Muistan edelleen sen päivän, kun huhtikuussa 2012 tajusin käveleväni vaunujen kanssa tuulipuvussa lähiömme katuja ja mietin, että minustakin on tullut tällainen. Ja olin onnellinen - en olisi koskaan ennen lasta uskonut, että musta tulee sellainen vapaaehtoisesti. Aurinko paistoi, poika nukkui ja nautin äitiydestä täysillä ja se tuulipuku vain oli kaikista kätevin lenkillä.
Kuitenkin vasta palattuani töihin pojan ollessa vuoden, tajusin, että olin menettänyt osan persoonallisuudestani äitiyslomalla ja minun kohdalla paluu työelämään palautti sen. Meikkasin ja pidin itsestäni huolta myös äitiyslomalla, tapasin paljon ystäviäni, kävimme kahviloissa, jatkoin harrastuksiani ilman lasta jne, mutta silti olin "vain" äiti. Kun palasin töihin, olin taas muutakin. Minulle työelämä on aina ollut tärkeä ja oli hyvä palata sinne. Töihin paluun jälkeen, koin olevani parempi äiti pojallenikin, kun jaksoin kiukutteluja jne ihan eri tavalla, kun yhteistä aikaa oli rajallisesti.
Äitiys on myös muuttanut omaa arvomaailmaa paljon. Ennen kauhistelin ihmisten autoissa killuvia lasten värikkäitä aurinkoverhoja ja kaikkien tarvetta tunkea muumimaailmaan. Lapsen saannin jälkeen olen tajunnut, miten paljon iloa saa oman lapsen ilosta, ja sen vuoksi on valmis tekemään paljon älyttömiä lasten juttuja ja menemään lasten ehdoilla.
Juuri naureskeltiin kollegan kanssa viime työmatkalla, että ennen lapsia työmatkoilla ollessa hieman aikaa kokouksen ja illallisen välissä, tuli käytyä suihkussa, meikattua ja vaihdettua vaatteet. Nykyisin käytän ajan päiväuniin ja varaan vartin illalliseen valmistautumiseen. Ja silti koen olevani ihan yhtä huoliteltu. Äitinä oppii tehokkaaksi.
Mitä itseensä panostamiseen tulee, niin selvästi esimerkiksi ostan vähemmän itselleni vaatteita, kenkiä, laukkuja, meikkejä jne kuin ennen. Mutta yhtä siististi pukeudun kuin ennenkin. Nykyisin perheen kulurakenne on erilainen ja itse priorisoin lapsen kunnollisen toppahaalarin, joka on käytössä joka päivä, kuin itselleni uudet korkokengät. Ja toisaalta kovin harvoin tulee käytyä kaupoilla itsekseen nykyisin. Sinällään siis lapsi on kasvattanut minusta myös vastuullisemman kuluttajan.
Lohdullista on myös tiedostaa, että pikkulapsiarki on vain vaihe elämässä ja pian tulee aika, jolloin lapseni ei halua viettää kanssani vapaa-aikaa ja saan taas panostaa itseeni niin paljon kuin haluan. Nautin lapseni seurasta niin paljon, etten koe jääväni tällä hetkellä mistään omasta paitsi tai joutuvani luopumaan jostain lapsen takia. Joudun luopumaan monista asioista, mutta omassa prioriteettilistassa ne eivät ole kärjessä ja sen takia luopuminen ei kirpaise.