Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Mulle iskenyt 1. kertaa paniikki, kun masukki ollut eilisen päivän ihmeen rauhallinen. Yöllä heräsin yhtäkkiä "paniikkiin", kun ei mitään liikkeitä. Ihan tuskanhiki pukkasi. Kääntelin kylkiä vuoron perään ja painelin masua. Kyllä mä ilmeisesti hänet herätin, kun vastauksia alkoi kuulumaan, mut jotenkin tuntuu aiempaa hennompina - tai sit mä kuvittelen? Ja edelleen ihmeen hiljainen. Ehkä vaihtanut asentoa..? En tiedä, hullukshan tässä itsensä helposti saa ..:geek

LittleMyy: no hyvä, että lähdit käymään, että saa mielenrauhan (vai tuskin sitä saa mitenkään tässä tilassa :confused2. Ihmetyttää nyt sinunkin tekstisi perusteella, että neuvola ei ole ollut moksiskaan noista proteiiniarvoista..Mikä näitä neuvoloita oikein vaivaa :confused004
 
Vuorokausivirtsa oli proteiinistä vapaa ja CRP normaali eli nyt saan odotella "rauhallisin mielin" reilun viikon päästä olevaa neuvolalääkäriä - tosin mitä täältä olen lukenu noita kokemuksia noista käynneistä niin ei kyllä suurta luottamusta ole herättäneet. Täällä siis vasta eka nlalääkäri (rv 30 tuolloin!).

Mulle sano mun neuvolantäti vähän rivien välistä, että heillä on niin vähän resursseja, että ne keskitetään ongelmaperheisiin/-raskauksiin. Ilmeisesti proteiini virtsassa ei ole sitten riittävä ongelma :wink

Täällä kanssa eilisen aikana on käännytty jotenkin ihmeelliseen asentoon - todella, todella vähän tuntuu liikkeitä ja nekin vähät tuntuu vaan kun oikeen keskityn maatessa. Perjantaina taas oli niin vilkasta, että vähän jo ihmettelin. Mahassa kun yleensä on rauhallista. Mä luulen, että vekara käänsi itsenä perjantai aamuna perätilaan (tuntu vähän kipeä molskahdus ja koko maha hytkähti) ja siitä innostuneena monotti sitten tonne alakertaan oikeen tosissaan. Tänä aamuna tuntu siltä, että olisi poikittain tossa palleassa ja hennot liikkeet onki tuntunu jommassa kummassa kylkiluussa tänään.

Mä tiedän niin ton tunteen kun tajuaa, että on ollu pitkään rauhallista mahassa. Mä oon koittanu (heh) pysyy rauhallisena, mutta yleensä jossain vaiheessa pokka pettää ja oon kaivanu dopplerin mieltä rauhottamaan. Viimeksi en tosin rauhottunu edes sydänäänistä, mutta seuraavana aamuna olikin sitten mahassa liikettä.

Tuli muuten perjantaina käyrillä maatessa todistettua, että tämä maha-asukki ei häirintäyrityksistä perusta. Kätilö tökki mahaa (hellästi tosin) kun oli niin tasaset käyrät. Kun ei auttanu niin piti juoda makeaa. No, ei sekän auttanu. Tuntuu olevan yhtä jästipäinen tapaus kun äitinsäki :smiley-ashamed005
 
Täällä ollaan oltu perjantai illasta asti oikeastaan vähän huolissaan kun ei liikkeitä tuntunutkaan niin selvästi ja niin paljon kuin yleensä :confused: Täällä kun on iltaisin pidetty sellaiset jumpat että ollaan saatu naureskella kun mahapomppii.Mutta todennäköisesti oli vaihtanut asentoa kun liikkeet lauantaina tuntuivat ihan erikohdassa kuin yleensä ja todella vaimeasti. Maanantaina vaavi kuitenkin oli ultrassa pää alaspäin. Tänään huokaisin jo helpotuksesta kun alkoi taas tuntua selvästi liikkeitä ja varsinkin kun ajettiin todella huonolla hiekkatiellä niin ei tainnut olla ihan tasaista kyytiä maha-asukin mielestä niin esitti asiasta mielipiteensä parilla napakalla potkulla :)
 
Täällä sama juttu että liikkeiden määrä tuntuu vaihtelevan kovasti päivittäin... Tästä syystä viimeksi neuvolassa käskettiin alkaa laskemaan liikkeitä. Olen sitä pari kertaa tehnyt, ja kyllä liikkeitä on onneksi aina tullut "riittävästi"...

