Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Kirjoitellaan nyt tännekin kun vauhtiin päästiin :smiley-bounce012 :smiley-bounce013 Avauduin tonne neuvolakuulumisiin mun neuvolavisiitistä. Ei siitä siis enempää tänne.

Onko muita alkanut jänskättämään vauvan ulkonäkö? Mä jännäilen sitä, on jotenkin vaikea kuvitella miltä meidän lapsi näyttää. Periikö miehen luonnonkiharan tukan, onko ruskeasilmäinen kuten minä vai sinisilmäinen kuten isä ym. Tottakai tervettä lasta toivon, mutta nämä ovat asioita mihin ei voi itse vaikuttaa kuin ns. terveillä elämäntavoilla.

Mehän emme halunneet tietää etukäteen sukupuolta, tulee mitä tulee. Molemmat käy mainiosti. Itsellä on kuitenkin vahva poikaolo (unen perusteella). Vaatteita on tullut hankittua pääasiassa tyyliä unisex ja sitten muutamia selkeesti pojalle että tytölle. Uskon, että kaikille, tulee sitten tyttö tai poika (ja onko sitten yllätys vai ei), niin varmasti tuntuu heti omalta ja oikealta. Naiset, älkää turhaan stressatko siitä asiasta :smiley-angelic003.

Itselläni on töitä vielä n. 6 viikkoa, katsotaan nyt kykenenkö loppuun asti pakertamaan. Kovasti olen uhkaillut, että loppuun asti töissä käyn mutta viime päivien mahatuntemusten kanssa en olekaan ihan varma. Kun mun työ on tällä hetkellä pääasiassa rauhallista (tai voin itse säädellä työtahtia), mutta päivät ovat pitkiä (9-15 t) ja toisaalta työssä voi olla vaaratilanteita. Mutta päivä kerrallaan menen ja yritän nöyryä, että joskus voi myös sanoa, että nyt ei vaan pysty/jaksa. Onnellinen olen siitä, että näinkin kauan olen voinut hyvin enkä vieläkään mistään liitos-, lonkka- tai selkäsäryistä kärsi. Nukkunutkin olen iha kivasti, paitsi viime aamuyöllä olin sitten parisen tuntia hereillä.

Voimia & jaksamista kaikille meille ensikertalaisille!


T: Pullukka Käkkiäinen (RV 29)
 
Tervetuloa Vickan kerhoon :greet025

Mininen: Mä en myöskään perusta ns rinsessamekoista, punaisista "tyttövaatteista" etc. Itse olen enemmän ns poikatyttömäisempi. Sen vuoksi ehkä osaankin helpommin kuvitella sen pojan lapseksemme :confused004

Mirkkuli: mulla yleensä muljaa masussa, mutt toisinaan tulee TODELLA napakoita iskuja oikealle puolelle, niin että ihan hätkähtää! Tänään selvästi sellainen aktiivisempi päivä ja todella säpsähdin töissä kahvihuoneessa siihen potkuun. UGH! Sitten on sitä värinää ihan alhaalla(hikkailu)
 
Mä totesin et minä puen pienelle vaaleansinistä vaikka tulokas on tytöksi sanottu. Luulen ettei lapseni mielenterveys siitä tule erityisemmin järkkymään, jos se joku yö nukkuu vaaleansinisessä käytetyssä unihaalarissa... Siis paljon olen saanut tavaraa käytettynä (yhdellä lapsella ollut eli priimaa) ja mielestäni olisi sääli niitä kirppareilla myydä jos lähipiirissä olevalle on lapsi tulossa vaikka ei olekaan samaa sukupuolta.
 
Täällä näköjään potkut on nyt voimistumassa hurjaa vauhtia :bounce viimeyönä olen saanut taas osakseni ihan mieletöntä pommitusta :laughing002 hassua :laughing001

Mua kanssa on mietityttänyt toi kun noita vaatteita on melkeen joka paikassa vaal.sin tai vaal.pun, olis kiva ostella myös ns.unisex värejä, nyt kirppiksella oon menny suoraan ns. Poika-pöytiin, koska sieltä löytyy sitten kivan värisiä vaaleita sävyjä.

