuohon huoleesi. Ei ollut itsellekään mitään kivaa kuultavaa, että sykettä ei löydy ja vuoto saattaa olla alkavaa keskenmenoa. Toivon täydestä sydämestäni, että teillä on kaikki hyvin.

Hehhunen, mekin ajateltiin että ei kerrota kenellekkään kun itsellekkin tuli yllätyksenä tämä raskaus, mutta toisin kävi ja nyt kaikki läheiset jo tietää :D
Itse taas ahdistuin kun osa alkoi vuodattamaan kyyneleitä ilosta ja kun itellä on niin epävarma olo vielä raskauden suhteen niin teki mieli sanoa että shhhh rauhoittukaa!!!

Muakin jännitti vanhemmille kertominen, koska itselläkin on tarkoitus vielä opiskella tulevaisuudessa ja ollaan aika nuoria vielä (22), että mitä porukat sanoo. Mutta ilosia ne vaan oli! Harmi jos sulla jäi paha maku suuhun :( kyllä ne siitä innostuu sitten itekin myöhemmin.

sitä oon kyllä pohtinut, että milloin töihin kannattaa kertoa? Jotenkin tuntuu, että meidän firma on kyllä niin kiero että keksivät heittää minut jotenkin jollain tekosyyllä ulos jos kerron aikaisin. Vaikka toistaiseksi voimassaoleva työsuhde. Pitäisi varmaan nyt liittyä liittoon jos tulee jotain ongelmia...

Täällä kanssa odotellaan esikoista viikoilla 7+6. Aika jännittävää on ja erilaisia ajatuksia risteilee päässä. Kiitos linkeistä, mukava tutustua etukäteen,ennen kuin kertoo työpaikalla raskaudesta. Mulla ei onneks oo mikään kiire vielä kertoakaan,kaikki ajallaan.

Me varmaan kerromme omille vanhemmille ja sisaruksille varhaisultran jälkeen, jos kaikki menee hyvin. Muille sukulaisille ja kavereille vasta toisella kolmanneksella, joka alkaa juuri ennen joulua. En varmaan pystyisi pitämään salassa kaikilta neljännelle kuulle asti, koska todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa pahoinvointi (olen muutenkin hajuherkkä) ja pikkujoulukaudella alkaa herätä epäilyjä, jos en esim. ota viiniä ravintolassa :D Mutta suku ottaa tämän uutisen varmasti ilolla vastaan, koska ovat muutenkin udelleet jälkikasvun perään.

Olen katsellut hauskoja kertomistapoja tai vähän jotain spesiaalimpaa. Sopisi meille hyvin.

Me varmaan kerromme omille vanhemmille ja sisaruksille varhaisultran jälkeen, jos kaikki menee hyvin. Muille sukulaisille ja kavereille vasta toisella kolmanneksella, joka alkaa juuri ennen joulua. En varmaan pystyisi pitämään salassa kaikilta neljännelle kuulle asti, koska todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa pahoinvointi (olen muutenkin hajuherkkä) ja pikkujoulukaudella alkaa herätä epäilyjä, jos en esim. ota viiniä ravintolassa :D Mutta suku ottaa tämän uutisen varmasti ilolla vastaan, koska ovat muutenkin udelleet jälkikasvun perään.

Olen katsellut hauskoja kertomistapoja tai vähän jotain spesiaalimpaa. Sopisi meille hyvin.

Kyllä tässä itsekin täytyy varautua siihen, että pitää/joutuu kertoa aiemmin kuin haluais :) Miten muuten selittää joulupöydässä, ettei syö tiettyjä kaloja tms...

Täällä kanssa ensimmäistä odotellaan vk8 <3 Keskenmeno takana viikolla 12+4 jonka jälkeen odotettiin ne yhdet normaalit kuukautiset jonka jälkeen taas yritystä ja ensimmäisellä nappasi :) Eka neuvola eilen ja nyt vaan odotellaan aikaa ensimmäiseen ultraan että näkee kaiken olevan hyvin! Ja että pääsee kertomaan muille :)

Täällä ollaan hieman epätietoisissa tunnelmissa. Pieniä, siis todella hyvin pieniä tummia limavuotoja on ollut nyt viime torstaista lähtien, ja menkkamaisia lievähköjä kiputuntemuksia silloin tällöin (nytkin). Tänään on ultra, ja jotenkin mulla on aivan 100% varma olo, että ei ole elämää kohdussa. Tihkuttelut on miltei samanlaisia kuin silloin aikoinaan keskenmenossa. Silloin tosin ei ollut minkäänlaisia kipuja ennen kuin keskenmeno tosissaan alkoi runsaan, kirkkaanpunaisen vuodon saattelemana. Onneksi tänään saa varmuuden asiasta. Olen kyllä jo asennoitunut siihen, että tämä oli tässä taas, ja enää ei tule yritystä, ei enää kertaakaan. Olen jo liian vanha tähän rumbaan :) Mutta ei maailma tähän kaadu, sitten jatkellaan elämää niin kuin ennenkin, ja hoidellaan noita nelijalkaisia karvalapsia :)

Takaisin