Mutta eilen alkoi mahassa pistävä tunne, joka tuntuu aina välillä pääasiassa vasemmassa kyljessä, välillä myös oikeassa. Ja sitten keskellä mahaa navan vieressä on kipeä kohta, johon sattuu kun koskee. Välillä syvään henkeä vetäessään vatsan päältä vihloo ja esim. autoon istuminen tuntuu pahalta mahassa. Kenelläkään samankaltaisia vaivoja? Ei kuitenkaan vaivaa koko aikaa niin en ole vielä soittanut mihinkään, pitäisiköhän...?
 
Noista muista tuntemuksista en osaa sanoa, mutta mulla on ollu aika aikasesta vaiheesta asti tossa oikeella navan vieressä joku kipeä kohta. Mulla on tosin istukka edessä, että en tiedä voisko se liittyä jotenki siihen. Jos yhtään mietityttää niin soita neuvolaan tai jopa äippäpolille - ovat olleet mulle molemmilla kerroilla tosi ystävällisiä. Eivätkä he turhaan sinne ota käymään.

Ai niin - menin sitten jossain mielenhäiriöissä varaamaan 4d-ultran perjantaiksi. Jotenki tuli vaan tunne, että mun täytyy nähdä vauva liikkumassa mahassa kun on niin rauhallinen. Ja ettei ole rauhallinen jonkin syyn vuoksi. Pikkasen hirvittää, että pysyyhän sukupuoli edelleen salaisuutena (ilmeisesti tuskin), mutta yritetään. Ihan kamalan kallistahan se kyllä on, mutta on nyt sitten se toinen kallis "hankinta" vauvaa varten - toinen oli turvakaukalo ja jalusta :D
 
Ninnu: Kannattaa ihan oman mielenrauhan vuoksi soitella neuvolaan. Helpottaa kummasti oloa. Kuten LittleMyy sanoi, niin yleensä siellä ollaan kyllä erittäin ystävällisiä ja ymmärtäväisiä. :)

LittleMyy: Mä oon vähän kade tosta 4D-ultrasta! Melkein toivoisin, että olis joku syy itselläkin vielä mennä ultraan. Tällä hetkellä ei ainakaan liikkeiden takia tarvitse olla huolissaan. Tuntuu, että tyyppi riehuu mahassa ihan jatkuvasti. Mieskin yritti sille jo sanoa, että nuku nyt välillä. Mulla ei päiväunista tullut tänään taas mitään, kun kaverilla oli taas omat bileet käynnissä. Toisaalta kyllä hyvä, että liikkuu, niin ei tarvitse panikoida. Toisaalta taas ei niin hauskaa keskellä yötä, kun nuo potkut alkavat olla aika napakoita jo ja tulee sitten itselläkin valvottua.

Supisteluja on taas ollut koko päivän, vaikka olen lähinnä istuksinut peffallani. Lähikaupassa sain sentään käytyä, mutta sinnekin piti taapertaa maha pinkeänä. Vessassa joudun ravaamaan ihan jatkuvasti. Oletan, että sekin noista supistuksista johtuu. Noh, eipähän tarvitse ainakaan ummetuksesta kärsiä. :cool01
 
LittleMyy: me käytiin 3/4D ultrassa, se on ihan mieletön kokemus :)
Ei siellä huomaa sukupuolta jos ei erikseen halua nähdä. Voit hyvin sanoa lääkärille, että et/ette halua tietää, jolloin hän väistää kohdan. Sieltä saa sitten mukaan niitä värillisiä kuvia, mitä itse ainakin kovin ihastelen, kyllä on hintansa väärti :)

