Erityisherkät vanhemmat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lavendel
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jatkan vielä, kun mietin tuota rankinta aikaa, eli kun esikoinen oli 0-4v ja olin kotona kahden ensimmäisen pikkulapsiajan. En tiedä, osaisinko minäkään tehdä mitään toisin, jotta silloin olisi ollut enemmän omaa aikaa ja olisin palautunut paremmin. Halusin kuitenkin viettää aikaa myös perheenä silloin kun mies oli kotona. Ja esikoinen oli todella minun perääni. Hänelle oli pitkään (vieläkin välillä) tosi tiukka paikka, jos olin fyysisesti läsnä, mutta henkisesti pois, eli keskityin johonkin omaan tekemiseeni niin, että hänen pitäisi odottaa omien asioidensa kanssa. Ehkä minun olisi pitänyt tehdä niitä enemmän, yrittää sopeuttaa esikoista, mutta en jaksanut. No lenkkeillä minun olisi pitänyt enemmän, se auttoi jaksamaan.

Meillä on esikoinen koulussa ja kuopus päivähoidossa (6h/päivä). Eli periaatteessa omaa aikaa on paljon pois lukien lomat ja sairastelut. Mutta osa tuosta ajasta menee töihin ja kotitöihin. Lasten ollessa kotona on vaikea löytää omaa aikaa. Kaipaavat kumpikin kovasti huomiota. Tai esikoinen ei nyt isompana ihan niin paljoa, mutta kyllä hänkin tarvitsee vanhemman aikaa. Lasten mentyä sänkyyn ei sitten osaa mennä ajoissa nukkumaan, vaan siinä otan palautumisaikaa. Illan ja koulu-/hoitoajan lisäksi mulla on oma harrastus yhtenä arki-iltana viikossa. Jos ei lasketa tuota harrastusta, niin pääasiassa kaipaan juuri kotona omassa rauhassa oloa. En niinkään mahdollisuuksia mennä ulos. Voi olla, että jaksaisin vähemmälläkin omalla ajalla, jos mielenterveys olisi kunnossa. Ja toisaalta kesälomastakin selvittiin, vaikka lapset oli kotona 24/7.

Täytyypä tulla pitkästä aikaa tännekin kirjoittelemaan jotain. Ai että, kävin tällä viikolla eka kertaa ikinä äänimaljarentoutuksessa. Kylläpä oli oma juttu heti. Vaikutus tuntui koko seuraavan päivän ajan, olo oli levollinen ja autuas. Suosittelen kaikille erityisherkille! ❤️ Joogasta tykkään kyllä myös valtavasti ja viime vuosina olen ajoittain yrittänyt myös meditaatiota. Keho-mieliyhteydestä ja hermoston rauhoittamisesta olen myös yrittänyt lukea kirjallisuudesta. Onko teillä muilla hyväksitodettuja keinoja rauhoittaa omaa mieltä ja kehoa tässä hektisessä pikkulapsiarjessa ja lisäksi ärsykkeitä tulvillaan olevassa maailmanajassa? 🤗✨

Täytyypä tulla pitkästä aikaa tännekin kirjoittelemaan jotain. Ai että, kävin tällä viikolla eka kertaa ikinä äänimaljarentoutuksessa. Kylläpä oli oma juttu heti. Vaikutus tuntui koko seuraavan päivän ajan, olo oli levollinen ja autuas. Suosittelen kaikille erityisherkille! ❤️ Joogasta tykkään kyllä myös valtavasti ja viime vuosina olen ajoittain yrittänyt myös meditaatiota. Keho-mieliyhteydestä ja hermoston rauhoittamisesta olen myös yrittänyt lukea kirjallisuudesta. Onko teillä muilla hyväksitodettuja keinoja rauhoittaa omaa mieltä ja kehoa tässä hektisessä pikkulapsiarjessa ja lisäksi ärsykkeitä tulvillaan olevassa maailmanajassa? 🤗✨
Hienoa että koit äänimaljarentoutuksen hyväksi! On mahtava että löytää sen oman jutun, joka rentouttaa ja saa myös keholla tehdä jotain.
Mä kokeilin keväällä joogaa tutustumisjaksona ja äänimaljarentoutusta, mutta ne ei ollut mun juttu. En saanut itseäni rennoksi ja päässä pyöri vain ajatukset koko ajan 🙈
Mutta käytiin työporukan kanssa vähän aikaa sitten tutustumassa jousiammuntaan tyhyn merkeissä ja mä tykkäsin siitä ihan älyttömästi! Ilmoittauduin heti alkeiskurssille ja tänään olikin eka harjoituskerta. Siinä jotenkin mieli lepää, kun keskittyy vain yhteen asiaan ja ei ole varaa edes ajatella muuta 😄
Muutenkin oon sellainen tekemisen ihminen, että jos haluan nollata ajatuksia tai olla hetken rauhassa niin menen ompelemaan vaatteita tai skräppäämään.

Hienoa että koit äänimaljarentoutuksen hyväksi! On mahtava että löytää sen oman jutun, joka rentouttaa ja saa myös keholla tehdä jotain.
Mä kokeilin keväällä joogaa tutustumisjaksona ja äänimaljarentoutusta, mutta ne ei ollut mun juttu. En saanut itseäni rennoksi ja päässä pyöri vain ajatukset koko ajan 🙈
Mutta käytiin työporukan kanssa vähän aikaa sitten tutustumassa jousiammuntaan tyhyn merkeissä ja mä tykkäsin siitä ihan älyttömästi! Ilmoittauduin heti alkeiskurssille ja tänään olikin eka harjoituskerta. Siinä jotenkin mieli lepää, kun keskittyy vain yhteen asiaan ja ei ole varaa edes ajatella muuta 😄
Minulla uinti antaa tuollaisen fiiliksen. Silmillä lasit, korvissa tulpat, aistit virittyneet vain omaan kehoon ja veteen. Kävin uintitekniikkakurssin opiskeluaikana ja se oli ihan euforista, kun valmistumiskeväönä kävi kerran viikossa keskittymässä omaan kroppaan. Nyt olen kuopuksen vauva-ajan jälkeen taas päässyt siihen kiinni. Ihanaa!

