Ensimmäistä odottavien vertaistuki!

Täällä kans odotellaan et aika menis paaljon nopeammin nyt tän riskiajan ylitse ..tänään tuli virallisesti rv10 täytee... vielä muutamia viikkoja täytyis jaksaa np ultraan :/ mua nii kauhistuttaa se ajatus et jos siellä ei ketään näy/kuulu.. raskausoireitahan mulla on kyllä ollu.... ja onki kaikkineen päivineen :D mutta eihän sekään takaa sitä. En oikee mistäö löytöny et onko tuulimunassa yms ihan raskausoireet mukana ja "säilyykö" tuulimuna mukana rv10 tai eteenpäin ennenkuin menee kesken?

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Niinpä, kyllä sitä tässä ressaa aika kovin kun kun henk. koht. vielä kokonainen viikko aikaa ensimmäiseen ultraan. Ja ei olla tosiaan kuultu sydänääniä tai mitään. Toisaalta oma olo on pelottavan varma. Nähdään sitten viikon päästä, mitä siellä uiskentelee. :) Innolla odotan. Saako ensimmäisestä ultrasta kuvaa muistoksi? Vai täytyykö itse älypuhelimella alkaa kuvailemaan ruutua. :D

Itsellä lähimmät ystävät arvasivat kun mentiin porukalla syömään. En polttanut enää tupakkia, enkä ottanut viiniä ruuan kanssa. Olihan se sitten heti "Ootko raskaana!". Olin jo päättänyt etten valehtele, niin hiljaa sitten myönsin. Kaikki olivat tosi iloisia ja yksi ihan puulla päähän lyöty. :D Nyt tietää jo aika moni lähipiiristä, olen tosi huono pitämään mitään itselläni ja niin miehenikin. Onhan tää niin iloinen asia, että haluaa jakaa...

Ja ehdottomasti Elisheva voidaan jossain vaiheessa treffaa. :)) Olisi kiva vaihtaa ajatuksia toisen odottajan kanssa.
 
Lauruska93, mulla ei oo mitään käsitystä mikä tuulimuna edes on... Meen kysyy googlelta, koska mulla on tosi tietämätön olo. :D
EDIT: olisin tietty voinu lukea vasta viikon päästä, oman ultran jälkeen..

Nyt kun kuitenkin luin, niin yleensä viimeistään viikolla 12 menee kesken. Mutta eihän nyt mititä tollasia, ennen kun ultrassa käyty! :) Toukka ei tykkää liiasta ressistä.
 
Muokattu viimeksi:
Onko muilla ollut raskaudesta enemmään harmittavia "sivuoireita"? Jos nyt normi pahoinvointi ja väsymys jätetään pois laskuista, jotain mikä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään?

Itsellä todettiin keväällä 2013 skolioosi, joka siis oollut selässä aina, silloin vasta alkoi vaivaamaan. On vähän känkkyrä joka suuntaan ja nivelrikonkin olen SI-nivelten väliin saanut, luultavasti hevosen selästä turhan usein lenneltyäni. No, fyssarin ohjeilla ja kipulääkkeillä sain sen vuodessa ihan ok kuntoon, eikä aiheuttanut enää sairaspoissaoloja töistä. Ennenkuin! Plussasin. Aivan jäätäviä selkäkipuja, juuri tuolla alaselässä missä ongelmat ovatkin. Iskias tyyppistä kipua, kävellessä ja rasituksessa välillä tuntuu että jalat ei enää kanna... Tämän takia yhteensä tullut varmaan sellainen kuukauden verran jo otettua sairaslomaa töistä. :sad001 Ja jouduin vaihtamaan pois keittiö-työstä, raskauden ajaksi ainakin, koska selkä ei yksinkertaisesti kestä...
Tämän kaiken kerrottuani, en olisi uskonut että hormooneilla on näin suuri vaikutus selkään. Osasin odottaa, että kun masu kasvaa ja painopiste muuttuu, selkä kipeytyisi, mutta en kyllä tätä. Harmittaa, koska liikkuminen ja työnteko jää vähälle, kun selkä oireilee ja lääkkeitä ei voi ottaa...
 
Täällä 25- vuotias esikoisen odottaja Tampereelta. La on 4.10 eli tänään menossa rv 14+5.