Miisa78: sitä värinää tulee mulla myös alhaalta välillä :) ja silloin kun kätilö otti sykkeitä, niin oli just alhaalla.

No sitten tähän pesänrakennusviettiini, niin meinasin eilen tilata kankaita netistä joltain huijarisivustolta kankaita.com onneksi tajusin pikkusen googlailla... :happy093.
 
Mä tunsin eilen illalla 1. kertaa takapuolessa sen hikan! Ja juuri kun olen lueskellut syyskuisten juttuja synnytystuntemuksista ja siellä on mainittu, että takapuolihikka ennakoi synnäriä :confused2 Nooo ehkäpä nyt vaan vavva oli hetken sellaisessa asennossa, että se todella tuntui peräpäässä laughing4 ..pitää vissii rajottaa tuota lukemista - tulee näemmä liikaa infoa tähän herkkään päähän :grin

Heräsin myös aamuyöstä puoli 5 maissa, enkä enää nukkunut, kun masukki aloitti potkuharjoitukset. Hytkyilin siellä sängyssä niiden tahtiin, kunnes kello soitti.
 
Voi hitsin hitsi.. Mulla alkoi noita supistuksia tuleen kerralla sitten enemmänkin, soittelin tänään neuvolaan ja maanantaina on tarkistuskäynti lekurissa. Nyt pitää olla vkl rauhallisesti ja tarkkailla, jos joutuu meneen päivystykseen.
Kolmena päivänä supisteli melkein kaikki liikkuminen..ja sitten tuli myös kipujen kanssa..

Kertokaa miulle onko muilla samanmoisia tiheitä supistuksia? Voisko tämä kuitenkin olla normaalia, ei ainakaan vuodelepoon huvittaisi jäädä, vaikka en nyt tuon selän takia oikeen mitään voi tehdäkään, mutta silti :confused1

Jee, tänään alkoi RV 30 :rolleyes:
 
--- :p
 
Muokattu viimeksi:
Kuulostaa aika ikävältä tuo monen viikon lepäily :confused: Itse oon alkanu miettiä, että tunnistankohan itse ihan varmasti kun niitä supistuksia tulee? Vai onko mahdollista olla huomaamatta? o_O En siis yhtään tiedä, miltä supistelu tuntuu.. Työkaverit on aina sitä mieltä, että kyllä minullakin niitä on ollut?? :confused004 Kyllähän sitä on vaikka minkälaisia uusia tuntemuksia, en vaan yhtään tiedä näistä, mikä on mitäkin. Nyt on parina iltana ollut tosi kovia "repäiseviä" kipuja ylävatsassa kun nousee ylös sohvalta tms..Oon myös harkinnut, olisiko semmoisesta tukivyöstä hyötyä seisoma työssä.Tuntuu ikävää painetta alavatsassa viimeistään vuoron lopussa aina.
 
Aikasemmin silloin 15vk jälkeen sanottiin et joillain niitä harkkasupistuksia vaan on tosi paljon eikä niistä tarvi välittää, vaan tavallisesti voi tehä kaikkea. Mut jos tulee kipu mukaan ni sit pitää kattoo tarkemmin.
Tavalliset harkkasupistukset ei välttämättä tunnu miltään, voi olla et kun kädellä koittaa ni huomaa että kohtu on ihan kova mut muuten ei huomaiskaan tai sit voi tulla sellanen kiristävä, vähän epämiellyttävä tunne. Mut ainakin mulla kun ne muuttu kipeemmiks niin ei niit ois voinu mitenkään olla huomaamatta, ristiselkään sattuu ja maha tuntuu vähän ku olis sellanen menkkakipujen ja pohjekrampin yhdistelmä..
 
Voi harmi noita supisteluja Mirkkuli! Mulla oli tossa rv 28 sellanen neljä tuntia kestäny supistussessio (siis teki kipeetä oikeestaan koko sen ajan eikä asettunu millään) ja lähdin sit äippäpolille näytille. Tää yksittäinen, joskin pitkä supistelu ei onneksi saanut tuolla alakerrassa mitään aikaseksi. Nyt ei taida auttaa muu kun sun loikoilla ainakin sinne maanantaille asti.