Täällä kanssa noi supistelut on nyt tullut kuvioon mukaan, aikas hurjan tuntusia. Muutaman kerran tullut sellasta outoa vihlomista myös. Onneksi huomenna on neuvolalääkäri jossa voi sitten suoraan kysyä.
Mulle ollaan kanssa neuvolassa ja polilla oltu tosi ystävällisiä, neuvolasta sanoikin että ei tyhmiä kysymyksiä tai turhia käyntejä ole. Olenkin ollut muutamissa ns. Ylinmääräisissä neuvolatarkistuksissa. Sitten jouduimme käymään sen lapsivesitiputtelu epäilyn takia päivystyksessä naistenklinikalla, se kyllä säikäytti. Onneksi kaikki on ollut hyvin joka kerralla :Heartred

Ninnu: mulle sanottiin noihin vihlomisiin, että voi olla esim. Joku hermo pinteessä hetkellisesti, kun vauva kasvaa ja liikkuu. Mutta kannattaa soittaa ja kysyy.
 
Olen nyt täyttänyt nuo kelan hakemukset netissä. Onkohan tässä kaikki mitä pitää täyttää??
Lapsilisä, äitiysavustus ja vanhempainpäiväraha. Puuttuuko joku? Olen ihan pihalla näistä :confused2

Täällä on liikkeitä mahassa aika hurjastikin ollut viime päivinä. Mies eilen vähän "säikähti" kun makasin sohvalla ja yht´äkkiä säpsähdin. Kaveri potkas jotenkin ihan suoraan rakkoon :laughing002
Kuperkeikkaa heittelee heti jos itse menen maate sohvalle jne. Neuvolassa täti naureskeli, että taitaa olla vilkas tapaus.. Sitä se kyllä on. :)
Teidän juttujen perusteella saattaa meilläkin tulla vielä rauhallisempi vaihe. Mulla toi la on vasta 27.12 niin useat teistä kun on mua edellä.

Sitten semmonen juttu. Onko teille tullu tämmösiä tuntemuksia?
Tuntuu siltä, että häpyhuulet puuntuisivat tmv. Tuota tunnetta ei ole muualla kuin ulommissa ja kestää hetken. Siihen ei liity mitään kipua eikä suppareita tmv. Kestää hetken ja menee sitten ohi. Voi tulla jos käy kävelyllä tai joskus seksin jälkeen. Mutta ei todellakaan aina kummastakaan.
En ole tästä huolestunut vielä sen suuremmin, koska ei tosiaan ole mitään kipuja tmv. Mutta alkanut ihmetyttää, että onko tämä ihan normaalia. :confused:
 
Kaikenmaailman tuntemuksia tässä kyllä itselläkin on, mutta (ei ainakaan vielä) häpyhuulien puutumista. Voisko se silti liittyä harjoitussuppareihin?

Mulla tänä aamuna takareidet kramppaili. Tuntui ihan siltä kuin olis eilen vetänyt kovilla painoilla pumppitreenin (mitä en todellakaan ole tehnyt). Tämä oli uus juttu. Ja sitten masussa tuntui eilen illalla ihan ihme "värinää" ihan tuolla alakerrassa ?! Se kesti pitkän aikaakin.. Outo tunne. Mitä ihmettä vaava voi touhuta, että tuntuu tuolta?! Vai voisko se olla se "tärisevä jalka"-ilmiö, mistä joku kirjoitti. Olispa kiva aina nähdä, mitä siellä touhutaan. Onneks on ollut taas liikkuvaisempi eli enemmän oma itsensä..toi värinä oli ihan uus juttu vaan..

Sain eilen kirjallisen raportin vielä tuon pe-aamun polilla käynnin ja siinä luki lisäksi, että "sormelle auki". Tästä en kuullut polilla, ainoastaan pehmentymisestä..Tuntuu, että tuo "sormelle auki" tapahtuisi aika loppuvaiheessa, tai uudelleen synnyttäjille voi jo aiemminkin. Ei tässä tiedä mitä ajattelisi. Mutta kun ei kontrolloida, niin eikai tässä sit hätää ole .. :confused013

LittleMyy: Voi kun on tehnyt toisaalta mieli myös käydä 4D:ssä. Varmaan hieno kokemus :)
 
Miisa 78; mulla oli kanssa sellasta hassua värinätunnetta, sitten oltiin tarkistuksessa ja kuunneltiin sydänääniä, niin sama värinä alkoi samalla, johon kätilö totesi, että kappas pikkuisella on hikka :)
Hassu tunne ja sitä voi olla useasti päivässä, siiten taas on taukoja. Tietystikkään en osaa sanoa onko kyseessä sama juttu, mutta yksi selitys ainakin :)
 
Mininen: Taitaa olla niin, että ne joilla vauva liikkuu kovasti toivois välillä rauhaa ja sitten näiden hiljasempien liikkujien vanhemmat hermoilee, kun ne ei liiku (muka) tarpeeksi. Mulla muuten jos pääsee pissahätä liian kovaksi ja sitten kun on rakko sen jälkeen tyhjä niin supistaa ihan saletisti.