Tämän raskauden alku oli jokseenkin pelottava tai sanotaan että kaikki ei mennyt niinku strömsössä. Oli nuo ns. piinapäivät käsillä ja odottelin tuleeko ne kuukautiset vai ei. No tulihan ne, mutta eivät alkaneet missään vaiheessa "kunnolla". Viikon verran tuli hyvin niukkaa vuotoa. Ihmisen mieli kun on niin utelias niin päätin tehdä testin kun olin lukenut että joillekkin saattaa tulla valemenkat vaikka olisikin raskaana. No testi näytti positiivista. Siitä sitten alkoi huoli onko tämä menossa kesken vai mitä tapahtuu. Soitin heti neuvolaan josta sain lähetteen ultraan, kolme viikkoa piti odotella ultraan pääsyä ja menin sinne jo valmiiksi sillä mielellä että ei sitä vauvaa varmaan vielä tulekkaan kun vuotoa oli tullut uudestaankin. Mutta kas kummaa ultrassa näkyi pieni ihmisen alku ja sykekkin näkyi, lääkäri arvioi tuolloin olevan rv 6+2. Vuodolle hän ei osannut sanoa mitään syytä. Käski ottaa rauhallisesti ja varattiin aika uuteen ultraan jotta saataisiin laskettu aika määrritettyä varmemmin kun tässä ekassa ultrassa vauveli oli vielä niin pieni. No seuraava ultra taisi olla heti kolmen viikon päästä ja tämä ihmisen alku oli jo ihan ihmisen näköinenkin :) Voi sitä onnen tunnetta. Sitten tulikin jo tuo nt-ultra heti kolmen viikon päähän ja sielläkin kaikki hyvin. Pari kertaa on ehtinyt olla jo neuvola käyntejä ja nyt uskaltaa jo alkaa nauttia raskaudesta ja luottaa että kaikki varmaan sujuu niinkuin pitää.

Tämä raskaus on sujunut noita alun vuoteluita lukuunottamatta melko oireettomasti. Ekoilla viikoilla oli vain väsymystä, joka sekin alkaa helpottaa nyt. Saatoin mennä jo iltaseitsemältä yöunille :) Rinnat on olleet vähän arat kokoajan ja nyt tuntuu että tuo vatsa alkaa tulla esiin tai ainakin kunnon turvotusta on etenkin iltaisin. Liikkeitä odotan jo kovasti kun lääkäri sanoi että voivat alkaa tuntua jo rv 18 kun minulla istukka oli viime ultrassa kohdun pohjassa ja kohtu on eteenpäin kallistunut, siihenhän on enää pari viikkoa :)

Tää on ihanaa ja pelottavaa aikaa :) Vauvaa odotetaan miehen kanssa kovasti mutta sitten kun hän on meidän ensimmäinen pelottaa kuinka kaikki tulee sujumaan jne. Kai se on ihan luonnollista jännittää.

Kiva et on oma palsta meille esikoista odottaville, vertaistuki tulee niin tarpeeseen :)
 
No hurja aloitus ollut sulla raskauteen. Onneksi olet saanut tuen neuvolan puolelta ja kaikki on tutkittu. :)

Minua tässä hurjistuttaa, kun pitää odottaa viikolle 12 jotta näkee toukan, kun ei mitään komplikaatioita ole tullut. Tietenkin se on hyvä asia, mutta epätietoisuus on tuskaa!
 
Täällä ensimmäistä odottava 29-vuotias turkulainen! :) La 19.10. Asun 25-vuotiaan avomieheni kanssa ja tämä raskaus oli "vahinko", laskin pillereiden uuden liuskan alotuksen päivällä väärin ja nappas heti :D Eilen käytiin nt-ultrassa missä koko vastasi 12+1, niskaturvotus oli normaali 1.2mm. Postissa tuli vielä sikiöseulonnan tulokset eikä tarvetta lisätutkimuksille ole :) Nyt tuntuu että voi rauhallisin mielin nauttia raskaudesta! Julkistettiin tämä myös eilen kaikille :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lauruska; ystävällä ollut tuulimuna ja oireet ihan pahoinvoinnista lähtien kaikki mukana, mitkä "normaaliraskaudessakin". Huomattiin hällä tuulimuna nt-ultrassa viikoilla 13+1. Noissakin tietysti yksilöllisiä eroavaisuuksia... Toivotaan ettei olis, ikävä tapaus tuo tuulimuna! :/
 
Ääää, onpa masentavaa. :sad001(
Mä lähden oman mielenterveyden vuoksi heppailemaan. Unohtuu tommoset. :D
 
Jos joku on Hyvinkäältä, tai jostain lähettyviltä, niin mä kaipaisin kanssa kipeästi odottajatuttavia. On niiiin ankeaa, kun ei ole yhtäkään tuttua, joka olisi raskaana, tai jolla olisi edes pieniä lapsia. :sad001 On vähän tylsää höpötellä tästä ihmisille, joita ei juurikaan kiinnosta.
 