Aerialle jaksamista makoilun kanssa. Pitkään olet jo joutunut huilimaan...

Aeria kuvaski tosi hyvin noita supistuksia. Mulla on tullu rv 12 (vai 14?) lähtien noita mahan kovettumisia eli ilmeisesti niitä harkkasuppareita. Sit ne katos moneks viikkoo, nyt niitä tulee päivittäin. Ja monta! Ja välillä aika pitkäänki. Jos nostan jotain, kävelen liian kovaa, kurottelen, kyykistyn, työnnän ostoskärryjä jne. Mutta sillon ku lähdin sinne äippäpolille niin oli kyllä niin tukala olo ja juurikin sellanen menkkakipumainen jomotus, että ei jääny epäselväks, että tältä niiden ei kuuluis vielä tuntua.
 
Täältäkin Aerialla jaksamista köllöttelyyn! Ja toivotaan, että Mirkkulillakin supistelut olisivat harmittomia.

Mulla on nyt varsinaiset supistukset vähentyneet, mutta menkkajomotuksia tulee edelleen. Jomotuksia tuntuu mun mielestä selässä ja kohdun suun tienoilla semmoisena paineena. En nyt taas tiedä, mitä tuosta pitäisi ajatella. Onko muilla ollut samanlaista? Viikkoja on vähän vähemmän kuin muilla. Odottelen kovasti tuota, että pääsisi edes sinne viikolle 30, niin olisi itsellä jotenkin turvallisempi olo.

Potkut ovat kyllä alkaneet voimistua entisestään, ja pitävät kyllä välillä yölläkin hereillä. Ovat välillä sen verran napakoita, että tulee itselläkin säpsyttyä. Hikkaa en ole varsinaisesti tunnistanut, mutta välillä tyyppi kyllä touhuaa jotain mun mun peräsuolen tienoilla myös. Ei varsinaisesti satu, mutta ei mikään maailman miellyttävin tunne myöskään. Niin, ja toki hän yrittäää työntää omaa ahteriaan(?) päivittäin mahasta läpi, ainakin siltä se äidistä näyttää ja tuntuu. :laughing002
 
Kyllä minullakin sitten varmaan on niitä supistuksia tullut :rolleyes: minä olen niin hyvin säästynyt kaikilta ikävämmitä oireilta,että ei passaa valittaa yhtään pelkän närästyksen takia :happy093
 
Mä en oo siis tunnistanut yhtäkään supparia, siis noita vatsan kovettumisia ?? Menkkajuilinnatkin on vähentyneet minimiin..Mutta selkeästi voi näistä kirjoituksista huomata, että kropat alkaneet valmistautua tulevaan koitokseen :gen014
 
Pakko taas tulla huolestumaan tänne, kun vavva on taas ihan hirmu paikallaaan ?!? Ollut lauantaista asti, eilisen ja tänään..Ihan pientä liikehdintää välillä mutta... Inhottava tunne, kun vatsalaukku kääntyy ympäri, kun alkaa miettimään, onko kaikki hyvin, eikä voi mistään heti tarkistaa :confused004 :sad001 Perjantaina hän oli kyllä tosi tosi aktiivinen. Oltiin kyllä ns viihteellä (minä tietty kuskina) ja tuli valvottua 04 asti :schocked028 . Vavva oli mukana menossa liikkeistä päätellen myöhään asti :happy090. Sen jälkeen onkin vissiin nukkunut?! Mutta ei tuo valvominen kyllä sovi enää näillä viikoilla mulle; Pari päivää kestävä krapulainen olo; väsymys ja päänsärky :silent = sijaiskärsijä laughing7

Huh, Aerian oirehdinta näyttää tällä hetkellä olevan eniten liki hoo hetkeä - toivottavasti ei nyt ihan vielä lähde tulemaan kuitenkaan :) Mulla myös vavva siirtynyt raivotarjontaan ja pisuhätä on jatkuva seuralainen. Menkkajomoiluja satunnaisia taas eilisen ja yön aikana.....