Vähän alkaa kyllä jo toi 4d-polttelee. Toivottavasti masuasukki ei ole jälleen kerran selkä anturaan päin ja kädet naaman edessä :D... Täytyy koittaa vältellä sitä sukupuolta - vähän on alkanu olla halua toisella puoliskolla sen selvittämiseen. Täytyy ehkä käydä keskustelu ennen aikaa, ettei siellä tarvii alkaa vääntää laughing1

www mulla on tollasta häpyhuulien puutumista jos oon istunu pitkään ja sit nousen ylös. Mä oon vähän kauhulla aatellu, että toivottavasti ei mitään suonikohjua sinne suunnittele :scared001
 
Mininen, saman mäkin olen huomannut, että kun on alkanut tuleen noita supistuksia, niin enää ei ole ummetusta :bootyshakepäin vastoin saattaa joskus tulla kiire vessaan lähdön kanssa. Näin ekakertalaiselle tää on kyllä hämmentävää aikaa kaikkine outoine oireineen...mut onneksi kaiken voi pistää raskauden piikkiin (jopa sen, kun tässä yksi päivää härnäsin miestä jotenkin ihan tyhmästi ja se oikeen vähän niinku suutahti mulle, kun en tajunnut lopettaa ajoissa...vetosin raskauteen, kun se ihmetteli, miks musta on tullut tollanen) :laughing001
 
LittleMyy: Suonikohjuja.. :confused: jaiks! Mulla ei oo toi käyny mielessäkään.. O-ouuu.. Hope not!!! laughing7
 
4d -ultrassa käyty. Käynti oli ehkä hieman pettymys, sillä etuseinän istukka pyrki koko ajan vauvan eteen ja lopulta sain supiinisyndroomakohtauksen eli ultraus oli sitten ohi 10 minuutin jälkeen.

Tärkeintä oli tietenkin se, ettei mitään poikkeavaa vauvasta löytynyt! "Onneksi" masuasukki majailee tiukassa linkkuveitsiperätilassa, joten pari kertaa profiili vilahti ruudussa. Lisäksi pieni oli jalat niin levällään ja toinen käsi haaroissa, ettei tarvinnut enää tapella siitä, selvitetäänkö sukupuoli. Mun 100 % tyttötuntemus oli sitten väärässä ja tänne onkin tulossa poika :O ! Koko päivän olen ollu jotenki tästä uutisesta sekasin - ehkä salaa jopa hieman pettynyt. Ja tästäkös olen tuntenut huonoa omaatuntoa koko päivän - onhan vauva hartaasti toivottu, hoidoilla alulle saatettu ja ainakin ultrien perusteella t-e-r-v-e! Tunnen olevani maailman huonoin ihminen ;(. Oman osansa tunteiden myllerrykseen tuovat tietenkin pelästyminen tosta supiinisyndroomakohtauksesta (aivan kamalaa!), tiukasta perätilasta ja vauvan syntymäpainoarviosta (väh. 3,7 kg) - mä kun olen alusta asti ollu paniikissa juuri vauvan suurikokoisuuden vuoksi. Nyt täytyy toivoa, että hyvät yöunet toisi järjen taas tämän äidin päähän... *häpeää itsensä kuoliaaksi*
 