Mullakin oli tuulimunassa samanlaisia oireita, enkä epäillyt mitään. Ultrassa selvisi rv10 ja olikin aika järkytys. Tuli aika kusetettu olo. Ehkä se oli erilaista nyt miettiessä, että kohtu ei kasvanut silloin, eikä rinnat. Yöllä ei myöskään tarvinnut nousta vessaan, kun nyt täytyy. Älkää liikaa stressatko, on miljoona asiaa, jotka voi mennä pieleen eikä niihin voi itse vaikuttaa. Ton kokemuksen myötä on nyt ehkä enemmän jalat maanpinnalla ja realistisempi. Lapset on oikeesti lahjoja.
 
Se on niin totta että lapset on arvokkaita lahjoja. ♡ ei itsestäänselvyyksiä.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Adele kiva kuulla, että Tampereen seudulta löytyy täältä toinenkin ensimmäistä odottava! :) Ja vielä samalla LA:lla!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aika vähillä oireilla oon minäkin päässy. Alussa oli etovuuttaa, jos jätti syömisen välin pidemmälle kun 2 tuntia, tosi pienillä annoksilla menin siltikin.. Mahdotonta väsymystä, unille viimestään ysiltä, ynnättynä flunssaan ja kuumeeseen, ei hyvä..
Nyt on helpottanu oikeastaan kaikki, syödä ei tartte joka toinen tunti, välillä menee työpäiväkin pelkällä lihapasteijalla.. Mikä ei sekään ole hyvä.. Kotona sitten teen ihan kunnon ruoan ja syönkin. Päikkärit tulee otettua edelleen, 1-2½ riippuen miten mies tulee kotia ja herättää tullessaan.. :p Nyt on alkanu nuo liitoskivut, tuonne oireisiin jo kerroinkin eilisestä lenkille lähdöstä.. Ei meinannut vissiin tämä kaveri haluta lähteä lenkille, alkoi juuri ennen tuulihousujen pukemista juilimaan vasemmalle lonkkaan.. Onneksi helpotti sitten kävelyn aikana. :) Tänään töissä juili ihan mahdottomasti koko alavatsaan aamupäivän ja nyt iltapäivästä on juilinu alaselkää.. Tästä nää juilinnat lähtee. o_O
 
Kipuja juu...
Itsekin kävin ihanasti koiran kanssa ulkoilemassa ja vielä ratsastamassa ja nyt sit särkeekin! Vaikka todella kevyesti entiseen verrattuna ratsastan, niin kyllä selkä vaan tykkää paskaa.. Ei sitä voi laakereillekaan jäädä lepäämään, sitten tää raskaus tulee olemaan rankkaa.. Uskaltaudun jo ehkä ensi viikolla salille, yläkroppa huutaa treeniä, vaikka muuten vähän poissa pelistä...
 
Mulla on tuo salilla käynti ollu nyt jäissä viime ja tän viikon ihan tän räkätaudin takia.. Mieli tekis jo kovasti kahvakuulailemaan, mutta järki sanoo, että jos nyt sais tän taudin pois ensin.. Ehkä ens viikolla sitten. Hope so.
 
Kyllä me saatiin ultrasta kuvat mukaan! :) Mentiin ekaan ultraan kun oli "12+5" mutta LA muuttuikin sitten, kuvan mukaan sikiö olikin 11+1. Noh, sen takia päästiinkin sitten heti jo pian uudestaan ultraan kun oli uudestaan 12+5. :D Ja saatiin uudet kuvat mukaan!! :D Nyt jo pari 4D-kuvaakin, sitä ihmettelin! Varsinainen rakenneultra kun on sitten toukokuussa 26.pvä.
Liikuntaa harrastan lähes yhtäpaljon kuin ennenkin, vähän rauhallisemmin tahdein vain. :) Tunti viikossa bailatinoa ja salilla / pacessa n. 2-3 krt viikossa. Lääkäri totesi että niin kauan saa liikkua kun se tuntuu mukavalta.
Iltaisin tosiaan turvottaa vatsaa aikalailla mutta muuten ei varsinaisesti vielä näy, olen sellain pömppövatta kun ollut "aina". :D
 
No nyt mä alan jo hyppiä seinille! Mulla on viikkoja 11+1, ei tietty viel varmistettu, kun ei ekaa ultraa ole tehty. Olen varma, että navasta alespäin alkaa haaleana näkymään linea negra... o_O Onko tämä edes mahdollista? Lueskelin kyllä aiheesta, tummempi pigmenttisillä tulee tod näkösemmin, meidän koko perhe vähän tummempi kuin keskiverto suomalaiset... (Kesäisin lähinnä..)
EDIT: Toooosi haalea.:D Näkyy vaan tietyssä valossa ja voi myös olla mun päässä. :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top