Ensimmäinen neuvolalääkäri

No niin, tänään käytiin ekaa kertaa synnytyslääkärillä. On se vaan mukava nainen, hyvin valittiin. Ja oli kivaa nähdä pikku kyytiläinen taas ultrassa:Heartred, vaikka tällä kertaa se nukkuikin selin meihin eikä paljon liikuskellut. Tuli taas rauhallisempi olo, kun näki, että siellä voidaan ihan hyvin, vaikka oireet ovatkin kovasti vähentyneet.
 
Mulla oli keskiviikkona ensimmäinen neuvolalääkäri, josta lähdin suoraan päivystykseen. Lääkäri halusi meidän taustan takia varmistua, että vauvalla ja mulla on varmasti kaikki hyvin. Ultrassa näkyi vkoa 18+2 vastaava pitkäsäärinen tyyppi, kun vkoja oli 18+1. Kaikki siis nyt niin kuin pitää.

Sain lähetteen sokerirasitukseen ja se pitäis varata.
 
Säikäyttihän tuo, kun kohdunkanacan pituudeksi arvioitiin 1,5cm. Se oli väärä hälytys ja sitä on onneksi ihan kunnolla jäljellä.
 
Tänää oli eka lääkäri käynti uudes neuvolas :) sf mitta oli 18cm, vauvan syke 145 ja proteiini oli yhen plussalla mist ensviikol kontrolli :eek: Jäi vähän huono maku suuhun käynnistä :/ lääkäri veti hosuen koko homman enkä saannu sanottuu kaikkii asioita.
Nyt uskalsin sanoo syömisongelmista ja sain numeron psykologille :)
Niin ja painoa oli tullu 1,5kg lisää
 
Itse kävin tänään "omalla" gynellä jonka luona käynyt siis vuosia ennen raskautta. Menin juurikin sen huonon neuvolalääkärikokemuksen takia. Minulla lääkäri kirjasi esim.sinne omakantaan kohdunkaulan pituudeksi 1cm vaikka äitiyskorttiin laittoikin 4cm. Arvasin, että varmasti kyseessä näppäilyvirhe, mutta toki tuo laittoi asiaa miettimään. No tänään sitten gynellä selvisi, että kyllä se pituus siellä normaalin rajoissa on ja näppäilyvirheestä oli kyse. Samalla sai myös katsella taas vauvan touhuamista ultrassa :) Sukupuoltakin yritti tiirata, mutta tyyppi oli pylly niin alhaalla ettei sitä näkynyt :wink Ehkä sitten parin viikon päästä rakenneultrassa selviää! :Heartred
 
Hienoa minä ja maha, että sait puhuttua niistä syömisongelmista!

Mulla oli maanantaina eka lääkäri. Ihan mukavalta vaikutti, vaikka tokihan noilla lääkäreillä tuppaa aina olemaan vähän kiire. Verensokereita katsoi, ja näytti olevan kunnossa, mittailuja jatkan pari kertaa viikossa. Verenpaineet tuppaa oleen aina vastaanotolla koholla, mutta onneksi kotona on ok. Niitäkin seurailen, kun ekassa raskaudessahan sain lääkityksen ihan loppuvaiheessa. Sisätutkimuksen teki ja kaikki ok. Lisäksi lupaili, että laittaa sitten loppuraskaudesta lähetteen äitiyspolille ns. kokoarvioon. Sitä ei täällä automaattisesti radi-diagnoosinkaan saaneille tehdä, mutta kun mulla on takana paha repeämä, niin sillä perusteella pääsisin.
 
Mä jo tonne toiseen ketjuun valitinkin. Tänään eka neuvolalääkäri (kaiken kaikkiaan toka neuvola) ja olin odottanut sitä, että saisin puhua mun vaivoista. No sama kokemus ku miisalla. Olin siellä varmaan 10 minsaa, ei ees kysyny, miten voin enkä saanu kertoa. Teki sisätutkimuksen, kuunteli sydänäänet ja siinä se. Toka neuvolaterkkakin kahen kuukauden päästä. Aika paska fiilis. Ollut nyt muunkin terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa hankalaa. Tuntuu, ettei mitään ongelmia saa ratkaistua.
 
Kirahvi: Kannattaa soittaa neuvolaan ja pyytää ylimääräistä aikaa, jos tuntuu siltä.
 
Mulle kans neuvolassa sanottiin että ylimääräistä aikaa voi varata, jos tuntuu että olisi tarpeen. Näin alkuun kun on sen verran pidemmät välit käynneillä. Soita Kirahvi neuvolaan ja kysy oisko toi mahollista, jos tuntuu siltä että ois tarve päästä juttelemaan.
 
Mä olin siellä viime viikon tiistaina ja lähinnä vaan kyseli kuulumisia ja vointeja, ei tehnyt sisätutkimusta.
 
Aattelin, et saatan mennä vaan yths:lle valittaan mun vaivoista, jos en ilman hirveetä taistelua pääse neuvolaan. Mut saattaa olla, et siellä ne sanoo, et mee neuvolaan. Mut ainakin alkuraskaudessa tosi kivasti tsekkasivat mun lääkityksen vaikka vaati heiltä ylimäärästä vaivaa, koska ei oo tietenkään niitten erikoisosaamista ja lääkäri joutu soitteleen varmistuksia asiantuntijoilta.
 
Mulla oli keskiviikkona eka neuvolalääkäri. Siellä oli myös opiskelija mukana, mutta ei se mua haitannu. Lääkäri kuunteli sydänäänet ja teki sisätutkimuksen, kaikki oli ok. Sitten kyseli kuulumisia ja että kuinka painoa on tullut viime raskauteen verrattuna.. sanoin etten muista, mutta lähtöpaino oli silloin sen 70kg, 5kg enemmän mitä nyt oli lähtöpaino, niin tokas vaan että ai ootkin ollu sillon ylipainoinen :wideyed: Olin vähän äimänkäkenä.. vai ylipainoinen, pituutta 170.
 
Pöh mikkää ylipainonen jos oo miekää! 173cm ja 71kg lähtömitat tässä raskaudessa eikä neuvolassa oo olleet muuta ku tyytyväisiä :)
 
Mua jotenki jännittää lääkärikäynti hirmusesti :s ehkä osittain siks kun on ollu vähän ihme kipuja ja pelottaa jotenki sen takia et onhan sisätutkimuksessa kaikki ok. Me ei kummatkaa miehen kans tykätä tosta terveydenhoitajasta nii toivot. tää lääkäri olis edes mukava.
 
Ööh, kokeilin painoindeksilaskuria, oon 170cm myös, ja sen mukaan 72 kg on normaalipaino, mutta 73kg on jo ylipaino.
 
Mie olin viime raskauden alussa 171cm pitkä ja paino oli 73kg, ni oli jo ylipainoa tuokkii vähänen. Huhhuh.
 
Jännää ettei tunne itteensä lihavaksi, vaikka ylipainoa lähentelenkin jo uhkaavasti.
 
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunneltiin sydänäänet, lisäksi käytiin esitietolomakkeen tietoja läpi sairauksien osalta ja samalla kyseltiin omaa vointia - nenän tukkoisuuteen (minulla suuri ongelma) määräsi kortisonisuihketta, ummetukseen vi-sibliniä tukkupakkauksen ja lisäksi labraan papa-kokeeseen, kun edellisestä kerrasta on jo aikaa. Siis vaikka hieman harmitti että pääsin sisään puoli tuntia myöhässä, omasta mielestäni lääkäri oli kuitenkin hyvin huolellinen ja tarkka, arvostan :)
 
Takaisin
Top