Mut alkais nyt jumppaamaan tuo alakerran asukki, että äiti saa mielenrauhan !! :dance008
 
Kyllä tääläkin on vauva alkanut rauhoittumaan :dance008 Ei riehu ennää yhtään niin paljon kuin ennen. Todennäköisesti mulla vaavi on niin kauan mahassa kun ikinä lääkäri antaa sen olla kun ei anna mitään oireita tila, että tässä jotenkin synnytystä "opeteltaisiin".
Minulle tuli hirmuinen pakokauhu kun tajusin, että on enää yksi työvuorolista töitä :eek: Voi apua! mitähän ihmettä tämmönen työnarkki tekee kotona :excited001 Oon muutenkin miettinyt, että onko töistä pakko jäädä silloin 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa? Onko muut saaneet äitiyspäivärahoista jo päätöstä? Minulla ei ole kuulunut mitään koko asiasta ja paperit olen laittanut jo ajat sitten..?
 
Kävin äsken siellä tarkistuskäynnillä, supistuksien vuoksi.
Ei lääkäri oikein osannut sanoa mihinkään mitään, paitsi että kohdunkaula normaali, ei hätää sen vuoksi.
Laittoi mut labraan ja polilta tulee parin päivän päästä kutsu luultavsti ultraan.
minulla on endometriooma ( oik. Munasarjassa kasvain ja kystiä puhkeili vuoden 2012 lopulla) että voisikos nämä mun kivut supistuksien yhteydessä johtua esim. Jos on kystat lisääntyneet ja nyt kohtu ja vauva painaa niihin.. Normaalistihan endometrioosi rauhoittuu täysin raskauden aikana.. No nyt tutkitaan asiaa, hyvä niin :) vauvan sykkeet kunnossa ja liikettä tulee.
Vauva tällähetkellä pää alaspäin luultavasti, näin lääkäri tuumaili, asentoa tarkistellaan lisää neuvolakäynnillä,tai mahdollisessa ultrassa.
Olen hieman pihalla näistä jutuista kun mulla katsotaan mahdollisesti sokerirasituskoetta viikoilla 32-33 uudelleen, jos kohdun kasvukäyrä jatkuvasti ylärajalla ( äsken oli normaalissa sf26 cm) eli just nyt ei huolta noitten sokerijuttujen kanssa.

Sitten mulla on toi veriryhmä harvinainen O rh- eli vasta-aineita mittaillaan rv 36, ne kuulemma harvoin enään tässävaiheessa kohoaa, koska ei ollut rv 24 mennessä kohonneet, onneksi.

Aerialle tsemppiä makoiluun ja toivotaan, että ei ihan vielä bebe tule pihalle. Aa voisko toi jatkuva pissahätä olla mullakin siitä, että kääntyminen ois tapahtunut..

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :happy093
 
Varsinaisesti ei ole mitään oireita ollut nyt viimeaikoina. Mutta silti sitä miettii, että onkohan kaikki ok.. Mistä sitä näin ensikertalaisena voi tietää varmaksi, jos pitäisikin lähteä tarkistukseen.. :confused2
Mistä sitä tietää, jos jotain lorahtaa housuihin, että onko se virtsankarkailua (ilmeisesti normaalia raskausaikana) vai lapsivettä?!? :scratch
Onneksi torstaina on lääkärineuvola niin kuulee onko kaikki ok. :)

Eipä suurempaa pesänrakennusviettiä ole vielä ainakaan. Pikkuhiljaa ollaan suurempia hankintoja tehty ja vauvanhuoneen kalusteita ollaan katsottu ja pitäisi ostamassa käydä. Ihan vaan pari lattialle tulevaa hyllyä ostetaan. Sitten pitäisi vielä kattolamppu, verhot ja matto ostaa. Sitten olisi aika valmis huone.

Vaatteita on joitakin. Mutta ihan pienimpiä on vasta pari kappaletta. Viikonloppuna katselin noita toppapukuja ja sellanen pitäis käydä ostamassa. Äitiyspakkauksen toppis on kuitenkin niin iso tänä talvena että vauva hukkuu siihen... Meinasin ostaa sellaisen Reiman harmaan toppiksen, 50-56cm.

