Hyvää alkavaa syksyä kaikille erityisherkille vanhemmille!
Herättelen ketjua kysymyksellä.. Mitenkäs paljon teillä muilla on omaa lapsivapaata aikaa viikossa ja koetteko sen riittäväksi?
Itse olen huomannut että tässä lapsiperheen arjessa sen oman ajan merkitys korostuu ja melkein voisi sanoa että ihan korvissa soi hiljaisuus kun saa joskus olla kotona yksin hetken..
Jaetaan miehen kanssa aikalailla puoliksi iltojen hoitovastuuta viikolla eli itselläni on sen pari tuntia pari kertaa viikossa vapaata. Sitten viikonloppuna myös koitetaan vuorotella lapsenhoitovuoroja. Kuitenkin paljonhan menee myös aikaa kotitöihin niin että kaikki lapsivapaa aika ei todellakaan ole sellaista varsinaista aikaa omille harrastuksille tai levolle.
Tämä oman ajan puute on itselleni ollut ehkä yllättävin ja haastavin asia vanhemmuudessa, varsinkin kun ei ole tukiverkostoja lähellä auttamassa edes silloin tällöin lapsenhoidossa. Koen jatkuvasti ettei tilaa ”palautumiselle” ole, mutten oikein keksi miten tilannetta voisi parantaakaan.
Jäin ihan miettimään tätä. Meillä minä olen aina ollut päävastuussa lapsista, joita siis 3, vanhin 8 ja nuorin melkein 1. Mies on yrittäjä ja ollut välillä vuosia muualla viikot töissä. Esikoinen on todella intensiivinen lapsi, joka yhä tarvitsee lapsistamme eniten huomiota, läsnäoloa ja omien ajatustensa ja tunteidensa kohtaamista ja peilaamista. Kaksi muuta ovat rauhallisempia, nuorin jopa todella rauhallinen. Niin rauhallinen, että koen ajan kaksin hänen kanssaan olevan välillä ”omaa aikaa”, koska pystyn enemmän uppoutua hänen läsnäollessaan myös omiin ajatuksiini. Esikoisen kanssa se harvoin on mahdollista, hän kaipaa samassa tilassa ollessaan jatkuvaa vuorovaikutusta.
Asumme syrjäseudulla, yli 30km kylälle, joten minä en tuosta noin vain lähde omiin menoihini, olemaan ilman lapsia pariksi tunniksi. Joskus toki, mutta se tapahtuu tosi harvoin. Olen kuormittuva, tunneilmapiiriä voimakkaasti aistiva introvertti, joka tarvitsee nimenomaan kotona yksinoloa ja palautumisaikaa, sekä tilaa omille ajatuksille, en mahdollisuuksia lähteä yksin kylälle.
Meillä on kotona paljon tekemistä, kun on vanhan maatilan pihapiiri ja vanha talo. Miehellä myös kaikenlaista kotihommaa, kuten autojen rassausta, rakentelua, korjailua ym., joissa vanhemmat lapset ovat paljon mukana.
Eli minun on vaikea miettiä, kuinka paljon on omaa aikaa. Sitä on välillä. Nyt toinenkin on eskarissa, joten aamupäivät ollaan nuorimman kanssa kahdestaan, silloin sitä on jonkin verran, päiväunien aikaan. Välillä käyn lenkillä/crosstreenaamassa, luen ym ja se on toki sitä myös.
Tunnistan
@Freya88 :n kirjoituksesta monia juttuja (vaikka meillä vain nuo 3).
Loppulauselmana voisin tämän summata niin, että tilaa itselleni on vähänlaisesti, mutta en myös itse aina huomaa ottaa sitä, jos se olisi mahdollista. Toisaalta saan sitä enemmän nyt, kun vaativin lapsi on isompi, vaikka lapsia on nyt 3, joista nuorin vielä pieni.
Tällainen romaani tähän saumaan.