Höpshöps, LittleMyy! Ihan luonnollista tuo "pettymys", jos on kuvitellut jotain ihan päinvastaista ja asennoitunut siihen. Kaverillani oli ihan samanlainen tilanne ultrassa: oli itse varma tytöstä, mutta poikaa lupailtiin. Aluksi oli siis järkyttynyt ja tunsi siitä syyllisyyttä, mutta sopeutui kuulemma poika-ajatukseen tosi nopeasti, eikä sittemmin edes osamnut kuvitella muuta. Ihanaa kuulla, että se sun masupallero on terve! Usko pois, unohdat sen tyttöjutun äkkiä ja poika alkaa tuntua ihan omalta. :love017 Harmi vaan, että se ultra jäi noin lyhyeksi. Ja varmasti säikäytti tuo kohtaus. Nyt vaan levolle ja aamulla tuntuu jo paremmalta. :)
 
LittleMyy: mä voin jakaa tän "pettymyksen" tunteen sun kanssas... Mä oli aika varma et poika meille on tulossa, ja kyl hiljaseks veti kun ultraaja sanoi tytöltä näyttävän. Oliskohan mulla menny pari viikkoo sopeutuu ajatukseen ja nyt onkin ja mahtavaa et meille tulee tyttö!! (kyllä, olen ostellut pieniä vaaleanpunaisia bodeja..)
 
Joo mäkin olin jotenkin ihan varma, että on poika.. ja jotenki niin ällistyny tyttölupauksesta et aluks tuntu et mua on jotenki huijattu.. mutta sit vähän ajan päästä se tuntuki ihan luonnolliselta ja oikealta! Sä et taida paljon selällään nukkua enää..? Sama homma alkanu, jos vahingos on kääntyny selälleen niin herää aika mielenkiintoisissa tunnelmissa.. onneks se olo tasaantuu aika pian kun vaan kääntyy.
 
Kiitos ihanaiset naiset - tänään on jo paljon parempi mieli. Pientä haikeutta tunsin kyllä kun kävin tänään kirppiksellä ja siellä tuntu olevan vaan tyttöjen vaatteita ja vielä vähän tuntuu oudolle, mutta hyvät yöunet autto selvästi niihin pahimpiin huuruihin! Enemmän on nyt jännitys siirtyny siihen vauvan kokoon ja perätilaan. Kattelinki jo netistä noita asentoja, jolla vauvaa voisi houkutella kääntymään. Kääntöyritys kuulostaa hurjalle, koska yleensä vauvoilla lienee jokin syy (esim lyhyt napanuora) tuohon virheasentoon. Ehtiihän meidän Ukkeli (apua :)) toki vielä kääntyä eli sitä odotellessa.

Aeria: Mä oon muutenki tosi vähän nukkunu selällään, mutta sohvalla on kyllä tullu löhöttyä enemmän ku ehkä tarttis. Nyt on kyllä ne ajat ohi ja lonkat onki jo ihan kipeet kyljellään olemisesta. Mulla se kohtaus tuli tosi nopeesti - varmaan minuutissa olin melkeen tajuton ja kylvin hiessä. Sitä ennen mulla oli vaan vähän paha olo, mutta mulla nyt on muutenkin koko ajan paha olo, niin en osannut ajatella, että se enteilis jotain. Olin kuulemma ollut sen näkönen, että mies oli luullu mun kuolevan siihen paikkaan. Mullakin onneksi pelkkä pystyasento alko sit auttaa. DVD:llä kun näkyy tyhjänä se aika minkä tohtori mua hoiti niin n 5 min näyttäisi menneen siihen, että pystyttiin jatkamaan kasvukäppyröiden kattomista. Tosiaan harmittaa hieman, että koko ultra kesti sen 10 min ja siitä sitä 3d/4d on n 3 min. Lääkärin mielestä muuten perätilan, vauvan koon ja harvojen liikkeiden vuoksi käynnille oli lääketieteellinen syy, joten katellaan saadaanko KELAlta käynnistä korvausta.
 
LittleMyy: älä turhaan pode syyllisyyttä toiveistasi, ihan turhaa ja luonnollinen reaktio, vaikka tiedän mistä puhut. Mulla samoja ajatuksia, vaan toisinpäin eli olin 100 pros varma pojusta, mutta mitään ei pullotellut ultrassa. (En ole kyllä vielkään päässyt eroon tästä kovin vahvasta poikaolosta:confused013 vaikka varmasti koko sukupuoliasia menettää merkityksensä syntymän hetkellä :) :love7

Olipa pelottavan kuuloinen kohtaus :eek: en ole moisesta ennen kuullukaan..
 
Takaisin
Top