Äitiyspakkauksesta päätös tuli 12vrk sitten, mutta vielä ei ole paketti saapunut. Sitä odotellessa :)
Lapsilisä on ratkaistu, mutta vanhempainpäivärahaa ei vielä. Hakemukset tein 3viikkoa sitten. Edellisviikolla palkanlaskija toimitti heiltä tarvittavat paperit. Joten eiköhän ala tulemaan tässä lähiaikoina päätös tuostakin :)

Päätöksen tulo vanhempainpäivärahasta riippuu ilmeisesti siitäkin, että minkä tulojen perusteella haet sitä. Viimeisen 6kk:n vai vuoden 2011 verotuksen. Itse hain tuolla 2011 tiedoilla, joten palkanlaskija pystyi ilmoittamaan heti kaikki tiedot. Mikäli hakee viimeisen 6kk perusteella, olisivat voineet laittaa tiedot vasta viimeisen palkanmaksun jälkeen..
 
käyttäjä_52st: Mulla samoja ajatuksia ä-lomalle jäämisestä, että mitä mä sitten teen.. Mutta pikkuhiljaa ajatukset alkaneet vähän muuttumaan, kun olo käy yhä kömpelömmäksi eikä jaksa oikein keskittyä näihin työasioihin..Itseasiassa alkaa olemaan sellainen EVVK-olo ..laughing7

Ajattelin siivota talon hammasharjalla joka nurkkaa myöden. Kaunis ajatus voi muuttua yhtäkkiä soffalla makaamiseks laughing7 Mulle tuli päätös viime viikolla noista rahoista yms. Kelasta (mutta kauan siinä kyllä meni, kun ne on kai lähetetty hallinnosta palkanlaskentaan jo elokuussa?!) Pakkaus pitäisi tulla kahden viikon kuluessa..Vinkki: Pääset katsomaan Kelan sivuilta pankkitunnuksilla hakemukseksi tilannetta, joten käyhän vilkaisemassa :thumleft

Voiskohan mun vavva olla jo niin iso, ettei mahdu liikkumaan enää kunnolla...kun kerran tuosta painonnoususta per viikko vihjailtu.. ja äippä se vaan vetelee irtokarkkeja sunnuntai-illan ratoksi :happy PAKKO olla jotain iloja tässä !
 
Tää mun nimimerkki on kyllä nyt ihan huikee, kun en sitä vanhaa salasanaani muista :alien Aiemmin siis meni nimellä Tiitu, niinkun oon tuolla listassaki o_O
Mulle tuli äitiyspakkaus jo aikoja sitten, mutta kun sairaskassa työn puolesta hoitaa noita muita asioita, eikä KELA niin näyttää kestävän kauan. Minulla on vielä jotain lomiakin pitämättä niin niitä ei nyt sitten lueta näihin tuloihin mukaan :eek: Eivät oo myöskään ratkaiseet, että miten toimitaan kun minulla on ollut toinenkin työ...huoooh!
 
Miisa78: Joko beibe aloitti jytäämiset? Mullakin oli tänään sellainen useamman tunnin pätkä, jolloin meinasin jo hitusen hätääntyä. Onneksi radiohiljaisuus päättyi iltapäivällä, niin ei tarvinnut ruveta soittelemaan paniikkipuheluja neuvolaan. Tyyppi kun yleensä on tosi aktiivinen, joinain päivinä suorastaan yliaktiivinen. Yölläkään ei tarvitse kuin kylkeä kääntää, niin jo alkaa jumpat välittömästi. Mutta ei kyllä mitenkään voi sanoa, että tällä olisi jokin vuorokausirytmi. Mun mielestä vaihtelee tosi paljon päivittäin noin liikehdinnät ja torkkuhetket.

Mulle tuli muuten äitiyspakkauksesta päätös päivässä (kyllä, yhdessä!) ja siitä meni ehkä viikko, että tuli postissa ilmoitus saapumisesta. Uskomattoman nopeaa toimintaa! Äitiysrahapäätöstä joudun odottelemaan, koska haen puolen vuoden tulojen mukaan, ja niistähän taas ei vielä ole lopullista tietoa ole palkanlaskennassa ole.
 
Takaisin
Top