@summerlemon ei vitsi voin kuvitella hyvin ton keskittymisen tuoman rauhan tunteen! Kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta lajilta. Olisi hauska kokeilla. Paljonko tuollainen alkeiskurssi maksaa? 😊

@VäriSointu vedessä liukuminen on kyllä tosi taivaallista, tykkään myös. Ihana ja monesti aika edullinenkin harrastus. Onko teillä uimahallissa hieronta-allasta? Meillä on ja lämpöallas myös joissa saa myös sitten kipeät lihakset rentoutumaan mukavasti uinnin päälle. 🤗

@summerlemon ei vitsi voin kuvitella hyvin ton keskittymisen tuoman rauhan tunteen! Kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta lajilta. Olisi hauska kokeilla. Paljonko tuollainen alkeiskurssi maksaa? 😊

@VäriSointu vedessä liukuminen on kyllä tosi taivaallista, tykkään myös. Ihana ja monesti aika edullinenkin harrastus. Onko teillä uimahallissa hieronta-allasta? Meillä on ja lämpöallas myös joissa saa myös sitten kipeät lihakset rentoutumaan mukavasti uinnin päälle. 🤗
Meillä ihan perus uimahalli, ei hierontaa. Mutta keskimääräistä parempi sauna. 😁

Meillä ihan perus uimahalli, ei hierontaa. Mutta keskimääräistä parempi sauna. 😁
No mutta saunahan ajaa saman asian 😊 tätä saunomistakin olen kyllä miettinyt, että liittyykö herkkyyteen se kun itse tykkään aika miedoista löylyistä mutta toisaalta sitten istun mielelläni aika pitkäänkin saunassa - koetteko muut herkkinä kuuman saunan hyvin ikäväksi? Mutta sellaisen lämpimän sitten taas todella miellyttäväksi? 🤔

No mutta saunahan ajaa saman asian 😊 tätä saunomistakin olen kyllä miettinyt, että liittyykö herkkyyteen se kun itse tykkään aika miedoista löylyistä mutta toisaalta sitten istun mielelläni aika pitkäänkin saunassa - koetteko muut herkkinä kuuman saunan hyvin ikäväksi? Mutta sellaisen lämpimän sitten taas todella miellyttäväksi? 🤔
Minä ainankin istun mielummin lempeissä löylyissä 🤗 Liian kuuma sauna on vain nahan käristämistä ja kärsimystä 😅

4 kertaa maksaa 60 euroa täällä missä asun. Alkeiskurssin jälkeen on sitten halukkaille jatkokurssi, siitä en tiedä onko hinta sama 🤔 Mä voin todellakin suositella kokeilemista 👍

Sama täällä, istun mieluummin miedoissa löylyissä kauan.

Minä tarviin ensin sellaisen keskikovan löylytyksen, jotta hiki lähtee irtoamaan. Sen jälkeen sellaista ylläpitoheittelyä. 😄 Ja tarpeeksi leppeä alkulampö saunassa, jotta jaksaa sen löylyn heittämisen. 😁

Minäkin koen kuuman saunan ikäväksi. Lämpimässä taas on mukava istuksia. Kävin kuopuksen vauva-aikana usein uimassa ja siellä oli todella mukavaa istuksia höyrysaunassa uinnin jälkeen. Muutenkin ne reissut oli kyllä kaikin puolin mukavia! Ilmoittaudun siis myös vedestä nauttivien kerhoon. Uinnin päälle vielä hieronta-altaan kautta sinne höyrysaunaan. 🥰 Ne reissut vaan jäi kun löysin toisen harrastuksen.

Mainoksen uhrina tilasin nämä:

Kyseessä siis "korvatulpat", jotka sanovat leikkaavansa pahimman terän ärsyttävästä hälystä ja kovista äänistä, mutta eivät vaimenna liikaa keskustelun ääniä. Tavoitteena laskea äänille herkän ihmisen stressitasoa. Oon käyttänyt niitä töissä ja sukujuhlissa ja kyllä niissä joku taika on! Ensin en oikein huomannut mitään, mutta nyt jos on välillä ilman niin ero omassa olotilassa on todella selkeä.

Mainoksen uhrina tilasin nämä:

Kyseessä siis "korvatulpat", jotka sanovat leikkaavansa pahimman terän ärsyttävästä hälystä ja kovista äänistä, mutta eivät vaimenna liikaa keskustelun ääniä. Tavoitteena laskea äänille herkän ihmisen stressitasoa. Oon käyttänyt niitä töissä ja sukujuhlissa ja kyllä niissä joku taika on! Ensin en oikein huomannut mitään, mutta nyt jos on välillä ilman niin ero omassa olotilassa on todella selkeä.
Oi vitsi, ei oo pahan hintaisetkaan! Mutta siis käytetäänkö noita ihan aamusta iltaan? Olisi kyllä kiva kokeilla. Saako jostain jälleenmyyjältä vai tilasitko suoraan valmistajan sivuilta? 😊

Takaisin